لاکچری بودن همه چیز ماست!

لاکچری بودن همه چیز ماست!

تجمل برای ما همه چیز است! و صف دو طرف راه بر ما واجب تر از نان شب است. حالا مهم نیست نارس به دنیا بیاوریم و چند میلیون بیشتر خرج کنیم تا تاریخ عروسی مان رند شود.

سلام آنلاین پلاس: امروز سالگرد تاریخ خاصی در ایران است. دو سال پیش در چنین روزی ایرانی ها در تاریخ 9/9/1392 پشت درب اتاق زایمان صف کشیدند تا اینکه در 24 ساعت 3000 نوزاد به دنیا آمد رکورد جدید تولد نوزاد. در کشور شد.

اما آیا ثبت تاریخ تولد راند تنها دغدغه برخی است؟ پاسخ منفی است! در زندگی مدرن، ارزش های مردم با گذشته بسیار متفاوت است و داشتن شماره تلفن رند، تاریخ عروسی رند و حتی پلاک رند امروزه برای مردم یک ارزش و اعتبار شده است. حالا چرا قیمت ها اینقدر پایین میاد؟

معنای زندگی در دیدگاه و تفسیر انسان دستخوش تغییرات شدیدی شده است

دکتر محمد رحیمی (جامعه شناس و استاد دانشگاه) در این باره معتقد است: «همانطور که اشاره کردید، آمارها حاکی از شکسته شدن رکورد تولد نوزاد در تاریخ 9/9/99 است، همین موضوع تحلیل جامعه را بر ما واجب می کند. فرآیند تغییر اجتماعی که ارزش ها و نگرش های اجتماعی را هدایت می کند. چرا تاریخ تولد رند مانند تولد رند، عروسی رند و روز عروسی رند، شماره تلفن رند، پلاک رند و… برای مردم جامعه مدرن ارزشمند شده است.

او گفت: معنای زندگی این است که مردم چگونه زندگی را تفسیر می کنند و چگونه با آن روبرو می شوند. در ادبیات جامعه شناسی می گوییم هر فردی با توجه به سرمایه اجتماعی و فرهنگی خود زندگی را تفسیر و تفسیر می کند. اینکه تاریخ رند در جامعه ما تبدیل به یک ارزش و در واقع معیار غرور شده است این است که این پدیده در نگاه و اذهان بیشتر افراد جامعه معنای خوب و معمولی دارد. نسل جدید با باورها و ارزش‌های جدیدی که قصد ایجاد آن را دارد، معنای جدیدی از زندگی می‌دهد که ما آن را سبک زندگی لوکس می‌دانیم.

بازی لوکس و میل انباشته!

این جامعه شناس درباره فرهنگ تجمل گرایی که امروزه رایج شده است، توضیح می دهد: «تجمل بودن برای نسل جدید، به جرأت می گویم معنای کل زندگی است. نسل‌ها می‌خواهند آن‌طور که می‌خواهند زندگی کنند، می‌خواهند دنیا را تغییر دهند و شناخت ما از آنها محدود است. از نظر پدیده ها می گوییم برای درک معنای زندگی در نگاه مردم باید به دنیای ذهنی و زندگی آنها رفت و پدیده را آنگونه که هست دید.

دکتر رحیمی معتقد است: «با ورود به دنیای ذهنی افرادی که به داستان رند علاقه مند هستند، می دانیم که این افراد تمایل زیادی به تمرکز دارند و می خواهند به هر طریق ممکن و رجز خوان خود را از دیگران جدا کنند. اما دلیل اینکه ارزش‌های انسان مدرن اینقدر تغییر کرده و دوستانه شده‌اند این است که جامعه مدرن قوانین خاص خود را دارد، همانطور که جوامع باستانی قوانین خاص خود را دارند و مردم با این شرایط و هنجارهای خود در جامعه سازگار می‌شوند. اما زمانی که افراد نمی توانند خود را با تغییرات اجتماعی و فرهنگی جامعه تطبیق دهند، با چالش های جدیدی روبرو می شوند و برای غلبه بر آن ها سعی می کنند خود را با یک نماد موقعیت کاذب به دیگران و جامعه نشان دهند.

در 2022/02/22 چه اتفاقی افتاد؟

وی با اشاره به اینکه گذار از سنت به مدرنیته مشکلات خاص خود را دارد، افزود: مردم از یک سو روابط سنتی خود را دارند و از سوی دیگر با دگرگونی مدرنیته مواجه هستند. در این تضاد اجتماعی، با یک سری تغییرات ارزشی و ارزش های اجتماعی جدید مواجه هستیم. در این مرحله (منظورم وضعیت انتقالی است) جامعه ضروری است. مردم باید در مؤسسات آموزشی یاد بگیرند که چگونه با مشکلات برخورد کنند و سبک زندگی خود را مدیریت کنند.

به این سوال پاسخ دهید که آیا در هر جای دنیا شاهد این وضعیت هستیم؟ “این سبک زندگی مختص ما ایرانیان و جهان سومی باشد، باید بگویم که چند ماه پیش تاریخ رند را هم دیدیم (02/22/2022) اما امروز زایمان زودرس اتفاق نیفتاد، چه شد؟ در غیر این صورت زندگی به روال عادی خود ادامه می‌یابد، واقعیت این است که وضعیت فعلی جامعه تغییری در ارزش‌های نسل جوان ایجاد کرده است که ناشی از تغییرات فناوری، تسهیل ارتباطات و افزایش رفاه نسبی است.

وی افزود: جوامع در حال توسعه به این تغییرات پی برده اند و برای مدیریت تحولات اجتماعی و فرهنگی به خوبی تلاش کرده اند، بنابراین رفتار روزمره مردم مبتنی بر عقل است. اما در جامعه ما، چون تغییرات ارزش‌های رفتاری روزانه را معمولاً و غالباً آگاهانه تشخیص نمی‌دهیم، نه بر اساس تأمل و محاسبه عقلانی، بلکه به دلیل عادت‌ها و «نشستن» است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا