ببینید، من چند سال است که در فرین آکادمی دوره مگاسئو را برگزار میکنم و در حال حاضر در ابتدای هر دوره، نزدیک به 10/15 نفر در صف شرکت هستند. اما حالا اگر من بیایم ابتدای دوره جدید، یک دوره آموزش سئو دیگر را هم به بازار معرفی کنم چه میشود؟ خب احتمالا شرکت کنندگانی که قصد شرکت در مگاسئو را داشتند، بین خرید این دوره جدید و دوره قبلی کمی دو به شک میشوند!
در مثال بالا، دوره آموزشی جدید من به جای اینکه وارد بازار شده و سهمم را از بازار آموزش بیشتر کند، در حال خوردن مشتریان دوره قبلی است. به نوعی میتوان گفت این کار سودی برای من ندارد که هیچ، باعث ضرر کردنم هم میشود.
حالا با این پیش زمینه ذهنی، بهتر میتوانیم کنیبالیزیشن در سئو را یاد بگیریم. با من همراه باشید تا تمامی نکات و تکنیک ها در مورد آن را به شما آموزش بدهم:
به نقل از سپید آکادمی کنیبالیزیشن در سئو، به شرایطی گفته میشود که 2 یا چند صفحه از سایت مان، با یک کلمه کلیدی ساخته شده باشند. مثلا من یک مقاله با کلمه کلیدی “سئو محتوا” نوشته ام و این مقاله به صفحه 1 اول گوگل هم رسیده. حالا اگر دوباره یک مقاله یا هر نوع صفحه دیگر در سایتم بسازم که کلمه کلیدی اصلی اش همان سئو محتوا باشد، چه اتفاقی می افتد؟
شرایط مثل مثالِ اول مقاله میشود: محصول دوم به جای افزایش سهم من از بازار، جایگاه فعلی ام را متزلزل میکند. در واقع در حالتی که هر مقاله باید در سایت روی یک کلمه جداگانه سئو شده و بازدیدم را افزایش بدهد، در حالت کنیبالیزیشن، جایگاه صفحه قبلی را هم به خطر انداخته و بازدید از آن را کاهش میدهید. چرا؟
چون گوگل به شدت با این موضوع مشکل دارد و ترجیح میدهد به جای سئو کردن هر 2 صفحه از سایت یا سئو کردن یکی از آنها، در حالت کنیبالیزیشن رتبه جفتشان را کاهش بدهد.
هنوز دقیقا نمیدانم کنیبال چیست!
در چنین شرایطی شاید بپرسید که آیا این کنیبالیزیشن است؟ و اگر جواب مثبت است چرا باید یک سایت با کنیبالیزیشن کردن به جای کاهش قدرت سئو، با 2 صفحه سئو شده و بازدید بیشتری جذب کند؟
خب راستش را بخواهید این کنیبالیزیشن (یا هم نوع خواری) نیست! چرا؟ به عنوان های هر دو صفحه نگاه کنید. با یک نگاه گذرا میتوان متوجه شد که: کلمه کلیدی صفحه اول کاربرد کوچینگ سازمانی و کلمه کلیدی صفحه دوم مزایای کوچینگ سازمانی است!
بنابراین این دو صفحه کلمه کلیدی یکسانی ندارند. اما اگر کلمه هر دو کوچینگ سازمانی بود، این با نام کنیبالیزیشن شناخته میشد.
احتمالا هنوز بپرسید چرا روی کلمه کوچینگ سازمانی، هر دو این صفحات سئو شده اند ولی بگذارید آن را در انتهای مقاله جواب بدهم. الان موضوع مهم تری وجود دارد که باید در موردش صحبت کنم:
اشتباهات رایجی که باعث هم نوع خواری در سئو میشوند
شاید تا الان تصور کرده باشید کنیبالیزیشن صرفا در زمانی رخ میدهد که دو مقاله با کلمه کلیدی یکسان در سایت خودتان بنویسید. اما اینطور نیست! قضیه فقط به مقاله ها ختم نمیشود؛ خیلی اشتباهات رایج دیگر هم وجود دارند که با انجام شان به طور ناخواسته باعث ایجاد هم نوع خواری در سئو و کاهش قدرت سایت میشوید:
- صفحات دسته بندی
رایج ترین اشتباهی که باعث ایجاد این صفحات میشود، مربوط به صفحات تگ و دسته بندی است. بگذارید از همین اول با یک مثال شروع کنم:
در دسته بندی های وب سایت فرین آکادمی، دسته بندی آموزش سئو را مشاهده میکنید. این دسته بندی تمامی مقالات مربوط به سئو را شامل میشود:
حالا اگر من حواسم نباشد و بخواهم برای سئو شدن در کلمه آموزش سئو یک مقاله هم بنویسم، دچار کنیبالیزیشن میشوم. البته اگر قبلا دسته بندی را نوایندکس کرده و از دید گوگل پنهانش کرده باشم چنین مشکلی به وجود نمی آید. اما اگر گوگل قبلا دسته بندی را ایندکس کرده باشد و حالا هم به سراغ مقاله ام با همان کلمه برود، شرایط خراب میشود.
نکته: ایندکس کردن توسط گوگل، یعنی ربات گوگل صفحه ام را بررسی کرده و با نام من در نتایج ثبتش کرده باشد.
- صفحات برچسب
حاضرم قسم بخورم حداقل 50 درصد از مخاطبانی که این مقاله را میخوانند، در سایت شان به دلیل استفاده نادرست از برچسب ها، دچار کنیبالیزیشن هستند! بنابراین برای اینکه مطمئن شوید جزو این 50 درصد نیستید حتما مقاله جامع سئو برچسب ها را بخوانید.
اما برویم سراغ آموزش مان: برچسب ها در واقع چیزی مثل همان دسته بندی ها هستند. برچسب ها وجود دارند تا بتوانیم مقالات و محصولات سایت مان را به دسته بندی های کوچک تری تقسیم کنیم. مثلا من میتوانیم یک برچسب با اسم سئو پیشرفته ساخته و مقالات سئو حرفه ای سایتم را در آن دسته بندی کنم.
حالا که اسم دسته بندی آمد، پس احتمالا در مرحله اول ممکن است همان مشکل دسته بندی و مقاله که بالاتر برای تان مثال زدم را با برچسب و مقاله هم تجربه کنید.
اما علاوه بر این، یک حالت به شدت رایج دیگر هم وجود دارد که خب من شخصا از آن میترسم! این حالت مربوط به زمانی است که نویسنده محتوا یا محصول، با نحوه استفاده از برچسب ها آشنا نیست. به این ترتیب فکر میکند حتما باید بعد از نوشتن هر مقاله چندین تگ و برچسب برای آن بسازد. با این تصور که هر کدام از این صفحات برچسب روی کلمات شان سئو میشوند.
مثلا ممکن است برای مقاله آموزش سئو برچسب هایی مثل: آموزش seo، آموزش سئو، بهینه سازی سایت و… بسازد. در چنین شرایطی هم سایت شما دچار یکی از بدترین انواع کنیبالیزیشن شده است. باز هم پیشنهاد میکنم مقاله سئو برچسب ها را بخوانید تا بیشتر در مورد این مشکل یاد بگیرید.
- صفحات محصول و مقاله
مشکل رایج بعدی که باعث ایجاد هم نوع خواری در سئو میشود، کنیبال شدن صفحه محصول و مقاله است. این مشکل هم مربوط به زمانی است که سئوکار یا نویسنده به خوبی با مبحث “کانسپت کلمه کلیدی” آشنا نیست. کانسپت کلمه کلیدی موضوعی است که در آن مشخص میکنیم هر کلمه کلیدی از سایت ما باید چه نوع صفحه ای داشته باشد؟ مثلا کلمه ساعت هوشمند نیازمند یک صفحه محصول است اما کلمه “ساعت هوشمند چیست” نیاز به یک مقاله دارد.
حالا در این بین اگر سئوکار برای کلمه ساعت هوشمند یک صفحه محصول داشته باشد و دقیقا با همین کلمه کلیدی یک صفحه مقاله هم تولید کند، دچار کنیبالیزیشن میشود.
- کنیبال مقاله و مقاله
خب یکی از عادی ترین و ساده ترین روش های کنیبال شدن، زمانی است که برای یک کلمه از سایت تان مقاله ای دارید، اما در همین حال به اشتباه یک مقاله دیگر هم روی آن کلمه تولید میکنید. این اشتباه بیشتر بر اثر حواس پرتی رخ میدهد. اما دیده ام بعضی از سئوکارها و وبمسترها را که به دلیل نبود دانش کافی مرتکب آن شده اند.
- صفحه اصلی
و آخرین حالتی که ممکن است به خاطرش دچار کنیبالیزیشن بشوید، زمانی است که یک کلمه کلیدی روی صفحه اصلی سایت شما قرار دارد، اما باز هم به اشتباه برای آن کلمه یک صفحه مقاله، محصول، دسته بندی یا… میسازید. مثلا سایت mobile.ir صفحه اصلی اش را با کلمه خرید موبایل سئو کرده. حالا اگر یک صفحه دیگر با همین کلمه بسازد، خودش را بدبخت میکند!
تاثیر کنیبالیزیشن بر سئو
حالا برویم به سراغ اینکه اصلا این کنیبالیزیشن یا هم نوع خواری چه تاثیری در سئو سایت دارد؟ با من همراه باشید:
- سئو شدن صفحه اشتباه
یکی از نتایج کنیبال شدن، سئو شدن صفحات اشتباه در سایت است. مثلا در همان مثال های اول، تصور کنید مقاله ای جامع با کلمه آموزش سئو تولید کرده اید، اما در نتایج میبینید که دسته بندی آموزش سئو سایت شما در رتبه 35 گوگل قرار گرفته!
در واقع کنیبالیزیشن باعث میشود خیلی مواقع آن هزینه و بودجه ای که صرف ساخت صفحات اصلی کرده اید از بین رفته و در مقابل صفحاتی پای شان به گوگل باز شود که اصلا لیاقت بودن در صفحه اول را نداشته و همیشه در نتایج پایین سرگردانند.
- سئو شدن 2 صفحه با رتبه پایین
مشکل بعدی مربوط به زمانی است که گوگل هر دو صفحه شما را سئو میکند! البته نه آن سئویی که شما انتظارش را داشته باشید. در واقع در چنین شرایطی گوگل به دلیل وجود کنیبال در سایت، به هر دو صفحه اعتبار کمی میدهد. به این ترتیب ممکن است مثلا یکی را در صفحه پنج گوگل و دیگری را در صفحه 7 گوگل مشاهده کنید!
- بالا و پایین شدن صفحه
بعضی مواقع حتی گوگل شما را بیشتر از اینها اذیت میکند. البته شاید هم از قصد نباشد، اما در هر حال چیزی که ممکن است اتفاق بیوفتد، بالا و پایین شدن رتبه سایت تان است.
در چنین شرایطی صفحه ای که سئو شده ولی در سایت تان کنیبالیزیشن دارد، در صفحات جستجو رتبه های مختلف را تجربه میکند. مثلا یک روز در رتبه 5 گوگل است و روز دیگر به صفحه دو میرود. حتی ممکن است گاها صفحه اشتباهی به جایش سئو شده، رتبه اش را بگیرد و باز برعکس. نتیجه نهایی هم در چنین شرایطی احتمالا حذف شدن دو صفحه از نتایج یا کاهش رتبه شدید است.
- کاهش اعتبار سئو سایت
فکر میکنم در جلسه 6 مگاسئو بود که این موضوع را توضیح دادم: به دانشجویان گفتم بعضی مواقع ممکن است سئو سایت هایی را به عهده بگیرید، همه کارها را انجام بدهید ولی باز هم میبینید خیلی از صفحاتش به آن رتبه ای که باید، نرسیده!
در چنین شرایطی احتمالا باید به این موضوعات جزئی و ریز شک کنید. خیلی مواقع وجود صفحات کنیبالیزیشن، لینک های شکسته، صفحات زامبی و… باعث کاهش کل اعتبار سایت شده و مانع شما در رتبه گرفتن میشوند. بنابراین میتوانم بگویم که به طور کلی کنیبالیزیشن اعتبار همه صفحات سایت شما را کاهش داده و روی سئو تاثیر منفی میگذارد.
در جستجوی مظنونین! آموزش تشخیص صفحات کنیبالیزیشن
من به شخصه اغلب به شکل دستی صفحات کنیبالیزیشن را پیدا میکنم. اما علاوه بر این، 2 راهکار دیگر هم هست که میتوانید به کمکش کنیبالیزیشن ها را تشخیص بدهید. آنها را در ادامه مقاله به شما آموزش میدهم:
- استفاده از کوئری جستجوی site:
اگر با جستجوی حرفه ای در گوگل آشنا باشید، میدانید که این موتور جستجو یک سری کوئری ها را در اختیار ما گذاشته تا به کمک شان راحت تر به خواسته ها و نیازمان برسیم. یکی از این کوئری ها، site: است. اما به کمکش چکار میکنیم؟
زمانی که آدرس یک سایت را در مقابل این کلمه بنویسید، گوگل تمامی صفحات ایندکس شده اش را به شما نمایش میدهد. مثلا:
این را اگر در گوگل جستجو کنید تمامی صفحاتی که گوگل از سایت ما بررسی و ایندکس کرده را مشاهده میکنید. در ادامه اما میتوانید از این کوئری کمک گرفته و از گوگل بخواهید صفحات مربوط به یک کلمه را به شما نشان بدهد. مثلا:
این کوئری به گوگل میگوید نزدیک ترین صفحات به کلمه آموزش سئو محتوا در سایت فرین آکادمی را به من نمایش بده. بگذارید نتیجه را ببینیم:
در نتایج اول 2 صفحه وجود دارد. صفحه اول صفحه آموزش سئو محتوا و صفحه بعدی “مقاله مقایسه بهترین دوره سئو” پس اینجا متوجه شدیم که روی کلمه مورد نظر، با کنیبالیزیشن روبرو نیستیم. اما اگر صفحه یا صفحات بعدی هم با کلمه کلیدی سئو محتوا بودند، متوجه وجود مشکل میشدیم.
نکته: با توجه به زمانبر بودن این روش، بهتر است آن را برای کلمات کلیدی مهم سایت انجام بدهید.
- کمک گرفتن از سرچ کنسول سایت
اگر سایت تان به سرچ کنسول متصل است، از آنهم میتوانید برای پیدا کردن کنیبالیزیشن کم بگیرید. البته که دقت این تکنیک کم است اما در هر حال کمک کننده است:
نکته: در این بخش صفحاتی که با # نشان داده شده اند، قسمت هایی همان صفحه از سایت شما هستند و نیاز به نگرانی در موردشان نیست.
به این ترتیب گوگل به شما میگوید این کلمه با چه صفحاتی در گوگل نمایش داده شده. البته اگر در این بخش چند صفحه را به شما نشان داد، الزاما به معنی هم نوع خواری نیست. بلکه باید هر کدام از این صفحات را دقیق بررسی کنید و کنیبالیزیشن ها را تشخیص بدهید.
- دقیق ترین روش تشخیص کنیبالیزیشن ها (دستی)
همانطور که ابتدای این بخش هم گفتم، خود من از روش دستی برای پیدا کردن هم نوع خوارها در سئو کمک میگیرم. چطور؟ همیشه زمانی که سئو یک سایت به فرین آکادمی سپرده میشود، من یا دیگر اعضا به ترتیب کارهایی که میدهیم این است:
صفحه نوشته ها و برگه ها را در سایت باز میکنم. تنظیمات آنها را تغییر میدهم تا هم در صفحه نوشته ها و هم در صفحه برگه ها، تمامی مقالات و صفحه ها های سایت نمایش داده شود و نیاز نباشد برای دیدن همه آنها، به صفحات next و بعدی بروم:
ابتدا کلمه کلیدی اصلی صفحه اصلی را پیدا میکنم، سپس به کمک کلیدهای ترکیبی ctrl + f پنجره جستجو در مرورگر را باز میکنم و کلمه را در هر دو بخش نوشته ها و برگه ها جستجو میکنم. صفحاتی که این کلمه در عنوان شان وجود دارد را بررسی میکنم و مطمئن میشوم که کنیبالیزیشن نشده باشند.
حالا برای هر کدام از کلمات هم همین کار را تکرار میکنم. مثلا اگر کلمه مقاله اول “اسکیما چیست” است، عبارت اسکیما را به کمک پنل جستجو در بین همه مقالات جستجو میکنم:
به این ترتیب اگر مقاله ای در عنوانش این کلمه باشد، آن را بررسی میکنم و مطمئن میشوم که دچار کنیبالیزیشن نشده باشد.
در مرحله بعد، برچسب ها و دسته بندی ها را باز میکنم. حالا باز کلمه کلیدی هر برچسب و دسته بندی را در صفحات برگه ها و نوشته ها جستجو میکنم. به کمک این تکنیک مندرآوردی، تمامی کلمات کنیبالیزیشن را میتوانید در سایت خودتان پیدا کنید.
جدال با خلاف کاران! آموزش رفع کنیبالیزیشن
خب، تا اینجا دیگر باید بتوانید تمام صفحات کنیبال شده را پیدا کنید. اما بیایید به سراغ بخش اصلی مقاله رفته و ببینیم نحوه رفع کنیبالیزیشن چطور است؟ الان باید یک لیست از صفحاتی که با یکدیگر کنیبال شده اند را داشته باشید. برای از بین بردن این مشکل، چند راهکار دارید:
- حذف صفحه اضافه
راهکار حذف صفحه، مربوط به زمانی هایی است که وجود صفحه دوم مورد نظر به طور کلی ارزشی برای سایت ما ایجاد نمیکند. مثلا زمانی که به اشتباه برای یک مقاله چندین برچسب ایجاد کرده و باعث کنیبالیزیشن در آن شده ایم.
در چنین حالتی اول باید صفحه برچسب را به کمک افزونه های وردپرسی مثل رنک مث یا یوآست و… نو ایندکس کنیم. بعد از مدتی حدود 1 الی 2 هفته آن صفحه از ایندکس گوگل خارج میشود. بعد از این باید صفحه نوایندکس شده را حذف کرده و به صفحه ای که با آن کنبیال شده بود یا اصلا به صفحه اصلی سایت، ریدایرکت 301 بزنید.
زمانی که صفحه ای را ریدایرکت کنید، هم کاربر و هم ربات گوگل به محض وارد شدن به آن، به صفحه مقصدی که تعیین کرده اید منتقل میشوند. هم در مورد نوایندکس کردن و هم ریدایرکت کردن در فرین آکادمی مقالاتی داریم. پس پیشنهاد میکنم اگر سوالی در موردشان وجود دارد، سری به آنها بزنید یا در بخش نظرات همین مقاله سوال را بپرسید.
- نوایندکس کردن
راهکار نو ایندکس کردن، مربوط به زمانی است که وجود صفحه کنیبال شده برای ما اهمیت دارد و نمیخواهیم از سایت مان حذفش کنیم. اما در مقابل میخواهیم از شر کنیبالیزیشن هم رها بشویم. بگذارید مثال بزنم:
در فرین آکادمی با کلمه دوره آموزش سئو، یک صفحه به اسم صفحه محصول مگاسئو داریم. همینطور با همین کلمه یک مقاله با نام “دوره های سئو” هم داریم. خب در حالت عادی این 2 صفحه به دلیل کلمات کلیدی یکسان، هم نوع خوار محسوب میشوند. از طرفی ما نمیتوانیم هیچ کدام از آنها را هم حذف کنیم چون وجودشان در سایت برای مان اهمیت دارد.
پس اینجا اینطور تصمیم میگیریم که مقاله آموزشی در گوگل سئو شود ولی صفحه محصول سئو نشود. بنابراین صفحه مگاسئو را از ایندکس گوگل خارج کرده و به این ترتیب از شر این مشکل رها میشویم.
- ترکیب و حذف محتوا
این راهکار مربوط به زمانی است که از قبل برای یک کلمه مقاله نوشته اید، اما به اشتباه یک بار دیگر هم برای آن محتوایی تولید میکنید. زمانی که متوجه مشکل شدید، بهتر است به جای حذف کردن یکی از صفحات، ابتدا بخش هایی که در مقاله اول موجود نیست را به عنوان آپدیت محتوا به آن اضافه کنید. سپس مقاله کنیبال شده اضافه را بعد از نوایندکس کردن، حذف و ریدایرکت کنید.
- استفاده از تگ کنونیکال
در مورد تگ کنونیکال در یک مقاله جداگانه توضیحات کاملی داده ام. به طور خلاصه این یک تکه کد html است که میتوانید اعتبار یک صفحه را به کمکش به صفحه دیگری منتقل کنید.
مثلا در همان مثال مقاله دوره سئو و صفحه محصولش، ما علاوه بر نوایندکس کردن میتوانیم از کنونیکال کمک بگیریم. اگر صفحه محصول را به صفحه مقاله کنونیکال کنیم، تمامی اعتبار سئو این صفحه به مقاله ما منتقل میشود. به این ترتیب صفحه دوم قدرت بیشتری پیدا کرده و با صفحه اول کنیبالیزیشن هم نمیشود.
نکته بسیار مهم: در این یکی دو سال گذشته کمی رویکرد گوگل نسبت به کنونیکال، مخصوصا در سایت های فروشگاهی، تغییر کرده. مثلا در همین مثال بالا، اگر قرار است روی کلمه خرید فلاش 8 گیگ روی دسته بندی سایت تان را سئو کنید، که هیچ، حتی نیاز نیست این محصولات را کنونیکال کنید!
چطور از کنیبال شدن صفحات جلوگیری کنیم؟
من 2 راه برای جلوگیری از کنیبالیزیشن میشناسم که هر دو را الان به شما معرفی میکنم:
- تحقیقات کلمات کلیدی صحیح
مهم ترین راهکار برای پیشگیری از کنیبالیزیشن ، انجام تحقیق کلمات کلیدی به شکل اصولی و صحیح است. زمانی که شما در فرآیند پیدا کردن کلمات، کلمه کلیدی اصلی هر صفحه را مشخص میکنید، کلمات فرعی را در مقابل آن نوشته و با اشراف کامل به موضوع کانسپت کلمه کلیدی، نوع هر صفحه را هم مشخص میکنید، حین تولید محتوا دیگر دچار چنین اشتباهاتی نمیشوید.
اگر با فرآیند تحقیقات کلمات کلیدی آشنایی ندارید، پیشنهاد میکنم حتما نگاهی به دوره آموزشی آن در سایت ما بیندازید. در این دوره، نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی مناسب با چندین ابزار را به شما آموزش میدهم. همینطور یادتان میدهم چطور به شکل دقیق کانسپت کلمات را هم مشخص کنید.
- استفاده از یوآست سئو
اگر بعد از نوشتن مقاله یا تولید محتوای یک صفحه، در ابزار یوآست سئو کلمه کلیدی اصلی اش را وارد کنید، دفعه بعد که به اشتباه خواستید یک مقاله با همین کلمه بنویسید، در زمان تعیین کردن کلمه کلیدی اصلی صفحه، یوآست سئو به شما هشدار میدهد و میگوید که قبلا چنین صفحه ای در سایت تان وجود داشته. این هم یکی دیگر از راهکارها برای پیشگیری از کنیبال است.
سوال: 2 صفحه از سایتم به اشتباه کنیبال شناخته شده اند، چه کنم؟
به نوعی میشود گفت این سوال اشتباه است. چون اصولا گوگل به اشتباه دو صفحه را هم نوع خوار تشخیص نمیدهد. اما در هر حال ممکن است بعضی مواقع با جستجوی یک کلمه، متوجه شوید که یک صفحه با کلمه اشتباه در نتایج سئو شده. در چنین شرایطی برای اینکه کلمه کلیدی اصلی هر صفحه را به گوگل بشناسانید، باید از لینک های داخلی و بک لینک کمک بگیرید.
اولین اقدام، این است که از صفحه اشتباه، با کلمه کلیدی اصلی صفحه مورد نظر به آن لینک بدهید. مثلا اگر صفحه آموزش سئو محتوای من با کلمه آموزش سئو در نتایج دیده شود، من با کلمه آموزش سئو از این صفحه به مقاله آموزش سئو خودم لینک میدهم تا گوگل متوجه صفحه اصلی شود. همینطور برای صفحه آموزش سئو چند بک لینک دقیقا با همین کلمه کلیدی هم میسازم.
سوال: چطور با یک کلمه کلیدی چند صفحه در نتایج داشته باشیم؟
اواسط مقاله گفتم به شما توضیح میدهم که چطور با یک کلمه کلیدی، 2 صفحه در نتایج جستجو داشته باشیم. خب اولین نکته در مورد چنین چیزی این است که: اغلب برای حوزه هایی میتوانیم چند صفحه را در یک کلمه سئو کنیم که رقابت پایینی داشته باشند.
موضوع دوم این است که برای رسیدن به این هدف باید در مورد کلمه کلیدی، 2 جواب متفاوت در صفحات تان بدهید. مثلا مثل همان سایتی که اواسط مقاله به شما نشان دادم: یک صفحه در مورد کاربرد کوچینگ سازمانی و صفحه دیگر در مورد مزایای آن.
و در نهایت اینکه گاها با صفحات متفاوت میشود به این هدف رسید. مثلا سئو کردن یک صفحه دسته بندی و یک صفحه مقاله روی یک کلمه. البته به شرطی که کلمات کلیدی شان صرفا نزدیک باشند نه اینکه دقیقا یکی باشند.
سوال: در کلمات کلیدی فرعی هم کنیبالیزیشن به وجود می آید؟
بله! ممکن است کلمه کلیدی فرعی یک صفحه از سایت آموزش بهینه سازی سایت باشد. حالا اگر یک صفحه دیگر با همین کلمه کلیدی در سایت خودتان بسازید باز با مشکل کنیبالیزیشن روبرو میشوید. پس به سراغ راهکارهای رفع کنیبالیزیشن که بالاتر توضیح دادم بروید و راهکار مناسب را پیدا کنید.
البته در چنین شرایطی اگر از مقاله اول با کلمه کلیدی فرعی به مقاله دوم لینک بدهید هم شرایط درست میشود و گوگل کلمه را برای مقاله دوم در نظر میگیرد.
- کنیبالیزیشن چیست؟
کنیبالیزیشن چیست؟ کنیبالیزیشن در سئو، به شرایطی گفته میشود که 2 یا چند صفحه از سایت مان، با یک کلمه کلیدی ساخته شده باشند.
- چطور از کنیبال شدن صفحات جلوگیری کنیم؟
با تحقیق کلمات کلیدی صحیح و استفاده از یوآست سئو مکنیبالیزیشن یا همنوع خواری یکی از اصطلاحاتی است که در دنیای سئو بحث زیادی راجع به آن میشود. اما آیا اصلا چنین مفهومی وجود دارد؟ اگر وجود دارد، برای وبسایتها مشکل محسوب میشود؟ در این مقاله قرار است به این سوالاتِ اساسی پاسخ دهیم و راجع به باورهای اشتباهی که درباره کنیبالیزیشن وجود دارد، صحبت کنیم.
کنیبالیزیشن یا همنوع خواری به آن مفهومی که در دنیای سئو و میان خیلی از متخصصان و مدرسان دورههای آموزشی جا افتاده است، وجود ندارد! اما این تعریفِ اشتباهی که جا افتاده است، چه میگوید؟
«کنیبالیزیشن زمانی رخ میدهد که شما دو یا چند صفحه حول یک کلمه کلیدی در وبسایت خود داشته باشید که این موضوع باعث افت رتبه شما در کلمه کلیدی مدنظرتان و گیج شدن موتورهای جستجو میشود!
یا در تعریفی دیگر؛
زمانی که در نتایج گوگل برای عبارتی که توسط کاربران جستجو میشود دو نتیجه از وبسایت شما وجود داشته باشد، سایت شما مشکل همنوع خواری دارد و باید یکی از صفحات را حذف کنید و اعتبار آن را به دیگری انتقال دهید!»
هر دوی این تعاریف از اساس غلط هستند، چون از نظر گوگل که پرکاربردترین موتور جستجوی جهان است، اصلا چنین مفهومی در الگوریتمهای رتبه بندی موتورهای جستجو معنا ندارد.
پاسخ به باورهای اشتباه درباره کنیبالیزیشن
مثلا:
- ویژگیهای ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو (ویژگی)
- ابزار تحقیق کلمات کلیدی جت سئو چیست؟ (آگاهی بخشی)
پاسخِ جان مولر: اگر شما چند محتوا دارید که با یک کلمه کلیدی در حال رتبه گرفتن هستند و یک نیاز کاربر را پاسخ میدهند، در این صورت شما در حال از دست دادن قدرت و اعتبار خود در آن موضوع و رقابت بین صفحات خود شدهاید. پس این صفحات در رقابت با سایر نتایج نیز از قدرت کافی برخوردار نخواهند بود، که پیشنهاد میکنم به این موضوع دقت کنید.
اما اگر شما دو صفحه دارید که حول یک کلمه کلیدی هستند اما برای پاسخ به نیازهای متفاوتی ایجاد شدهاند، این موضوع از نظر من کاملا منطقی به نظر میرسد، چون ممکن است کاربران با اضافه و کم کردن حروف یا کلمات قبل و بعد از کلمه کلیدی اصلی به دنبال نتایج کاملا متفاوتی باشند.
همچنین بخوانید:
آیا کنیبالیزیشن به سئو سایت صدمه میزند؟
احتمالا تا به اینجای مقاله متوجه شدهاید که کنیبالیزیشن یا همنوع خواری یکی از مفاهیم افسانهای در دنیای سئو است! داشتن چند محتوا حول یک کلمه کلیدی تا زمانی که این محتواها نیازهای متفاوتی را پاسخ دهند، مشکلساز نیست. نکته کلیدی در این قضیه درک کردن فرق بین هدف جستجوی کاربر و کلمه کلیدی است. موتور جستجوی گوگل به کمک الگوریتم رنک برین قادر است هدف کاربر را از جستجوی عبارات مختلف تشخیص دهد.
به عنوان مثال دو عبارت زیر را در نظر بگیرید:
- ابزار تحقیق کلمات کلیدی
- تحقیق کلمات کلیدی چیست
برای هر یک از دو عبارت بالا بسته به استراتژی محتوایی یک وبسایت، میتوان یک محتوای جداگانه تهیه و منتشر کرد. حالا اگر کاربری سرچ کند «» گوگل یا هر موتور جستجوی دیگری تشخیص میدهد کدام یک از محتواهای یاد شده در نتایج نمایش داده شوند:
- آیا کاربر با جستجوی «تحقیق کلمات کلیدی» به دنبال این است که متوجه شود تحقیق کلمات کلیدی چیست و چگونه انجام میشود؟ محتوای «تحقیق کلمات کلیدی چیست» نمایش داده میشود.
- آیا کاربر با جستجوی «تحقیق کلمات کلیدی» به دنبال آشنایی با ابزارهایی است که میتوانند در این راه به وی کمک کنند؟ محتوای «ابزار تحقیق کلمات کلیدی» نمایش داده میشود.
یا در بهترین حالت برای وبسایت شما ممکن است هر دو محتوا پشت سر هم در نتایج گوگل نمایش داده شوند. در این صورت وبسایت شما برای بیش از یک هدفِ جستجوی کاربر پاسخِ مناسب دارد و فضای بیشتری از صفحه نتایج جستجو را به خود اختصاص میدهد که یا ورودی سایتتان را افزایش میدهد.
بیشتر بخوانید :
کنیبالیزیشن یا محتوای تکراری؟
فرض کنید یک سایت فروش موبایل به صورت آنلاین دارید. ایجاد کردن دو صفحه دستهبندی به نامهای «گوشی سامسونگ» و دیگری «موبایل سامسونگ» کاملا اشتباه است. چون در هر دو صفحه لیستی از تمام گوشیهای سامسونگ به کاربران نمایش داده میشود و در نتیجه هر دو صفحه هدف یکسانی را دنبال میکنند. در اینجا باید یکی از صفحات باقی بماند و دیگری حذف شود. در این حالت توصیه میکنیم آدرسی که قصد حذف کردن آن را دارید به آدرسی که قرار است باقی بماند ریدایرکت 301 کنید.
یا در مثالی دیگر فرض کنید یک سایت فروش لباس دارید. یکی از محصولات شما تیشرتی است که در رنگهای مختلفی عرضه میشود. بنا به دلایلی سایت شما طوری طراحی شده است که برای نمایش رنگهای متفاوت یک محصول آدرسهای مختلفی ایجاد میشود (این مشکل بیشتر در سایتهای اختصاصی و غیر وردپرسی وجود دارد). در این حالت برای جلوگیری از ایجاد صفحات تکراری میتوانید یکی از آدرسها را به عنوان آدرس اصلی در نظر بگیرید و آدرسهای دیگر را با استفاده از به آن کنونیکال کنید.
نتیجه گیری
در این مقاله از سایت جت سئو سعی شد درباره کنیبالیزیشن یا همنوع خواری در سئو توضیح داده شود. همچنین سعی شد به صورت مختصر درباره محتوای تکراری و مشکلی که ممکن است در وبسایتها به وجود آورد توضیح داده شود. در صورتی که سوالی در خصوص همنوع خواری و محتوای تکراری دارید میتوانید آن را ااگر با جستجوی یک کلمه کلیدی دو یا چند صفحه از سایت ما در نتایج گوگل نمایش داده شود، اتفاق خوبی است؟ همیشه نه! در برخی موارد این اتفاق شبیه به یک فاجعه است؛ زیرا صفحات ما در حال رقابت و بلعیدن یکدیگر هستند!
کنیبالیزیشن مختص سئو نیست، بلکه در بازاریابی و فروش نیز بهکار برده میشود. اگر برند ما محصولی تولید کند که با فروش آن، فروش یکی دیگر از محصولات ما کاهش یابد، در اصطلاح همنوع خواری یا کنیبالیزیشن رخ داده است. مثال بزنیم؛ شرکت سامسونگ هر سال محصولات جدیدی را روانه بازار میکند. با معرفی یک گوشی پرچمدار مثل گلکسی نوت 20 فروش محصولات قبلی مانند نوت 10 کاهش مییابد. تولید و عرضه همزمان این دو محصول موجب سردرگمی کاربر هنگام خرید و افزایش هزینههای تولید و بازاریابی میشود. در نتیجه با معرفی یک محصول جدید نمونههای مشابه دیگر تولید و عرضه نمیشوند.
مشکل اصلی اینجاست که؛ اگر هر دو صفحه ما دارای موضوع و هدف یکسان باشند، کاربران نیز متوجه تفاوت آنها نخواهند شد به صورت تصادفی روی آنها کلیک میکنند. این موضوع شانس کسب آمار کلیک بیشتر و جایگاه بهتر را از این صفحات میگیرد. به این ترتیب صفحات سایت ما در حال بلعیدن فرصتهای رتبه گیری یکدیگر خواهند بود.
تصویر زیر یک نمونه واضح در سایت فیدیبو است، دو صفحه که هدف و ماهیت کاملا یکسانی داشته و هر دو در نتایج جستجو نمایش داده میشوند، ولی نه در رتبههای بالا!
البته استثناهایی نیز وجود دارد!
کنیبالیزیشن به هدف و مفهوم صفحات بستگی دارد
زمانی همنوع خواری رخ میدهد که هدف و مفهوم دو صفحه یکسان باشد. اگر هدف صفحات ما با هم فرق میکند ولی در نتیجه جستجوی یک کلمه کلیدی خاص هر دو جایگاه مناسبی دارند، همنوع خواری رخ نداده است.
برای مثال اگر عبارت “کتاب سئو برای همیشه” را در گوگل سرچ کنیم با تصویر زیر روبه رو میشویم:
سایت آکادمی وبسیما دارای دو صفحه در نتایج جستجو است. آیا وجود 2 صفحه از یک سایت در نتایج جستجوی یک کلمه کلیدی به معنای کنیبالیزیشن است؟ برای پاسخ به این سؤال باید ابتدا هدف این صفحات را بررسی کنیم.
جایگاه اول؛ صفحه معرفی و دانلود کتاب است و جایگاه دوم؛ آرشیو همه کتابهای سئو در سایت وبسیما. این دو صفحه اهداف متفاوتی را دنبال میکنند و برای یک مفهوم مشابه طراحی نشدند. در واقع اینجا گوگل صفحاتی را به کاربر پیشنهاد داده که کاربردی مستقل و متفاوت از یکدیگر دارند.
چرا کنیبالیزیشن به سئو سایت آسیب میزند؟
1- تغییر صفحه پیشنهادی در نتایج جستجو
گاهی اوقات مشاهده میکنیم که در نتایج سرچ یک کلمه کلیدی جایگاه داریم؛ اما در طول زمان صفحات مختلفی از سایت ما در صفحه جستجوی گوگل برای آن کلمه کلیدی نمایش داده میشوند. در این موارد با مشکل تغییر URL ها در نتایج جستجو رو به رو میشویم. مشاهده چنین اتفاقاتی معمولاً به این معنی است که گوگل نمیتواند بفهمد که کدام صفحه ما باید برای این کلمه کلیدی جایگاه بگیرد.
برای مثال یک صفحه از سایت ما که نرخ کلیک بالایی دارد، توسط صفحه دیگر که نرخ کلیک کمتری دارد، کنیبال میشود. در نتیجه گوگل مرتباً این دو صفحه را به جای هم در نتایج جستجو نمایش میدهد. به این ترتیب صفحهای که هدف اصلی ما برای این عبارت است شانس جذب کاربران بیشتر را از دست خواهد داد.
2- نوسان رتبه و جایگاه صفحات در نتایج جستجو
تغییر صفحه هدف معمولا با تغییر جایگاه هم همراه است. در چنین شرایطی، زمانیکه اطلاعات جمعآوری شده را بررسی میکنیم متوجه تغییرات ناگهانی در رتبه سایت در یک عبارت خواهیم شد. بهعنوان مثال یکی از این صفحات در رتبه 4 و دیگری در رتبه 8 نمایش داده شده و جایگاه ما در عبارت هدف به صورت مداوم تغییر میکند.
3- هدفگذاری و برنامهریزی سخت میشود
دو صفحه که هردو پاسخ مناسبی برای کاربر بوده و در نتایج جستجو جایگاه دارند، انتخاب میان آنها واقعا سخت است. حتی هنگام لینکسازی داخلی و خارجی نیز نمیتوانیم تصمیم بگیریم که کدامیک پیشنهاد بهتری برای کاربر بوده و باید جایگاه بالاتری داشته باشند.
در این موارد، اعتبار صفحات ما به جای تمرکز روی یک صفحه بین دو یا چند صفحه تقسیم میشود و هیچ یک از صفحات به اندازهای قوی نیستند که جایگاه بالاتری کسب کنند.
4- جایگاه گرفتن یک صفحه اشتباه
یکی دیگر از مواردی که ممکن است با آن رو به رو شویم، مشکل جایگاه گرفتن یک صفحه اشتباه به جای صفحه مد نظر ما است.
این مشکل معمولاً زمانی رخ میدهد که صفحه یک محصول به جای صفحه دستهبندی (یا برعکس) در نتایج جستجو نمایش داده میشود. برای مثال زمانی که کاربر عبارت “هندزفری بی سیم سامسونگ” را جستجو میکند انتظار دارد یک صفحه دستهبندی که گزینههای متفاوتی در آن نمایش داده شده را ببیند. اگر صفحه مربوط به یک محصول خاص نمایش داده شود، به دلیل محدود بودن انتخاب شانس تبدیل کاربر به خریدار کاهش پیدا میکند. (تصویر زیر)
چگونه کنیبالیزیشن را تشخیص دهیم؟ در جستجوی همنوعخوارها!
پیدا کردن صفحاتی که در رقابت با یکدیگر هستند، بهویژه در سایتهایی که تعداد صفحات زیادی دارند یا محتوای آن توسط یک تیم بزرگ مدیریت میشود، کار سادهای نیست. البته کار نشد ندارد، خوشبختانه ابزارهای قدرتمند و روشهای متعددی برای برای بررسی همنوع خواری بین صفحات سایت وجود دارند. که در ادامه با برخی از آنها آشنا میشویم.
1- تشخیص کنیبالیزیشن با استفاده از گوگل سرچ کنسول
گوگل سرچ کنسول ابزار اصلی ما برای بررسی سئو سایت است. این ابزار قدرتمند به ما کمک میکند تا به راحتی مشکلات مربوط به کنیبالیزیشن را در سایت خود تشخیص دهیم.
اگر برای یک کلمه کلیدی خاص، چند صفحه مختلف با آمار نزدیک به هم وجود داشته باشد، باید این این صفحات را از نظر کنیبالیزیشن بررسی کنیم.در عبارات عمومی و پرجستجو، نمایش چند صفحه از سایت ما به صورت Site Link طبیعی است و این اتفاق را نمیتوان نمونهای از کنیبالیزیشن دانست. برای همین مثال بالا اگر صفحه نتایج جستجو را بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که نمایش این صفحات با این عبارت نه تنها یک مشکل نیست بلکه به بهبود تجربه کاربری کمک میکند.
در کارگاه به طور کامل در مورد نحوه استفاده از این ابزار صحبت کرده و با نحوه آنالیز گزارشهای آن آشنا میشویم.
2- استفاده از تکنیک Site: برای تشخیص کنیبالیزیشن
علاوه بر سرچ کنسول، تکنیک ساده و کاربردی استفاده از عملگر Site: نیز به ما در تشخیص کنیبالیزیشن کمک میکند. برای استفاده از این تکنیک کافی است تا در نوار جستجو گوگل کلمه کلیدی مدنظر را به صورت زیر وارد کنیم:
برای مثال ما از این تکنیک برای بررسی صفحاتی که برای کلمه کلیدی “سفر به مشهد” که در سایت علیبابا ایندکس شدهاند، استفاده کردیم:
همانطور که مشاهده میکنید سه مقاله از سایت نمایش داده میشوند که از نظر موضوع به هم شبیه هستند. ولی لزوما این همه آنها در رقابت با یکدیگر نیستند، نتیجه اول مفهوم “راهنمای سفر به مشهد” را هدفگذاری کرده و نتیجه سوم مفهوم “سفر یک روزه به مشهد” در نتیجه این دو با هم در رقابت نبوده و نمونهای از کنیبالیزیشن نیستند.
مشکل اصلی در هر دو روش این است که فرآیند به صورت دستی و به ازای هر کلمه کلیدی انجام میشود، این کار ممکن است زمان و انرژی زیادی از شما صرف کند به همین دلیل پیشنهاد میکنیم فرآیند ارزیابی را با عبارات مهم و پرجستجوی سایت خود آغاز کنید.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که؛
معمولا مشکل کنیبالیزیشن تقصیر تیم تولید محتوا نیست!
این اتفاق یا در طی طراحی و تدوین استراتژی سئو رخ میدهد یا به دلیل وجود ایرادات فنی در سایت ایجاد میشود. در کارگاه آموزشی به صورت دقیق و کاربردی در مورد ماهیت صفحات، تحقیق کلمات کلیدی و درک هدف کاربر از جستجو صحبت میکنیم، برآیند اینها موجب میشود تا هرگز با مشکلی مثل رقابت دو صفحه با یکدیگر مواجه نشویم.
البته شرکت در این دوره، برای شروعِ یادگیری سئو مناسب نیست، اگر به تازگی با مفهوم سئو آشنا شدید و هنوز ابتدای راه هستید بهتر است مسیر یادگیری را مطابق با پیشنهادات ما در صفحه دنبال کنید.
چگونه مشکل کنیبالیزیشن را حل کنیم؟ بدون آسیب به رتبه و بازدید
بعد از اینکه صفحات همنوع خوار که درحال خوردن ترافیک و منابع با اهمیت ما هستند را پیدا کردیم، نوبت به مبارزه با آنها میرسد.
در همین ابتدا باید به این نکته مهم توجه کنیم که هیچ نسخه یکتایی برای حل مشکل کنیبالیزیشن وجود ندارد. به زبان سادهتر نمیتوان با یک روش همه مشکلات را حل کرد. ما در اینجا راهحلهای رایجی را معرفی میکنیم که تجربه استفاده از آنها را داشتهایم و طیف وسیعی از شرایط را پوشش میدهند.
روش اول؛ حذف و ریدایرکت کردن صفحات با استفاده از ریدایرکت 301
زمانیکه چند صفحه با محتوای یکسان و شبیه بههم در سایت داریم که در حال همنوع خواری هستند، یکی از بهترین راهها، انتخاب یک صفحه و پاک کردن صفحات مزاحم است.
روش کار به این گونه است که ابتدا قویترین و بهترین صفحه را انتخاب میکنیم. بررسی لینکهای دریافتی، ترافیک ورودی و جایگاه صفحه در نتایج گوگل به ما کمک میکنند تا بهترین صفحه را پیدا کنیم. حالا به راحتی سایر صفحات را پاک کرده و با استفاده از ریدایرکت 301 ارزش و اعتبار آنها را به صفحه هدف منتقل میکنیم. با این کار رباتهای گوگل و بازدید کنندگان را به بهترین صفحه بازمانده هدایت میکنیم. در مقاله به طور کامل در مورد ریدایرکت 301 و نحوه استفاده از آن صحبت کردهایم.
این روش معمولاً راحتترین راه خلاص شدن از شر همنوع خواری است. ولی فراموش نکنید بعد از پاک کردن صفحات، لینکهای ورودی به آنها از سایر صفحات را هم به روز رسانی کنید تا سایت شما با مشکل لینکهای شکسته یا ریدایرکتهای تودرتو مواجه نشود. برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میکنیم مقاله را مطالعه کنید.
ادغام و تلفیق صفحات برای ایجاد یک صفحه قدرتمند
پیشنهاد میکنیم قبل از حذف و ریدایرکت صفحات، محتوای آنها را به دقت بررسی کنید، اگر متن، تصویر یا ویدئو ارزشمندی در این صفحات وجود دارد بهتر است به صفحه هدف منتقل شده و با صرف کمی زمان برای بازنویسی و گردآوری محتوایی جامع و کاربردی به کاربر ارائه دهیم.
روش دوم؛ بازبینی در لینکسازی داخلی و خارجی
اگر در هنگام لینک سازی داخلی از یک انکر تکست یکسان برای لینک دادن به صفحات مختلف سایت استفاده کرده باشیم، ممکن است با مشکل کنیبالیزیشن رو به رو شویم. در بسیاری از موارد بازسازی ساختار لینک سازی داخلی سایت به ما کمک میکند تا مشکلات مربوط به همنوع خواری بین صفحات را حل کنیم.
در هنگام لینک سازی داخلی باید مطمئن شویم لینکها به درستی و با انکر تکست های متنوع به صفحات مد نظر ما لینک شده باشند. لینک دادن به صفحات مشابه با انکر تکست مشابه سیگنال منفی است که در رتبه بندی تأثیر بدی خواهد گذاشت.
بازنگری در لینکهای داخلی، به تنهایی نمیتواند تمام مشکلات ما را حل کند. معمولاً از این روش بعد از حذف صفحات و ریدایرکت کردن آنها استفاده میکنیم.
روش سوم؛ حل مشکل کنیبالیزیشن با استفاده از تگ کنونیکال
در بعضی از موارد نمیتوانیم به راحتی صفحات مشابه را حذف و ریدایرکت کرده (با ریدایرکت 301 صفحه مورد نظر دیگر به صورت مستقیم در دسترس کاربر نیست) و فقط یک صفحه را نگه داریم؛ چرا که این صفحات برای کاربران کاربردی و ارزشمند هستند ولی در استراتژی سئو سایت جایی ندارند.
بهعنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی با انتخاب فیلترها یا استفاده از گزینههای مرتبسازی صفحات جدیدی (با آدرس داینامیک) تولید میشوند که ماهیت متفاوت و هدف جدیدی ندارند. اگر این آدرسها بهعنوان صفحاتی مجزا توسط گوگل ایندکس شوند علاوه بر اینکه رقیب یکدیگر میشوند ، بودجه خزش سایت را نیز بیدلیل مصرف میکنند. در این موارد باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم.
گاهی اوقات عدم توجه به جزئیات ساده اما مهم در صفحات سایت، سهواً باعث ایجاد کنیبالیزیشن میشویم. برای مثال فرض کنید یک محصول با سه رنگ متفاوت داریم. در صورتی که با انتخاب رنگ جدید URL صفحات تغییر کند اما H1، عنوان و سایر اطلاعات صفحه بدون تغییر باقی بمانند، ما شاهد سه صفحه با URL متفاوت و محتوای یکسان خواهیم بود. در صورتی که از تگ کنونیکال برای این صفحات استفاده نکنیم، هزاران صفحه با آدرس متفاوت و محتوای یکسان در خواهیم داشت که گوگل در تشخیص آنها دچار مشکل خواهد شد.
با استفاده از این تگ، میتوانیم بهترین صفحه را به گوگل معرفی کنیم و از گوگل بخواهیم که صفحه مورد نظر ما را ایندکس و رتبه بندی کند. به این ترتیب نیازی به حذف صفحات دیگر نیست. کنونیکال یکی از پیچیدهترین و مهمترین مفاهیم سئو است. پیشنهاد میکنیم راهنمای کامل ما در مورد را مطالعه کنید.
روش چهارم؛ استفاده از تگ Noindex؛ مسدود کردن صفحه برای رباتهای گوگل
از تگ noindex هم زمانی استفاده میکنیم که امکان حذف و ریدایرکت صفحات دارای مشکل وجود نداشته و آدرس صفحات ایجاد شده قابل پیشبینی باشد. برای استفاده از تگ نو ایندکس را در قسمت هدر صفحات قرار دهیم تا گوگل آنها را ایندکس نکند.
با استفاده از این روش همه صفحات در سایت ما باقی میمانند. با این حال، تنها صفحهای که تگ نو ایندکس ندارد توسط گوگل ایندکس و در نتایج نمایش داده میشود. به این ترتیب میتوانیم مشکل نمایش چند صفحه با محتوای مشابه در نتایج گوگل را حل کنیم.
دقت کنید که محدودکردن دسترسی گوگل به صفحات سایت از طریق نیز امکانپذیر است ولی در برخی موارد گوگل به خودش اجازه میدهد تا دستورات ما را نادیده گرفته و صفحات را ایندکس کند. به همین دلیل پیشنهاد میکنیم برای اطمینان بیشتر از تگ noindex در خود صفحه استفاده شود.
دقت کنید که در صورت استفاده از این روش آدرس صفحات مورد نظر شما در نقشه سایت نباشد. اگر با این مفهوم آشنا نیستید پیشنهاد میکنیم مقاله را مطالعه کنید.
تگ کنونیکال یا تگ نو ایندکس؟ کدام یک برای مقابله با کنیبالیزیشن گزینه بهتری هستند؟
به نظر میآید از لحاظ عملکرد تگ نو ایندکس و تگ کنونیکال شباهت زیادی با هم داشته باشند. ولی در حقیقت این دو تگ سیگنالها و اطلاعات بسیار متفاوتی را برای گوگل ارسال میکنند.
- تگ کنونیکال به رباتهای گوگل کمک میکند تا تشخیص دهند کدام مطلب باید رتبه بندی شود. با این کار ارزش لینکهای خارجی و داخلی که به صفحات جانبی ارجاع شده به صفحه هدف منتقل میشوند.
- در مقابل تگ نو ایندکس فقط به رباتها علامت میدهد که این صفحه نباید ایندکس شود و هیچ اشارهای به محتوای اصلی که رباتهای گوگل به دنبال آن هستند نمیکند.
به این ترتیب استفاده از تگ کنونیکال گزینه بسیار بهتری نسبت به نو ایندکس است. جان مولر، وبمستر ارشد گوگل، در این باره میگوید:
کنیبالیزیشن بین ترافیک تبلیغاتی و ترافیک ارگانیک
کنیبالیزیشن معمولاً موضوعی مرتبط با سئو و ترافیک ارگانیک است اما آیا استراتژیهای تبلیغاتی میتواند ترافیک ارگانیک سایت را تحت تأثیر قرار دهد و باعث کنیبالیزیشن شود؟
با اینکه این موضوع عجیب به نظر میرسد، اما احتمال رخ دادن آن در موارد خاصی وجود دارد.