علمی و پزشکی

۳.۸ میلیون دوز واکسن دپو شده در گمرک ترخیص شد

به گزارش گمرک، وزارت بهداشت امروز (جمعه 26 فروردین) تحویل واکسن های انبار شده در گمرک فرودگاه بین المللی را ترخیص کرد و در مجموع 3.8 میلیون دوز واکسن استرازنکا از گمرک ترخیص و به نمایندگان این وزارتخانه تحویل شد.

سلیمانی، مدیرکل گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) به سلام آنلاین گفت امروز بیست و ششم فروردین ماه طی مکاتبه وزارت بهداشت و گمرک، تحویل واکسن های وارداتی باقی مانده در انبار IMA از طرف وزارت بهداشت ترخیص و به هیئت مدیره تحویل شد.

وی در خصوص تعداد و نوع واکسن های ترخیص شده، تصریح کرد: در مجموع سه میلیون و 818 هزار و 400 دوز واکسن باقی مانده در گمرکات و دپوها در چهار مرحله از 20 تا 27 فروردین ماه در دو نوبت 830 هزار و 400 میلیون دوز وارد شده است. از بلغارستان 700 هزار دلار در دو مرحله از ژاپن و 288 هزار دلار از کرواسی.

وی گفت: ترخیص و حمل و نقل کالا از طریق شریان ها به ویژه واکسن های وارداتی در دستور کار گمرک است و تا زمان ترخیص کالا از گمرک نباید ترخیص متوقف شود.

داستان مربوط به دیروز (پنجشنبه 25 فروردین) است. استعلام گمرک فرودگاه امام خمینی (ره) با این توضیح به سلام آنلاین همراه شد 3 واکسن وارداتی از 20 فروردین ماه در گمرکات نگهداری می شود که البته امروز (جمعه) یک قلم اضافه شد در حالی که وزارت بهداشت هنوز درخواست ترخیص نکرده و هنوز توزیع شده است. این حادثه در حالی رخ داد که از ابتدای فرآیند واردات واکسن در اواسط بهمن ماه 1395 تا پایان اسفندماه سال گذشته، طبق مقررات انجام شده، کالاهای کرونا از جمله واکسن به طور کامل بدون ترخیص از گمرک ترخیص شده و باید سریعاً ترخیص شوند. .

اما پس از اطلاع از نامشخص بودن محموله واکسن در گمرک. اینالو – مدیرکل دارو و مواد سازمان غذا و دارو – وی گفت: “این صادرات واکسن کرونا مشکلی ندارد و باید مراحل اداری را طی کند، گاهی اوقات حمل و نقل عمومی تا یک هفته طول می کشد تا کارهای اداری خود را کامل کند و ترخیص شود. صادرات واکسن کرونا سه امروز (پنجشنبه) وارد شد. .

اطلاعیه وزارت بهداشت جای سوال دارد، زیرا قبل از رسیدن کالا در 19 آوریل، به جز برای بازگشت از لهستان، منبع پذیرفته نمی شود – واکسن های وارداتی همیشه توسط گمرک با پایین ترین و صحیح ترین فرم گمرکی ارائه می شود. پرواز در کمتر از 15 دقیقه و در گمرک نماند. در عین حال، برخلاف اعلام وزارت بهداشت، همه این محموله ها روز پنجشنبه وارد نشده و حداقل یک هفته پیش به تدریج وارد ایران شده و در انبار گمرک نگهداری می شود. به گفته مدیر کل فرودگاه امام، این اولین بار است که تحویل واکسن کرونا به دلیل عدم ترخیص کالا (به استثنای محموله های برگشت به لهستان) به انبار آورده می شود. اما این را هم باید در نظر گرفت که روند اداری و تشریفات مورد بحث از شب گذشته تا امروز به نتیجه رسیده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا