در مقابل آسیب امام علی (ع) یک بحث بود در قسمت کوتاه شفابخشی او.
الف ابوالفتوح رازی می نویسد که وقتی ابن ملجم مجروح شد ، امام و اطرافیان از ناامیدی و امید بی تاب شدند و خوشبختانه گفتند کاری کرده است که انجام نمی داد. نوشته شده است که او هزار دلار برای مأموریت خود و هزار دلار برای مسمومیت آن خرید تا راهی برای نجات امام نباشد و در این عمل به دنبال رضایت خدا و جهنم بود.عالی ترین بهشت. مسد ، 1371 ، ص 15 ، ص 389).
ب امام با اینکه حالش بد بود ، نمی دانست چگونه از دیگران مراقبت کند. ابن نباتا ، یک شریک ، گفت: “ما بیرون نشسته ایم. حسن (س) آمده است و می خواهد ما برویم ، اما من هنوز می مانم و وقتی علی (AA) فهمید که من را برای دیدن او فرستاده گریه می کند. او کمربند زرد بسته بود و ریش و صورتش در خون پر شده بود (همان ، ص 390).
فی در چنین شرایطی ، با رنج و درد زخم ، و همچنین ناجوانمردی و خشونت یک مهاجم عصبانی ، باید فقط با انتقام و مجازات به طبیعت فکر کرد ، اما امام هنوز در همان زمان است. این به جز اخلاقیات صدمه دیده و بی رحمانه است و او به قانون فکر نمی کند ، بنابراین او دو توصیه مهم به فرزندان خود می کند:
1 ابن ملجم کسی است که شما را اسیر کرده است ، پس او را زندانی بدانید نه قاتل. او را به خوبی تغذیه کنید و لباسهای نرم او را بپوشانید (یاکوبی ، تاکوک ، بیروت ، ج 2 ، ص 212).
اگر من میمیرم ، به تنهایی از قاتل من انتقام بگیرید و از ساختن بدن او که معمولاً برای تخلیه عصبانیت او انجام می شود ، خودداری کنید و اگر زنده هستم می دانم چه باید بکنم. بخشش یا انتقام (ابن عبد البر ، استیعاب ، بیروت ، 1992 ، 3 ، ص 1125).
ت رعایت حدود الهی یا به تعبیر مدرن حقوق بشر از ضروریات زندگی متمدنانه است و بیش از هر چیز یک امر اخلاقی است و پایبندی به آن یک ضرورت است. نقض مرزهای قانونی و اخلاقی بنیان های زندگی اجتماعی / انسانی را سست می کند ، بنابراین همانطور که لیاقت او را دارد و انتظار می رود حتی در این صورت فکر کند و درباره خشم و ایجاد ناراحتی بیش از حد ، غیرقانونی بودن یا رفتارهای غیراخلاقی مشاوره دهد.
این یک اصل مهم در فرهنگ ، دین / ارزش ها است: مقیاس جرم هرگز مجازات مجازاتی فراتر از آنچه در شریعت / قانون (مائده / 8) آمده است ، نمی شود و خدا واقعی است. سو ab استفاده کنندگان را دوست ندارید (بقره) / 190)
* عضو م theسسه علوم و فرهنگ اسلامی