همه چیز درباره بازی “مافیا”/چرا بازی مافیا در ایران ترند شد؟

«تیم ما تیم مناسبی است که شخصیت‌هایی با هم بازی می‌کنند. حالا گروه به تدریج در حال تبدیل شدن به N.C است. ما با هم سفر می کنیم و به عنوان یک تیم عمل می کنیم. آنها می دانند که نباید سر همدیگر داد بزنند یا طرف مقابل را در طول بازی نابود کنند. ما یک مافیای آرام و آرام داریم. “به خوبی در یک نخبه مستقر شده ایم. محیط زیست و کارهای بشردوستانه از بازی ما بیرون می آید.”

همه چیز در مورد بازی "مافیا"/ چرا بازی های مافیایی در ایران ترند می شود؟

سلام آنلاین پلاس: “مافیا” از دیرباز در فرهنگ سرگرمی واژه ای آشنا بوده است. روز به روز بر تعداد بازیکنان «مافیا» افزوده می شود و در کافه های تهران یا برای جمع های دوستانه و جمع های خانوادگی همدیگر را می بینند. این بازی گروهی و استدلالی به حدی از محبوبیت رسیده است که بسته های آموزشی و کارگاه های آموزشی نیز برای آن منتشر می شود.

محمدرضا موذن زاده نامی شناخته شده در میان بازیکنان «مافیایی» است که مدت ها به عنوان خالق مفهوم، مربی و مدیر «مافیا» فعالیت داشته و از خالقان سبک «پدر» به شمار می روند. . اما حالا مافیای موذن زاده به حدی رسیده است که حکم «ن. اچ. او متوجه شد، ما با او در مورد مافیا و بازیکنان مافیا صحبت کردیم و آنچه در این مورد دوست دارید را بخوانید.

ممکن است موذن زاده ابتدا بگوید مافیا از کجا آمده است؟ این بازی در ایران چگونه ساخته شده است؟

«مافیا» ایرانی نیست و منشا بازی روسیه است. گفته می شود که فردی به نام «دیمیتری داویدوف» سازنده و سازنده بازی بوده است. “مافیا” اولین بار در بهار سال 1986 در گروه روانشناسی دانشگاه دولتی مسکو پخش شد و هدف آن درک زبان بدن و واکنش های مشتری بود، اما سپس در یک کلاس خوابگاهی و اردوهای تابستانی پخش شد. از دانشگاه مسکو. این بازی سال ها به طول انجامید و پس از روسیه محبوبیت بازی “مافیا” به آمریکا و اروپا رسید و جای خود را به عنوان یک بازی تیمی باز کرد.

“مافیا” در واقع زیرشاخه ای از بازی های نقش آفرینی معمایی است و چون چیزی در بازی پنهان شده و بازیکن لذت پیدا شدن در این بازی “مافیا” را جلب می کند. در واقع همان لذتی که از کشف در انسان ها وجود دارد باعث می شود بسیاری از افراد 2 یا 3 ساعت وقت بگذارند تا بتوانند حقیقت را از نادرست و دروغ را از واقعی تشخیص دهند.

طی چند سال اخیر، «مافیا» در ایران به یک جریان تبدیل شده است. فکر می کنید چه اتفاقی برای مافیا در ایران افتاد؟

من دانشجوی ورودی دانشگاه امیرکبیر در سال 1360 بودم و باید بگویم از سال آخر دبیرستان و شروع دوران دانشجویی در «مافیا» بازی می کردم. من از سال 1979 با جمعی از دوستان این بازی را انجام می دهم. منظورم این است که این بازی در ایران سابقه خاص خود را دارد، اما درست است که گلزنی و تبدیل شدن به یک روند در سال های اخیر تحت تأثیر مستقیم رسانه هاست. شبکه تلویزیونی «سلامت» برای اولین بار برنامه «مردم و مافیا» را روی آنتن برد، البته تلویزیون نفوذ داخلی شدیدی داشت و از سوی دیگر برنامه «شب مافیا» روی آنتن رفت. از طریق یک پلتفرم تاثیر خاص خود را در معرفی این بازی به مردم دارد.

بعد برنامه هایی مثل «پدرخوانده» و سبک های عجیب و غریب و از طرف دیگر برنامه هایی که با حضور شخصیت های اصلی و تاثیرگذار ساخته می شوند. اما جامعه ما شهرت را می پسندد و به دنبال آن است و این باعث ایجاد یک آرزوی اجتماعی به سمت «مافیا» شده است.

البته قبل از فراگیر شدن این بازی در سال های اخیر، هم در کافه ها و هم در گروه های دوستانه در بین جوانان رواج داشت. چند سال قبل از پخش تلویزیونی بازی “مافیا” ما یک پرش داشتیم و آن زمانی بود که “بازی های تخته ای” یا ورق بازی در کافه ها و مکان های دوستانه بسیار رایج شد. در واقع بازی “مافیا” 3 سال پیش محبوب بود، تلویزیون زیر پوست شهر پخش می شد.

آیا این بازی در یک کافه مانند یک حرفه بازی می کند؟

در گذشته که «مافیا» در کافه‌ها پخش می‌شد، بازیکنان از سبک کلاسیک بازی تقلید می‌کردند، اکنون به آن کلاسیک خالص می‌گوییم و این‌گونه است که یک سوم مردم مافیا شده‌اند و دو سه‌سوم هم شهروند شده‌اند. و دیگر اینطور نیست که هر فردی توانایی ها و نقش های خاص خود را داشته باشد و عادت بازی این است که فقط اقلیت غیررسمی یعنی مافیا با مردم بازی می کنند و روزها و ساعت ها را می گذرانند.شب های متوالی. مافیای کلاسیک زیاد نیست، اما شاید «کارگاه‌ها» و «پزشکان» را در بین بازیکنان قرار دهند.

روند ایفای نقش در «مافیا» به تدریج آغاز شد و نقش های زیادی کشف شد و کم کم به مافیای مدرن تری رسیدیم. تا جایی که یک شرکت بسته ای به نام “شب مافیا” را به همراه دفترچه راهنما در کافه منتشر کرده است و هر بار این دفترچه راهنما را آپدیت می کند و مثلا یک نقش به آن اضافه می کند که 7 سال پیش بازی را تکمیل کرد. .

«شب مافیا» در واقع هسته اصلی «شب های مافیا» است که روی پلتفرمی پخش می شود که در قالب یک بازی 12 نفره پخش می شود.

سبک “شب مافیا” به محبوبیت بازی کمک کرد و همچنان “مافیایی” که در کشور بازی می شود طرفداران پر و پا قرص این سبک هستند و البته برخی از آنها نیز از طرفداران مافیای کلاسیک هستند. با این حال، مافیای باستانی نیز تغییر کرده است. از آنجایی که مافیای کلاسیک هیچ مرجع رسمی ندارد، مدیر این سبک با خلاقیت خود بازی را اجرا می کند و به هر مدیری اجازه می دهد تا با سبک و سیاق خود بازی را اجرا کند. مافیایی که از شبکه «سلام» پخش شد و هنوز هم از شبکه «ناظم» پخش می شود، در واقع از سبک کلاسیک مافیایی پیروی می کند. همه این عوامل در کنار هم باعث می شود که «مافیا» جای خود را در دایره دوستی و خانواده پیدا کند.

با توجه به اینکه هم اکنون کارگاه آموزشی بازی “مافیا” در حال برگزاری است، می توانید بگویید چه میزان آموزش و تجربه متخصص شدن در این بازی را شامل می شود؟

معمولاً در همه مقوله ها این تجربه است که فرد را به سمت متخصص شدن سوق می دهد. حتی در پزشکی هم همینطور است. تجربه ما را هر روز حرفه ای تر می کند و باعث می شود بهتر تصمیم بگیریم و واکنش بهتری نشان دهیم. از آنجایی که «مافیا» یک بازی باتجربه است و خط داستانی خاصی از سوی سازندگان بازی تعریف نشده است، بستگی به خود افراد دارد. شهروندان یا افراد مافیایی به تجربه نیاز دارند، اما در دنیای تخصصی امروزی، می توان چیزها را چاپ کرد و به صورت علمی به انجام رساند و حقایق و آموزش در مورد آن وجود داشت.

به هر حال این بازی یک بازی انسانی است، فراز و نشیب هایی دارد اما قابل برنامه ریزی و ویرایش است. بنابراین می توان یک بسته آموزشی را تصور کرد که سبک ها و ویژگی های مختلف نقش ها در آموزش داده می شود. البته در بین بازیکنان حرفه ای مافیا یک سری کلمات و فرهنگ کلمات مافیایی کم کم در حال توسعه است که واقعا می تواند بخشی از یک برنامه آموزشی باشد تا مبتدی در بین شما احساس غریبگی نکند مافیا بازی کنید.

آیا می تواند سن خاصی را برای مافیا تعیین کند یا این بازی برای افراد در هر سنی مناسب است؟

قدرت عقل، درک و گفتار را باید در انسان پرورش داد تا بتواند وارد بازی شود، اما «مافیا» را می توان 10 سال به بالا در نظر گرفت. نکته مهم این است که بازیکنان باید همسن باشند، بنابراین این بازی برای آنها جذابیت بیشتری دارد. چون افراد حاضر در این بازی باید حرف یکدیگر را بفهمند. بنابراین باید شرایط یکدیگر را درک کنیم و شکاف نسلی مانع گفت وگو نشود. صرف نظر از این، آنها به راحتی می توانند از سن 17 تا 30 سالگی با هم بازی کنند.

آیا بازی گروهی دیگری را می شناسید که در سال های اخیر بسیار محبوب شده است؟

آره؛ «پانتومیم» و «ادبازی» با کمک «خندوانه» و رامبد جوان رواج پیدا کرد و همگی این را بازی کردند. خیلی وقت است که مردم این بازی را انجام نداده اند. از طرفی در سال های اخیر با شعبه ای از “کافه بازی” روبرو هستیم که صدها “بازی رومیزی” معروف دنیا را جمع آوری کرده است و در این کافه ها یک نفر مسئول آموزش است.بازی ها و وقت خود را صرف آموزش دادن به مشتریان می کنند. بازی. در میان جمع های خانوادگی، بازی پیشرفت کرده و افراد زیادی به بازی های خانوادگی علاقه مند هستند. بازی های رومیزی اکنون برای گروه های کوچک تا 7 نفر مناسب است و گروه های بزرگ می توانند «پانو» یا «جاسوس» و …

همه چیز در مورد بازی "مافیا"/ چرا بازی های مافیایی در ایران ترند می شود؟

برای مخاطب جالب است که خودتان مربی «مافیا» هستید و این بازی را آموزش می دهید، در این مورد بیشتر توضیح می دهید؟

من هم بسته های آموزشی و هم کارگاه های آموزشی برای «مافیا» دارم که اتفاقا با استقبال خوبی مواجه شد. برخی از افراد همچنان پیام می فرستند و درخواست می کنند که در مقابل کارگاه ملاقات کنند. خوب، برخی از مردم دوست دارند چیزهای جدید را با قوانین امتحان کنند. همچنین روزانه 7 ساعت کارگاه آموزشی برای علاقه مندان داریم و اعتراض آنها را می پذیریم. در مورد سبک و واقعیت بازی صحبت کردیم و از آنجایی که رشته تحصیلی من IT است با استفاده از ابزارهای مدرن و اسلایدهای پیشرفته به طرفداران آموزش می دهم و فکر می کنم به بچه ها خوش بگذرد.

مثلاً در دوره این کارگاه کارشناسانی را آوردیم که فقط در مورد زبان بدن یا تله های ذهنی که در آن گرفتار شده ایم صحبت کنند و این خیلی جالب است. موضوع دیگر بحث خطاهای ذهنی است که در آن ذهن ما به دنبال تایید خارج از خودمان است. یا مثلا به بچه ها می گوییم در بازی های مافیایی به چه کسانی بیشتر شک کنیم؟ پاسخ صحیح به این سوال «خودمان» است. تا آخرین لحظه نباید از هیچ نتیجه گیری مطمئن بود.

ما بازی‌ها را از دیدگاه‌های مختلف آموزش می‌دهیم و از آنجایی که من «استارت‌آپ» خود را دارم، برگزاری کارگاه «مافیایی» برای مدیران استارت‌آپ برنامه‌ام است. یعنی با یکی از کارمندان یک شرکت بازی می کنیم و در نهایت یک گزارش تحلیلی از فردی که به مدیر قند منصوب شده است ارائه می دهیم، مثلاً کارمند او که برای فروش مفید است یا ممکن است مغز متفکر باشد. سیستم؟

چون به «مافیا» علاقه داشتم و فناوری را در حوزه «آی تی» یاد گرفتم، برنامه ای را روانه بازار کردم و بعداً به برنامه «شب های مافیا» سعید ابوطالب پیوستم، دستیار کارگردان و مجری فنی هستم. من به آنها یاد می دهم که مسابقات با کیفیت داشته باشند. در آنجا به عنوان مربی «مافیا» معرفی شدم و سپس رویداد خودم را ترتیب دادم.

به نظر می رسد رویدادی که شما برگزار می کنید فراتر از یک بازی است و با یک رویداد خیریه به پایان می رسد.

تیمی که ما با آن بازی می کنیم 6 ساله است و هر چهارشنبه در کافه من جمع می شدیم و بازی می کردیم و بچه ها هم تجربه دارند. ما سال هاست که چهارشنبه های مافیایی داریم و این تیم هنوز هم قوی است. مطمئنا، من کافه را در زمان شیوع کرونا تعطیل کردم، اما مافیای ما هنوز آنجاست. ما الان یک گروه بزرگ 300 نفری داریم که همه همدیگر را می شناسند و هر کدام در حرفه خود بهترین هستند. از رهبران، شاعران و نویسندگان گرفته تا روانشناسان، مدیران اجرایی و غیره، جمعیت باهوشی که من به آنها افتخار می کنم جمع شده اند.

تیم ما یک گروه واقعی از افراد با شخصیت هایی است که با هم بازی می کنند. الان گروه کم کم داره به N.C تبدیل میشه ما با هم سفر میکنیم و گروهی بازی میکنیم مثلا یکی از فعالیتهای اخیرمون زلزله بود که با بازیگر محبوبمون ایمان صفا و با همت مشترکمون یه خیریه راه انداختیم. چند جلسه بازی مافیایی با هواداران ترتیب دادیم و بعد تصمیم گرفتیم یک مراسم خیریه انجام دهیم و با هزینه های بالا پول از یک بازی جمع آوری شد و از طرفی به اندازه کافی پتو و گرمکن برای زلزله زدگان تهیه شد. و نیازهای روحی و روانی برطرف شد، حالا تصمیم گرفتیم وسایل بخریم.اسباب بازی برای بچه ها و به آنها عیدی بدهیم.

خدا را شکر بچه ها شاد و خندان هستند. شاید من تنها کسی بودم که در این روند دیده می‌شد، اما افراد زیادی در پشت صحنه کمک کردند و امیدوارم بتوانیم این رویدادها را دوباره انجام دهیم. تیم ما در مقایسه با سایر تیم های مافیایی دارای ویژگی های منحصر به فرد زیادی است و آن این است که همه اعضای تیم منحصر به فرد هستند و با اخلاق بازی می کنند. آنها می دانند که نباید در طول مسابقه بر سر یکدیگر داد بزنند یا طرف مقابل را نابود کنند. ما یک مافیای آرام و معقول در محیطی نخبه داریم و کار بشردوستانه از بازی ما خارج است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا