ثبت کشوری اطلاعات بیماران مسلول/اهمیت تشخیص دقیق باکتری مولد “سل” در مبتلایان

سل یک بیماری مزمن انسانی است که با وجود روش های نوین تشخیص و درمان آن همچنان رواج دارد. کشور ما در منطقه ای قرار دارد که کشورهای همسایه دارای شیوع بالای سل هستند که می تواند بر تعداد مشکلات ناشی از این بیماری در کشور بیفزاید.

ثبت ملی اطلاعات بیماران مبتلا / اهمیت تشخیص دقیق باکتری های مولد "بیماری سل" در بیماران

به گزارش سلام آنلاینبرای مدیریت بیماران سل باید سیستمی در نظر گرفته شود تا بیمار مشکوک به آزمایشگاه و درمان مناسب دسترسی داشته باشد. در همین راستا، گروه تحقیقات سل و ریه انستیتو پاستور ایران در سال 1338 تأسیس شد. این بخش یکی از قدیمی ترین و مهم ترین مراکز آنالیز و تحقیقات سل در کشور است که بیش از 60 سال است که نقش اساسی در کنترل این بیماری در ایران داشته است.

این بخش به تشخیص های هدفمند بر اساس استراتژی سازمان بهداشت جهانی کمک می کند و سالانه ده ها بیمار مشکوک به سل را دریافت می کند و خدمات، فعالیت های تشخیصی و تحقیقاتی و همچنین همکاری های بین المللی، منطقه ای و ملی را دریافت می کند.

تجهیزات تخصصی آزمایشگاه سل، آزمایشگاه های اتاق تمیز استاندارد، آزمایشگاه های معمول تشخیص سل و بانک های میکروبی انواع سل مقاوم به دارو و بخشی از فعالیت های تخصصی سخت افزاری و تجهیزاتی این بخش می باشد.

تشخیص و پیشگیری صحیح مهمترین گام در مدیریت سل است.

در این دکتر ابوالفضل فاتح – مدیر گروه تحقیقات سل انستیتو پاستور ایرانوی درباره این مرکز توضیح داد که بخش سل یکی از قدیمی ترین بخش های انستیتو پاستور در ایران است. از آنجایی که ایران در منطقه ای قرار دارد که همسایگان ما، به ویژه افغانستان، عراق و تاجیکستان، دارای نرخ بالای ابتلا به سل هستند، هیچ محدودیت ملی برای ورود و خروج وجود ندارد. از این میان، کنترل سل در کشور دشوارتر می شود.

وی افزود که از پایان جنگ جهانی دوم، بیماری سل یک مشکل جدی بهداشتی بوده و این اداره در سال 1338 تأسیس شد. اولین ماموریت دپارتمان سل پیشگیری از سل است و یکی از معدود آزمایشگاه هایی است که می تواند مقاومت دارویی را برای همه انواع سل آزمایش کند، هم مایکوباکتریوم توبرکلوزیس که باعث سل می شود و هم سایر مایکوباکتری ها. بیشتر. همچنین برای اولین بار آزمایشگاه تشخیص نوکاردیا توسط متخصصین این بخش راه اندازی شد و اکنون می توانیم به جامعه پزشکی این کشور خدمت کنیم.

ثبت ملی اطلاعات بیماران مبتلا / اهمیت تشخیص دقیق باکتری های مولد "بیماری سل" در بیماران

وی با تاکید بر اینکه یکی از مهم ترین وظایفی که در بخش انستیتو پاستور انجام می شود، تشخیص است، گفت: تمامی بیماران مراجعه کننده به بخش سل تحت پایش قرار می گیرند و اطلاعات بیماران آنها به صورت آنلاین وارد و ثبت می شود. علاوه بر این، یکی از همکاران در مرکز بهداشت روزانه برای بررسی موارد مثبت مراجعه می کند. تمامی موارد مثبت به مرکز بهداشت ارجاع داده شد و برای تمامی بیماران مثبت درمان رایگان ارائه شد.

ثبت ملی اطلاعات معلولیت

یکی از اعضای هیئت علمی انستیتو پاستور ایران گفت: وزارت بهداشت سامانه ای را راه اندازی کرده است که در آن تمامی آزمایشگاه های سل به این سامانه متصل هستند و تمامی اطلاعات بیماران در این سامانه ثبت می شود.روزها و از طریق وزارتخانه . علوم بهداشتی و پزشکی کشورهایی که از این سیستم استفاده می شود پایش می شود.

تخفیف ویژه برای سل

وی با بیان اینکه به طور کلی هدف اصلی اداره سل پس از ارائه خدمات به بیماران، پیشگیری و کنترل بیماری سل در بین افراد جامعه است، تصریح کرد: بر اساس سیاست انستیتو پاستور ایران و وزارت بهداشت. ، با توجه به مالیات، هزینه سالانه تعیین و برای معاینه پزشکی برای ما ارسال می شود، اما با توجه به اینکه سل یک بیماری انسانی است، تخفیف ویژه ای برای بیماران نیازمند به ما تعلق نمی گیرد.

اهمیت بالای تشخیص «مایکوباکتریوم غیر سلی»

وی با بیان اینکه مایکوباکتریوم ها بر اساس معیارهای پزشکی به چند گروه تقسیم می شوند، تصریح کرد: مجموعه مایکوباکتریوم توبرکلوزیس شامل مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، مایکوباکتریوم بوویس، مایکوباکتریوم آفریکانوم، مایکوباکتریوم میکروتی و مایکوباکتریوم لپره است. مایکوباکتریوم غیر سلی (مایکوباکتریوم غیر توبرکلوز) که با نام NTM نیز شناخته می شود، می تواند باعث سل مانند ذات الریه، لنفادنیت یا عفونت های پوستی شود.

فاتح با تأکید بر اینکه روز به روز بر اهمیت «مایکوباکتری غیر سلی» افزوده می شود، گفت: در رابطه با این عفونت‌های باکتریایی مشابه «مایکوباکتریوم توبرکلوزیس» است و اغلب پزشکان آن‌ها را اشتباه می‌گیرند و برای این دسته از بیماران داروهای ضد سل تجویز می‌کنند. در صورتی که این داروها روی «مایکوباکتریوم غیر سلی» تأثیری نداشته باشند. به همین دلیل تشخیص این باکتری در حد نوع خود پیش می رود. این خیلی مهمه ما این امکان را در بخش سل فراهم کردیم.

وی افزود: ما برای تبدیل شدن به آزمایشگاه مرجع ملی یا شریک مرجع در این بخش کارهای زیادی انجام داده ایم و وزارت بهداشت نیز همکاری خوبی داشته است اما تاکنون این امر محقق نشده است. تمایل شدیدی برای ایجاد شبکه آزمایشگاهی مرجع «مایکوباکتریوم های غیر سلی» و «نوکاردیا» با تمرکز بر انستیتو پاستور ایران وجود دارد و ما در این مسیر حرکت می کنیم.

بررسی نمونه ها و کشت بر روی نمونه های ارسالی

رئیس گروه تحقیقات سل و ریه انستیتو پاستور ایران با اشاره به اینکه دو روش اصلی آزمایش برای نمونه های مشکوک به سل وجود دارد، گفت: یکی آزمایش اسلاید و تهیه پوشش است که سعی می کنیم این پاسخ را ارائه دهید. بیماران و پزشکان در کمتر از 72 ساعت. اما به دلیل ماهیت باکتری سل که باکتری های کند رشد هستند، کشت بیماران زمان زیادی می برد و ممکن است تا دو ماه طول بکشد. ما روش های فنوتیپی و ژنوتیپی برای تشخیص و همچنین روش هایی برای همه مایکوباکتری های غیر سل داریم.

وی گفت: علاوه بر روش های آزمایشگاهی مرسوم که شامل کشت و تهیه رنگ می شود، در صورت درخواست پزشک از روش های مولکولی نیز برای سل و سایر مایکوباکتری ها استفاده می کنیم.

ثبت ملی اطلاعات بیماران مبتلا / اهمیت تشخیص دقیق باکتری های مولد "بیماری سل" در بیماران

وی افزود: نمونه معمولی برای آزمایش سل سه نمونه صبحگاهی بود. یعنی باید سه روز پشت سر هم نمونه برامون ارسال بشه بعد از اینکه تست کردیم سه جواب به بیمار میدیم و بعد از مشخص شدن جواب آزمایش کشت نتایج برای بیمار ارسال میشه خب. امروزه با حسن نیت دانشگاه علوم پزشکی و راهنمایی های خوب معاونت بهداشتی وزارت بهداشت و مرکز بیماری های سل و جذام، سل کمتر کنترل شده و اکنون به نظر می رسد که «مایکوباکتری های غیر سلی» در حال افزایش هستند. روز به روز مهم است.

اهمیت تست “مقاومت دارویی” برای بیماران سل

یکی از اعضای هیأت علمی انستیتو پاستور ایران با بیان اینکه این مرکز دارای دو فرآیند برای کنترل کیفی آزمایشات انجام شده در گروه سل است، تصریح کرد: برخی از نمونه ها همیشه به صورت تصادفی استخراج و آزمایش انجام می شود و تکرار کنید تا دقت آزمایش کاملاً باشد. بررسی شده. تمهید خوبی که وزارت بهداشت در اختیار همه آزمایشگاه ها قرار می دهد، آزمایش «آنتی بیوتیک» و تعیین مقاومت دارویی است. هر ساله با همکاری آزمایشگاه فرامرزی سوئد و مرکز کنترل بیماری های عفونی وزارت بهداشت انجام می شود. خوشبختانه دو آزمایشگاه در کشور توانستند برای دو سال متوالی گواهینامه خود را با رتبه های عالی اخذ کنند که یکی از این آزمایشگاه ها آزمایشگاه گروه تحقیقات سل و ریه انستیتو پاستور ایران بود.

در این مورد بیشتر بخوانید:

وی تاکید کرد: یکی از مشکلات سل زمانی است که فرد مبتلا است و باید به طور کامل معاینه و درمان شود تا از سرایت این بیماری به دیگران جلوگیری شود. خانواده قربانی نیز باید به دقت مورد بررسی و ارزیابی قرار گیرند. این پروتکل مهم سازمان بهداشت جهانی است.

وی افزود: علاوه بر این، آزمایش مقاومت دارویی یکی از مهمترین اهداف برنامه مراقبت از سل است و ما توانایی انجام این آزمایش را برای همه بیماران داریم. بارها پیش آمده که بیمار موفق به درمان نشده و پس از درخواست پزشک از ما و ارسال نتایج آنتی بیوتیک کاملا موفق بوده است.

ثبت ملی اطلاعات بیماران مبتلا / اهمیت تشخیص دقیق باکتری های مولد "بیماری سل" در بیماران

از اجرای طرح های تحقیقاتی تا معرفی کاندیداهای واکسن

بر اساس بیانیه انستیتو پاستور روابط عمومی و امور بین الملل ایران، وی همچنین با اشاره به اهداف پژوهشی این مرکز گفت: طرح اجرا شده در این بخش مربوط به عفونت “مایکوباکتریوم” است. برخی از همکاران ما زمینه هایی مانند مقاومت دارویی و رابطه بین “میکروبیوتا” و عفونت های تنفسی را مطالعه می کنند. حوزه کاری من نیز روی «مایکوباکتریوم غیر سلی» و «نوکاردیا» است که علاوه بر شناسایی این باکتری ها، مقاومت دارویی آنها را نیز بررسی می کنیم.

وی در خصوص آزمایشگاه «تصفیه پروتئین سل» نیز گفت: تمامی روش های تحقیقاتی برای شناسایی در این آزمایشگاه انجام می شود و محققان ما فعالیت های علمی زیادی در این زمینه انجام داده و نامزدهای خوبی را برای تولید واکسن معرفی کرده اند. هر ساله سمینارهای متعددی در بخش سل برگزار می شود که خوشبختانه با استقبال خوبی مواجه شده است. در این دپارتمان شش استاد و 13 کارشناس آزمایشگاه داریم که همگی در کنار هم به نظام سلامت کشور خدمت می کنند.

وی در پایان سخنان خود گفت: تعاملات خوبی در سطح ملی با آزمایشگاه های مرجع و شرکای مرجع کل کشور داریم و امیدواریم همکاری های بین المللی افزایش یابد. تعاملات ما با سازمان های بین المللی در حال حاضر کمی کمرنگ شده است، اما تمام کارهایی که انجام می دهیم بر اساس استراتژی های سازمان جهانی بهداشت است. ما همچنین همکاری هایی با آزمایشگاه های فراساحلی داریم که می خواهیم ادامه دهیم. علاوه بر این موارد، پروژه های تحقیقاتی برون مرزی با همکاری مرکز بین المللی سل ادامه یافت.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا