از میان هزاران حدیثی که پیامبر اکرم (ص) ذکر کرده است حدیث شریف کساء نسبت به سایر احادیث بارزترین امتیاز را دارد. اما نکته شگفت انگیز اهمیت در این حدیث این است که خداوند این حدیث را با نام حضرت فاطمه (س) آغاز کرده است.
به گزارش سلام آنلاین سید محمود جوادی – پژوهشگر حوزه دینی – این مطلب را با یادداشتی در مورد اهمیت حدیث کساء و علت شروع این حدیث با نام حضرت فاطمه (س) ارائه کرده است که می خوانید. زیر:
از میان هزاران حدیثی که از پیامبر اکرم (ص) نقل شده است حدیث شریف کساء این امتیاز را دارد که بیش از هر حدیث دیگری این حدیث شریف برای شیعیان و دوستداران اهل بیت (ع) مستحب و سفارش شده است -بیت علیهم السلام به سبب ترکیب ملکوت و نصوتی با محوریت فاطمی.
قضیه و وقایع کاسا یکی از مهمترین وقایعی است که در زمان حیات پیامبر اکرم (ص) برای هدایت پیشوایان و رهروان امت اسلام رخ داد. این واقعه را بزرگان حدیث در کتب حدیثی واقعی بیان کرده اند و در صحت آن تردیدی نیست. این واقعه چنان در جامعه مسلمانان رواج یافت که روز وقوع آن را «روز غزه» و به پنج تن از اهل بیت تحت امر کساء شریک کساء نامیدند».
احادیثی که در مورد وقایع کساء به ما رسیده است که هر یک تنها به بخشی از این واقعه اشاره دارند. اما در میان ما شیعیان متن خاصی از حدیث کساء به روایت حضرت زهرا (سلام الله علیها) وجود دارد که در مجالس و محافل به نیت تبرک و مطالبه و حل و فصل و شفا و شفای شما خوانده می شود از بدشانسی و تاثیر زیادی دارد تجربه می شود.
حدیث کساء از حیث دلیل روشن و غیر قابل انکار است و بسیاری از محدثان و محدثان آن را در کتب واقعی خود ذکر کرده اند لذا استناد آن به حد تواتر رسیده است. شواهد زیادی برای اثبات صحت این حدیث وجود دارد به طوری که در وقوع این واقعه تردیدی وجود ندارد. بسیاری از مفسران بزرگ در کتاب تفسیر خود از جمله طبری در جامع البیان ابن ابی حاتم در تفسیر القرآن العظیم فرات کوفی در تفسیر کوفی حسکانی در الشواهد تنزیل و سیوطی در دارالعلم. منثور شیخ طوسی در تبیان و مفسران دیگر هر یک احادیث متعددی در این باره ذکر کرده اند. حتی از همسر پیامبر (ص) مانند عایشه حدیث کساء آمده است.
مضمون حدیث – به اندازه ای که در تمام آثار شیعه و سنی وجود دارد – خلاصه شده است که روزی پیامبر اکرم حضرت علی فاطمه زهرا حسن و حسین (علیهم السلام) ملاقات کردند خانه از حضرت فاطمه یا ام سلمه حجابی بر سر خود و چهار نفر دیگر انداخت و در این هنگام دعا کرد: «خدایا اینها اهل بیت و خاص من هستند پس همه چیز را از آنها دور کن و پاک و پاکیزه کن. پس از آن جبرئیل نازل شد و آیه تطهیر را نازل کرد. لیذاب انکم راجوس اهل البیت و یثارکم تثیره».
اما اوج این حدیث در ذیل بند است که می فرماید: «کَذَقُلُ اللَّهِ الْعَلَیْهِ یا ملائکه یا امرای السموات»; لذا خداوند متعال فرمود: «ما آسمانها را بنا و زمین را جلال آن و ماه را نور آن و خورشید را نور آن آفریدیم». یقیناً من آسمانها و زمین و ماه را که می درخشد نیافریده ام. من آلیشیا هستم”؛ نه بهشت و دریا و نه کشتی متحرک جز دوستی آن پنج نفر اینها موارد زیر است و این گونه گفته ها و تعاریف نشان می دهد که چگونه جهان خلقت طفیلی از وجود شریک است. .
نكته طلايي اين حديث اين بود كه جبرئيل امين از خداوند خواست كه شخص زير جام را به سوي او هدايت كند (فقال الامين جبرائيل يا ربّ وامان تحتة الکساء) سپس جبرئيل امين گفت: پروردگارا آنها زير پا هستند. جام؟) خداوند متعال فرمود: هم فاطمه و پدر و بعل و بانو «و این خاندان مقدس را به نام فاطمه معرفی کن. و مرکزیت او آغاز شد.
برجستگی نام حضرت فاطمه سلام الله علیها در این حدیث نه تصادفی بلکه به این دلیل که خداوند متعال جایگاه و منزلت فاطمه (س) را بهتر از دیگران می داند و می خواهد او را مرکز هدایت خانواده قرار دهد. از معصومیت و طهارت و این گونه کرامت و مقام بلند خود را بالا برد.
حضرت فاطمه سلام الله علیها مصداق خیر فراوانی بود که در سوره کوثر آمده است و اکنون مورد توجه کتب آسمانی و حدیث کساء قرار گرفته است. زنی که به قول رسول خدا (ص) پاره تن او بود و جمله «فدای پدر» را از پیامبر (ص) گرفته بود او می خواست یا می توان گفت که پیش توست ?
دوستداران اهل بیت علیهم السلام و شیعیان امیرالمومنین علیه السلام در برخی از دعاها و توسل های خود به قصد اجابت سریع حوائج حضرت زهرا سلام الله علیها را مورد توجه خود قرار می دهند. اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله را صدا کن و بگو: «خدایا به نفع فاطمه اجداد بعل و بنی». و از خدا می خواهند که آرزوهایشان را برای عزتشان برآورده کند. . همچنین در مواردی هنگام درود فرستادن بر پیامبر(ص) و خاندانش می گویند: خدایا درود خدا بر فاطمه و پدر و مادرش و شوهرش و فرزندانش رازترین راز «در آنها احاطه است». با دانش ما.”
اهل کلام در مورد کلمه «اللهم» نظرات و تفاسیر زیادی به جای گذاشته اند. این کلمه برای خدا فرستاده شده است یک کلمه اسلامی و عربی است که با خدای واحد صحبت کنید. این کلمه «اللهم» ترجمه شده و با «الله» برابری می کند. برخی از علم نحو (مانند: سیبویه) بر این باورند که این مخفف کلمه: «یا الله امنا بخیر = اقصدنا بخیر» به معنای «خداوند ما را به خیر می رساند». برخی استدلال کرده اند که پسوند -ma جایگزین ya می شود. ابن عاشور از علمای مسلمان در تفسیر سوره آل عمران گفته است که کلمه الله از عبری یا قحطانی است. کلمه «الله» پنج بار در قرآن آمده است که (از اول تا آخر): سوره آل عمران آیه 26/2. سوره مائده آیه 114 3. سوره انفال آیه 32 4. سوره یونس آیه 10/5. سوره زمر آیه 46.
برخی از نظریه پردازان و اهل بیت (علیهم السلام) از آنچه در بالا توضیح دادیم فراتر رفته و کلمه «الله» را ترکیبی از «الله» و «و» الله «به الله و» می دانند. هوم “. به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و اهل بیتش چنین پنداشتند که این همه بندگان بودند که در شفاعت او کلمه «الله» را به کار بردند به نحوی خداوند را به پیامبر و اهل بیتش وصل کردند تا او به زودی برای اهل بیت. آبروی بیت علیه السلام. برای برآوردن الزامات. استدلال این افراد بر فرض «هُم» در کلمه «الله» به رسول خدا و اهل بیت علیهم السلام بر اساس این فقره از حدیث شریف کساء است که می فرماید: «هُم» به فاطمه و پدر و شوهر و پسر. . البته این تعبیر ممکن است مبنای علمی نداشته باشد در عوض جنبه روانی آمیخته با ارادت به خاندان پیامبر اکرم (ص) داشته باشد. اما می توان گفت این دیدگاه به دلیل تلفیق ارادت به اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام قابل توجه و قابل احترام است.
در پایان باید گفت که مقام و منزلت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها بسیار والا است و مقام آن حضرت در نزد خداوند به حدی است که غلو یا راز فضایل بی شمار آن حضرت غیرقابل قبول است. . ممکن است بر موقعیت بلند و درخشان او تأثیر بگذارد.
انتهای پیام/