عمومی

چند روایت معتبر درباره نیما یوشیج

او گفت: «من مانند رودخانه‌ای هستم که می‌توان از هر کجا که نیاز باشد، آب کشید.

به گزارش سلام آنلاین جام م عارف قزوینی 15 ساله، علی اکبر دهخدا 18 ساله و محمدتقی بهار 11 ساله بودند. مرگ مظفرالدین شاه بر تمام ماجراهای مشروطه و نیما یوشیج، آرام بود مثل رودخانه ای که به جای بن بست، آب را انتخاب می کند، مثل رودخانه ای که از هر کجا که لازم است می توانی آب بکشی، شاید نیما از آن دسته افرادی است که برای شناختن او فراتر از ارائه خود به او می رود تا با او یا دوستانش آشنا شویم تا از دنیایش مطلع شویم، باز هم به قول خودش: «زیاد می نویسم، کم چاپ می کنم و این وضعیت من را از دور تنبل نشان می دهد.» در این گزارش به مناسبت تولد او (21 آبان) به سراغ گفته های دیگران درباره او می رویم تا دنیایش را از نگاه دوستان و دشمنان توصیف کنیم.

به هم نگاه نکنید!

نیما با شاگردانش مهربان بود، شاید به خاطر خاطرات تلخ دوران کودکی. همان طور که خودش تعریف می کرد، خواندن و نوشتن را در محضر ملا ده یاد گرفتم و او در راهرو به دنبالم آمد و پاهای نازک مرا به درخت گزنه بست و با چوب بلندی مرا کتک زد تا مرا مجبور به حفظ نامه های خانوادگی کنم. . برای هم بنویسید.. پرویز شاپور از رفتار نیما در کلاس می گوید: «در کلاس مهربان نیما، هنگام نوشتن مجبور نیستیم به مدرسه برویم. طبق معمول با هم می نشستیم (چند نفر روی یک صندلی) و او به فرمان شروع می کرد. “به هم نگاه نکنید، از من بپرسید آیا مشکلی وجود دارد!” تا زمانی که ریز نمرات ما تصحیح شد، همه در کلاس بیستم بودند. علامت نشان می دهد که هیچ کس توسط کسی نمی نویسد و کسی از معلم سؤال نمی پرسد. چون حرف های رئیس آسان است، نیازی به این کار نیست.»

صدایش بلندتر شد.

برای او تعجب آور نیست که بتواند سنت شعر چند صد ساله را تغییر دهد که کلاس او کاملاً با معلمان دیگر متفاوت است. پر از خلاقیت و نوآوری. شمس الدین الهی یکی از شاگردان نیما در یکی از مدارس آلمانی در تهران با تجربه استثنایی در کلاس املا و انشاء است. وی توضیح داد: نیما به کلی و دمنه فارسی خواندن را یاد داد، اما مانند سایر معلمان فارسی نتوانست، به ما بگویید کتاب را با دل بخوانیم و کتاب را بفهمیم. در عوض وقتی وارد کلاس می شود به ما دستور می دهد داستان های کلیله و دمنه را در قالب یک دیالوگ نمایشی بخوانیم. باب به خصوص شیر و گوشت گاو را دوست دارد. وقتی خواند، پشت میز معلم نشست و گفت: «من شیرم و تو با من به زبان گاو و روباه و وحش صحبت می کنی.» دیگران. زمانی که صحبت می‌کردیم، او سعی می‌کرد صداهای بلند ایجاد کند، حرکات شیر ​​را تقلید می‌کرد و به ما یاد می‌داد که مانند حیوانات دیگر صحبت کنیم.»

چرا به من بگو نیمازدارانی؟!

آقای نیمازدرانی! کافی است نام و فامیل او را بگویید که باعث ناراحتی نیما یوشیج شد. به این ترتیب او هرگز آسیب روحی سخنرانی خود در کنگره نویسندگان را فراموش نمی کند و در یادداشت های خود به تلخی از هنرمندان اطراف خود یاد می کند که امروز ارائه می شود. و دیدار آن شب جز نام بردن از نیما چطور؟

جلال آل احمد توضیح می دهد: «اولین بار پیرمردی را در کنگره نویسندگانی دیدم که با خانه موم در تهران آشنا شدند. تیر 1325 خشن و باهوش آمد و رفت. شاعران دیگر با او کاری ندارند. شب نوبت تلاوت او بود – یادم است – برق خاموش شد و شمع ها روی منبر روشن شد و در صحنه عهد عتیق «مردم» خود را خواند. سر طاس بزرگش می درخشید، چشم ها و دهانش عمیق تر می شد و لاغرتر به نظر می رسید. تعجب کردی که این فریاد را شنید؟

بهار چگونه از نیما محافظت می کند؟

می گویند نیما با نبوغ خود شهید شده است. وقتی چیز عجیبی می گفت، خودش را می خورد. در جلسات با او خیلی محترمانه برخورد نمی شد و گاهی با او رفتار نامناسبی صورت می گرفت. حمیدی شیرازی و رشید یاسمی از رهبران اپوزیسیون نیما. مثلا دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن به نقل از مجله یغما: خود نیما حضور دارد. وقتی در شرح شعر نیما به این بیت رسید:

سه چیز وجود دارد: وحشت، شگفتی، و حماقت.

سه چیز است: لطف، وزن، و معنا.

چونگ بهار خیلی ناراحت بود و اجازه نداشت شعرها را بخواند. حتی خود نیما هم موافق خواندن کل شعر است و این مناسب ترین سطح است.»

چرا عکسی از فوت نیما نیست؟

خبر درگذشت نیما عده ای را شوکه کرد و شاید شادی را برای عده ای که او را دوست نداشتند پنهان کرد. هادی شفائیه بود که وقتی نیما جسدش روی زمین بود فرصت عکاسی پیدا کرد اما نشد. او توضیح می دهد: «در استودیوی خود مشغول انجام کارهایی بودم که زنگ خانه به صدا درآمد. در را که باز کردم دیدم احمد شاملو با چهره ای غمگین به سمت من چرخیده و فقط یک جمله کوتاه می گوید: «نیما مرد!» هر دو ساکت بودیم و بی حرکت… با بغض گلویش را می فشرد گفت: «اومده تا آخرین گلوله رو بزنه. دوربینم را برداشتم و راه افتادیم. سکوت تا مسجد محل تحویل اجساد گذشت. به مسجدی در جاده سعدی نزدیک چهارراه سیدعلی رفتیم. در آنجا شاملو آهسته سؤال کرد… با مرد میانسالی که پیراهن عبایی پوشیده بود ملاقات کرد و ما را به قبر مسجد برد. چراغ را روشن کرد و رفت … نیما بیژن در خوابی راحت و آرام روی فرش و زیر دروازه نقدی آنجا بود. مدتها ساکت و بی حرکت بودیم… اندام زیر پتو آنقدر نازک بود که انگار چیزی داخلش نبود… رفتم دنبالش، بی حرف تسلیم شدم نه، شاملو را گرفتم. دست، چراغ را خاموش کرد و رفتیم. من تمایلی به گرفتن عکسی نداشتم که از آن برای ایجاد آن چهره تاثیرگذار استفاده کردم و به دنبال خودم و همه دوستدارانش بگردم.”

آیا نیما معتقد است که توده ها می توانند ایران را شکست دهند؟

نیما به سیاست توجه دارد اما سیاست عجیب و غریب نمی کند. آیا ممکن است کسانی که کودتای سوم اسفند 1299، ورود متفقین به ایران، تبعید رضاشاه و تشکیل حزب توده را دیدند، سیاست را نادیده بگیرند؟ حتی تحلیل سیاسی او نیز رنگ و بوی روح او را دارد. مثلاً در سال 1325 حزب توده در میدان توپخانه تجمع بزرگی ترتیب داد. مردی به نام سرهنگ علی پاشا اسفندیاری پسر عموی نیما در آنجا مأموریت داشت که در خیابان های فردوسی و ناصرخسرو و لاله زار و چراغ برق با جمعیت زیادی برخورد کرد. او از نزدیک دید که رهبر حزب در بالکن شهرداری در حال سخنرانی است. او به عنوان یک افسر جوان از دیدن چنین وضعیتی ناراحت بود. وقتی از فضا دور می‌شود و در خیابان‌های شهر با نفرت‌ها قدم می‌زند، نیما را به یاد می‌آورد که از خودش و مردمش بزرگ‌تر است. به خانه اش می رود. وقتی وارد حیاط شد از آن متنفر شد. نیما علت این را پرسید: من از نزدیک می بینم که کشور به دست حاکمان می افتد. نیما اگرچه به تازگی روزهای سخت زندگی در آستارا و بارفوز و تهمت های دوران معلمی را پشت سر گذاشته است، اما همچنان پیرمردی به حساب می آید. چای علیپاسا را ​​می ریزد و در مورد مشاهداتش می پرسد، سپس سیگارش را بسته بندی می کند و او را به سمت پنجره اتاق می برد. صحبت های او با سرهنگ جوان به درستی بیانگر اخلاق نیما حتی در عرصه سیاست است.

نیما: ببین! وسط آن حیاط، آن درخت. آن درخت چیست؟

سرهنگ: نمی دانم.

نیما: آن درخت سیب نیست.

سرهنگ: نه

نیما: ولی چند تا سیب آویزون کنم؟

سرهنگ: بله.

نیما: درخت سیب چی؟

سرهنگ: نه

نیما: پس استراحت کن. اینجا هم کمونیستی نیست.

این مثال ساده اما واقعی تمام غم های جوانی را می شوید. خودش ماهرانه به مسائل سیاسی زمان می پرداخت. چون آن روز با اینکه خانه اش به مرکز تظاهرات و جمعیت نزدیک بود، در اتاقش بود، بیرون نمی رفت!

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا