اقتصادی

کمک های میلیاردی آمریکا مانع شوک تورم در اسرائیل نشد

با وجود کمک های مالی چند میلیارد دلاری که آمریکا از آغاز عملیات الاقصی تائید کرده است، زلزله های جنگ غزه ساکنان سرزمین های اشغالی را با افزایش تورم و مشکلات مسکن مواجه کرده است.

به گزارش سلام آنلاین، در فاصله کوتاهی از غزه که هشت ماه است مدام زیر آتش حملات ارتش رژیم صهیونیستی قرار دارد، اما تبعات تورمی جنگ به تازگی به شهر اسرائیل رسیده است. پس از آنکه ده ها هزار اسرائیلی پس از آغاز عملیات الاقصی در 7 اکتبر از منطقه نزدیک مرزهای جنوبی و شمالی گریختند، سهام مسکن یک شبه نزدیک به 5 درصد کاهش یافت. این یک رکود اقتصادی برای اقتصادی است که هزینه زندگی قبل از جنگ بالاتر از سوئیس است، گرانترین کشور از 38 کشور عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD).

بیشتر این افراد پس از ماه ها اقامت در اتاق های هتل به اجاره های بلندمدت روی آوردند و نیازهای اجاره ای آنها با کمبود مسکن مصادف شد. در نتیجه، ساکنان اوفاکیم با افزایش 30 درصدی اجاره بها مواجه شده اند و بیش از یک چهارم بسته خدمات ماهانه در سرزمین های اشغالی ایجاد شده است.

تورم بالا در سرزمین های اشغالی

بدترین درگیری مسلحانه رژیم صهیونیستی در نیم قرن اخیر، یک واکنش زنجیره ای تورمی را برانگیخته است که سرانجام افشا شد. در ماه ژوئن، سایت خبری محبوب والا با افزایش تورم و تشدید نارضایتی عمومی، عنوان “کمک: نمی توانیم نفس بکشیم” را منتشر کرد. سقوط خواهیم کرد.»

شوک اولیه جنگ بر هزینه های مصرف کننده به حدی بود که با وجود اختلال در اقتصاد رژیم صهیونیستی، از شتاب گرفتن تورم جلوگیری کرد، اما اکنون تقاضای داخلی هزینه همه چیز را از خواربار برای همیشه افزایش داده است.

افزایش فشار قیمت ها، رکود شش ماهه تورم را معکوس کرده است و تورم در سرزمین های اشغالی می تواند برای اولین بار امسال از هدف رسمی یک تا سه درصدی در ماه می فراتر رود.

چشم انداز تیره همچنین جدول زمانی بانک مرکزی را برای تسهیل بیشتر پولی تغییر می دهد و در بلندمدت استقراض را بالاتر نگه می دارد. این درست زمانی است که دولت برای تامین مالی بیشتر پولی که برای مخارجش نیاز دارد به بازار بدهی نگاه می کند.

با بازگشت نرخ بیکاری به سطح قبل از ابتلا و افزایش نزدیک به هشت درصدی دستمزدها در دو ماه اول سال 2024، کاهش تورم حتی دشوارتر خواهد بود. مالیات های بالاتر و هزینه های مصرفی، همراه با سیاست های مالی گسترده تر و ارزش نوسان دلار، بر قیمت ها فشار وارد می کند. اکنون وزارت دارایی انتظار دارد تورم تا پایان سال به 3.3 درصد برسد که تقریباً یک درصد بیشتر از پیش بینی بانک مرکزی در ژانویه است. مسکن، حمل و نقل و مواد غذایی بیشترین سهم تورم را به خود اختصاص داده اند که مجموعا بیش از نیمی از بسته قیمت مصرف کننده در سرزمین های اشغالی را تشکیل می دهند.

افزایش قیمت مواد غذایی، به ویژه، منعکس کننده اثرات جنگ بر اقتصاد است. با شروع جنگ، تقاضا افزایش یافت زیرا مردم به دنبال ذخایر مواد غذایی بودند و دولت خرید خود را برای تامین نیروها و سایر نیروهای امنیتی افزایش داد. قیمت مواد غذایی تنها در هفته اول جنگ حدود 2 درصد افزایش یافت.

از آن زمان تاکنون هیچ توقفی در افزایش قیمت ها وجود نداشته است. نزدیک به نیمی از 29 شرکت بزرگ غذایی رژیم صهیونیستی اعم از تولیدکنندگان و واردکنندگان داخلی، قیمت های خود را از ژانویه 30 درصد افزایش داده اند. بر اساس گزارش BDO، در زمان مبادله، دسترسی به یک سوم از زمین های کشاورزی اشغالی محدود شده بود که به صنعت کشاورزی آسیب بیشتری وارد کرد و نیروی کار آن را تا 40 درصد کاهش داد.

تعلیق صادرات ترکیه، قیمت های بالای جهانی کالاها و افزایش هزینه های حمل و نقل به دلیل عملیات نیروی دریایی یمن علیه کشتی های اسرائیلی در دریای سرخ وضعیت را تشدید کرده است. چن هرتزوگ، اقتصاددان ارشد BDO Consulting، گفت که این وضعیت وابستگی به واردات را افزایش داده است، وارداتی که به دلیل افزایش هزینه های حمل و نقل و تحریم تجاری ترکیه علیه اسرائیل گران تر بود.

صنایعی مانند هوانوردی مشکلات مشابهی را باعث نگرانی شده اند زیرا حمل و نقل و ارتباطات دومین وزن تورم پس از غذا را دارند.

تعداد خطوط هوایی بین المللی که به سرزمین های اشغالی پرواز می کنند از زمان آغاز جنگ یک سوم کاهش یافته است و میانگین حجم روزانه آن 40 درصد کاهش یافته است. در نتیجه، قیمت بلیط هواپیما بزرگترین محرک تورم در ماه آوریل بود که 11 درصد افزایش یافت و با بازگشت افراد بیشتری از خدمت سربازی، تقاضا بیشتر و بیشتر شد.

بازار مسکن اما

وضعیت بازار مسکن در سرزمین های اشغالی نشان می دهد که چرا هنوز راه زیادی برای کاهش تورم وجود دارد.

ممنوعیت ورود کارگران فلسطینی به سرزمین های اشغالی به این معنی است که یک سوم کارگاه های ساخت و ساز بسته شده اند و بیشترین کاهش بهره وری بر بقیه اثر گذاشته است. بیش از دو سوم فلسطینی هایی که در سرزمین های اشغالی کار می کردند در ساخت و سازهای قبل از جنگ کار می کردند.

این خطر وجود دارد که عرضه خانه های جدید حداقل تا دو سال آینده بهبود نیابد و خریداران بیشتری را مجبور به اجاره کند و این وضعیت با فرار ساکنان مناطق اشغالی به دلیل جنگ افزایش می یابد. و به دنبال مکانی برای سکونت.

با افزایش تنش ها در مرز شمالی سرزمین های اشغالی با لبنان، بیش از نیمی از افرادی که منطقه را ترک کرده اند می گویند که قصد بازگشت ندارند.

بر اساس گزارش وب سایت املاک و مستغلات Medlan، قیمت آپارتمان های غیرمعمول در سرزمین های اشغالی در سه ماهه اول سال جاری 3.1 درصد افزایش یافت. اجاره سه اتاق در تل آویو 6 درصد و در اورشلیم 13 درصد نسبت به قبل از جنگ افزایش یافته است.

تال کوپل، مدیر مدلان، می گوید این واقعیت که مردم شمالی بیش از شش ماه است که خانه های خود را ترک کرده اند و هیچ پایانی برای این وضعیت وجود ندارد، باعث شده بسیاری از آنها برای مدت طولانی مسکن خود را تامین کنند.

در حالی که حساسیت سیاسی به هزینه های زندگی در سرزمین های اشغالی همیشه بالا بوده است، اولویت های دولت در طول جنگ جای دیگری بود و بودجه ها به دلیل هزینه های نظامی در مضیقه قرار گرفتند. برای حفظ ثبات مالی عمومی، افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده در ژانویه اجرا شد.

بازی سیاسی انتقاد از تورم آغاز شده است. بزالل اسوتریک وزیر دارایی و نیر برکات وزیر اقتصاد توسط موشه گافنی، یکی از اعضای ائتلاف حاکم، به دلیل شکست کامل در هزینه زندگی مورد انتقاد قرار گرفته اند.

آیدان عضولایی، مدیر ارشد سرمایه گذاری در سرمایه گذاری سیگما گفت: «عدم اقدام دولت می تواند عواقبی داشته باشد، به ویژه پس از افزایش شدید قیمت ها در آوریل. عدم شنیدن حتی یک صدای ضعیف که می گوید افزایش قیمت ها بررسی خواهد شد و اقداماتی که می تواند افزایش نرخ را تسریع کند.

کمک مالی آمریکا به رژیم صهیونیستی

وضعیت نامطلوب اقتصادی در سرزمین های اشغالی را می توان در شرایطی مشاهده کرد که رژیم صهیونیستی در ماه گذشته مجوز 26 میلیارد دلاری کمک امنیتی آمریکا را دریافت کرد.

بر اساس گزارش شورای روابط خارجی، رژیم صهیونیستی بین سال های 1946 تا 2023 با دریافت 297 میلیارد دلار کمک خارجی از آمریکا، تبدیل به بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی از آمریکا شد. کمک.

در گزارش این اندیشمند آمریکایی آمده است: اسرائیل از بدو تاسیس بزرگترین دریافت کننده کمک های خارجی آمریکا بوده و مجموع کمک های نظامی و اقتصادی دریافتی آن حدود 300 میلیارد دلار است.

بر اساس این گزارش، اسرائیل از سال 1946 تا 2023، 216 میلیارد دلار کمک نظامی و 81 میلیارد دلار کمک اقتصادی از ایالات متحده دریافت کرده است که در مجموع 297 میلیارد دلار است.

کمک های نظامی آمریکا پس از عملیات الاقصی در 7 اکتبر 2023 و یک سری حملات صهیونیست ها به غزه که منجر به کشتار ده ها هزار نفر در منطقه شد، به تل آویو می رسد سطح جهانی

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا