اینورتر چیست؟

امروزه اغلب نام اینورتر را می شنویم. اینورتر نام های دیگری مانند اینورتر، موتور، موتور، کنترل سرعت موتور، درایو سرعت قابل تنظیم، درایو، درایو VFD با سرعت متغیر و میکرو درایو دارد که همگی به یک دستگاه اشاره دارند. اینورتر را می توان در بسیاری از لوازم خانگی و صنعتی، برخی از وسایل متحرک مانند کولر، یخچال، ماشین لباسشویی، پمپ آب خانگی، آسانسور خانگی و صنعتی استفاده کرد.

ترانسفورماتور چگونه کار می کند؟

اصطلاح “اینورتر” به طور کلی به دستگاهی اطلاق می شود که می توان از آن برای تبدیل برق DC به برق AC استفاده کرد. با اینورترها، برق AC شهر که اکنون به 220 ولت و 50 هرتز تبدیل شده است، ابتدا به برق DC تبدیل می شود. اما عملکرد اصلی اینورتر زمانی است که شما این برق را به جریان متناوب AC اما با توان و فرکانس مورد نیاز و با توجه به فعالیت الکتریکی مشتریان تغییر دهید.

سرعت چرخش موتور (RPM) به طور مستقیم با ولتاژ و فرکانس موتور مرتبط است: با افزایش ولتاژ و فرکانس، سرعت چرخش موتور نیز افزایش می یابد. هنگامی که بار موتور الکتریکی نیاز به فرکانس و ولتاژ کم دارد، می توان از ترانسفورماتور برای کاهش ولتاژ و فرکانس استفاده کرد. همچنین زمانی که می خواهیم سرعت برق را کاهش دهیم می توانیم به کمک ترانسفورماتور سرعت را کاهش دهیم. مثلا وقتی مقدار کمی لباس را داخل ماشین لباسشویی می گذاریم، ماشین با دانستن وزن لباس، با قدرت و سرعت کمتری می چرخد. در ماشین هایی مانند آسانسور با کنترل سرعت کابین آسانسور در موقعیت های مختلف حرکت آن بین طبقات، کنترل و انعطاف بیشتری پیدا می کنیم.

اینورترها کجا استفاده می شوند؟

هر حرکتی که با موتور الکتریکی و قطعات صنعتی انجام می شود را می توان با استفاده از یک اینورتر به یک حرکت کنترل شده و هوشمندتر تبدیل کرد. به عنوان مثال هنگام استفاده از پمپ آب برای هتل می توان سرعت پمپ را با توجه به باز بودن شیرها و مصرف آب تغییر داد و از فشار بالای آب در مصرف کم جلوگیری کرد. همچنین اینورتر سرعت دیگ ماشین لباسشویی را با توجه به میزان لباسشویی قرار داده شده در آن و با توجه به عملکرد کمپرسور یخچال بسته به محتویات داخل یخچال تنظیم می کند. این دستگاه می تواند در کاربردهای صنعتی برای فعالیت های گشتاور ثابت مانند پیچ، نوار نقاله، میکسر و فعالیت های توان ثابت مانند کشش و همچنین فعالیت های گشتاور متغیر مانند فن ها و پمپ های صنعتی مورد استفاده قرار گیرد. همچنین برای اینورترهای گریز از مرکز (موتورهای با سرعت بالا) استفاده می شود. با کمک یک اینورتر، چرخش سانتریفیوژ افزایش یافته و ذرات کوچکتر مواد جدا می شوند.

مزایای اینورتر چیست و استفاده از آن چه عواقبی دارد؟

استفاده از اینورتر مزایای زیادی دارد. یکی از ویژگی های مهم اینورتر عملکرد هوشمند آن است. این ابزار میزان بار وارد شده به موتور را تشخیص می دهد و سپس با توجه به همان مقدار بار، فرمان جریان مناسب را به موتور می دهد. در برخی موارد، این جریان کمتر از جریان نامی موتور است. مزایا و کاربردهای مهم اینورترها عبارتند از:

صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی و در نتیجه کاهش هزینه ها؛

کاهش جریان راه اندازی برق و در نتیجه افزایش دوام و عمر موتور.

افزایش طول عمر قطعات مکانیکی پشت موتور به دلیل کاهش آسیب های مکانیکی به قسمت های مختلف موتور و قطعات متحرک به لطف استارت نرم موتور.

امکان تغییر سرعت و جهت موتور بدون نیاز به کنتاکتور و سایر وسایل الکتریکی؛

هوش حرکت موتور و امکانات طراحی.

موتور را بدون قطع برق اصلی روشن و خاموش کنید.

محافظت در برابر اضافه بار و در نتیجه جلوگیری از فرسودگی موتور؛

امکان عملکرد موتور در شرایطی که ولتاژ ورودی به آن مدام در حال تغییر است و حفاظت از موتور دربرابر افزایش ناگهانی ولتاژ؛

افزایش دور موتور بیش از سرعت اسمی.

قیمت مبدل و نکات خرید

برای خرید اینورتر باید چند مورد را مشخص کنید: اول قدرت موتور الکتریکی که می خواهید برای آن اینورتر بخرید. به طور کلی، بهتر است قدرت اینورتر در محدوده ای بیشتر از قدرت موتور باشد. به عنوان مثال، برای یک موتور 750 وات، خوب است از یک اینورتر 1 یا 1.5 کیلو وات استفاده کنید. همچنین توجه داشته باشید که توان های ذکر شده در اینورترها برای موتورهای معمولی با سرعت 1400 دور در دقیقه می باشد. برای موتورهای 2800 دور در دقیقه توان اینورتر نصف توان موتور و برای موتورهای 700 دور در دقیقه قدرت اینورتر دو برابر توان موتور الکتریکی در نظر گرفته می شود.

حتما موتور برق سه فاز بخرید. از آنجایی که اینورترها دارای خروجی سه فاز هستند. برق تک فاز یا سه فاز فرقی نمی کند. اینورتر می تواند برق تک فاز شما را به برق سه فاز تبدیل کند. در صورت نیاز به اطلاعات بیشتر در مورد مشخصات فنی موتور برق می توانید به سایت های فروش اینترنتی موتور برق مراجعه نمایید.

مرحله بعدی بررسی نوع جریان است: اگر منبع تغذیه تک فاز دارید، باید یک اینورتر با یک فاز 220 ولت خریداری کنید. اگر برق سه فاز در دسترس است، اینورتر شما باید ورودی سه فاز داشته باشد. به یاد داشته باشید که اگر همه چیز در دسترس است، بهتر است برای عملکرد صحیح خودرو از برق سه فاز استفاده کنید. برای خرید از اروپا با ما تماس بگیرید.

آنچه مهم است برنامه ای است که می خواهید از مبدل برای آن استفاده کنید. کاربردهایی مانند جرثقیل هایی که به گشتاور راه اندازی بالاتری نیاز دارند به فناوری اینورتر بالاتری نیاز دارند (مثلاً به عنوان فن). اینورترها سه مدل کلی دارند: الف. کنترل برداری: همان V.F که فقط قابلیت افزایش یا کاهش دستی سرعت را دارد. ب) بدون سنسور: برای کاربردهای نیمه صنعتی و نیمه سنگین استفاده می شود، می تواند بار وارد شده به موتور را با استفاده از سنسوری که دارای جریان در خروجی موتور است، بدون سنسور فیزیکی اندازه گیری کند و بر این اساس سرعت موتور را کنترل کند. J. حلقه بسته: اینورترهای پیشرفته ای هستند که می توانند سرعت موتور را با خروجی یک حسگر فیزیکی خارجی مانند رمزگذار، خط کش دیجیتال یا لیزر کنترل کنند.

در نهایت، قیمت مبدل به موارد زیر بستگی دارد:

مبدل قدرت؛

ولتاژ ورودی (تک فاز یا سه فاز)؛

استانداردهای فنی و کنترل های زیرساختی؛

گزینه های ارتباطی با سایر کنترل کننده های صنعتی

دکمه بازگشت به بالا