اجتماعی

کمبودهای دارویی بیداد می‌کند / ارز دارو تک نرخی شود

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با تأکید بر لزوم حذف ارز دولتی در حوزه پزشکی ، گفت: ایده ما این است که دولت آینده جایگزین ارزهای ترجیحی 4200 شود که منجر به استخدام و فساد مالی شده است. سیستم دارویی و بحث برانگیز باید نیمی از ارز را تأمین کند. و ارز دارو باید تا حد امکان منحصراً معامله شود. اگر دولت می خواهد به یارانه داروها بپردازد ، باید بیمه ای را فراهم كند تا مردم تحت فشار قرار نگیرند.

در مصاحبه ای با سلام آنلاین ، دکتر علی فاطمی وی با اشاره به چالش های پیش روی بخش دارویی و دارویی کشور و درخواست های آینده دولت ، گفت: “مهمترین موضوعی که ما درخواست می کنیم دسترسی به دارو برای مردم است.” متأسفانه امروزه کمبود دارو بیداد می کند و طی 10 تا 15 سال گذشته هرگز به اندازه امروز کمبود دارو نداشته ایم. ما که در داروخانه ها کار می کنیم ، می بینیم که برای کاربردی ترین دارو و حتی رایج ترین داروی زخم معده ، افراد به دنبال دارو هستند ، افراد انسولین مصرف می کنند و …

ارز دولتی را به واردکنندگان و تولیدکنندگان دارو عرضه کنید

وی افزود: “یکی از مهمترین مواردی که منجر به این عارضه می شود ، مدیریت نرخ ارز پزشکی و بحث ارز دولتی 4200 تنی است.” این امر منجر به تأمین ناکافی و به موقع داروها می شود ، زیرا قیمت بسیار پایین و 1/5 قیمت واقعی است. بنابراین ارز دولتی کند است و رکود اقتصادی به واردکنندگان یا تولیدکنندگان دارو اجازه می دهد مواد اولیه خریداری کنند و بنابراین واردکنندگان و تولیدکنندگان نمی توانند داروها را به موقع تهیه کنند و می بینیم که بسیاری از داروها برای کاربران استفاده نمی شود. افراد بیهوش به دنبال آنها هستند.

رقابت قاچاق مواد مخدر

فاطمی گفت: “چالش دیگری که با آن روبرو هستیم بدنام بودن در قاچاق انسان است.” بنابراین دولت یارانه های زیادی برای واردات دارو به ایران پرداخت می کند و سپس می بینیم که دوباره همان دارو از کشور خارج و با چندین قیمت فروخته می شود. این مشکل بعد از سال 1397 ایجاد شد و به دلیل تحریم های دولت ترامپ است که این اتفاق افتاد و از آن زمان با آن روبرو هستیم.

اگر دولت آینده بخواهد به صنعت دارو کمک کند ، یارانه ای به آن اختصاص نمی دهد.

او گفت: اگر دولت آینده واقعاً بخواهد به صنعت داروسازی كشور كمك كند ، هیچ یارانه ای به این صنعت اختصاص نمی دهد و فقط معافیت های مالیاتی بعدی را در زنجیره تامین دارو برای واردكنندگان و تولیدكنندگان در نظر می گیرد. توزیع كنندگان و داروخانه ها نیز می توانند این كار را انجام دهند. به مردم قیمت ارزان بدهید. در عین حال ، یارانه ای که دولت برای حمایت از بیماران پرداخت می کند باید مستقیماً از طریق شرکت بیمه به بیمار ارائه شود یا بیمه باید افزایش یابد ، نه اینکه قیمت داروهای مصنوعی ارزان نگه داشته شود ، که باعث افزایش استفاده از مواد مخدر نیز هست. هم منجر به قاچاق معکوس می شود و هم کمبود ارز و دارو. اگر آنها واقعاً ارزش پول را به نیم ارز تبدیل کنند و مابه التفاوت را به بیمه منتقل کنند ، به نفع همه افراد کشور است.

او گفت: بنابراین پیشنهاد ما این است که به جای ارز 4200 تنی ترجیحی ، که منجر به رانت و فساد در سیستم دارویی می شود و بحث برانگیز است ، بهتر است نیمی از ارز تهیه شود و ارز دارو باید در انحصار باشد. تا آنجا که ممکن است. و اگر دولت می خواهد به دارو یارانه بدهد ، بیمه را تأمین كنید تا مردم تحت فشار قرار نگیرند. زیرا اگر واحد پولی دارو تک نرخی شود قطعاً قیمت دارو افزایش می یابد اما برای اینکه به جمعیت فشار نیاورد باید بیمه شود.

نیاز داروخانه ها به سمت سرویس دهی

فاطمی گفت: “نیاز دیگری که ما از دولت آینده داریم کمک به داروخانه هایمان از تبدیل کالا به خدمات است.” در حال حاضر ، داروخانه ما در تحویل نقدینگی مشکلات زیادی دارد. شرکت بیمه هنوز 6 تا 7 ماه داروخانه را در اختیار دارد. در حال حاضر ، بزرگترین نگرانی داروخانه ها سرمایه برای تهیه داروهایی است که به دلیل کمبود بیمه ایجاد می شود. بیمه واقعاً باید مورد توجه قرار گیرد تا نهادهایی از جمله داروخانه ها تحت فشار قرار نگیرد. زیرا داروخانه ها نسبت به سایر موسسات پزشکی آسیب پذیرتر هستند. زیرا آنها برای خرید دارو باید هزینه بپردازند و گاهی مجبورند دارو را به صورت نقدی یا در کوتاه مدت خریداری کنند اما در عوض بیمه گر با تأخیر 6 تا 7 ماه داروخانه را پرداخت می کند و این باعث تعادل آن می شود.

وی گفت: از طرف دیگر ، خدمات دارویی جدید باید در داروخانه های ایران مانند سایر نقاط جهان راه اندازی شود تا هزینه سیستم پزشکی را کاهش دهد و عوارض را برای مردم کاهش دهد. اگر دولت بعدی در زمینه پزشکی همین کار را انجام دهد ، هم صنعت داروسازی و هم زنجیره تامین دارویی و دارویی وضعیت بهتری خواهند داشت.

هزینه فنی داروخانه چطور؟

فاطمی همچنین در مورد وضعیت پرداخت هزینه های فنی داروخانه ها گفت: “گشایشی در بخش رخ داده است و این موضوع قانونی در بودجه 1400 رسیدگی شده است”. بنابراین ، در بند “L” تبصره 17 قانون بودجه 1400 ، موضوع حل و فصل شده و اکنون هزینه های فنی به طور قانونی توسط داروخانه دریافت می شود و دیوان عدالت اداری دیگر دلیل عدم شناخت قانونی این موضوع را مطرح نمی كند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا