عمومی

سال به شهرت رسیدن – سلام آنلاین

سال 1400 را باید سال جهانی شدن مهاجم بوشهری تیم ملی ایران دانست. امسال اتفاق افتاده است که مهدی طارمی به عنوان ستاره بین المللی در میان برترین سلبریتی های جهان معرفی شده است.

به گزارش سلام آنلاین، ویژه نامه نوروزی شرق وی با نگاهی به دستاوردهای ارزشمند مهدی طارمی در سال 1400 نوشت: 1400 را باید یکی از بهترین سال های ورزش مهدی طارمی دانست، او امسال مرزهای جدیدی را پشت سر گذاشت و نامی برای خود دست و پا کرد و سال 1400 را باید سال جهانی شدن دانست. مهاجمان بوشهر امسال اتفاق افتاد که مهدی طارمی یکی از ستاره های بین المللی معرفی شد شما عجایب دنیا هستید.

مهدی طارمی پس از روشن کردن ریو آوه در تابستان 1399 به تیم پرتغالی پورتو پیوست. او به چند هفته زمان نیاز دارد تا شایستگی خود را در تیم جدیدش ثابت کند. سرمربی پورتو در هفته های اول زیاد به طارمی فکر نمی کرد. با این حال مهاجم ایرانی از فرصتی که در اختیار داشت نهایت استفاده را برد و از هفته هشتم لیگ پرتغال در ترکیب اصلی پورتو قرار گرفت. همه چیز برای طارمی است. او فصل گذشته بار دیگر بهترین گلزن لیگ پرتغال بود. در لیگ قهرمانان اما شرایط برای مهدی فرق می کند. سرخیو کونسیکو سرمربی پورتو در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا چندان از مهاجم ایرانی در ترکیب تیمش استفاده نکرد. سال 1399 اما با اتفاقی عجیب برای طارمی به پایان رسید. پورتو در مرحله یک شانزدهم لیگ قهرمانان اروپا به مصاف یوونتوس می رود. گل طارمی در دیدار دو تیم در فوتبال اروپا نامی برای خود دست و پا کرد. اتفاق عجیبی در بازی برگشت رخ داد. چند دقیقه بعد که کارت زرد گرفت، اخراج شد. البته پورتو در آن دیدار از سد یوونتوس گذشت تا طارمی سال 1399 را با تلخی به پایان نرساند.

قمار در اسپانیا

فروردین 1400 برای مهدی طارمی ماه فراموش نشدنی بود. همه چیز به بازی برگشت چلسی-پورتو در لیگ قهرمانان اروپا برمی گردد. پورتو پس از انتقال به یوونتوس، چلسی را مقابل خود دید. دیدار دو تیم با برتری چلسی به پایان رسید. دیداری که طارمی به دلیل کناره گیری از دست داد. در 24 آوریل، بازی برگشت 1400 بین دو تیم در سویا، اسپانیا در زمین بی طرف برگزار شد. اژدهایان پرتغالی امید چندانی به بهبودی پس از شکست ندارند. درست است که این بازی دستاوردهای قابل توجهی برای پورتو به همراه نداشت اما در آخرین ثانیه های بازی یکی از طولانی ترین صحنه های دوران ورزشی مهدی طارمی رقم خورد. مهاجم ایران پورتو در دقیقه 4 + 90 با یک ضربه قیچی به گل برتری رسید. آن گل البته برای صعود به پورتو کافی نبود، اما برای شهرت طارمی کافی بود. این گل زیبا بارها و بارها پخش می شود. این گل بزرگ بعد از قهرمانی چلسی در اروپا ارزش بیشتری پیدا کرد. قیچی طارمی سرانجام به بهترین هدف فصل 2021-2020 اروپا تبدیل شد و در بین سه تیم نهایی گل سال فیفا قرار گرفت. طارمی با این گل برجسته شد. البته بزرگی او با پیراهن پورتو به آن هدف محدود نمی شود. او یکی دیگر از بازیکنان کلیدی پورتو است و فصل 2021-2020 را با 16 گل و 18 پاس گل به پایان رساند.

پوشش یک مرحله ای

معجزه مهدی در دومین فصل حضورش در پورتو تکرار شد. او همچنین یکی از بهترین مهاجمان لیگ پرتغال در فصل 2021-2022 بود و هر از چند گاهی خبر انتقال او به لیگ های بزرگ به گوش می رسد. طارمی پس از گلزنی برای یوونتوس و چلسی، برای لیورپول نیز گلزنی کرد تا نشان دهد می داند چگونه برای باشگاه های بزرگ اروپا گلزنی کند. اکثر هواداران حرفه ای فوتبال جهان می دانند که پورتو یک مهاجم ایرانی به نام مهدی طارمی دارد. مهدی شاید در سال 1400 با موفقیت ابدی به پایان رسید. گل های طارمی به چلسی به همراه گل های پاتریک شی اسکاتلند مهاجم چک در یورو 2020 و گل های تاتنهام به آرسنال در لیگ انگلیس سه گل آخر قهرمانی پوشک اش هستند. جایزه پوشکاش به زیباترین گل سال تعلق دارد. البته طارمی موفق به کسب این جایزه معتبر نشد، با این حال حضور او در جمع سه تیم اخیر افتخارات زیادی برای مهاجم ایرانی پورتو به همراه داشته است. گل ها و پاس گل های مهدی در لیگ پرتغال ادامه دارد. او در سال 2021 بهترین رکورد زمین را در بین تمامی بازیکنان لیگ پرتغال ثبت کرد. مهاجم 29 ساله پورتو می تواند به همین روند ادامه دهد و حتی به بازی در تیمی بزرگتر فکر کند. البته اگر چند سال جوانتر بود، برخی از ثروتمندان اروپا قبلاً برای او فرش قرمز پهن کرده بودند. با این وجود همچنان می توان به آینده درخشان شماره 9 ایران خوش بین بود.

در تیم ملی تاریخ ساز شود

یکی دیگر از ورق های طلای مهدی طارمی در سال 1400 بازی دیدنی او با پیراهن تیم ملی ایران بود. تیم ملی با شرایط سختی وارد سال 1400 شد. ایران با سرمربیگری مارک ویلموتس بلژیک مقابل عراق و بحرین شکست خورد و به جام جهانی نزدیک است. مسابقات مقدماتی جام جهانی 2022 قطر پس از چند بار تاخیر به دلیل کرونا به بحرین منتقل شد. طبق جدول، ایران میزبان دیدار با بحرین و عراق است. تیم ملی ماموریت سختی در پیش دارد اما طارمی مانند یک ستاره می درخشد. ایران در هر چهار بازی پیروز شده و با پیروزی مقابل دو رقیب قدرتمند خود یعنی بحرین و عراق به مرحله سوم جام جهانی آسیا راه یافته است. کابوس بیرون افتادن از جام جهانی به پایان رسید. ایران در دور بعد با کره جنوبی، عراق، لبنان، امارات و سوریه همگروه بود و در پایان هفتمین دیدار موفق شد صعود خود را جشن بگیرد. اولین صعود در تاریخ

طارمی نیز در ساختن این تاریخ بی دردسر و کوهنوردی نقش اساسی دارد. هت تریک او مقابل امارات (دور) و پاس او باعث شد بسیاری از کارشناسان طارمی را مهم ترین بازیکن راه ایران برای صعود تاثیرگذار بدانند برگزاری جام جهانی 2022. در روز انتخابی جام جهانی ایران، طارمی تک گل ایران را برای عراق به ثمر رساند. او اولین بازیکن تاریخ فوتبال ایران شد که در دو روز صعود ایران به جام جهانی موفق به گلزنی شد. بوشهر یکی از دو گل ایران را در برد 2 بر صفر ایران مقابل ازبکستان به ثمر رساند تا به جام جهانی 2018 صعود کند. عملکرد فوق العاده مهدی طارمی در اروپا و تیم ملی نشان می دهد که او در سال 1400 همانند سال 1399 واقعا شایسته دریافت جایزه مرد سال فوتبال ایران بوده است. مهدی در سال 1400 موفق ترین نماینده ایران در اروپا و یکی از تاثیرگذارترین چهره ها در صعود تاریخی ایران به جام جهانی بود. سال 1400 هم سال جهانی شدن مهدی طارمی بود. در عین حال گل زیبای او به چلسی نیز نقش کلیدی داشت. مهاجم ایرانی را نیز باید موفق ترین چهره ورزشی سال دانست.

و اما حاشیه

سال 1400 برای مهدی طارمی سالی بی حاشیه نبود. نکته جالب او در این سال اختلافش با دراگان اسکوچیچ سرمربی تیم ملی بود. طارمی در یکی از دو مصاحبه خود پس از بازی افتتاحیه تیم ملی بحرین، توانایی های اسکوچیچ را به سخره گرفت. با این حال، تفاوت قابل توجهی در نوامبر 1400 رخ داد. دراگان اسکوچیچ در گفت و گو با روزنامه کرواسی از توانایی حیله گری بازیکنان ایران صحبت کرد. این صحبت ها از ابتدا ترجمه خوبی به نظر نمی رسید و باعث شد طارمی روی پای خود بایستد. طارمی با انتشار پستی در توییتر خود به صحبت های این مربی واکنش نشان داد: باید بگویم بازیکنان ایران علاوه بر تکنیک انفرادی، رزمی و … از آگاهی بالایی از دانش فوتبالی برخوردارند. طارمی بدون پاسخگویی به تماس های دراگان اسکوچیچ، کریم باقری و وحید هاشمیان (دستیاران اسکوچیچ) رفت و اختلاف منجر به اخراج وی شد.طارمی از تیم ملی جدا شد مهاجم ایرانی پورتو در این دو دیدار به ترکیب دعوت نشد. مقابل لبنان و سوریه، ایران در غیاب ستاره هر دو بازی را برد. طارمی و اسکوچیچ با کمک پدران چند بازیکن تیم ملی بلافاصله اختلافات خود را کنار گذاشتند. با دو گل پیروزی و یک جشن جشن. بازگشت باشکوهی که به همه نشان می دهد مهدی طارمی را باید مد نظر داشت گفته می شود در ورزش ایران در سال 1400 چهره شاخصی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا