اجتماعی

چین دیگر پرجمعیت‌ترین کشور جهان نیست

چین از دیرباز در صدر جمعیت جهان بوده است، اما اکنون موقعیت خود را به هند از دست داده است.

به گزارش سلام آنلاین، به نقل از دویچه وله، جمعیت چین رو به کاهش و پیری است و جمعیت رو به رشد هند رقیب به دلیل سن کمتر و نرخ باروری بیشتر در حال افزایش است.

سازمان ملل اعلام کرد: از 14 آوریل 2023 (آخرین روز)، هند باید پرجمعیت ترین کشور جهان در نظر گرفته شود.

چین از دیرباز یکی از پرجمعیت ترین مناطق جهان بوده است و برخی از دلایل آن به دلیل مساحت وسیع، خاک حاصلخیز و آب و هوای مناسب برای کشت آن است. در همین حال، در طول یک قرن گذشته، یک دوره طولانی ثبات سیاسی در چین وجود داشته است و مردم از جنگ خونین در امان مانده اند. این عوامل در مورد هند نیز صدق می کند.

هر دو کشور از دهه 1950 با پیشرفت های پزشکی و کشاورزی شکوفا شده اند. جمعیت چین در دهه 1980 از یک میلیارد گذشت و هند در اواخر دهه 1990 به این رقم رسید. هر دو کشور اکنون بیش از 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارند. این بیشتر از مجموع اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی است.

سازمان ملل می‌گوید هند در صدر رتبه‌بندی جمعیت جهان قرار خواهد گرفت، اگرچه پاتریک گارلند، رئیس بخش پیش‌بینی جمعیت این سازمان، به خبرگزاری گفت که این بر اساس بهترین تخمین‌ها بوده است.

به دلیل جمعیت جوان هند تسریع کنید

کارشناسان مدت‌ها انتظار داشتند که جمعیت هند تا پایان سال 2020 از جمعیت چین پیشی نگیرد، اما کاهش مداوم نرخ باروری در چین تخمین‌هایی را برای هفت سال آینده برانگیخته است. میانگین تعداد فرزندان به ازای هر زن در جمهوری خلق چین به 1.2 رسیده است که یکی از پایین ترین نرخ ها است. در هند، اگرچه بهره وری در سال های اخیر کاهش یافته است، اما نرخ آن 2.1 است. در دهه 1950 این نرخ 6 و در دهه 1990 کمی بیشتر از 3 بود.

بر این اساس، دیگر نمی توان از انفجار جمعیت در هند صحبت کرد، اما با سرعت کنونی، جمعیت هند به رشد خود ادامه می دهد و طبق اعلام سازمان ملل متحد، یک میلیارد و 500 میلیون نفر از مرزها عبور خواهد کرد. پایان. سال 2020.

اما چرا وقتی نرخ باروری زیر 1/2 است، هند به رشد جمعیت ادامه خواهد داد؟ پاسخ به این سوال در ساختار سنی خاص کشور نهفته است زیرا بیش از 40 درصد جمعیت زیر 25 سال هستند. این بدان معنی است که بسیاری از زنان اکنون در سنین باروری هستند. یعنی اگر 300 میلیون نفر دو فرزند داشتند به طور متوسط ​​600 میلیون به دنیا می آمدند. در همین حال، کمتر از 100 میلیون هندی بالای 65 سال سن دارند. یعنی نسبت افرادی که عمرشان رو به پایان است یک ششم تولد خواهد بود.

با این حال، توسعه بیشتر در هند با شگفتی های زیادی همراه است. علاوه بر نرخ باروری، امید به زندگی نیز نقش دارد و هر دو عامل می توانند تغییرات غیرقابل پیش بینی را تجربه کنند. حداکثر برآورد سازمان ملل برای هند 2 میلیارد در سال 2100 و حداقل برآورد یک میلیارد است.

میانسالی و کاهش جمعیت چین

برای چین، پیش بینی جمعیت برای سال 2100 بین 1.2 میلیارد تا 490 میلیون نفر است.

بررسی گزارش اداره آمار چین در مورد کاهش جمعیت در شش دهه گذشته نشان می دهد که نسبت افراد جوان و میانسال با میانگین سنی 39 سال تغییر کرده است. جمعیت سالخورده کشورهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده. در هند، میانگین 28 سال است که بیشتر در کشورهای در حال توسعه مانند مکزیک یا آفریقای جنوبی مشاهده می شود.

جمعیت چین به سرعت در حال پیر شدن است و در حال حاضر بزرگترین جمعیت سالخورده جهان را دارد. در سال 2010، 254 میلیون چینی بالای 60 سال سن داشتند و پیش بینی می شود تعداد آنها تا سال 2040 به 400 میلیون نفر برسد.

با این حال، در هند با توجه به عوامل، نسبت سالمندان به کل جمعیت بسیار کمتر است و تعداد افراد مولد و فعال به طور پیوسته در حال افزایش است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا