اقتصادی

۱۰ کشور دارنده بزرگترین ذخایر گاز در جهان

اهمیت گاز طبیعی برای بازار جهانی انرژی نسبت به سال گذشته آشکارتر است و کشورهایی که ذخایر بزرگ گاز دارند از این وضعیت سود خواهند برد.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از قیمت نفت، گاز طبیعی به عنوان پلی بین گذشته سوخت های فسیلی و آینده کم کربن و همزمان با اسب تروا صنعت سوخت های فسیلی که می خواهد کم باشد، مورد استقبال قرار می گیرد. – کربن آینده ای که معماران تحول انرژی در نظر داشتند، هنوز محکوم می کنند.

رویداد سال گذشته در اروپا به وضوح نشان داد که ترسیم آینده می تواند چیز خوبی باشد، اما نیازهای فوری انرژی را نمی توان نادیده گرفت و گازهایی که کمتر از سوخت های فسیلی مانند نفت و زغال سنگ منتشر می کنند، انتخاب خوبی هستند. . اما به دلیل بدبختی مصرف کنندگان گاز، غرب، روسیه و ایران بزرگترین تامین کنندگان گاز طبیعی در جهان هستند. البته آمریکا از نظر ذخایر گاز طبیعی نیز در فهرست پنج کشور برتر قرار دارد.

روسیه

بر اساس گزارش سال 2020 شرکت نفت بریتانیا، ذخایر گاز طبیعی روسیه به 38 تریلیون متر مکعب می رسد. تولید کشور در سال گذشته به 573 میلیارد متر مکعب رسید که سالانه 13.4 درصد کاهش داشته است. از لحاظ تاریخی، اروپا و ترکیه بزرگترین خریداران گاز روسیه بودند، اما پس از توسعه سال گذشته، ترکیه تنها مصرف کننده اصلی گاز روسیه با منشاء اروپایی باقی مانده است. چین اکنون مقصد اصلی صادرات گاز روسیه از طریق خطوط لوله است. روسیه همچنین گاز طبیعی مایع (LNG) صادر می کند و از قضا واردات LNG روسیه به اروپا در سال گذشته به شدت افزایش یافت.

ایران

دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان در ایران قرار دارد. ایران با 32 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی، 16 درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد. بخش بزرگی از ذخایر گاز ایران در پارس جنوبی در خلیج فارس متمرکز شده است که با قطر مشترک است. مجموع تولید در سال 2020 به 234 میلیارد متر مکعب یا به طور متوسط ​​645 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید. توسعه ذخایر عظیم گازی ایران پس از بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران و خروج شرکت های انرژی غربی مانند توتال چالش برانگیز بوده است.

قطر

قطر با ایران همسایه است و قسمت قطر از منطقه وسیع خلیج فارس «دشت شمالی» نامیده می شود. سهم قطر از این میدان مشترک کمتر از 24.7 تریلیون متر مکعب است. تا همین اواخر، قطر بزرگترین صادرکننده LNG در جهان بود. این کشور در حال توسعه ظرفیت تولید خود است و هدف تولید سالانه 126 میلیون تنی را در مقایسه با 77 میلیون تن فعلی تعیین کرده است. پس از تحریم های روسیه که منجر به کاهش عرضه گاز از مسکو به اروپا شد، قطر اولین گزینه خریداران گاز اروپایی است. اما این معامله دشوارتر از آن چیزی بود که انتظار می رفت، زیرا قطر ترجیح می دهد به خریدهای بلندمدت متعهد شود و اروپا از چنین توافقاتی اجتناب کند.

ترکمنستان

ترکمنستان بزرگترین کشور آسیای مرکزی است، اما در خارج از منطقه چندان شناخته شده نیست. بر اساس گزارش بریتیش پترولیوم، این کشور چهارمین ذخایر بزرگ گاز طبیعی جهان با 19.5 تریلیون متر مکعب است. میزان تولید این کشور کم است و تا سال ۲۰۲۰ به حدود ۵۹ میلیارد متر مکعب خواهد رسید که به دلیل مصرف داخلی پایین، عمده آن به چین صادر می شود. ترکمنستان به همسایگان آسیای مرکزی خود نیز گاز صادر می کند.

ایالات متحده

اگرچه ایالات متحده بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در جهان را ندارد، اما بزرگترین تولید کننده گاز طبیعی محسوب می شود. این کشور به بزرگترین صادرکننده LNG جهان تبدیل شده است، اما از نظر ذخایر رتبه اول را دارد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات انرژی ایالات متحده، تا پایان سال 2020، ذخایر گاز طبیعی ایالات متحده به 13.179 تریلیون متر مکعب رسیده است. با توجه به فراوانی گاز شیل، آمریکا در عرض چند سال به یک قدرت جهانی در جهان LNG تبدیل شده است و در صورتی که تمامی پروژه های برنامه ریزی شده به مرحله تولید برسند، مجموع ظرفیت سالانه 169 میلیون تنی محقق خواهد شد.2027 . در دهه آینده، این کشور به شماره یک باقی مانده از 10 کشور برتر تبدیل خواهد شد که ذخایر عمده گاز طبیعی آنها توسط اعضای اوپک نهایی شده است. عربستان سعودی، امارات متحده عربی، نیجریه و ونزوئلا همگی دارای ذخایر قابل توجه گاز طبیعی هستند.

عربستان سعودی با 8.5 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در رتبه ششم این فهرست قرار دارد و در واکنش به افزایش تقاضای جهانی اخیرا تصمیم به تشدید این ذخایر گرفته است.

این کشور، بزرگترین عضو اوپک، پس از همسایه خود، امارات متحده عربی، در خلیج فارس قرار دارد که تخمین زده می شود 8.2 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی دارد. شرکت دولتی نفت و گاز امارات اخیراً تجارت گاز خود را در بزرگترین عرضه عمومی سالانه تعطیل کرد و 2.5 میلیارد دلار برای ADNOC جمع آوری کرد.

نیجریه با 5.85 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز طبیعی در رتبه بعدی قرار دارد. این کشور دارای بزرگترین ذخایر گاز طبیعی در آفریقا است، اما در استفاده از این ذخایر در مقایسه با ذخایر نفت خود کند بوده است.

ونزوئلا با 5.54 تریلیون متر مکعب ذخایر، یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر گاز طبیعی در جهان است. اما بهره برداری از این ذخایر با میزان گازی که کشور به آن وابسته است مطابقت ندارد. به خصوص از سال 2019 که ایالات متحده کاراکاس را هدف تحریم ها قرار داده است که صنعت نفت و گاز این کشور را هدف قرار داده است.

دهمین بخش از بزرگترین ذخایر گاز طبیعی جهان به چین تعلق گرفت. این کشور بزرگترین واردکننده انرژی در جهان و یکی از بزرگترین مصرف کنندگان است که نفت و گاز را به مقدار زیاد وارد می کند. این کشور دارای ذخایر قابل توجهی است، اما کسب سودهای کلان برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد دشوار است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا