اجتماعی

۱۶ نکته درباره چالش‌های تالاب انزلی

تالاب انزلی، منطقه ای جذاب از نظر زیست محیطی در شمال کشور، در دهه های اخیر با چالش های زیادی از جمله هجوم سنبل ها و افزایش حجم رسوبات مواجه بوده است. با توجه به اهمیت تالاب انزلی و ضرورت احیای این تالاب، موضوع در دستور کار دولت سیزدهم قرار گرفت.

به گزارش سلام آنلاین. علیرغم تصمیم دولت برای بازگرداندن شرایط خوب به تالاب انزلی، گرمای شدید لام در ماه های اخیر آب های این منطقه را گرفته و تعدادی از ماهیان آن را تلف کرده و سنبل باقی مانده است، بسیاری از نقاط دیگر تالاب را اشغال کنید. با توجه به اهمیت این موضوع در تالاب انزلی 16 نکته بر اساس بیانیه رضا زمانی – مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گیلان – اشاره می کنیم:

دریاچه انزلی یکی از با ارزش ترین اکوسیستم های آبی ایران است. تالاب انزلی به دلیل اهمیت و تنوع زیستی منحصر به فرد خود، در سال 1353 به عنوان عضوی از کنوانسیون رامسر در فهرست تالاب های بین المللی به ثبت رسید و کارکردهای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی زیادی دارد.

دریاچه انزلی زیستگاه ارزشمندی برای پرندگان مهاجر آبزی و آبزیان و همچنین ماهیان استخوانی ارزشمند است. یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان آبزی در ایران تالاب انزلی است و تاکنون 264 گونه پرنده و 52 گونه ماهی در تالاب انزلی شناسایی شده است.

شش بخش، 13 شهر و 768 روستا در تالاب های این تالاب قرار دارد و معیشت بیش از یک میلیون نفر از ساکنان این تالاب به آن وابسته است. عدم احیای تالاب های انزلی برای امرار معاش عواقب اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و امنیتی قابل توجهی برای مردم منطقه به همراه خواهد داشت.

* احیای تالاب به تمام اجزای بیولوژیکی تالاب کمک می کند و حیات وحش آن منطقه به ویژه ماهی ها نیز از این مشکل مستثنی نیست و احیای تالاب قطعا بر زندگی تاثیر می گذارد.حیات وحش کل تالاب ها. از جمله زندگی در آب.

* ابتدا باید با استفاده از راهکارها و اقدامات عملیاتی مسائل تالاب به مشکلات و چالش های تالاب های شناسایی شده رسیدگی شود. حذف همه این مسائل و چالش ها کمک زیادی به احیای و تنوع زیستی منطقه خواهد کرد.

* یکی از مهم ترین مشکلات تالاب ها تخلیه دریای خزر است و با توجه به اینکه تالاب های انزلی تالاب های ساحلی و وابسته به دریای خزر هستند، تغییرپذیری دریای خزر و کاهش آن. کاهش سطح آب تالاب را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

* از دیگر مشکلات تالاب انزلی عدم مدیریت صحیح آب در بالادست تالاب ها و ورود سالانه 600 هزار تن رسوب از چندین رودخانه منتهی به تالاب ها به دلیل کمبود آب است.مناطق آبی را مدیریت کنید.

* اولین و مهمترین اقدام برای رفع چالش های تالاب در حوزه آبخیزداری است. مدیریت حوضه های آبخیز در بالادست رودخانه منتهی به تالاب ها و آمایش سرزمین و پایداری رسوبات.

* ایجاد سیستم تصفیه محلی فاضلاب در شهر مجاور تالاب انزلی و مدیریت پساب، فاضلاب و پسماندهای کشاورزی ورودی به تالاب از حوزه آبخیز نیز اقدامی موثر در کاهش مشکلات تالاب است.

دسترسی به فاضلاب های بهداشتی و کشاورزی خانگی حاوی مواد شیمیایی سمی و کودهای شیمیایی از حوزه آبخیز به تالاب انزلی از دیگر مسائل ابن طالب و مدیریت و مدیریت زیستگاه آب و تخصیص حق آبه زیست محیطی به تالاب ها است. به خصوص در تابستان بسیار مهم و یکی دیگر از اقدامات موثر است.

ناپدید شدن ماهی در دریاچه انزلی اواخر تیرماه بار دیگر گزارش شد. این وضعیت برای اولین بار اتفاق نیفتاده است و طی چند سال گذشته حتی گاهی چند دهه پیش به دلیل افزایش دما و کاهش اکسیژن محلول در آب، مرگ ماهیان دریاچه انزلی دوباره رخ داده است. بیشتر گونه های ماهی که در دریاچه انزلی بر اثر گرما تلف می شوند، نژادهایی از خانواده کپور و آمور هستند. یکی از روش هایی که می تواند به کاهش تلفات ماهی کمک کند، حذف برخی از گیاهان مهاجم در تالاب ها است.

* هجوم گونه های بومی مانند سنبل یکی دیگر از چالش های تالاب است. جمع آوری و مبارزه با گونه های در حال انقراض از جمله سنبل اقدامی موثر در حفاظت از تالاب انزلی است.

* از جمله اقدامات انجام شده برای مبارزه با علف های هرز می توان به تصمیم رئیس جمهور در سفر به گیلان اشاره کرد چرا که بودجه امسال و امسال برای مبارزه با این نوع تهاجم در نظر گرفته شده است که در مرحله اجرا و عملیاتی است.

* اقدام مهم دیگر در حفاظت از تالاب‌های انزلی، مشارکت ذی‌نفعان است، زیرا مشارکت تالاب‌نشینان در کنار افزایش آگاهی آنان، در حفاظت از تالاب‌ها و بدون مشارکت و همکاری با جوامع محلی و ذی‌نفعان بسیار مؤثر خواهد بود. اجرای موفقیت آمیز هیچ برنامه ای امکان پذیر نخواهد بود.

*حفظ و نگهداری تالاب انزلی برای رفع چالش ها و مسائل آن تنها بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست نیست، بلکه بسیاری از مسائل تالاب به نهادهای دیگر از جمله وزارت نیرو مربوط می شود. نقش آن در جلوگیری و کنترل ورود فاضلاب محلی و همچنین ورود آب شیرین به دریاچه انزلی.

حل مشکل دریاچه انزلی نیازمند همکاری و حمایت همه جانبه همه نهادهای ذیربط، مسئولان، شهروندان و مردم محلی است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا