اجتماعی

علائم خطر کرونا در موج جدید/ درمان‌های خانگی و زمان مراجعه به پزشک

رئیس اورژانس بیمارستان سینا تهران با بیان اینکه افزایش مرگ و میر معمولاً به دلیل افزایش تعداد مراجعین بوده و متاسفانه همانطور که در گذشته شاهد بوده ایم بیشتر مراجعه کنندگان را افراد مسن یا مسن تشکیل می دهند، بیان کرد: بیماری زمینه ای در عین حال در مورد درمان علائم کرونا در خانه و علائم خطر. این بیماری توضیح می دهد.

دکتر حسین کرمانپور در گفت وگو با سلام آنلاین. وی در خصوص شرایط کرونا در بیمارستان‌های کشور گفت: همانطور که پیش‌بینی می‌شد، با توجه به اینکه سطح ایمنی مردم پس از آخرین واکسیناسیون در حال کاهش است، مراجعات به بیماران سرپایی و بستری در حال افزایش است. با شیب ملایم. البته در برخی استان ها شیب تندتر و در برخی استان ها شیب کمتر است. میزان شدت و شدت شیوع بیماری بستگی به میزان رعایت پروتکل بهداشتی جمعیت، یادآوری واکسیناسیون و تعداد کم یا زیاد تجمعات در هر استان دارد.

وی افزود: به عنوان مثال در تهران، شهری مرجع از سراسر کشور، سرعت امواج بیشتر از حد طبیعی بوده و در استان‌هایی که مسافر کمتری دارند، شیب‌ها ملایم‌تر و کندتر بوده است. البته آنچه مشاهده می شود این است که شیب به شدت در حال افزایش است.

علائم اصلی بیماری عروق کرونا ویروس قلب در یک موج جدید.

کرمانپور گفت: علامت اصلی افراد در ویزیت سرپایی سرماخوردگی است. یعنی بیماران با تب، تب خفیف و آبریزش بینی، گلودرد، کاهش بو یا طعم و سرفه خفیف، گاهی با علائم گوارشی و گاهی بدون علائم گوارشی مراجعه می کنند. البته باید توجه داشت که این علائم لزوما برای همه افراد یکسان نیست. برخی از افراد علائم خفیفی مانند آبریزش بینی و تب خفیف دارند و برخی علائم جدی را دارند که منجر به بستری شدن در بیمارستان می شود. می توان گفت 70 درصد افراد اصلا نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و با سرماخوردگی و شربت ها و مایعات می توان بیماری آنها را در خانه کنترل کرد و نیازی به مراجعه به بیمارستان و حتی مراجعه به بیمارستان ندارند. یک دکتر. . . بنابراین، در صورت مشاهده این علائم، باید هفت تا هشت روز در خانه ایزوله شوند، از دیگران جدا شوند تا از ابتلای دیگران جلوگیری شود و درمان در خانه آغاز شود.

مراحل در خانه و درمان علامتی

وی درباره درمان های خانگی احتمالی بیماری عروق کرونا ویروس بیان کرد: از دارو می گوییم درمان. یعنی اگر تب دارند با شستن بدن و نوشیدن مایعات و دارو تب را کنترل کنند تب را از قبیل ناپروکسن، ژلوفن، استامینوفن و … کاهش می دهد. مدیریت تب کلید طلایی برای شفا در دوره کرونا بود. افرادی که تب را کنترل نمی کنند به مرحله بعدی بیماری می روند. بنابراین مهمترین اقدام مدیریت تب است.. در عین حال، نوشیدن مقدار زیادی آب بسیار مهم است. هرچه مایعات بیشتری مصرف کنیم، بهتر است. دومین علامت بالینی سرفه است. در پزشکی ما از سرفه جلوگیری نمی کنیم. چون اگر ادرار داشته باشیم باعث بیرون آمدن آن می شود. با خوردن مایعات، مخاط به راحتی دفع و خارج می شود و فضای ریه درگیر نمی شود. بنابراین اگر سرفه طبیعی است اجازه دهید ریه ها را پاک کند، اما اگر سرفه آزاردهنده است، باید درمان علائم سرفه را شروع کنند که شامل آبرسانی و استفاده از شربت هایی مانند ملین ها می شود.

کرمانپور ادامه می دهد: درمان سوم پیشگیری از علائم سرماخوردگی مانند آبریزش بینی است. شربت هایی مانند دیفن هیدرامین و دم کرده آویشن موثر هستند. درد فیزیکی نیز با استامینوفن بهبود می یابد. اینها به عنوان درمان های خانگی علامت دار در نظر گرفته می شوند. بعد از این مرحله است که باید دوز دیگر مصرف کنند و باید به پزشک مراجعه کنند. به عنوان مثال، اگر منی فرد هنگام سرفه تغییر رنگ دهد و همراه با تب باشد، دیگر با درمان علامتی معمول کنترل نمی شود و باید برای دریافت آنتی بیوتیک مناسب به پزشک مراجعه کند. در این موارد از مصرف خودسرانه دارو خودداری کنید. یکی از مشکلات اصلی ما در دوران کرونا این بود که داروهای مختلف را با هم مخلوط می‌کردیم و این داروها اثرگذاری یکدیگر را کاهش می‌داد و اجازه نمی‌دادند درمان به خوبی انجام شود. بنابراین، اگر بیماری با درمان های خانگی کنترل نشد، باید برای تجویز داروهای دیگر به پزشک مراجعه کنند.

در صورت وجود علائم، چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

وی گفت: متأسفانه ویروس جدیدی که وارد شده چند برابر ویروس قبلی مسری است. از این رو، بعید می دانم که اگر یک نفر در خانه آلوده شود، دیگری آلوده نشود. البته خوشبختانه بالا بودن پاتوژن این گونه جدید تایید نشده است. به نظر می رسد شدت این بیماری جدید مانند Omicron قبلی است و خیلی جدی نیست و قابل کنترل است البته اگر افراد بی جهت به مراکز درمانی و بیمارستان ها مراجعه نکنند.

کرمانپور گفت: من به عنوان پزشک می گویم که فقط با دیدن علائم خطر باید به بیمارستان ها و درمانگاه ها مراجعه کنند. علائم خطر شامل موارد زیادی است. اول اینکه تب دارند که با دارو قابل کنترل نیست. مثلاً 5/38 درجه تب دارند و هر دارویی بخورند نه تنها کم نمی شود بلکه می تواند افزایش هم پیدا کند. با مشاهده این علامت ابتدا باید به پزشک مراجعه کنند تا نسخه تجویز شود. یکی دیگر از علائم خطر، سرفه های مداوم و افزایش خواب آلودگی و کمبود لیست است. از طرفی اگر در خانه دستگاه اکسیژن ساز داشته باشند، حتی اگر دارو مصرف کنند و استراحت کنند، سطح اکسیژن خونشان پایین می آید. البته اگر اکسیژن خون کم شد و دوباره بالا رفت جای نگرانی نیست.

وی گفت: مردم می توانند موج جدید Omicron را بیش از آن که کادر پزشکی بخواهند آن را کنترل کنند، کنترل کنند. در نهایت، در صورت ابتلا و مشاهده علائم خطر، می توانند به پزشک و همکاران ما در مطب مراجعه کنند و درمان را شروع کنند. در مرحله سوم در صورت مشاهده علائم خطر باید به بیمارستان مراجعه کنید تا دیر نشوید. در صورت بدتر شدن و بدتر شدن حالشان باید به بیمارستان ها و مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند تا کادر درمانی بتوانند طبق روال گذشته به مردم خدمت کنند و با مصدومیت و فوت کمتر از این موج کرونا عبور کنیم.

علل افزایش مرگ و میر

در موج جدید، افراد مسن و مستضعف بیشترین آسیب را می بینند.

وی افزود: احتمالاً افزایش مرگ و میر ناشی از افزایش تعداد بیماران است و متأسفانه بیشتر بیماران سالخورده یا افراد مبتلا به بیماری اساسی هستند و هنوز مرد جوانی را ندیده ام. به طور طبیعی، افراد با افزایش سن در برابر بیماری ها مقاوم می شوند و افراد مسن در معرض خطر هستند. در این موج هشدار واقعی برای سالمندان، افراد حاضر در مراکز مراقبت جمعی و مبتلایان به بیماری های اساسی مانند دیابت، فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و غیره است. این افراد در معرض خطر بالایی هستند و نیاز به مراقبت دارند. به دلیل شیوع این بیماری، این افراد خیلی سریع مبتلا شدند و بیشتر آنها در بیمارستان یا خدای ناکرده بستری شدند.

وی با بیان اینکه پس از گذشت دو سال می توان گفت که افراد دارای مدرک لیسانس آموزش و مبارزه با کرونا هستند، گفت: راه مبارزه با کرونا همان چهار اقدام اصلی است. هنگام ماسک زدن خجالت نکشید، با نقاب زدن با یکدیگر تمجید نکنید و با هم شوخی نکنید. در طول مدتی که با امواج روبرو می شویم، ماسک بزنید و تعارف نکنید. دوم، دست های خود را بشویید، به خصوص اگر مشکوک هستید که بیمار هستید. ثالثاً در جلساتی مانند تاکسی، اتوبوس و … هنگام ماسک زدن تا بتوانیم زمان حضور در جلسه را کاهش دهیم. با این کار شما ویروس های زیادی دریافت نمی کنید، بلکه فقط یک ویروس دریافت می کنید. اگر فردی ویروس را از فردی به فرد دیگر منتقل کند، نشان داده می شود که میزان بیماری کمتر و بهتر از زمانی است که در یک جمع به ویروس مبتلا شده است. نکته دیگر رعایت کولر و فاصله فیزیکی است. برای تهویه مطبوع باید درها و پنجره ها را در مناطق مختلف باز گذاشت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا