اجتماعی

یک تیر و چند نشان طرح “دارویاری”

اصلاح سیاست‌های تبادل دارو یا طرح‌های دارویی برای کوتاه کردن دست قاچاقچیان و انحصارگران از بازار دارویی کشور و بازی با سلامتی و جان بیماران انجام شد. حال باید پرسید در این طرح یارانه دارو چه اتفاقی می افتد و پرداخت از جیب مردم هنگام خرید دارو چگونه تغییر نمی کند؟

به گزارش سلام آنلاین. دارو کالای مهم و مهمی است که همه به نوعی با آن سروکار دارند. بنابراین ارزش و در دسترس بودن آن برای همه مهم است.

وقتی داروی ارزان ایرانی سوغات خارجی هاست

بر اساس اعلام وزارت بهداشت در سال های اخیر با توزیع ارز 4200 تومانی قیمت دارو در کشورمان نسبت به کشورهای همسایه بسیار پایین است و همین امر بر جذابیت دویدن افزوده است.مالیات دارویی ایران. به کشورهای همسایه. بنابراین یارانه ای که دولت برای دارو و در راستای حمایت مالی از بیمار پرداخت می کند با قاچاق دارو به کشورهای همسایه و داروهای ارزان قیمت موجود در ایران از عهده مردم ایران خارج است و واقعاً تبدیل به سوغاتی برای خارجی ها می شود. .

یک تیر و چند نشان از طرح «درویاری».

اکنون با اجرای طرح های دارویی، قیمت دارو به واقعیت تبدیل شده و در نتیجه جاذبه ای برای قاچاق این داروها به آن سوی مرز وجود ندارد. از سوی دیگر با افزایش بیمه دارو، پرداخت از جیب بیماران برای دارو افزایش نمی یابد.

یارانه دارو چیست؟

بنابراین، اکنون با اجرای طرح‌های دارویی یا اصلاح سیاست‌های دارویی، یارانه‌های دارویی عملاً به عنوان «بیمار» به انتهای زنجیره توزیع دارو منتقل می‌شوند. در نتیجه هزینه دارو با تجویز پزشک برای بیمار افزایش نمی یابد. بنابراین قیمت ثابت بوده و مانند گذشته و با توجه به افزایش بیمه در مواردی از قیمت برای بیمار کاهش می یابد.

البته لازم به ذکر است کسانی که قصد خرید داروهای بدون نسخه را دارند با افزایش هزینه مواجه خواهند شد و در نتیجه خرید داروهای رایگان دیگر برای سودجویان این حوزه جذابیتی نخواهد داشت.

عدم افزایش قیمت در فرابورس، داروها و مکمل ها

همچنین لازم به ذکر است که بر اساس اعلام وزارت بهداشت، داروهای بدون نسخه (OTC) افزایش قیمتی ندارند. در عین حال وزارت بهداشت اعلام کرد که به دلیل اینکه روزانه تعداد زیادی از مردم کشور از این داروها استفاده می کنند و به دستور رئیس جمهور از این حیث، 119 نفر از داروهای تجویزی استفاده نمی کنند که مصرف آن بیشتر است. تحت بیمه . . بنابراین پرداخت از جیب مردم برای این داروها در صورتی که از طریق بیمه تامین شود کاهش می یابد.

این در حالی است که داروهای گیاهی و مکمل ها با افزایش قیمت مواجه نخواهند شد. در عین حال وزارت بهداشت اعلام کرد که بر اساس سیاست دولت برای کمک به بیماران، قیمت این محصولات بازنگری شده و قیمت ها تا حد امکان تعدیل می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا