ورزشی

یزدانی از استثناهای ورزش ایران است/ روس‌ها ضلع سوم کشتی هستند

علیرضا دبیر در دیدار رئیس جمهور فدرال با وزیر ورزش گفت: «اگر فردی در کار خسته است، حتماً خودش کار می کند». واقعا حوصله ندارم. با تاج به فدراسیون کشتی می روم. ما با حاجی دوست قدیمی هستیم. ما به سراغ ورزشکاران می رویم و آنها به حج احترام می گذارند. ببینید کارهای اجرایی در نوسان است. وقتی دیدی حق تو را می گیرند و تو جلوی آنها ایستاده ای، دشمن را می بینی. من سابقه کار قبلی ام را داشتم، بعد 5 سال در دادسرا و دادگاه افتضاح بود.

وی درباره مراجعه به نوسانات ارزی گفت: چند شب پیش با یکی از وزیران دولت صحبت می کردم گفتند چقدر می فرستید. کشتی آزاد و فرنگی در سال 2015. بلیط های این مسابقات از 49 میلیون تا 65 میلیون متغیر است و اخیراً حدود 50 بلیت به این مسابقات ارسال شده است. کشتی تنها قانونی است که ما به ازای هر شب 180 یورو یا فرانک برای هتل ها و مسابقات پرداخت می کنیم. 10 شب 50 نفر به آنجا می روند که بدون بلیط معادل 50000 یورو می شود. اینها جدا از هزینه های کمپ است. برخی از رشته ها انفرادی هستند و 1 تا 10 نفر در اردو حضور دارند اما کمتر از 50 اردوی کشتی وجود ندارد. 5 کمپ در آزاد و 5 کمپ از گونه های مختلف در فرنگی حدود 500 نفر وجود دارد. ما دو فدراسیون هستیم. من خیلی سعی کردم این مورد را درست کنم. بسیاری از رشته ها در المپیک 2 سهمیه دارند اما کشتی 12 سهمیه دارد.

رئیس فدراسیون کشتی درباره حسن یزدانی گفت: می گویند حسن باید کشتی خود را تغییر دهد. مرد 28 ساله ای که نتوانست کشتی خود را عوض کند. این مشکل با حوصله حل می شود و من به المپیک بسیار خوشبین هستم. حسن از ورزش ایران مستثنی است، اگر در المپیک پاریس مدال بگیرد و سه مدال بگیرد بهترین کشتی گیر تاریخ می شود.

منشی در پاسخ به این سوال که خیلی ها گفته اند شما نمی خواهید این اتفاق برای یزدانی بیفتد، گفت: اینها زیاد صحبت می کنند، باید ببینیم خدا چه می خواهد. شنونده باید باهوش باشد.

وی در خصوص حضور روس ها در این بازی گفت: روس ها خیلی خوب هستند و من خیلی خوشحالم.خیلی. روسیه، آمریکا و ایران سه طرف کشتی های جهان هستند. با این حال، سطح جام جهانی سقوط خواهد کرد. سال گذشته به صورت تیمی مقابل آمریکا بازی کردیم. اگر روسیه بیاید، آمریکا هم مثل ما با روسیه پیروز می شود و می بازد. بازی سه تیم واقعا زیبا بود. پارسال با یک امتیاز اختلاف شماره یک تا سه بودیم. امیدوارم هر سه تیم همیشه در بازی باشند.

وی در خصوص رای گیری در فدراسیون جهانی گفت: انتخابات در المپیک 2024 است. سهمیه 6 یا 7. دو سه گزینه مثل سوریان و نصیرزاده داریم. نصیرزاده رابطه خوبی دارد. ما گزینه های دیگری داریم. رئیس فدراسیون هم مثل من می توانست جایگاه بهتری بگیرد اما من قبول نکردم. رئیس فدراسیون باید ماهی یک بار سفر کند، من چندین سال به اجبار سفر می کنم. من پرواز را دوست ندارم.

وی گفت: من با کسی مشکلی ندارم و اسلام می گوید با کسی مشکل نداشته باشید. رهبر سر جلسه می نشیند و ما در پایین جلسه ضعیف هستیم!

دبير در خصوص علت تأخير خود براي حضور در جلسه وزيران با رئيس فدراسيون گفت: در حال تمرين كشتي ملي هستيم. با فیروزی هماهنگ کردم و گفتم به 20 دقیقه آخر جلسه می رسم.

او گفت: «این کار تمام شد. پیشنهاد می کنم چرخه انتخابی ملی را مطالعه کنید و ببینید دست مربی خیلی باز است. در بخشی آمده است که مربیان می توانند وارد شوند و در مورد مسائل انضباطی تصمیم گیری کنند. می دانید که وقتی در تیم اختلاف است، مربی خیلی عصبانی می شود. بررسی کردیم که یک مشت دیگر زد و دعوا نشد. به بچه ها گفتم کشتی بازی نیست و اگر می خواهید کشتی گیر را حریص کنید از او بپرسید کی بازی دارد. کشتی یک بازی بدون فحش و یک مسابقه فنی است. در حالی که ضربان قلب شما به 240 می رسد و در اوج ضربان خود هستید، باید مودب باشید و باید روی نفس خود سخت کار کنید. با امیرحسین صحبت و بررسی کردیم و متوجه شدیم که درگیری در کار نیست. کامران قاسم پور مرد بسیار مهربانی است اما امیرحسین زارع هم پسر خوبی است.

وی گفت: به شهردار مازندران که دیروز در جمع ما بود گفتم از کودکی کشتی را دنبال می کردم اما در طول تاریخ کودکی به این مودب ندیده بودم.

منشی درباره بازگشت حمید سوریان گفت: حمید رفته است؟ باید بگویم که من و حمید سوریان نمی توانیم هفته ای یک یا دو بار همدیگر را ببینیم. حمید از شش هفت سالگی با من بزرگ شد. هر اتفاقی برای من یا حمید سوریان کشتی گیر بیفتد نفر اول است. حمید سوریان چند بار استعفا داد چون خیلی شلوغ و ملایم و نازی بود. حالا او می خواهد استعفا دهد، اما چه کسی استعفا دهد؟ (با یک لبخند).

وی با بیان اینکه از نظر بودجه مانند کشتی سوچی و گرفتن بودجه اضافی است، گفت: اول اینکه کشتی یک ورزش بود اولین ورزش ایران. 82.5 درصد مدال های ورزشی ایران با کشتی به دست می آید. آیا آنها 82 درصد از کشتی را تأمین مالی می کنند؟ 5 درصد نمی دهند. همه ورزش ها 17 درصد می گیرند. خالصانه، با نگاهی به مدال های کشتی در مسابقات جهانی و المپیک پارسال، 250 یا 260 میلیارد هزینه کردیم که یک هشتم آن را وزارت ورزش تامین کرد و ناامید شدند. دوستان توجه کنید 7 قسمت دیگر بودجه از کجا تامین می شود. هر کس این را می گوید باید متخصص باشد. 41 میلیارد بودجه ما است. باز هم این پول برای ما کافی نیست. هزینه حمل و نقل با سایر فدراسیون ها قابل مقایسه نیست. آنها 5 درصد مدال های ما را پرداخت می کنند. چیزی که دولت و وزارت ورزش نمی دهند. او باید همه چیز را بدهد. به بودجه روسیه و آمریکا نگاه کنید.

در مورد اینکه می گویند کشتی در المپیک وجود ندارد، باید بگویم روزی می رسد که آمریکا و روسیه در کشتی قدرتمند شوند. این قانون در المپیک باستان وجود دارد.

دکمه بازگشت به بالا