عمومی

چرا شورای حکام آژانس بر تکرار رفتارهای اشتباه اصرار دارد؟

هر کس تاریخ را یاد نگیرد برای تکرار آن هلاک می شود و بدیهی است که سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه و جانشینان آنها قصد دارند دوباره تلاش کنند. بر این اساس راه حل پیشنهادی سه کشور با تکرار بهانه واهی برنامه صلح آمیز هسته ای کشورمان در نشست هیات مدیره آژانس انرژی اتمی به تصویب رسید.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از نورنیوز، قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان امروز با 20 رأی موافق، 2 رأی مخالف و 12 رأی ممتنع بدون اشاره به همکاری همه جانبه و سازندگی ایران با کارگردان به تصویب رسید. ژنرال و آژانس بین المللی انرژی اتمی از کشورمان خواسته اند تا اقدامات لازم و فوری را برای رسیدگی به مسائل ادعایی دفاعی انجام دهد.

بر اساس این گزارش، این قطعنامه همچنین از ایران خواسته است تا بیانیه موسوم به 4 مارس را در مورد حل و فصل هرگونه مشکل باقی مانده بین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی «بدون تأخیر» اجرا کند و مجوز بازرس آژانس را لغو کند. حاکمیت آن بر اساس ماده 9 موافقتنامه حفاظت جامع احیا می شود.

سندی که با تکرار ادعاهای سیاسی حمایتی که ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد، بارها جعل شده و به عنوان ابزاری برای ادامه خصومت ها علیه کشورمان طراحی شده است که اجازه دهید ایران ذرات اورانیوم با منشاء انسانی را در دو نقطه اعلام کند در کشور ما وجود داشته باشد، توضیح دقیقی بدهید و در مورد مکان فعلی مواد هسته ای و/یا تجهیزات کثیف به آژانس اطلاع دهید. روسیه و چین به پیش نویس قطعنامه رای منفی دادند.

چهارمین قطعنامه هیات مدیره پس از اجرای برجام در حالی به تصویب رسید که ایران طی روزهای اخیر هشدار جدی به تروئیکای اروپایی داده و تاکید کرده است که حرکت علیه کشورمان پاسخی نخواهد داشت. دریادار علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب اسلامی چند روز پیش در شبکه های اجتماعی به کشورهای اروپایی هشدار داد: «اگر برخی از کشورهای اروپایی قبل از انتخابات ریاست جمهوری ایران سردرگم شوند، موضع خصمانه اتخاذ خواهند کرد. برنامه صلح آمیز هسته ای ایران را با واکنش جدی و موثر کشورمان روبرو خواهند کرد.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز با تاکید بر تعهدات برجامی آمریکا و اروپا اعلام کرد که فعالیت‌های هسته‌ای ایران در چارچوب قوانین دفاعی کشورمان و NPT است، اما برخی تعهدات انجام شده است. عدم تعهد طرف مقابل و اگر طرف مقابل برای آن تعهد به غرب بازگردد، ایران به مسیر وعده های قبلی بازخواهد گشت. رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هشدار داده است که هرگونه راه حل یا فشار سیاسی با واکنش کشورمان خاتمه می یابد.

در همین راستا است که قبل از شروع انتخابات، کشورهای همفکر با صدور بیانیه ای مشترک، پذیرش قطعنامه علیه ایران را اشتباه محاسباتی خواندند و هشدار دادند که چنین اقداماتی نتیجه معکوس خواهد داشت. آنها از کشورهای عضو شورا خواستند تا با تلاش ها برای سیاسی کردن مسائل امنیتی مخالفت کنند و لاتاری از این راه حل حمایت نمی کند.

کشورهای همفکر در بیانیه خود گفتند: “ما از ادامه تعامل ایران با آژانس در امور دفاعی استقبال می کنیم و از سفر مدیرکل آژانس به ایران در ماه گذشته قدردانی می کنیم. همچنین تبادلات مثبت برای گفت و گو و همکاری.” در سفر اخیر مدیرکل به ایران، دو طرف بر ادامه اجرای بیانیه مشترک مارس 2023 توافق کردند و در شرف بررسی همکاری‌های بیشتر هستند که در آن مقطع، فرانسه، آلمان و بریتانیا به دنبال فشار بر این هستند. پیش نویس راه حلی که نتیجه معکوس خواهد داشت.

این قطعنامه پس از آن تصویب شد که رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی بارها خواستار اقدام سیاسی علیه کشورمان شد. به گفته تحلیلگران، آنچه اتحادیه اروپا را به بهانه برنامه صلح آمیز هسته ای علیه ایران سوق می دهد، انتخابات ریاست جمهوری آتی است. این در حالی است که کشور ما همواره از مجموعه حقوق و ابزارهای قانونی برای مقابله با تهاجمات سیاسی در کنار تلاش مستمر برای ایفای تعهدات خود در قراردادهای دفاعی همه جانبه بهره برده است.

بدون شک اقدامات اخیر سه کشور اروپایی که همواره به دنبال استفاده از ابزار دفع سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) بوده اند، اکنون با استفاده روزافزون از حقوق مشروع ما برای پیشبرد برنامه هسته ای خود مواجه خواهد شد. این کشورها ثابت خواهند کرد که نمی توانند مانع اراده تزلزل ناپذیر مردم ایران برای حفظ استقلال و حق مشروع استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شوند.

دکمه بازگشت به بالا