اجتماعی

چگونه سیگار را ترک کنیم؟

ترک سیگار در هر سنی مزایای فوری و بلندمدتی برای خود، خانواده و اطرافیانتان دارد. اگرچه ترک سیگار در سنین پایین بهتر است، اما هیچ وقت برای ترک دیر نیست.

به گزارش سلام آنلاین، از مهم ترین فواید ترک سیگار می توان به افزایش قدرت دفاعی بدن برای مبارزه با عوامل بیماری زا مانند ویروس ها، کاهش فشار خون و خطر حمله قلبی، بهبود درک بو و طعم و بهبود گردش خون اشاره کرد.بهبود ظرفیت ریه و عملکرد ریه، بهبود برونشیت مزمن. و انسداد ریه، کاهش حساسیت و آلرژی، کاهش خطر پوسیدگی دندان و بیماری های لثه، کاهش خطر سرطان مری و کلیه، کاهش شدت و تکرار سردرد، کاهش یائسگی باروری در زنان خطر کم وزنی هنگام تولد در بارداری را کاهش می دهد. کاهش قابل توجهی در خطر ابتلا به سرطان ریه و سایر سرطان ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی است.

باید بدانید که شرکت در برنامه ترک سیگار، شانس ترک سیگار را برای معتادان به دخانیات در طولانی مدت افزایش می دهد. فواید ترک سیگار تقریباً فوری است. در واقع، در عرض 24 ساعت پس از ترک سیگار، بدن شروع به بهبودی می کند و عملکرد ریه ها بهبود می یابد. موهای خوب در ریه‌ها و مجاری تنفسی در پاکسازی مخاط و زخم‌ها بهتر عمل می‌کنند و راحت‌تر نفس می‌کشند.

از دیگر مزایای ترک سیگار می توان به کاهش علائم برونشیت مزمن مانند سرفه مزمن، تولید مخاط و تنگی نفس اشاره کرد. در میان مبتلایان به آسم، عملکرد ریه در عرض چند ماه پس از ترک سیگار بهبود یافت و درمان مؤثرتر شد و عفونت‌های تنفسی مانند برونشیت و ذات‌الریه با ترک سیگار کاهش یافت. در عین حال ترک سیگار برای مردم از نظر اقتصادی مفید خواهد بود. هزینه خرید دخانیات و هزینه درمان از لیست هزینه ها کاهش می یابد و کارایی و اثربخشی آنها در فعالیت های روزانه افزایش می یابد.

سیگار را ترک کنید و ریه ها را بهبود بخشید

هنگامی که بلافاصله سیگار را ترک کنید، اتفاقات خوبی در ریه های فرد سیگاری رخ می دهد. التهاب سطح ریه ها و راه های هوایی تا حد زیادی کاهش می یابد. چند روز تا چند هفته پس از ترک، بیمار متوجه می شود که نفس راحتی می کشد. در واقع با استنشاق تنباکو، مونوکسید کربن وارد سلول های خونی شده و مانع از تنفس آسان آنها می شود.

وقتی سیگار نمی کشید، این اکسیژن است که همراه با سلول های خونی می آید. علاوه بر این، به دلیل رفع التهاب نای، سوراخ های بینی، ریه ها و باز شدن فضای بیشتر برای تهویه، بیماران می توانند راحت تر نفس بکشند.

لازم به ذکر است که 10 سال پس از ترک سیگار خطر ابتلا به سرطان 50 درصد کاهش می یابد اما متاسفانه به طور کامل از بین نمی رود. بدن توانایی ترمیم اندام های آسیب دیده ناشی از سیگار کشیدن را دارد، اما همه آسیب ها قابل ترمیم نیستند. خطراتی که سیگار برای ریه ها به همراه دارد با میزان و مدت سیگار کشیدن فرد در روز ارتباط مستقیم دارد.

ریه ها می دانند چگونه از بافت های خود محافظت کنند و آسیب های ناشی از سیگار را کاهش دهند، اما زمانی که در معرض دود دود تنباکو قرار می گیرند، به تدریج این توانایی را از دست می دهند و ریه ها آسیب می بینند.در برابر ویروس کووید-19 مقاوم است. ویروس کرونا عواقب جدی تری دارد.

هنگامی که ریه ها و راه های هوایی به مرحله برگشت ناپذیر تغییر می کنند، دیواره های آنها خاصیت ارتجاعی و ظاهر طبیعی خود را از دست می دهند و تقریباً قادر به انتشار هوای سمی در داخل خود نیستند. زمانی که ریه ها به این مرحله می رسند، درمان آن آسان نیست، اما هنوز دیر نشده است. همین حالا سیگار و قلیان را در تمام سنین کنار بگذارید و به اطرافیانتان کمک کنید تا آن را ترک کنند.

چرا اکنون زمان خوبی برای ترک سیگار است؟

سیگار خطر بسیاری از مشکلات سلامتی جدی از جمله مشکلات تنفسی (مانند سرطان ریه و سل) و بیماری های قلبی عروقی را افزایش می دهد و می تواند منجر به بیماری و قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی شود. در حالی که همیشه ترک سیگار برای سالم ماندن ایده خوبی است، اکنون مهم است که آسیب های ناشی از بیماری های قلبی عروقی را به حداقل برسانیم.

سیگاری هایی که سیگار را ترک می کنند کمتر به بیماری عروق کرونا قلب مبتلا می شوند. زیرا سیگار از لمس دهان با انگشتان کم نمی کند. همچنین این امکان برای آنها وجود دارد که در صورت ابتلا، وضعیت را بهتر مدیریت کنند. زیرا ترک سیگار تأثیر مثبت آنی بر افزایش عملکرد ریه، عملکرد قلبی عروقی دارد و این بهبودها فقط با گذشت زمان افزایش می یابد. چنین پیشرفت هایی توانایی بیماران قلبی عروقی را برای پاسخ به کاهش خطر عفونت و خطر مرگ افزایش می دهد. از طرفی به دلیل اینکه افراد سیگاری می توانند ناقل بیماری عروق کرونا قلب باشند و گاهی تشخیص بیماری عروق کرونا در این افراد به دلیل بی توجهی به علائم بیماری از جمله سرفه های ناشی از تماس است.اثرات آن بر روی سیگار ترک سیگار بسیار خواهد بود. به سلامت افراد و جامعه کمک کند.

نکاتی برای ترک سیگار

بسیاری از سیگاری ها که از خطرات سیگار آگاه هستند تمایل به ترک سیگار دارند و ممکن است تلاش نکرده باشند. ترک سیگار زمان بر است. ابتدا باید آن را بخواهید، سپس می توانید آن را انجام دهید. بهترین راه این است که ابتدا به آن فکر کنید، تصمیم بگیرید، اراده خود را برای آگاهی از خطرات و فواید ترک سیگار تقویت کنید و در نهایت یک روز تعطیل را انتخاب کنید.

23 مرحله برای آماده شدن برای روز عزیمت

تحقیقات نشان می دهد که اگر تعداد سیگار یا وعده سیگار کشیدن در روز را کاهش دهید. افراد سیگاری پس از ترک کامل سیگار حداقل علائم علائم ترک نیکوتین را دارند. بنابراین، یکی از مهم ترین مولفه های موفقیت در ترک سیگار، کاهش میزان مصرف سیگار/ تنباکو در هنگام ترک است. برای کاهش تدریجی سیگار کشیدن، نکات زیر را دنبال کنید:

1. دلایل خود را برای ترک سیگار فهرست کنید و آنها را چندین بار در روز بخوانید.

2. بسته سیگار خود را با کاغذ و کش ببندید.

3. کبریت را با خود نبرید و تنباکو را از دست خود دور نگه دارید.

4. سعی کنید کمتر از روز قبل سیگار بکشید.

5. تاریخ را برای ترک کامل انتخاب کنید.

6. از گزینه های دیگر مانند خودکار در دست خود استفاده کنید. هر زمان که وسوسه سیگار کشیدن یا سیگار کشیدن شدید از آن استفاده کنید.

7. دستی که سیگار میکشی عوض کن

8. هر روز روشن کردن اولین سیگار یا اولین وعده غذایی روز را به تاخیر بیندازید.

9. تا زمانی که بسته بندی سیگار یا تنباکو خود را تمام نکرده اید، یک بسته جدید نخرید.

10. از سیگار کشیدن و سیگار کشیدن در مکان هایی که زمان زیادی را سپری می کنید، مانند محل کار یا خانه خودداری کنید.

14. بدون سیگار از خانه یا محل کار خارج شوید.

14. هنگام خروج مشکلات را پیش بینی کنید و راه حل های جایگزین بیابید.

13. نوع سیگار یا تنباکوی را که دوست ندارید تغییر دهید.

14. سیگار را نصف کنید و زمان کشیدن سیگار را کاهش دهید.

14. به هر سیگار و سیگاری که روشن می کنید فکر کنید. از خود بپرسید: “آیا واقعاً لازم است که آن را از بین ببرید؟”

14. آب بنوشید. هر زمان که دوست داشتید سیگار بکشید یا سیگار بکشید، به جای کم کردن آن، یک لیوان آب بنوشید.

14. ته سیگار را دور نریزید.

بسیاری از سیگاری ها با استفاده از روش های فوق و راه حل های دیگری که پیدا می کنند می توانند میزان مصرف سیگار خود را به کمتر از 5 نخ در روز حتی یک تا دو نخ در روز برای مدت کوتاهی افزایش دهند.7 تا 10. روزها

18. سیگار را به طور کامل در تاریخ مشخصی ترک کنید و از فندک، سیگار و هر تنباکویی که استفاده می کنید استفاده نکنید.

19. این تاریخ را با خانواده خود در میان بگذارید و تبریک بگویید.

20. در ورزش، فیلم، پیاده روی و دوچرخه سواری شرکت کنید.

4. از جایگزین های سالم مانند نعناع و آدامس های بدون قند استفاده کنید.

24. از میوه ها و سبزیجاتی مانند کرفس و هویج استفاده کنید.

23. استرس را با تغییر سبک زندگی کاهش دهید و با ایجاد شادی کیفیت زندگی خود را بهبود بخشید.

در مورد ترک سیگار، نحوه کنترل هوس خود به شرح زیر آموزش داده می شود:

نفس عمیق

در این روش وقتی می خواهید سیگار بکشید، نفس عمیق بکشید. به مدت 5 ثانیه نفس عمیق بکشید، نفس خود را به مدت 5 ثانیه در قفسه سینه نگه دارید و 5 ثانیه بازدم کنید. از 1001 تا 1005 بشمارید تا زمان تکمیل هر مرحله در دلتا را محاسبه کنید. هر بار که می خواهید سیگار بکشید این کار را 5 بار انجام دهید. بنابراین هر نفس عمیق 15 ثانیه و 5 بار 75 ثانیه طول می کشد که طی آن میل به سیگار از بین می رود. تحقیقات نشان داده است که هر بار میل به سیگار حداکثر 15 ثانیه طول می کشد و در صورت تحمل این زمان، میل از بین می رود.

آب بنوشید

برای کنترل میل به سیگار کشیدن، یک لیوان یخ در طول دوره افزایش مصرف بنوشید. به یاد داشته باشید که بی جهت یک لیوان آب ننوشید. یک لیوان آب در 7 قاشق غذاخوری بنوشید. ضمناً تأخیر کافی برای رفع هوس و خشکی گلو وجود دارد که اولین پیامد ترک سیگار از بین می رود.

از دیگر رهنمودهای رفتاری، تأخیر و دور شدن از تفکر و یادآوری دیگران، پاداش دادن و امتناع از پذیرش تعارف در مورد سیگار است. استفاده همزمان از روش های مختلف خروج نتایج بهتری را به همراه دارد.

اگر بعد از ترک سیگار را ترک کنم چه؟

به گزارش وب دا، باید بدانید که ترک سیگار حتی با همراه داشتن ته سیگار یا وسیله ای برای سیگار کشیدن بسیار سخت است. سعی کنید برای کاهش وسوسه سیگار کشیدن سیگار و محصولات تنباکو همراه خود نداشته باشید. اگر بعد از ترک دوباره سیگار را ترک کردید، به این معنی نیست که باید دوباره سیگار را شروع کنید. از این به بعد کاری انجام دهید که به مسیر خود بازگردید. به این فکر کنید که چرا دوباره سیگار را ترک کردید و بعداً چه کاری می توانید انجام دهید. فعالیت بدنی خود را نیز افزایش دهید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا