بین الملل

کاخ سفید خطاب به چین: اکنون زمان تجارت معمول با پوتین نیست

جان کربی، هماهنگ کننده روابط راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز پنجشنبه به سی ان ان گفت: چین نباید آنچه در اوکراین اتفاق می افتد را نادیده بگیرد.

این مقام ارشد کاخ سفید در عین حال تایید کرد که چین تحریم های جهانی علیه روسیه را نقض نکرده و به مسکو کمکی نکرده است.

کربی افزود که چین هنوز جنگ روسیه علیه اوکراین را محکوم نکرده است، اما در این زمینه به مسکو کمکی نکرده است.

هماهنگ کننده روابط راهبردی شورای امنیت ملی آمریکا در مورد اوکراین همچنین گفت واشنگتن تا زمانی که لازم باشد در کنار اوکراین خواهد بود.

کربی با ادعای اینکه پوتین در اوکراین تحت فشار است، اعلام کرد که به زودی بسته جدید کمک به اوکراین را اعلام خواهیم کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در دیدار با شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین گفت که هرگونه تلاش برای ایجاد یک جهان قطبی “برای اکثر کشورهای روی کره زمین کاملا غیرقابل قبول است.”

به گزارش ایرنا، پوتین روز پنجشنبه در دیدار با شی جینپینگ در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای در سمرقند، با اشاره به تلاش برای ایجاد دنیای قطبی جدید، گفت: این امر به طور کامل چهره اکثر کشورها را تغییر داده است. شبه جزیره کره “سرزمین کاملا غیر قابل قبول است”.

وی گفت: «تا پایان سال 2022، می‌توان انتظار داشت حجم تجارت بین دو کشور به سطح مشخصی برسد.» در گذشته مسکو و پکن موظف شده اند این رقم را به 200 میلیارد دلار برسانند و به زودی این هدف محقق خواهد شد.

پوتین گفت: “روابط چند جانبه بین دو کشور ما به طور فعال در حال توسعه است. درآمد تجاری سال گذشته 35 درصد افزایش یافت و از 140 میلیارد دلار گذشت.” به گفته وی، «در هفت ماهه امسال حجم مبادلات متقابل ۲۵ درصد دیگر افزایش یافت».

پوتین در گفتگو با همتای چینی خود همچنین گفت روسیه اقدامات تحریک آمیز آمریکا را محکوم می کند و از دستورات آن در تنگه تایوان اطاعت می کند.

او گفت: “ما از موضع متعادل چین در قبال بحران اوکراین قدردانی می کنیم. ما نگرانی ها را در این زمینه درک می کنیم، اما موضع خود را توضیح خواهیم داد.”

این دومین دیدار سران روسیه و چین در سال 2022 است. آخرین باری که پوتین و شی جین پینگ با یکدیگر دیدار کردند فوریه سال جاری بود که رئیس جمهور روسیه برای مراسم افتتاحیه بیست و چهارمین بازی های المپیک زمستانی به پکن سفر کرد.

پوتین، شی جین پینگ و دیگر رهبران روز جمعه (25 سپتامبر) در نشست سران سازمان همکاری شانگهای (SCO) شرکت خواهند کرد. پس از سه سال وقفه ناشی از شیوع این بیماری، این اولین ملاقات حضوری خواهد بود.

310310

دکمه بازگشت به بالا