اجتماعی

۱۴ میلیون هکتار از عرصه‌های کشور در شرایط بحرانی فرسایش بادی

نتایج مطالعه توسط مراکز بزرگ نشان می دهد که 187 منطقه از کشور در 22 استان کویری کشور تحت تأثیر بارش باد قرار گرفته است که مساحت 29.5 میلیون هکتار را شامل می شود و 237 مرکز عمده دارد. با مساحت حدود 14 میلیون هکتار.

به گزارش سلام آنلاین. طبق آخرین اعلامیه سازمان مدیریت جنگل ها ، مناطق سرزمینی و حفاظت شده مشابه هستند. سالانه 2 میلیارد تن رانش زمین در ایران رخ می دهد ، در حالی که به طور متوسط ​​در آب و هوای خشک و بیابانی ایران تشکیل یک سانتی متر خاک 700 تا 1000 سال طول می کشد.

طبق اطلاعات اطلس کویر ، بیش از 88٪ از جمعیت کشور می توانند تحت تأثیر قرار بگیرند کویر طبق بررسی سال 2018 ، 37 میلیون هکتار در معرض خطر تخریب زمین قرار دارند. 22 استان کشور ، با مساحت 29.5 میلیون هکتار در 187 منطقه ، تحت تأثیر فرسایش بادی و 237 مرکز بحران ، هر یک به مساحت 900000 هکتار ، و به دلیل رانش زمین تحت تأثیر قرار گرفته اند. سی میلیارد ریال شن و ماسه در هر زمان آسیب می بیند سال توسط زیرساخت ها ، راه آهن ، جاده ها ، کشاورزی و سایر بخش ها.

به گفته برخی از کارشناسان ، از جمله پرویز گرشاسبی معاون وزیر مدیریت مناطق سد مرکزی و بیابان های جنگل ها ، مناطق سرزمینی و سازمان مدیریت زیستگاه ها – “سدهای توسعه نیافته” عامل مهمی در ایجاد بیابان در کشور است. ایران ، با متوسط ​​فرسایش 16.4 تن در هکتار و متوسط ​​باد فرسایش 30 تن در هکتار در سال ، و اگر تغییری در سیاست فعلی ایجاد نشود ، ما همچنان با گسترش سدها ، افزایش سطح زیر کشت و کمبود مواجه خواهیم شد. مدیریت آب در کشور در آینده ، ما فقط کویر را تغییر نمی دهیم ، کویر ، بلکه دشت های بزرگ و پربار نیز ، چرخه خاموش خواهد شد.

منوچهر گرجی ، رئیس انجمن علوم رادیو خاک ، گفت: “ایران از نظر آب و هوا کشوری فرسوده است.” این تقریباً اولین کشور رتبه بندی شده در جهان است و سیل و باد هر ساله میلیاردها دلار در کشور ما ایجاد می کند و هیچ کس توجه زیادی به آن نمی کند. توسعه کشور با حفظ محیط زیست منافاتی ندارد. این واقعیت که برنامه توسعه ما مشکلاتی را برای محیط زیست ایجاد می کند ، به دلیل روش و روش اشتباه اجرای برنامه است.

رئیس انجمن علوم خاک تأکید کرد: برای جلوگیری از افزایش فرسایش خاک ، باید از روش های خاص و مختلفی برای دامداری ، مزارع ، جنگلداری و مناطق صنعتی و معادن استفاده کنیم. در مناطقی مانند سکاها و بلوچستان و مناطقی از خوزستان ، خاک منبع گرد و غبار است و دلیل اصلی آن حرکت غیرقابل کنترل حیوانات ، مردم ، اتومبیل ها و موتورسیکلت ها است ، بنابراین محدودیت های ترافیکی می تواند مشکلات ناشی از باد را کاهش دهد ، از جمله گرد و خاک.

وی گفت: “ما می توانیم سالانه میلیاردها دلار برای رانش زمین پرداخت كنیم اگر درصدی بتواند برای حفاظت و ایجاد جاده های مناسب و مسائل زمین هزینه شود.”

فرسایش برای طبیعت مفید است

محمود عرب خدری ، معاون پژوهشگاه مدیریت و حفاظت از خاک ، در برنامه رادیویی با بیان اینکه فرسایش برای طبیعت پدیده مفیدی است ، گفت: اگر خیلی قوی باشد ، خاک از موقعیت اصلی خود خارج شده و منجر به گرد و غبار می شود. سیل و غیره.

وی گفت: سطح زمین توسط لایه ای به نام خاک پوشیده شده و با حرکت خاک از یک قسمت به قسمت دیگر ، توسط باد یا آب از بین می رود زیرا عوامل انسانی باعث آبگرفتگی بیشتر خاک می شود.

این استاد دانشگاه آن را بخشی از ریشه کنی زمین در نتیجه فعالیت های کشاورزی دانست و اظهار داشت: شخم زنی محصولات را از بین می برد و متأسفانه روش های شخم و ماشین آلات کشاورزی در کشور ما مناسب نیست و محدود است اما فرسایش را بدتر می کند. کشاورزی شیب دار از زمان ورود ماشین آلات جدید به ویژه تراکتور در این زمینه افزایش یافته است ، اما ما نمی توانستیم همزمان فناوری های جدید را با روستاییان به اشتراک بگذاریم.

معاون موسسه تحقیقات و حفاظت از زمین سد اظهار داشت: شخم زدن بیش از 12 درصد از زمین ها باید توسط قانون منع شود و کسانی که شخم می زنند باید جریمه شوند. “این مهم است ، در ما به زورگویی و تدابیری نیاز دارد. در این منطقه ضعیف است.

وی افزود: بیش از 50 درصد رانش زمین در دو طرف جاده رخ داده است. در سازمان های دولتی هیچ گونه توجهی به حفاظت از اراضی نشده است و متأسفانه قانون در این مورد سکوت می کند و وزارت جهاد کشاورزی در منطقه عملکرد ضعیفی داشته است.

این استاد دانشگاه همچنین روش های تأمین آب را بررسی کرد و گفت: “درست است که ما محدودیت های آبی داریم ، اما هزاران راه وجود دارد که می تواند برای صرفه جویی در مصرف آب استفاده شود ، اما ما مقدار زیادی آب دریا را منتقل کرده ایم. هزینه ها و پیامدها و باعث رانش زمین خواهد شد.

به گزارش سلام آنلاین ، مسعود منصور ، مدیر سازمان مدیریت جنگل های مرتع و مدیریت منابع آب ، ماه گذشته خاطرنشان کرد: برآورد مدیریت آب و مدیریت آکواریوم در هر هکتار در سال آبیاری سالانه 311 متر مکعب و کاهش حدود یک تا دو تن فرسایش یک نیاز می شود تخصیص وام مدیریت پناهگاه در اسرع وقت وی به این سازمان گفت: “در نیمه دوم سال جاری امکان اجرای پروژه مدیریت سرپناه وجود نداشت. در سه سال گذشته ، سازمان جنگلداری بودجه جداگانه ای را از صندوق توسعه ملی برای مدیریت آبخیزداری و پروژه ها در اختیار داشته است.” آکواریوم اما متاسفانه امسال بودجه این فعالیت یعنی صندوق توسعه ملی در نظر گرفته نشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا