فرهنگ و هنر

یادداشت دکتر محسن دنیوی درخصوص “زندگی پس از زندگی”

یادداشت های دکتر محسن دنیوی در مورد "زندگی پس از زندگی"

دکتر محسن دنیوی، دکترای فلسفه علم و فناوری، پژوهشگر پیشرفت، تغییر، حکمرانی و سبک زندگی، یادداشتی را در صفحه شخصی خود درباره ویژه برنامه ماه مبارک رمضان «زندگی پس از زندگی» منتشر کرد.

به گزارش گروه فرهنگی و خبری بونا; «زندگی پس از زندگی» با بازی عباس موزون ویژه برنامه افطاری شبکه چهار سیما است که هر روز به مدت یک ساعت در آسمان نزدیک افطار روی آنتن می رود.

این برنامه با توجه به موضوع خروج موقت روح از بدن، در رتبه بندی برترین برنامه های افطاری تلویزیون قرار گرفته است و بینندگان و کارشناسان بسیاری را به خود جذب کرده است.

در ادامه یادداشتی از دکتر محسن دنیوی، دکترای فلسفه در علم و صنعت آورده شده است:

زندگی پس از زندگی؛ گمشده یا راه رستگاری؟!

این روزها در ماه رمضان و در اوایل بهار قرن جدید، بحث در برنامه تلویزیونی زندگی پس از زندگی بالا گرفته است. من حدود 15 سال است که عباس موزون را می شناسم. البته همکاری و آشنایی نزدیکی نداشتم، اما در آن سال و در قم خبر ایشان را شنیدم و یادم هست که در آن زمان آدم عجیب و خاصی بود. برخی از منتقدان نمایش ساخته شده توسط میسون بر این باورند که این برنامه یک تصور غلط مذهبی در ذهن مردم ایجاد می کند و صرفاً برای ظاهر هر کلمه ای به مخاطبان و حامیان برنامه گفته نمی شود. موثر باشد و آن را مثبت بداند. به نظر می رسد که می تواند هم با رقبا و هم با ثروتمندان همراه شود. البته در شرایط فعلی و امروز جامعه ایران با موافقان تولید و پخش برنامه موافقم. قبل از توضیح دلایل این توافق، باید نکات صحیحی را که یکی از دوستان و برادر دکتر دکتر بیان کرد، روشن کنم. محمد قائمی نیک درباره این برنامه، کل پروژه ساخت انسان است. یعنی با تلاش عباس موزون و همسرش و گروهشان و افرادی که آنها را تجربه مرگ می نامند، یک برنامه تلویزیونی ساخته شده است که چهره هنری رسانه ای دارد، طنز جالب این است که این برنامه جذاب است. مثلا این قسمت از جذابیت به خود عباس موزون برمی گردد. من معتقدم دیگران مجریان این برنامه هستند، اصلاً این اتفاق نیفتاد و شاید هم مضحک به نظر می رسید. اما دلیل موافقت با این برنامه به دلیل مشکلات امروز ما و بسیاری از جوامع دیگر، معنای زندگی است و برای پاسخ به این سوال که معنای زندگی چیست و از کجا می آید، تعیین تکلیف با مرگ و دنیای پس از آن است. بسیار مهم و موثر است. زندگی پس از زندگی، باور به غیب را زنده می کند. ایمان به غیب عنصر تعیین کننده و تبدیل کننده تمام معادلات زندگی شماست. فقط دانستن کافی نیست، ایمان لازم است و این برنامه بر ایمان مردم تأثیر می گذارد و به همین دلیل است که امروز و گاهی تحت تأثیر این برنامه تلویزیونی نشانه هایی از جبران و راه حل را می بینیم. شاید این پدیده یکی از رویدادهای ویژه تلویزیونی جمهوری اسلامی ایران باشد که در تلویزیون پخش می شود که وظیفه آن سرگرمی، سرگرمی و شادی در جهان است. زیرا این برنامه حداقل برای لحظه ای لذت را از بین می برد و بیننده را به فکر و گاه با خود درگیر می کند.

دکمه بازگشت به بالا