“زمان طلایی” برای پزشکیان محدود است

اراده مردم تعیین کننده است

آن وقت هنوز دیر نشده، پزشکان با موجی از مطالبات مردم، حاکمیت سیاسی، جریانات و طیف صف بندی و رقابت مواجه خواهند شد. در این مرحله است که رئیس جمهور منتخب واقعاً خود را در معرض آزمایش قرار می دهد. آیا رویکرد دکتر و تیم همراه وی مبتنی بر نیات و خواسته هایی است که رای دهندگان در انتخابات خود دنبال کرده اند؟ یا وقتی به او می گویید کاری انجام دهید توجه نمی کند و سپس به آن کار می افتد؟ وضعیتی که کم و بیش برای رئیس جمهور پیشینیان رخ داد و به سرعت زیر چاقو منتقدان افتاد.
ضرب المثلی در بین سیاستمداران وجود دارد که می گوید: “هر دستاورد بزرگ تا زمانی که به دست نیاید یک رویا است.” برای عملی ساختن آن، شجاعت سیاسی برای تحقق وعده هایی که به مردم داده شده است.

بر اساس تجربه ای که در دولت و قوه مقننه دارد، افسر ارشد پزشکی به خوبی می داند که به گفته دنگ شیائوپینگ، معمار چین جدید، عبور از رودخانه با احساس سنگی آغاز می شود. دکتر برای حفظ مبدأ انتخاب خود باید حیثیت خود را در دفتر ریاست اجرایی حفظ کند زیرا در رقابت انتخاباتی در برابر مخالفانش قوی و قاطع دیده می شود. فضیلت، وفاداری به عهد و شجاعت در وفای به آن است. اکنون که ماه عسل اوست، رئیس جمهور منتخب باید با انتخاب گروهی متعهد به اهداف به اصطلاح دولت چهاردهم، تشخیص خود را از مسائل «ضروری» نشان دهد و حمایت انسانی از بودجه و منافع را نشان دهد این رویکرد از اجرای آن پشتیبانی می کند.

سیاست خارجی یکی از کلیدی ترین و مهم ترین مسائل بحرانی است که کشور را در مسیری پرمشکل قرار داده است. مشکل سیاست خارجی در میان سیاست های فکری و رقابتی، درک ناقص مفاهیم آن است. صاحبان این درک ناقص که خود را «ایدئالیست» می نامند، راه هر گونه رویکرد اصلاحی را در سیاست خارجی بسته اند. آنها تفاوت معنادار سیاست خارجی و روابط خارجی را در نظر نمی گیرند و در اندیشه عاقلانه برقراری ارتباط با برخی دولت های دور و نزدیک مانند سیاست خارجی را در نظر می گیرند.

این در حالی است که سیاست خارجی تابعی از بینش راهبردی برخاسته از منافع ملی است که ابتدا هویت ملی هر کشور را در هرج و مرج جهانی تعیین و شناسایی می کند. بنابراین در مجامع بین المللی و با وجود تغییر حکومت، سیاست ملی کشور نه تنها تغییر نمی کند، بلکه هر حکومتی خواستار پیگیری اهداف ملی در دو سطح منافع و امنیت برای مردم خود است. تقلیل مفهوم سیاست خارجی به روابط خارجی خطری است که منافع کشور را تهدید می کند، مانند قرار دادن همه تخم مرغ ها در یک سبد. این تفاوت در درک مفهوم سیاست خارجی است که باعث می شود کشور در تامین منابع مالی و تجاری با مشکلات متعددی مواجه شود و در عین حال پایگاه اقتصادی و بی ثباتی داخلی را نیز به همراه داشته باشد.

در آستانه انتخابات، رئیس‌جمهور پزشکی به حق صاحب رویکرد کاهش مفهوم سیاست خارجی ایستاد. اگرچه وی هنوز چارچوب نظری لازم را در این زمینه ارائه نکرده است. گذر از مفهوم روابط خارجی به جای سیاست خارجی. بر خلاف شرایط فعلی در سیاست کشور، بسیار خوب است که پزشکان شجاعت و وفاداری خود را در این زمینه به مردم رای دهندگان خود نشان دهند.
یک ضرب‌المثل رومی می‌گوید: «بخت همیشه به دلیرها کمک می‌کند». شجاعت، وفاداری و صداقت از عوامل اصلی رقابت پزشکان با حلقه سخت رقبای خود در انتخابات است. با این حال، فضیلت زمانی معنای کامل خود را پیدا می کند که صداقت در برابر همه آنچه گفته می شود در انظار عمومی قابل باور شود.
دوران طلایی رئیس پزشکی به سرعت گذشت. سیاست نه تنها ممکن است، بلکه یک امر اراده است.

دکمه بازگشت به بالا