عمومی

چرا کرونا دوباره جهش کرد؟

کاهش اثربخشی واکسن‌ها به مدت بیش از شش ماه، کاهش انطباق با پروتکل‌ها، عدم اجرای برخی اقدامات برای کنترل اپیدمی‌ها، عدم توالی بیماری‌ها، تعداد زیاد آزمایش‌ها و نبود بسته دفاعی کامل در اوج احتمالی منجر می‌شود. به روند صعودی کرونا.

به گزارش سلام آنلاین مردم وی نوشت: “حدود 25 میلیون نفر شش ماه از مصرف دوز دوم واکسن کرونا می گذرد که هنوز دوز سوم را دریافت نکرده اند. رعایت پروتکل های بهداشتی به شدت کاهش یافته است.” و استفاده از ماسک صورت به 10 درصد رسیده است. عدم اجرای بسیاری از سیاست های کنترل اپیدمی، اکنون کرونا با سطوح زیر BA5 روند صعودی خود را آغاز کرده است، تنها در 24 ساعت، تعداد مبتلایان به کرونا در روز سه شنبه 174 نفر دیگر به 1271 نفر رسید. بهرام وزیر بهداشت. عین اللهی همچنین از کاهش ایمنی ناشی از این واکسن خبر داد، این جهش گونه آمیکرون است که می تواند باعث بیماری شود، توصیه می کنیم افراد بالای 13 سال در برابر این ویروس واکسینه شوند، زائران، بازگشایی مدارس و ایام محرم.

نکته اصلی این است که به زودی با کاهش نسبی کرونا و کاهش آمارهای جهانی، کارشناسان بهداشت و سلامت اعلام کرده اند که زمان پایان همه گیری جهانی کووید-19 نزدیک است. به زودی، اما اکنون یک نوع فرعی جدید آمیکرون، BA5 که برای عوارض متابولیکی هدف قرار می گیرد و نسبت به گذشته مسری تر است، در بسیاری از کشورها در حال گسترش بود و این سوال مطرح شد که چرا کرونا دوباره تغییر کرد؟ اگرچه کاهش اثربخشی واکسن‌ها و رعایت پروتکل‌ها اولین انتخاب از شرایط از پیش موجود است، اما کارشناسان معتقدند علاوه بر این دو عامل، عوامل مهم دیگری نیز دخیل هستند.

تقویت ویروس با کاهش اثربخشی واکسن

مصطفی قانعی، یکی از اعضا گفت: «ما در شرایطی هستیم که آمیکرون سوبستراهای BA4 و BA5 را جایگزین کرده و واکسن تزریقی به مدت 6 ماه منسوخ شده است.» از این واکسن، آسیب ممکن است دوباره به شکل موج جدیدی شروع شود. کمیته واکسن کرونا پیشنهاد شده است که گروهی که بالاترین میزان مرگ و میر را در گروه سنی دارند، دوز چهارم واکسن یا واکسن تقویتی دریافت کنند و تا حدودی در کشور ما سطح ایمنی باید قبل از شروع بیماری افزایش یابد. موج بعدی

قانعی گفت: آزمایشات نشان داده است که مردم پس از بیماری از واکسیناسیون استقبال می کنند و مرگ و میر را افزایش می دهند. اکنون این خبر مبنی بر شیوع مجدد این بیماری ممکن است دلگرم کننده باشد. در واقع، شواهد قطعی حاکی از آن است که سه واکسیناسیون باعث کاهش اقامت در بیمارستان و مرگ و میر می شود و مردم باید دوز دیگری را تا پایان سپتامبر دریافت کنند.

این مقام مسئول در مورد اینکه واکسن به روز شده مناسب آمیکرون وجود ندارد و این امر رغبت مردم به واکسن را کاهش می دهد، گفت: توصیه هایی که برای به روز رسانی واکسن داده می شود باید از دو منظر علمی و فنی دیده شود. اکنون پلتفرم واکسن mRNA در ایران وجود دارد که سریع‌ترین واکسن در حال تکامل است و با صدور مجوز، کلینیک‌ها توانایی فنی دریافت واکسن‌های به‌روز برای هر گونه را خواهند داشت. اما این احتمال نیز وجود دارد که شرکت‌های تولیدکننده واکسن دنیا بخواهند با طرح این موضوع و داشتن قابلیت‌های بیشتر برای واکسن‌های خود ثابت کنند که واکسن‌ها قبلاً بی‌فایده بوده‌اند. باید مراقب بود که در دام معاملات این شرکت ها نیفتیم. در گذشته این فعالیت توسط آنها انجام می شد و در سفرهای بین المللی تایید می کردند که تنها با چند واکسیناسیون خاص می توانند به کشورهای دیگر سفر کنند. اقدامی که در دیپلماسی بین المللی و رویارویی با مردم در مشکل خوب نیست.»

اقدامات انجام نشده برای کنترل بیماری عروق ویروس کرونا قلب

در شیوع ویروس ها و اپیدمی ها، جهش های بیماری زا به طور منظم و مداوم اتفاق می افتد. با توجه به کووید-19، همه جهش ها تأثیر قابل توجهی بر پلاک بیماری ندارند. تاکنون، سازمان بهداشت جهانی پنج نوع را معرفی کرده است که اصلی ترین آنها می توانند این تغییرات را ایجاد کنند. آلفا، بتا، گاما، دلتا و در نهایت آمیکرون.

حمید سوری، رئیس تیم سلامت و پیشگیری سپاه مرکز ملی پیشگیری و کنترل گفت: آمیکرون و زیرگروه های آن با سایر جهش ها متفاوت است: جهش های آمیکرون الگوی مرگ و میر بالایی ندارند، اما بسیار مسری هستند.

البته به گفته سوری، در شرایط کنونی اپیدمی بیماری، ویروس تنها قهرمان موج جدید نیست، بلکه مردم و سیاست های مدیریت کرونا نیز نقش مهمی داشته است. همه گیر، ما آشکارا فکر می کنیم که تنها با واکسیناسیون یا پیروی از پروتکل ها و دستورالعمل های پیشگیری می توانیم از شر کووید خلاص شویم. مدیریت 19- افراد با عادی سازی نیز رعایت پروتکل را نادیده می گیرند. حتی درصد قابل توجهی از آنها پذیرش کمی از واکسن دارند. اگرچه واکسن ها مهم ترین استراتژی هستند، اما اثربخشی آن محدود است و در بهترین حالت، اگر 100 درصد جمعیت واکسینه شوند، تنها 75 درصد از جمعیت کاملاً مصون هستند و بقیه در معرض خطر باقی می مانند.

به گفته سوری، با توجه به اینکه اکنون پوشش دو واکسن در کشور حدود 70 درصد 50 درصد جامعه (کسانی که واکسینه نشده اند و کسانی که به طور کامل تحت پوشش واکسیناسیون نیستند) خطرناک است. وی گفت: زمان موثر واکسیناسیون نیز محدود است و پس از چهار تا شش ماه افراد در معرض آلودگی مجدد قرار می گیرند. به همین دلیل، این ویروس اکنون بسترهای لازم برای زنده ماندن خود را دارد.

آمارها نشان می دهد که میزان پوشش واکسیناسیون اول، دوم و سوم در کشور به ترتیب 76.93، 69.02 و 33.05 درصد است که به گفته کارشناسان، به ویژه برای واکسیناسیون، آمار منطقی نیست. دوز سوم. سوری درباره این موضوع و دلایل کاهش تمایل مردم به واکسیناسیون می گوید: بسته های واکسیناسیون در کشور ما واکسن هایی دارد که به اندازه کافی منتشر نشده است. صدها گزارش از واکسن های خارجی موجود است، اما هیچ مطالعه ای در مورد واکسن های داخلی و حتی سینوفارم که در کشور ما به تعداد زیاد تزریق می شود، منتشر نشده است. عوارض جانبی واکسن گزارش نشده است و افراد نمی توانند با عدم اطمینان و ناآگاهی تصمیم بگیرند. آنها باید به وضوح مورد بررسی قرار گیرند تا چشم انداز آنها برای واکسیناسیون برآورده شود.

این متخصص اپیدمیولوژی همچنین معتقد است که اقداماتی برای کنترل شیوع این بیماری انجام نشده است: «ما نمی دانیم چند درصد از مردم مبتلا هستند یا ایمنی پایینی دارند. توزیع بیماران در کشور مشخص نیست. به دلیل عدم انجام متوالی و تعداد زیاد آزمایش، اطلاعاتی در مورد این تنوع نداریم. در مرز، نگهداری و کنترل کافی برای مسافران ورودی به کشور وجود ندارد. ما بسته پیشگیری کامل یا پیک کنترل اپیدمیولوژیک یا مراقبت نداریم و وزارت بهداشت همه تیم‌های واکنش سریع را منحل کرده است.»

سوری معتقد است در بحث کنترل بیماری، واکسیناسیون و رعایت پروتکل برای اجرای سیاست کنترل اپیدمی کافی نیست، وی از دیگر اقدامات گفت: افزایش مراقبت مرزی، افزایش «تشخیص فعال، سرکوب سیستم ایمنی در سطح جامعه، تعیین توالی، شناسایی مراکز» عفونت و شیوع». این بیماری برای مدیریت سریع، اولویت بندی واکسیناسیون و … لازم است، این موارد در طرح شهید سلیمانی دیده می شود اما نمی دانیم چرا اجرای آن اینقدر ضعیف است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا