برندینگ شخصی حول محور نحوه معرفی میچرخد. اگر میخواهید به عنوان یک متخصص شناخته شوید یا به یک تأثیرگذار در حوزه کاریتان تبدیل شوید، پرسونال مؤثر، گامی حیاتی است. این مقاله 10 نکته قابل اجرا برای ایجاد پرسونال برندینگ را به همراه نمونههایی از برندینگ شخصی برای الهام گرفتن ارائه میدهد.
مشاوره و اجرای برندینگ شخصی استراتژی ایجاد یک برند در اطراف یک شخص است، نه یک نهاد تجاری. با ایجاد یک برند شخصی قوی، میتوانید دنبالکنندگان اجتماعیتان را گسترش دهید، چشمانداز شغلیتان را تغییر دهید و فرصتهای بیشتری در حرفه خود ایجاد کنید. ساختن یک برند شخصی یک شبه اتفاق نمیافتد. این مسئله نیاز به برنامهریزی دقیق و چندین ماه تلاش اختصاصی، قبل از شروع به دیدن نتایج دارد. گاهی اوقات، حتی پس از دریافت بازخورد، ممکن است نیاز به اصلاح برندتان داشته باشید. این شکل از برندینگ به عنوان «پرسونال برندینگ» نیز شناخته میشود، اصطلاحی که در این مقاله به جای «برندینگ شخصی» استفاده میشود.
4 دلیل برای داشتن پرسونال برندینگ
- کمک میکند متمایز از بقیه باشید: در بازار رقابتی امروز، یکی از راههایی که خودتان را از رقبا متمایز کنید، داشتن، برند شخصی است.
- تبدیل سرنخ به مشتری: وقتی از رقبا متمایز شدید، مطمئنا سرنخهای بیشتری به سراغتان میآیند و احتمال تبدیل آنها به مشتری افزایش پیدا میکند.
- مخاطب بهتر به شما اعتماد میکند: پرسونال برندینگ کمک میکند هویت مشخصی برای خودتان بسازید. وقتی همه چیز واضح و روشن باشد، مشتری راحتتر اعتماد کرده و از شما خرید میکند.
- مردم همیشه شما را آنلاین میبینند: در عصر دیجیتال، پرسونال برندینگ اهمیت زیادی پیدا کرده. اگر برند شخصی قوی داشته باشید، مردم به راحتی شما را در گوگل و شبکههای اجتماعی پیدا میکنند و همیشه جلوی چشمشان هستید.
مراحل پرسونال برندینگ
معتبر باشید
وقتی صحبت از برندینگ شخصی به میان میآید، معتبر بودن ضروری است. اما اعتبار به چه معنا است؟ یعنی خودت باش. هر کس خصلتهای خاص خودش را دارد. چیزی در شما وجود دارد، که شما را به یک شخصیت مجزا تبدیل میکند و به شما اعتبار میدهد.
وبلاگنویسی را شروع کنید
وبلاگنویسی برای پرسونال برندینگ یک استراتژی موثر است، که توسط بسیاری از تأثیرگذاران استفاده میشود. اما چرا موثر است؟ خوب، امروز، ممکن است ناشناخته باشید. اما اگر یک تا دو سال به طور مداوم محتوا ایجاد کنید، در نهایت مخاطبانی در اطراف خود خواهید داشت.
دو راه برای نزدیک شدن به وبلاگنویسی برای پرسونال برندینگ وجود دارد: میتوانید وبلاگ خود را ایجاد کنید. این استراتژی برندینگ شخصی به کار اولیه قابل توجهی نیاز دارد، اما در نهایت بیشترین سود را خواهد داشت. از طرف دیگر، میتوانید پستهای مهمان وبلاگهای برجسته را در وبلاگتان بنویسید. این کار به شما امکان میدهد، با سرعت بیشتری مخاطب جذب کنید، اگرچه مالک هیچ یک از ویژگیهای مجازی نخواهید بود.
ارائه ارزش
فرض کنید محصولات آرایشی میفروشید. شما میتوانید برندی باشید که صرفاً تبلیغات میکند، یا میتوانید یک برند شخصی بسازید که در آن ویدیوهای آموزشی آرایش بسازید، مقالههایی درباره سؤالات رایج آرایش بنویسید، و میزبان جریانی از ایدههای الهامبخش آرایش، برای فصول یا رویدادهای مختلف باشید.
احتمال خرید مشتری از تبلیغاتی که توسط اینفلوئنسر ارائه میشود بیشتر است. اما چرا؟ زیرا اینفلوئنسر به آنها کمک کرده و حتی قبل از اینکه آماده خرید شوند، چیز جدیدی به آنها یاد داد.
مقاوم باش
ثبات فقط به این نیست که هر روز در شبکههای اجتماعی پست بگذارید. یکپارچهسازی ظاهر و پیام برند نیز اهمیت دارد. آیا همه پستهای شبکههای اجتماعی شما متفاوت به نظر میرسند یا زیباییشناسی ثابتی دارند؟ در حالی که برخی ممکن است استدلال کنند که تنوع محتوا کلیدی است، حقیقت این است که سازگاری میتواند پرورش و افزایش پیروان را آسانتر کند.
یک سرآشپز معروف ایتالیایی را در نظر بگیرید. اگر او ناگهان به پختن غذاهای ژاپنی روی بیاورد، ممکن است پیروان وفادارش احساس ناامیدی کنند. گذشته از اینها، آنها در ابتدا عاشق دستورالعملهای ایتالیایی سرآشپز شدند. همین اصل در مورد پرسونال برندینگ نیز صدق میکند. مخاطبان شما رشد میکنند، تا از روش منحصر به فرد ارائه محتوایتان قدردانی کنند. یک جابجایی ناگهانی و شدید، میتواند باعث شود آنها احساس قطع ارتباط کنند و دیگر مخاطب مطالب شما نباشند.
شبکهسازی
دستیابی به برندینگ شخصی موفق دشوار است، اگر خود را در ارتباط با دیگران قرار ندهید. وبلاگ راه اندازی کنید، در رویدادها Meetup شرکت کنید، با مردم در کنفرانسها معاشرت کنید، آن فنجان قهوه را با یک غریبه بنوشید، هر روز در شبکههای اجتماعی پست بگذارید. هر چه بیشتر با مردم تعامل داشته باشید، شبکه شما بزرگتر میشود.
خلاقیت
تأثیرگذارترین چهرهها خالقان هستند. پنهان شدن پشت کامپیوتر و گذراندن آخر هفتهها با تماشای فیلم، برند شخصی شما را ارتقا نمیدهد. اقدام و ایجاد محتوای معنادار به طور مداوم وضعیت شما را به عنوان یک خالق ارتقا میدهد.
داشتن تخصص
زمانی که تخصص ندارید، برندینگ میتواند سخت باشد. هر اینفلوئنسر جایگاه خاص خود را دارد. اگر یک فروشگاه آنلاین برای فروش ابزار دارید، باید مطمئن شوید که در نجاری، طراحی مبلمان یا برخی از موارد مرتبط متخصص هستید.
اگر قطعات خودرو میفروشید، احتمالاً باید تخصصتان در صنعت خودروسازی باشد. دیدگاه دیگر این است که برندی را حول حوزه تخصص خود بسازید. فرض کنید پنج سال در یک آرایشگاه کار کردهاید. در این صورت، میتوانید یک برند شخصی بسازید که در آن هنگام فروش محصولات مو، تخصص خود را در مورد مسائل مو به اشتراک بگذارید.
خودت را تقویت کن
قبلا در این مقاله در مورد معتبر بودن صحبت کردیم. تقویت خود قدم دوم است. در دنیای شلوغ امروز، متمایز شدن سخت است.
سیمئون پاندا پرسونال برندینگ را، پیرامون ظاهر فیزیکی خود ایجاد کرده است. مساله فقط این نیست که او در فرم بدنی عالی است، بلکه ماهیچههای او در مقایسه با یک فرد معمولی به طور قابل توجهی بزرگتر هستند.
پاندا ظاهر فیزیکی خود را تقویت کرد، تا در بخش تناسب اندام برجسته شود. او در فروشگاه اینترنتی خود محتوای آموزشی و تجهیزات تناسب اندام آنلاین میفروشد. اگر او ظاهر فیزیکی خود را تقویت نمیکرد، ویدیوهای آموزشی آنلاین او به این اندازه قانع کننده نبود.
با طرفدارانتان تعامل داشته باشید
برندهای شخصی را نمیتوان بدون تعامل انسانی ساخت. البته بسیاری از اینفلوئنسرها در نهایت به جایی میرسند، که اندکی کمتر با طرفداران خود تعامل دارند. اما اگر به تازگی برندینگتان را آغاز کرده اید، باید به پیامهای فالوورهای خود پاسخ دهید.
هر روز زمانی را به تعامل با فالوورهای خود در شبکههای اجتماعی اختصاص دهید. آیا کسی شما را در یک پست تگ کرده است؟ به آن پاسخ دهید. آیا یکی از مقالات شما در شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است؟ از آنها تشکر کنید. آیا مشتری در مورد محصول شما سوالی دارد؟ به آنها پاسخ دهید. مردم از پاسخهای سریع قدردانی میکند.
برندتان را مجدد ارزیابی کرده و تنظیم دهید.
پرسونال برندینگ یک فرآیند جاری و مستمر است. به همین خاطر باید مرتب بررسی کنید که آیا ارزش پیشنهادی شما متناسب با زمینه حرفهای و شخصیتان است یا نه و اینکه مشتریان چطور آن را دریافت میکنند.
پیشنهاد ما این است که هر سال برند خود را بررسی کرده و نقایص موجود را پیدا کنید تا بتوانید اشکالات را برطرف ساخته و روی نقاط قوتتان بیشتر تکیه کنید.
نتیجهگیری
اگر متخصص جاه طلبی هستید و میخواهید در صنعتتان پیشرو شوید، این مقاله به شما کمک میکند تا به هدفتان برسید. طبیعی است که در ابتدا احساس خستگی کنید، به خصوص اگر در حال حاضر مشغول کار دیگری هم هستید.
نکته کلیدی این است که پرسونال برندینگ را به بخشهای قابل مدیریت تقسیم کنید. عجله نکنید و مراحل را آهسته جلو ببرید، کم کم نتایج را میبینید. دیدن اینکه مدام پیشرفت میکنید، هر کار سختی را شیرین میکند.
سوالات متداول
پرسونال برندینگ چیست؟
پرسونال برندینگ شامل همه اقداماتی است که برای بیشتر دیده شدن خودتان در حوزه تخصصیتان انجام میدهید. برای دیده شدن باید بتوانید استراتژی مناسبی بچینید و از ابزارهای درست استفاده کنید.
ابزارهای استراتژی پرسونال برندینگ چیست؟
همانطور که طی مقاله توضیح دادیم، برای اینکه بیشتر دیده شوید باید سخنرانیهای هرچند کوتاه داشته باشید، وبلاگ بنویسید. از تکنیکهای ایمیل مارکتینگ استفاده کنید. کیت رسانهای بسازید و خودتان را بیشتر معرفی کنید.