اقتصادی

۸ تیرماه روز «جمهور» است، از صدای مردم نترسیم

رئیس اجرایی صندوق توسعه ملی گفت: 17 تیر روز رئیس جمهور است و نباید از نظر مردم و انتخابات هراسی داشته باشیم.

به گزارش سلام آنلاین و به نقل از صندوق توسعه ملی، مهدی غضنفری در گفت وگو با صداوسیما اظهار کرد: امروز 17 تیر را «روز رئیس جمهور» می نامم. واقعیت این است که در جمهوری اسلامی ایران از دو کلمه رئیس جمهور و ایران خیلی کم گفته ایم و این علاقه ایجاد شده که باید از یک جایی به مردم محدود شود.

وی گفت: حضرت امام (ره) نام حکومت ما را جمهوری اسلامی گذاشته اند و مردم به آن رای داده اند. اولین کلمه این ترکیب «جمور» است; رئیس جمهور یعنی همه مردم، فارغ از نژاد و جنسیت. 17 تیر روز این افراد است. مردمی که می خواهند بیایند و انتخاب کنند و بگویند کدام نامزد ریاست جمهوری را دوست دارند و به آن رای می دهند و فکر می کنند که نامزد ریاست جمهوری می تواند آنها را به بهترین نحو به هدفشان راهنمایی کند.

ما نباید به بهانه اسلام جمهوریت را فساد کنیم.

رئیس صندوق توسعه ملی در پاسخ به این سوال که حضور مردم در شعب اخذ رای چگونه می تواند به توسعه اهداف سیاسی و اقتصادی کشور کمک کند، تاکید کرد: متاسفانه گاهی در روز دیگری نظر رئیس جمهور را فراموش می کنیم. و به همین دلیل است که باید بتوانیم بر حضور مردم و نقش آنها در فصل انتخابات تاکید کنیم. حتما مردم ایران باید انتخاب کنند و بگویند چه کسی رئیس جمهور می شود؟ چون حکومت ما جمهوری اسلامی ایران است. همه روسای جمهور چه مسلمان باشند و چه در واقع مردمی که در این سرزمین زندگی می کنند همه ایرانی هستند و حق انتخاب دارند و این کشور مال آنهاست و باید بیایند و رأی دهند و نظر خود را بیان کنند. امیدوارم بعد از انتخاب شما به عنوان کشیش هرگز فراموش نکند که ما “جمهوری اسلامی ایران” هستیم.

وی افزود: حضرت امام (ره) فرمودند: «میزان انتخاب ملت» اما نگفتند چه ملتی؟ یعنی تقسیم و تقسیم نمی کنند. همه دارندگان شناسنامه ایرانی باید در سرنوشت این کشور نقش داشته باشند. رسانه‌های امروز علاوه بر تاکید بر مشارکت مردم در انتخابات، از عبارت «رئیس‌جمهور بیشتر بده و مردم را آگاه کن». اگر رئیس جمهور احساس کند که ما به بهانه اسلام آن را هل داده ایم و به قسمت اسلامی کلمه جمهوری اسلامی ایران چسبیده ایم، ممکن است کم کم عصبانی شود و عقب نشینی کند. بنابراین در اینجا وقتی می گوییم رئیس جمهور به این معناست که مردم از هر دین، نژاد، مذهب، زبان و جنسیت جزئی از این جمهوری اسلامی ایران هستند.

تمایز بین افراد خوب و بد در موقعیت اشتباه.

رئیس صندوق توسعه ملی گفت: نترسید که اگر روی رئیس جمهور تمرکز کنیم، بخش اسلامی دولت ضعیف می شود. تاکید بر کلمه رئیس جمهور در کنار نظام اسلامی سازی اندیشه حضرت امام (ره) و نظر مراجع عالیقدر نیز همین است. درست است که ما به دولت جمهوری اسلامی ایران رای دادیم. این بدان معناست که همه مردم ارزشمند هستند. متأسفانه برخی از سخنرانان در انجمن های خود مردم را به دو دسته تقسیم می کنند: “رئیس جمهور بد” و “رئیس جمهور خوب”. این درست نیست. لازم به ذکر است که هرکس با نظر من موافق نباشد و نظر من را نادرست بداند اگر شناسنامه ایرانی داشته باشد متعلق به رئیس جمهور و صاحب این کشور است.

وی گفت: «بنابراین همه روز جمعه 17 تیرماه برای رای دادن به پای صندوق های رای می روند. وظیفه ما این است که به انتخاب آنها احترام بگذاریم و هر انتخاباتی را که می‌کنند و هر نامزدی را که برای ریاست جمهوری آینده انتخاب می‌کنند بپذیریم و پس از روی کار آمدن دفتر مقام معظم رهبری از او حمایت کنیم. از سوی دیگر، رئیس جمهور نباید فراموش کند که هر تصمیمی که می خواهد بگیرد باید بر اساس ایده های رئیس جمهور باشد. منظور من فقط حضور در میان مردمی نیست که در استان ها سفر می کنند. همه اینها لازم است، اما باید بر اساس دیدگاه ها و نظرات مردم، کارشناسان و سازمان های مردم نهاد نظر آنها را جویا شوید. با مردم بودن به این معنا نیست که بیاییم وسط جمعیت حرف بزنیم و برویم.

نامزد شکست خورده نباید پای خود را در چرخ رئیس جمهور جدید بگذارد.

غضنفری افزود: سایر نامزدها و حامیان آنها باید پس از ورود نامزد پیروز به کشیش ریاست جمهوری آینده، رقابت را ترک کرده و به آنها کمک کنند. این که کاندیدای مورد علاقه من در انتخابات پیروز نشد، نباید بهانه ای باشد برای گذاشتن چوب در چرخ اقدام جدید ریاست جمهوری و تخریب و تحقیر او و زیر سوال بردن عقایدش. با این حال، رئیس جمهور آینده هر که باشد. رئیس جمهور او را انتخاب کرده است و این انتخاب مردم است.

رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی تصریح کرد: دغدغه همیشگی من بعد از 17 تیرماه است که کلمه رئیس جمهور و مردم در کانون توجه و اهمیت قرار گرفته است. در صبح روز 9 جولای، نامزد پیروز و رئیس جمهور جدید باید مردم و اهمیت آنها را فراموش کنند. سایر کاندیداها و گروه های حامی آنها که رای نیاوردند نیز به یاد داشته باشند که ما قانونی به نام حداکثر و اتفاق نظر داریم. اگر مردم روی یک نفر توافق کنند، یا اگر مردم بیشترین نفر را انتخاب کنند، کار تمام شده است. نباید شروع به بهانه تراشی و بحث کنیم که چرا به کاندیدای ما رای ندادند و از روز اول تیمی برای تخریب و از بین بردن نفوذ اقدامات نامزد پیروز تشکیل دهیم. توقع من این است که به احترام رئیس جمهور، هرکسی که کشیش، کاندیدای پیروز و رئیس جمهور جدید می شود، همه به او کمک کنند و هر چه در سر دارد، از برنامه و کمک فکری که می خواهد محروم نشود .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اگر در واقعیت حکومت ما، جمهوریت و اسلام در کنار هم نباشند و معنای واقعی جمهوری اسلامی ایران را درک نکنیم، موجب خشم و مخالفت مردم و ناامید شدن آنها خواهد شد آنها و ممانعت از شرکت آنها در صحنه به سرنوشت ما تبدیل می شود. امیدوارم در 17 تیرماه، روز رئیس جمهور، رای دهندگان بیشتری در پای صندوق های رای داشته باشیم و صدای آنها را هم در داخل و هم در خارج از صندوق همیشه بشنویم.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا