نرخ لحظه ای روبل روسیه چگونه مشخص میشود؟

جفت ارزی دلار ایالات متحده و روبل روسیه – یکی از محبوب ترین ابزار های تجاری تریدرها در روسیه، به شمار می آید. چرا که این ابزار مالی از نقدینگی بسیار بالایی نیز برخوردار می باشد. روبل روسیه از طریق هیچ گونه دارایی (همچون طلا و نفت …) پشتیبانی نمی گردد. از اواسط قرن 19 و تا سال 1944 میلادی روبل از طریق طلا پشتیبانی می شد. اما از سال های 1944 تا 1970 میلادی، طلا به پشتوانه ای سمبلیک تبدیل شد. چرا که در طی سال های یاد شده اکثریت ارزهای جهانی از دلار ایالات متحده تاثیر می گرفتند و دلار ایالات متحده نیز از پشتیبانی طلا برخوردار بود. این سیستم به نام سیستم برتون وود (Bretton Woods system) مشهور می باشد. در حال حاضر نرخ گذاری های واحد ارزی روبل روسیه، همانند اکثریت واحد های ارزی از طریق بانک های مرکزی داخلی تنظیم می گردد. علاوه بر این کشور روسیه حق تنظیم خصوصی و مصنوعی روبل و توزیع اسکناس این واحد ارزی را نیز، درار می باشد.

پیش بینی گرایش های نرخی این جفت ارزی بسیار دشوار می باشد. چرا که چگونگی جریان نرخی این جفت ارزی، از تغییرات نرخی جفت ارزی یورو – دلار، سرچشمه می گیرد. علاوه بر این تغییرات قیمت نفت، گاز و معادن طبیعی نیز، بر تحرکات نرخی قیمت روبل امروز تاثیر به سزایی می گذارند. افزایش قیمت نفت، تحکیمات ارزی روبل را به دنبال داشته، اما به غیر از نفت با تعداد زیادی از عوامل تاثیر گذار دیگر بر تحرکات نرخی این جفت ارزی نیز، مواجه می باشیم. به طور مثال: تغییرات شرایط در میدان نبرد تجاری، سیاسی و نظامی، تحریم های غربی، سرعت رشد تورم، شرایط تراز تجاری، عملکرد بازار فارکس در سطح کشور و همچنین دیگر عوامل.

جفت ارزی USD/RUBاز نرخ گذاری مستقیم برخوردار بوده. واحد ارزی اصلی دلار USD به شمار می آید. واحد ارزی روبل روسیه RUB نیز، از نرخ متغیر برخوردار می باشد. افزایش نرخ این جفت ارزی، مبنی بر تحکیمات نرخی دلار USD بوده و به منظور خرید دلار USD ، نیاز به فروش میزان بیشتری از روبل روسیه RUB می باشد. کاهش نرخ این جفت ارزی نیز، مبنی بر تحکیمات نرخی روبل روسیه RUB ، می باشد. از طریق نمودار این جفت ارزی نیز، می توان به بررسی تحرکات نرخی فرونیت، نسبت به یورو و اجرای معاملات ارزی پرداخت.

روبل روسیه (با کد بانکی RUB) – به عنوان واحد ارزی جمهوری فدرال روسیه به شمار می آید. تنظیمات مالی و توضیع پول این واحد ارزی، به عهده ی بانک مرکزی فدرال روسیه، به عهده دارد. وظیفه ی اصلی این بانک، پایدار نگاه داشتن روبل به حساب می آید. واحد ارزی دلار ایالات متحده – (با نشانه ی $ و کد بانکی USD) – به عنوان پول رسمی دلار ایالات متحده، به شمار می آید. توزیع پول و تنظیمات نرخ بهره ی این واحد ارزی نیز، از طریق سیستم ذخایر فدرال، انجام می گیرد.

درباره دلار به روبل روسیه

دلار به روبل روسیه یا USDRUB بازتابی از ارزش یک دلار آمریکا بر حسب روبل روسیه است. این نشان دهنده نرخ مبادله ای است که با آن می توان دلار آمریکا را به روبل در بازار ارز خرید یا فروخت. نوسانات در نرخ دلار به روبل به دلیل عوامل مختلفی مانند شاخص های اقتصادی، رویدادهای ژئوپلیتیکی، سیاست های پولی و احساسات بازار رخ می دهد. نرخ بالاتر USD/RUB نشان می دهد که دلار نسبت به روبل قوی تر است، به این معنی که برای خرید یک دلار روبل بیشتری نیاز است. برعکس، نرخ پایین‌تر USD/RUB نشان‌دهنده ضعیف‌تر بودن دلار در مقایسه با روبل است که برای خرید یک دلار به روبل کمتری نیاز دارد.

معامله گران، سرمایه گذاران، مشاغل و افراد از نزدیک نرخ مبادله USDRUB را برای مقاصد مختلف از جمله تجارت بین المللی، سرمایه گذاری، گردشگری و تصمیم گیری مالی بررسی و تحلیل می کنند.

به نقل از ویکی پدیا، روبل عمواره به عنوان واحد پول رسمی امپراتوری روسیه و اتحاد جماهیر شوروی عمل می کرد، جایی که به روبل شوروی معروف بود. پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1992، این ارز دستخوش طراحی مجدد شد. روبل اولیه روسیه (کد: RUR) از روبل شوروی (کد: SUR) در سپتامبر 1993 به صورت یک به یک جایگزین شد.

در 1 ژانویه 1998، درست قبل از شروع بحران مالی روسیه، روبل تغییر نام داد و کد جدید “RUB” را پذیرفت. نرخ ارز 1 روبل جدید = 1000 روبل قدیم تعیین شد.

قیمت لحظه ای و نمودار تحلیل تکنیکال دلار به روبل روسیه USDRUB

نرخ فعلی 92.1000
بالاترین قیمت روز 92.5900
پایین ترین قیمت روز 91.2500
رنج تغییرات امروز 91.2500 – 92.5900
درصد تغییر امروز -0.19%
مقدار تغییر امروز -0.1770

روبل روسیه؛ ارزی با پیشینه طولانی و نوسانات بالا

قدمت روبل به قرن سیزدهم میلادی بازمی گردد؛ زمانی که سکه های نقره ای برای نخستین بار به بازار عرضه شدند. این ارز بارها طی تنش های سیاسی کشور روسیه با افت ارزش قابل توجهی مواجه شده است. با این حال این ارز در حال حاضر و به دلیل به کارگیری سیستم مالی برنامه ریزی شده در روسیه ثبات نسبی را تجربه کرده است. روبل حتی در کشورهایی مانند بلاروس نیز طی دوره ای کوتاه به کار گرفته شده است.

نرخ مبادله روبل در مقابل دلار در تلاش برای یافتن نقاط تعادلی است

طی دو هفته گذشته، نوسانات در نرخ مبادله روبل به دلار دوره های متناوب کاهش و افزایش را نشان داده است که نشان دهنده تعادل نسبتا متعادل عرضه و تقاضا در بورس مسکو در ماه دسامبر است.

از پایان سال قبل تا 12 دسامبر 2023، دلار تقریباً 30 درصد در برابر روبل افزایش یافت، در حالی که یورو 31 درصد افزایش یافت. به دنبال تضعیف آشکار روبل در ماه های ژوئیه- آگوست-سپتامبر، یک تغییر جهت به نفع تقویت پول روسیه در ماه های اکتبر-نوامبر، با انتظارات برای بازگشت به سطوح به دست آمده اتفاق افتاد.

نوسانات پایان سال نشان می دهد که تقاضای داخلی برای ارز خارجی افزایش یافته است، نمونه ای برای ماه دسامبر، که ممکن است مانع تقویت روبل شود. علاوه بر این، قیمت نفت برنت کاهش یافته و نفت اورال در ده روز اول دسامبر در حدود 63 دلار در هر بشکه رسیده است، در حالی که در اکتبر 78 تا 80 دلار در هر بشکه بود که حاکی از کاهش احتمالی 12 تا 15 درصدی درآمدهای ارزی نسبت به سطوح کاهشی است.

برای اطمینان از ثبات انتخابات ریاست جمهوری روسیه در ماه مارس 2024، مقامات پولی به طور فعال برای کاهش خطرات تورم تلاش می کنند که به طور بالقوه منجر به افزایش نرخ کلیدی بانک مرکزی در جلسه دسامبر می شود.

برای تثبیت نرخ روبل، بانک مرکزی در نظر دارد از ابتدای سال آینده بین خریدهای معوق ارز با مخارج صندوق رفاه ملی تعادل برقرار کند. همزمان، فرمانی که صادرکنندگان را ملزم به فروش درآمدهای ارزی می کند تا انتخابات ریاست جمهوری در مارس 2024 به قوت خود باقی خواهد ماند.

با نگاهی به تابستان سال بعد، افزایش مخارج بودجه دولت، حتی با ثابت بودن قیمت نفت، ممکن است منجر به افزایش روبل در سیستم شود و به طور بالقوه منجر به تضعیف نرخ مبادله روبل شود. آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی، به حذف تدریجی تعهدات صادرکنندگان برای فروش درآمدهای ارزی اشاره کرده است که به طور بالقوه به کاهش ارزش روبل از آوریل 2024 به بعد کمک می کند.

روندهای اخیر نشان می‌دهد که مردم روسیه با پیش‌بینی کاهش ارزش روبل، ترجیح می‌دهند ارز خارجی بخرند، همچنین که اکتبر شاهد خرید ارز نقدی قابل توجهی بودیم. آمارهای بانک مرکزی حاکی از سهم تقریباً حداکثری از درآمدهای صادراتی فروخته شده در ماه نوامبر است که باعث ادامه خرید دلار ارزان‌تر توسط مردم شده است.

وضعیت ژئوپلیتیکی، به ویژه درگیری در اوکراین، عدم قطعیت ها را تا سال 2024 گسترش می دهد و فشار تحریم ها و خطرات مرتبط با روبل را حفظ می کند. علاوه بر این، روبل دوباره به نوسانات قیمت نفت واکنش نشان می دهد که منعکس کننده چالش های بالقوه ناشی از پیش بینی کلان متورم و قیمت نفت در بودجه روسیه است.

اقدامات پیشگیرانه بانک مرکزی، از جمله افزایش نرخ کلیدی، با هدف تثبیت پویایی پول ملی است. پیش‌بینی می‌شود این مرحله متعادل تا آوریل 2024 ادامه داشته باشد و نرخ مبادله 90 تا 98 روبل برای دلار و 98 تا 103 روبل برای یورو پیش‌بینی شده است.

پیش‌بینی‌های اجماع تحلیلگران نشان می‌دهد که چشم‌انداز تورمی در روسیه در سال 2023 افزایش می‌یابد که باعث افزایش بالقوه نرخ کلیدی می‌شود. جفت ارز USD/RUB در اواخر نوامبر به خط حمایت روند رو به رشد میان مدت رسید، اما نرخ تبدیل دلار تثبیت کننده 90 تا 95 روبل تا پایان سال پیش بینی می شود که احتمالاً تا انتخابات ریاست جمهوری روسیه در مارس 2024 ادامه خواهد یافت.

دکمه بازگشت به بالا