اجتماعی

۴۲ راس گور ایرانی در شرایط تکثیر در اسارت

کدوی ایرانی گونه ای در خطر انقراض و زیرگونه بز آسیایی و بزرگترین پستاندار کشور است. در طول سالیان متمادی اقداماتی برای حفاظت از جمعیت این گونه و تکثیر آن در اسارت انجام شده است.

به گزارش سلام آنلاین. گورخر ایرانی با نام علمی (Equus hemionus onager) زیرگونه ای از گورخر آسیایی است و دارای ارزش اکولوژیکی، زیبایی شناختی، تحقیقات ژنتیکی، اکوتوریسمی و اقتصادی است. در گذشته این گونه در خاورمیانه، آسیای مرکزی و چین فراوان بود، اما اکنون در بیشتر مناطق منقرض شده است. زیرگونه ایرانی در حال انقراض است و اکنون کمتر از 1000 جونده ایرانی در ایران باقی مانده است.

بر اساس گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، خفاش‌های ایرانی در معرض خطر انقراض و طبق فهرست قرمز اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) به عنوان گونه‌های در خطر انقراض طبقه‌بندی می‌شوند. امروزه به دلیل از بین رفتن زیستگاه این گونه، اشغال بدنه های آبی توسط حیوانات اهلی و شکار غیرمجاز به دلیل باورهای غلط برخی از نسل های این گونه در خطر جدی انقراض قرار گرفته است.

سازمان حفاظت محیط زیست از ابتدای سال 1396 اقدام به ساماندهی سایت های اصلی تکثیر حیات وحش با هدف معرفی مجدد آنها به زیستگاه برای احیا و انتقال 10 طاووس از توران به پارک ملی کویر مرکزی کرده است. ، دو نفر دیگر در حین انتقال به پارک ملی کویر گم شدند و دو نفر دیگر تلف شدند. در همان سال سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای مرحله جدید انتقال آرامگاه های ایرانی از استان یزد به پارک ملی کویر خبر داد و چهار مقبره شامل سر یک مرد و سه زن زنده و سالم زنده شد. حمل و نقل به صحرا. پارک ملی با کامیون.

مطابق با عبدالله سالاری – کارشناس اکولوژی و مدیریت حیات وحش – با توجه به زیستگاه کدوی ایرانی در کشور، می توان گفت که پرورش در اسارت راهکاری است که می تواند به افزایش جمعیت این گونه کمک کند. در عین حال، ما نباید صرفاً تمام منابع انرژی، تمرکز و اعتبار خود را صرف بخش تولید مثل در اسارت کنیم و در حفاظت از زیستگاه و گورهای محل زندگی آنها اقدامات مشابهی انجام دهیم.

غلامرضا ابدالی – رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش – در گفت وگو با سلام آنلاین وی به آخرین وضعیت گورخر ایرانی مربوط به تکثیر در اسارت اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 42 راس گورخر ایرانی در مرکز تکثیر سازمان و مرکز تکثیر خصوصی در استان یزد البرز سمنان نگهداری می کنیم. فارس، کرمان و تهران وضعیت خوبی دارند.

وی به برنامه های این سازمان برای مقابر ایرانی اشاره کرد و گفت: در نظر داریم بخشی از قبور استان کرمان را به پارک ملی کویر واقع در سمنان منتقل کنیم. در استان های فارس، یزد و کرمان نیز در حال جانمایی گونه های جدید برای حفاظت هستیم.

مدیر دفتر حفاظت و حفاظت از حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره برنامه تکثیر محیطی در اسارت گفت: اسارت برای گونه های آسیب پذیری است که در خطر انقراض هستند و جمعیت آن ها بالاست، در لیست قرمز مانند آسیاست. خرس، گورخر و آهو ایرانی. زرد در حال حاضر، ما در این گونه ها سرمایه گذاری می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر گونه های جدید در اسارت نگهداری نمی شوند و همان گونه های قبلی در دستور کار قرار خواهد گرفت.

ابدالی در خاتمه به هدف اصلی سازمان حفاظت محیط زیست حفاظت از حیات وحش اشاره کرد و اعتقاد اصلی این سازمان را حفظ حیات وحش در زیستگاه های مهم و در محیط طبیعی دانست. برنامه ریزی 1401 نیز بر همین اساس انجام می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا