عمومی

اولویت دولت سیزدهم و مهار رشد نقدینگی

به گزارش شبکه رسانه های خبری.

“طهماسب مظاهری” در گفتگو با تیتر امشب مدیریت نقدینگی را از اولویت های دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت که “افزایش نقدینگی نتیجه عدم تعادل و شکل گیری پول در بانک است. کشور”. دولت همچنین می تواند با فروش ارز دولتی صادر شده به بانک مرکزی و تبدیل آن به ریال ، نقدینگی را افزایش دهد.

وی درباره پنج عامل رشد نقدینگی صحبت کرد و افزود که عوامل رشد نقدینگی را به پنج دسته تقسیم کرده است. به گفته وی ، افزایش وام و اعتبار کنترل نشده ، سرعت گردش پول ، افزایش هزینه های بانک مرکزی ، افزایش دارایی های خارجی و در نهایت برخورد با نرخ ارز و اعلام نرخ های نامشخص منجر به افزایش نقدینگی خواهد شد.

کارشناسان اقتصادی نقدینگی اقتصاد را با خون مقایسه کرده و افزوده اند که ضریب اعتبار و نقدینگی در کشور ما هفت برابر است. اگر دولت کسری بودجه داشته باشد و منابع خود را از بانک مرکزی پس نگیرد و پول نقد را به اقتصاد تزریق کند ، منجر به افزایش نقدینگی و تورم می شود.

رئیس کل سابق بانک مرکزی گفت: راحتی کار کلید قدرت خرید است ، همه از قدرت خرید مانند ثروت و نقدینگی برخوردار هستند. با افزایش نقدینگی ، تقاضا و قدرت خرید مردم افزایش می یابد.

وی افزود: یکی از م effectiveثرترین زمینه ها برای مدیریت رشد آسیب پذیر نقدی “هزینه های دولت” است که باید کنترل شود.
وی مالیات و سود سهام را به عنوان منبع تأمین بودجه دولت ذکر کرد و گفت: “اگر بانکها بیش از سپرده های خود برای وام دادن به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران وام دهند ، آنها کسری کسر می کنند. بانک مرکزی”.

مظاهری گفت: “بعضی اوقات بانک مرکزی پول به اقتصاد یک کشور تزریق می کند.”

مظاهری ، اقتصاددان ، از سرمایه گذاری های مشترک بانک ها در کشور صحبت کرد و افزود: “برخی از بانک ها در پرداخت کارمزد از قوانین قانونی پیروی نمی کنند ، این یک تخلف است”.

وزیر پیشین اقتصاد و دارایی راه کنترل تورم را کنترل نقدینگی و تقاضای بازار دانست و تأکید کرد: برای کنترل تورم ، دولت باید از ابزارهای اقتصادی ، قانونی و اداری برای کنترل عرضه و تقاضا استفاده کند. تقاضا برای کالاها و خدمات در بازار.
وی گفت: “ما پیش بینی می کنیم که ضریب پولی 1400 افزایش یابد.” هیچ بانکی نمی تواند بیش از 20٪ سرمایه بدهی شخص را وام دهد.

مجید شاكری ، اقتصاددان دیگر ، با اعلام اینكه همه پرداخت ها به جامعه و مردم باعث افزایش نقدینگی می شود ، گفت: حداكثر 19 بانك می توانند پول نقد و پول نقد آسیب پذیر را به جامعه تزریق كنند كه یكی از آنها پرداخت وام از سپرده های عمومی و خرید املاك و مستغلات است.

وی گفت: “بانک ها به ندرت از حساب های خود پول قرض می کنند و خاطرنشان می کنند که بانک ها می توانند حتی پرداخت صفر را نیز وام دهند”.
آقای شاکری گفت که رشد پایه پولی کشور در تابستان گذشته منفی بوده است (99) و احتمالاً رشد نقدینگی قوی خواهد بود ، و افزود: “اگر دولت هر عنوانی را از صندوق توسعه ملی یا بانک مرکزی حذف کند ، این باعث افزایش نقدینگی خواهد شد. “

دکمه بازگشت به بالا