چگونگی نصب استابلایزر

استابلایزر یکی از انواع دستگاه‌های حفاظتی وسایل برقی است که در مقایسه با سایر دستگاه‌ها از ویژگی‌های منحصر به فردی برخوردار است. از ورود جریان الکتریسته‌ای که ولتاژ مناسب و ثابت ندارد، یا به عبارتی نوسانی است به وسایل برقی جلوگیری می‌کند. البته مانند محافظ برق؛ جریان الکتریسیته را به کلی قطع نمی‌کند و باعث خاموش شدن وسایل برقی نخواهد شد، بلکه ولتاژ جریان برق را به محدوده مناسب و مشخص شده، می‌رساند و در همان محدوده نگه می‌دارد.  به این ترتیب وسایل برقی به دلیل ورود جریان الکتریسیته نوسان دار، نیم سوزه نشده و طول عمر آن‌ها افزایش می‌یابد. نکته مهمی که در این مورد وجود دارد؛ نحوه و روش نصب استابلایزر است، زیرا در صورتی که این دستگاه به درستی وصل نشود؛

شرایط مورد نیاز برای نصب استابلایزر

همانطور که گفتیم جریان برقی که از استابلایزر خارج می‌شود؛ افزایش یا کاهش ولتاژ چشمگیر و آسیب رسان ندارد. به همین علت وسایل برقی متصل به استابلایزر نه تنها در برابر تغییر ولتاژ؛ خاموش نمی‌شوند، بلکه قطعات آن‌ها نیز آسیب نمی‌بینند. بهتر است بدانید برای نصب استابلایزر باید به نکات مهمی که در ادامه مطلب اشاره می‌کنیم، توجه داشته باشید:

  • پیش از هر اقدامی، باید دستگاه مناسبی خریداری کرده باشید. تنها خرید استابلایزر کافی نیست، بلکه باید میزان جریان و توان دستگاه، متناسب با میزان مصرف برق وسایل برقی داخل ساختمان باشد.
  •  اگر خودتان قصد نصب استابلایزر به وسایل مورد نظر را دارید باید اتصالات و تجهیزات لازم مانند سرسیم‌ها، کابل‌های نری و مادگی و غیره را نیز فراهم کنید.
  • به هیچ عنوان نباید کابل‌های استابلایزر را بدون سرسیم و رعایت نکات ایمنی به دستگاه وصل کنید، در غیر این صورت کارایی استابلایزر از بین رفته و با مشکلات جدی مواجه خواهید شد.
  • برای نصب استابلایزر به کنتور برق نیز ابتدا باید از کل میزان جریان برقی که در آن محیط مصرف می‌شود نیز مطلع شوید.
  • مکان مناسبی برای نصب استابیلایزر را انتخاب کنید. این مکان باید دسترسی به تهویه مناسب داشته باشد و از نظر ایمنی و دسترسی آسان به دستگاه انتخاب شود.
  • پس از نصب، استابیلایزر را به طور کامل تست کنید. قابلیت تنظیم ولتاژ خروجی را بررسی کنید تا به طور دقیق ولتاژ مورد نیاز دستگاه‌های مختلف را فراهم کند.
  • اگر استابیلایزر دارای تنظیمات خاص یا قابلیت‌های ویژه است، باید با آشنا شوید. همچنین، نگهداری و بازرسی‌های دوره‌ای برای اطمینان از عملکرد صحیح آن انجام دهید.

بهتر است بدانید هر یک از انواع استابلایزرهای که تولید می‌شوند یک توان مشخص دارند. بر همین اساس اگر قصد خرید یک استابلایزر برای اتصال به یکی از وسایل برقی مورد نظر خود را دارید؛ باید توان استابلایزر را با توان همان وسیله برقی مقایسه کنید. عملاً خرید آن بی‌حاصل است. لازم به ذکر است برای نصب این دستگاه نیز دو روش مختلف وجود دارد و یکی از آن‌ها نیازمند کمک گرفتن از تکنسین‌های این حوزه است. در ادامه بیشتر با پیش‌نیازها و روش‌های مختلف نصب استابلایزر آشنا خواهید شد.

نحوه نصب استابلایزر

دو روش برای نصب انواع مختلف استابلایزر وجود دارد؛ اول اینکه می‌توانید استابلایزر را به صورت مستقیم به وسیله برقی مورد نظر وصل کنید تا فقط همان وسیله، جریان برق بدون نوسان را دریافت کند. دوم اینکه برخی از انواع استابلایزر قابلیت اتصال به کنتور برق و تمام سیستم برق‌کشی ساختمان را دارند. برای نصب آسانسور با هر یک از این روش‌ها، باید یک سری نکات مهم را در نظر داشته باشید و مراحل خاصی را طی کنید. بر همین اساس در ادامه مطلب هر یک از روش‌های نصب اسانسور و نیز قیمت ترانس آسانسور را به صورت مجزا بررسی و توضیح می‌دهیم:

نحوه نصب استابلایزر از طریق اتصال به کنتور برق : یا همان پشت کنتوری به این روش نصب می‌شود. توجه داشته باشید برای نصب و راه‌اندازی استابلایزر از طریق اتصال به کنتور برق بهتر است از تکنسین‌های این حوزه کمک بگیرید. با کمک یک حرفه‌ای از ایجاد خطرات احتمالی جلوگیری می‌کنید، زیرا در این روش باید سیم‌های فاز و نول کنتور برق به استابلایزر وصل شده و سپس از استابلایزر برای سیستم برق‌کشی ساختمان؛ سیم فاز و نول گرفته شود. به این ترتیب کل سیستم برق‌کشی ساختمان به استابلایزر وصل و جریان برق بدون نوسان و با ولتاژ ثابت به وسایل برقی وارد خواهد شد. بنابراین به طور کلی مراحل نصب استابلایزر از طریق اتصال به کنتور برق شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب است:

  1. ابتدا باید کل میزان جریان برق مصرفی در ساختمان مشخص شود.
  2. دستگاهی متناسب با مصرف کلی خریداری شود.
  3. سپس کنتور برق برای شروع مراحل نصب و راه‌اندازی استابلایزر خاموش گردد.
  4. مهم‌ترین مرحله نصب کردن استابلایزر؛ گرفتن سیم‌های فاز و نول از کنتور، اتصال آن‌ها به استابلایزر و سپس گرفتن سیم‌های فاز و نول از استابلایزر است.
  5. پس از انجام مراحل قبلی؛ باید سیم‌های فاز و نول خارج شده از استابلایزر به کل سیستم برق‌کشی ساختمان وصل شوند.

به این ترتیب همه وسایل و تجهیزات برقی که در آن محیط روشن هستند به استابلایزر وصل می‌شوند. و جریان برق بدون نوسان، با ولتاژ ثابت و مناسب را دریافت می‌کنند. نحوه نصب استابلایزر از طریق اتصال به پریز برق : همانطور که گفتیم یک روش ساده دیگر نیز برای نصب استابلایزر وجود دارد که به کمک آن می‌توانید فقط یکی از وسایل برقی را به استابلایزر وصل کنید. به طور کلی در قسمت پشت انواع استابلایزرهای ترمینالی؛ 5 ترمینال وجود دارد که شامل موارد نامبرده در ادامه مطلب هستند:

  •  دو ترمینال output برای اتصال سیم‌های فاز و نول مادگی که یک سر این کابل هم به وسیله برقی مورد نظر متصل می‌شود.
  •  دو ترمینال input هم برای اتصال فاز و نول کابل نری که به پریز برق وصل خواهد شد، در نظر گرفته شده‌اند.
  • آخرین ترمینال هم برای اتصال است.

بر همین اساس برای اتصال استابلایزر به هر یک از وسایل برقی بدون اینکه به کنتور برق وصل شود نیز باید اقدامات نامبرده در ادامه مطلب را انجام دهید:

1_ برای اتصال سیم‌های فاز و نول کابل‌های نری و مادگی ابتدا باید سرسیم‌های مناسب را به آن‌ها وصل کنید تا به درستی به ترمینال‌های قسمت پشت استابلایزر متصل شوند.

2_ پس از اتصال هر یک از (فاز و نول) کابل‌های نری و مادگی باید کابل نری را به پریز برق و مادگی را به وسیله برقی مورد نظر متصل کنید.

3_ سپس سوئیچی که عنوان استابلایزر در کنار آن درج شده است باید در حالت روشن قرار بگیرد. در این شرایط صفحه نمایشگر استابلایزر نیز روشن خواهد شد. لازم به ذکر است تکنسین‌های این حوزه می‌توانند قدرت استابلایزر را با اعدادی که بر روی صفحه نمایش آن درج می‌شود مقایسه کنند تا از کنترل ولتاژ توسط استابلایزر اطمینان حاصل نمایند.

بهترین محل برای نصب استابلایزر کجاست؟

برعکس استابلایزرهای کل خانه که باید سیم کشی شوند، یا حتی تلویزیون دارای دو شاخه است و مانند یک محافظ برق معمولی به پریز وصل می‌شود. روی دستگاه یک یا دو عدد پریز وجود دارد که دو شاخه یخچال (یا هر وسیله برقی دیگری) به آن وصل می‌شود. بهترین مکان برای نصب استابلایزر، مکانی خشک و خنک است. استابلایزر باید به گونه‌ای نصب شود که به راحتی قابل دسترسی باشد اما در عین حال از مسیر رفت و آمد افراد به دور باشد. مثلاً فضای زیر پله‌ها یا انبار نکات مناسبی برای نصب این وسیله است. استابلایزر نباید در معرض رطوبت یا گرمای شدید باشد. در نتیجه آن را در نزدیکی اجاق گاز یا سایر وسایل گرمایشی قرار ندهید.

  1. استابیلایزر را از تابش مستقیم نور آفتاب دور نصب کنید. نور آفتاب می‌تواند باعث افزایش دمای دستگاه و کاهش عمر مفید آن شود.
  2. محل نصب باید در محدوده درجه حرارت مورد نیاز برای عملکرد بهینه استابیلایزر قرار بگیرد. دمای بسیار پایین یا بسیار بالا می‌تواند به کارایی دستگاه آسیب برساند.
  3. از نصب در مکان‌هایی با مخاطرات آتش‌سوزی یا تهویه نامناسب پرهیز کنید.
  4. محل نصب باید از لحاظ اتصالات الکتریکی مناسب باشد. دسترسی به خطوط تغذیه برق و ایجاد اتصالات درست و ایمنی برای نصب از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
  5. مکان انتخابی باید امن باشد. اگر استابیلایزر در مکانی قرار گیرد که دسترسی به آن برای همه ممکن باشد، خطرات امنیتی وجود دارد.
  6. ابعاد محیط باید با ابعاد دستگاه متناسب باشد و قرار دادن دستگاه در یک محیط کوچک خطر دارد.

جمع بندی

استابلایزر یکی از انواع دستگاه‌های حافظتی وسایل برقی است و بر خلاف ؛ ولتاژ نوسان دار را قطع نمی‌کند، بلکه تغییر ولتاژ را کنترل و تنظیم خواهد کرد. به این ترتیب دستگاه هنگام تغییر ولتاژ خاموش نمی‌شود و ولتاژ در یک محدوده مناسب و مشخص حفظ خواهد شد. انواع مختلف استابلایزر نیز به دو روش متفاوت نصب می‌شوند. برای نصب استابلایزر به صورت مستقیم به کنتور برق؛ بهتر است از تکنسین‌های این حوزه کمک بگیرید. ولی در مورد نصب انواع مختلف استابلایزر که به وسایل برقی متصل می‌شوند؛ خودتان هم می‌توانید به کمک توضیحات همین مطلب، اقدامات لازم را انجام دهید.

دکمه بازگشت به بالا