اجتماعی

کوچکترین مسجد تهران کجاست؟/ گشتی در مسجد پیرزن + عکس

بر اساس تاریخ شفاهی، در دوره صفویه، پیرزنی با ملک خود به نام تکیه پیرزن، تکیه در محله پامنار ساخت. بعدها «محمود حکیم باشی» پزشک و تاجر متمول صفوی در بازارهای تهران، تکیه را بازسازی کرد و آن را به مسجد تبدیل کرد، اما این مکان همچنان به نام تکیه قدیمی شهرت دارد، بنابراین طبق آمار اولیه. از بناهای تهران در سال 1231 هجری قمری تهران دارای 29 تکه بود که تکای پیرزن یکی از آنها بود. با گذشت زمان و در زمان قاجار، مسجد متروک و ویران شد و البته چند سال پیش بازسازی شد.

کوچکترین مسجد تهران کجاست؟/ گشت و گذار در مسجد پیرزن + عکس

امروزه گفته می شود مسجد پیرزن کوچکترین و قدیمی ترین مسجد گمنام تهران است و «بهزاد یعقوبی» مورخ تهرانی و نویسنده کتاب «مساجد دارالخلافه» درباره ساخت آن صحبت می کند.کلیسا مجدد. : «در تحقیقی که برای نگارش کتاب «مساجد دارالخلافه» داشتم به نام تکیه و مسجد پیرزنان برخوردم. وقتی به مسجد رفتم، دیدم که فقط 12 متری مسجد شده است. با کمک بازار این مکان کوچک را تعمیر و بازسازی کردیم و کلیدهای آن را به مغازه قدیمی که یک ساعت باز می کرد تحویل دادیم و قبل از خواندن نماز ظهر و تعطیل کردن آن عصر.

یعقوبی، نماینده سازمان خیریه و بازار تهران نیز درباره نامگذاری مسجد پیرزن توضیح داد: با توجه به اینکه این مسجد هدیه پیرزنی است، باید نام پیرزن را نام ببرند و قبول کنند.

بیشتر بخوانید:

35 271

دکمه بازگشت به بالا