تازه های کسب و کارعمومی

چرا آب میخورم معدم درد میگیره

باورتان می شود آب نفخ شکم را ایجاد و تشدید می کند ؟ زمانی که نحوه نوشیدن آب در شما صحیح نباشد عوارض بسیاری را به همراه خواهد داشت. رساندن آب کافی به بدن، باعث می شود بدن عملکرد طبیعی داشته باشد، سوخت و ساز سرعت می گیرد (کالری بیشتری سوزانده می شود)، پوست شادابی و طراوت پیدا می کند و ما احساس پرانرژی بودن می کنیم.

از سوی دیگر در شرایط تامین ناکافی آب مورد نیاز، بدن همه تلاشش را برای حفظ آب موجود انجام می دهد تا از کم آبی بدن جلوگیری کند. این شرایط به حالتی به نام احتباس آب منجر می شود که خشک شدن مفاصل، افزایش وزن، احساس تورم، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب را در پی دارد.

Why do I drink water, my stomach hurts

درعین حال نحوه نوشیدن آب و برخی از انواع آب ها، باعث ایجاد نفخ شکمی می شود که خود، یکی از مشکلات شایع گوارشی است، اما نوشیدن آب چگونه باعث بروز نفخ می شود؟

نفخ موقت بعد از نوشیدن آب می تواند دلایل متعددی داشته باشد. میزان آبی که نوشیده می شود و سرعت نوشیدن آن و مواد غذایی موجود در معده و روده ها ازجمله عواملی است که بر بروز نفخ تاثیر می گذارد. نوشیدن حجمی به اندازه نیم لیتر آب (یک یا دو لیوان) با معده خالی، احتمالا نفخ قابل توجهی ایجاد نمی کند، اما نوشیدن سریع مقادیر بیشتری آب در شرایطی که موادغذایی دیگری در معده یا روده ها وجود دارد تا حدودی اتساع شکمی و نفخ ناراحت کننده ای در پی خواهد داشت. هرچه مقدار غذای موجود در معده بیشتر باشد، احتمال بروز نفخ بیشتر خواهد بود.
شرایط سلامت و دیگر عواملی که تخلیه معده را کند می کنند، احتمال بروز نفخ بعد از نوشیدن آب را افزایش می دهند. مصرف مسکن های نارکوتیک، بیماری رفلاکس اسیدی، آنفلوآنزای معده، بولیمی یا زیاده روی در خوردن، بی اشتهایی عصبی، کم کاری غده تیروئید، پارکینسون و تخریب عصبی مرتبط با دیابت، ازجمله بیماری هایی هستند که تاخیر در تخلیه معده را به دنبال دارند.

در صورتی که یکی از این مشکلات سلامت را دارید، نوشیدن آهسته آب به جلوگیری از بروز نفخ کمک خواهد کرد. همچنین، مصرف مواد غذایی حاوی آب فراوان مانند خیار به جای آب، با جذب آهسته آب موجود در بافت آنها، از بروز نفخ ناشی از نوشیدن آب جلوگیری خواهد کرد. درهنگام تشنگی زیاد در محیطی مانند بیرون از خانه نیز با خرید آب و سرکشیدن یکباره بطری آب معدنی ممکن است مشکلات گوترشی برای شمت به وجود بیاید.

معده درد یکی از مشکلاتی است که بسیاری از ما به آن دچار شده‌ایم. در واقع این مشکلات و بیماری‌های معده از بیماری‌های شایع در بین انسان‌ها است و بسیاری از آنها منجر به درد معده می‌شوند. این درد آزاردهنده دلایل مختلفی دارد از مسمویت غذایی، حساسیت به برخی غذاها، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی گرفته تا برخی بیماری‌های دستگاه گوارش.

در این مطلب از مجله سلامت می‌خواهیم بدانیم ابتدا انواع علت درد معده را بررسی می‌کنیم. علائم درد معده و نحوه تشخیص دلیل این درد را با هم مرور می‌کنیم و سپس مروری کوتاه بر انواع روش‌های درمانی از قبیل داروهای درد معده، درمان گیاهی معده درد خواهیم داشت.

موضوعی که باید به آن دقت زیادی داشته‌باشید این است که درد معده می‌تواند یک دلیل ساده داشته‌باشد یا از یک مشکل جدی ناشی شده‌باشد. پس اگر درد معده شدید یا طولانی‌مدت دارید، یا دردی را تجربه می‌کنید که ارگان‌های دیگر را هم درگیر می‌کند، حتما باید برای تشخیص و درمان به متخصص گوارش مراجعه‌کنید.

درد معده یکی از است که می‌تواند علل مختلفی داشته باشد. این درد همچنین نشانه‌ای از بیمار‌های دیگر بخش‌های بدن هم باشد. شکایتی شایع در کودکان و بزرگسالان است. درد معده ممکن است از یک درد مبهم تا یک درد شدید و تیر کشنده متفاوت باشد. در اطراف معده چندین ساختار حیاتی وجود دارد از جمله:

  • قسمت فوقانی روده‌ها
  • کیسه‌ی صفرا
  • کبد
  • لوزالمعده
  • و قلب.

بیماری‌های مرتبط با این ارگان‌ها می‌توانند باعث معده درد هم شوند که به آن درد انعکاسی گفته‌می‌شود. علائم همراه با درد معده می‌تواند به شناسایی علت اصلی و تشخیص درد معده کمک‌کند. برای تشخیص علت معده درد و درمان آن باید به متخصص گوارش مراجعه کنید. پس لطفا از تشخص و مصرف داروی خودسرانه پرهیز کنید.

انواع درد معده

از ویژگی‌های مختلف درد و انواع درد معده می‌توان برای تمایز دلایل اصلی درد معده استفاده کرد:

۱. زمان شروع درد

  • درد معده ناگهانی ممکن است نشان‌دهنده‌‌ی انسداد مجرای صفراوی توسط سنگ صفرا یا خون‌رسانی ناکافی به روده‌‌ها باشد.

۲. الگوی درد

  • درد معده‌ی مداومی که به طور معمول تا چند ساعت ادامه دارد ممکن است به دلیل وجود سنگ صفرا باشد.
  • معده درد شدید که از قسمت فوقانی شکم به قسمت بالایی کمر تیر می‌کشد ممکن است به علت التهاب پانکراس ایجاد شده باشد.

۳. محل درد

  • درد موضعی ممکن است به مشکلی در اندام‌های ناحیه‌ی فوقانی شکم اشاره داشته باشد. به عنوان مثال، وجود درد در سمت راست و پایین شکم نشان دهنده‌ی آپاندیسیت است.
  • درد در سمت چپ و پایین شکم ممکن است ناشی از دیورتیکولیت باشد.
  • اختلال مثانه و رحم باعث ایجاد درد در سمت پایین شکم می‌شود.

۴. مدت زمان درد

  • درد معده به دلیل سندروم روده‌ی تحریک پذیر ممکن است به صورت دوره‌ای ظاهر شود و سال‌ها ادامه داشته باشد، در حالی که درد معده به علت مشکلات صفراوی، قولنج، زخم معده، یبوست و دردهای قاعدگی معمولا چند ساعت طول می‌کشند.

زمان شروع درد، الگوی درد، محل دقیق درد و مدت زمان درد در تعیین علت معده‌درد اهمیت زیادی دارد.

مدام معده درد سراغت میاد و علتش رو نمی‌دونی؟

برای تشخیص علت حتما به پزشک مراجعه کن.

علت درد معده چیست؟

ما انواع درد معده را داریم. این درد را شما ممکن است در قسمت‌های مختلف معده و با شدت‌های مختلف حس کنید. هر یک از این انواع درد معده دلایل متفاوتی دارند که در زیر به بررسی آنها می‌پردازیم:

۱. گاز معده یا نفخ

علت درد در قسمت فوقانی معده ممکن است گاز باشد. گاز به طور طبیعی در روده‌ها و دستگاه گوارش ایجاد می‌شود. هنگامی که این گاز تجمع یابد، می‌تواند باعث ایجاد احساس فشار، یا پُری در فرد شود. ابتلا به عفونت، ویروس‌ها، اسهال یا یبوست می‌تواند باعث افزایش شدت گاز شود.

علائم معده درد در اثر نفخ عبارت‌اند از:

  • دردی که باعث ورم معده می‌شود.
  • احساس می‌کنید چیزی در معده در حال حرکت است.
  • زیاد آروغ می‌زنید.
  • اسهال یا یبوست دارید.

این نوع درد معده معمولا جدی نیست و طی چند ساعت برطرف می‌شود. یکی از مهمترین کارها، جلوگیری از بلع هوا و آرام غذا‌خوردن است.

۲. سوزش سر دل

باعث احساس سوزش در قسمت فوقانی معده یا همان درد سر معده و گاهی درد در دهان یا گلو می‌شود. این درد همچنین ممکن است با درد قلب در قفسه‌ی سینه اشتباه گرفته شود. زخم معده، ریفلاکس اسید یا حتی سرطان معده و مری می‌توانند از عوامل اصلی درد سر معده یا سوزش سر دل باشند. سوزش معده دایمی یا مکرر که بسیار دردناک است و با کاهش وزن غیرقابل توجیه اتفاق می‌افتد، می‌تواند نشانه‌ی بیماری جدی‌تری باشد و نیاز به بررسی دارد.

۳. ورم معده یا گاستریت

گاستریت یا باعث تورم و دردناک‌شدن مخاط معده می‌شود. ورم معده شدید یا حاد در کوتاه مدت اتفاق می‌افتد و به سرعت خود را نشان می‌دهد. گاستریت معمولا به دلیل عفونت باکتریایی مانند هلیکوباکتر پیلوری رخ می‌دهد. عفونت‌های باکتریایی معده با آنتی بیوتیک‌ها درمان می‌شوند.

برخی شرایط باعث تحریک مخاط معده می‌شوند و ورم معده مزمن را ایجاد می‌کند. بیماری کرون، بیماری‌های خود ایمنی،‌ سارکوئیدوز، آلرژی و ضعف سیستم ایمنی از دلایل ورم معده مزمن هستند. در ورم معده مزمن، تشخیص و درمان علت اصلی می‌تواند در روند درمان کمک‌کننده باشد.

موارد زیر می‌توانند از بدتر شدن علائم جلوگیری کنند:

  • داروهای کاهش اسید معده
  • رژیم غذایی حاوی موادی که کمتر اسیدی هستند
  • مسکن‌ها و داروهایی که از پوشش داخلی معده محافظت می‌کنند.

۴. ویروسی شدن و عفونت معده

می‌توانند باعث معده‌درد، استفراغ و حالت تهوع در فرد شود. افراد مبتلا به ویروس معده ممکن است سردرد، دردهای عضلانی و کاهش انرژی را هم تجربه کنند.

در بیش‌تر افراد، علائم در طی چند روز خود‌به‌خود از بین می‌روند. پرهیز از خوردن وعده‌های غذایی سنگین و نوشیدن مایعات به کاهش درد و استفراغ کمک می‌کند. اجتناب از کم آبی بدن امری حیاتی است؛ بنابراین نوشیدن مایعاتی که الکترولیت‌های از‌دست‌رفته را به بدن باز می‌گرداند بسیار مهم است. اما برخی افراد برای جلوگیری از کم آبی بدن ممکن است به درمان پزشکی احتیاج داشته باشند. از جمله افرادی که دارای سیستم ایمنی ضعیفی هستند، نوزادان و کودکان بسیار خردسال و افرادی که دارای بیماری‌های جدی مانند سرطان هستند.

۵. گرفتگی عضلانی

بسیاری از عضلات تا قسمت بالای معده گسترش می‌یابند. درد ناشی از آسیب عضلانی یا اسپاسم خفیف می‌تواند باعث ایجاد درد موقتی در قسمت فوقانی شکم شود. این نوع درد اغلب با ماساژ و استراحت بهتر می‌شود. درد‌های عضلانی در برخی افراد با استفاده از کیسه‌ی آب سرد و گرم نیز تسکین پیدا می‌کنند. اگر درد عضلانی شدید است یا بعد از چند روز بهتر نشد، برای ارزیابی به پزشک مراجعه کنید.

برای تشخیص علت معده‌درد و درمان آن باید به مراجعه کنید. در دکترتو می‌توانید با بهترین متخصصین گوارش آشنا شوید، به‌صورتی اینترنتی یا تلفنی با آنها مشورت کنید و برای دریافت نوبت مراجعه حضوری اقدام کنید.

۶. آپاندیسیت

به معنای عفونت آپاندیس است. اگر آپاندیسیت درمان نشود، می‌تواند باعث پاره شدن آپاندیس شود که تهدید کننده‌ی حیات است. در مراحل اولیه‌ی آپاندیسیت، فرد ممکن است درد مبهمی را در اطراف ناف خود احساس کند، اما این درد می‌تواند به قسمت بالای معده کشیده شود. با پیشرفت عفونت، درد به سمت راست و پایین حرکت می‌کند. در بیش‌تر موارد، پزشک جراح عمومی با برداشتن آپاندیس از طریق عمل جراحی، آپاندیسیت را درمان می‌کند.

۷. سنگ صفرا

سنگ صفرا به علت غلیظ شدن ماده‌ی صفرا تشکیل می‌شود و معمولا از جنس کلسترول یا بیلی روبین است. این سنگ‌های صفرا تا زمانی که باعث انسداد مجاری صفراوی نشود، مشکلی ایجاد نمی‌کند. انسداد مجاری صفراوی به وسیله‌ی می‌تواند باعث ایجاد درد شدید در بالای معده و استفراغ شود. عدم درمان سنگ‌های صفراوی می‌تواند بر عملکرد کبد و پانکراس تاثیر بگذارد. در این شرایط فرد ممکن است دچار زردی شود که این زردی در پوست و چشم دیده می‌شود و حتی ممکن است به عفونت جدی در لوزالمعده منجر شود. معمولا پزشک جراح عمومی با برداشتن کیسه‌ی صفرا، سنگ صفرا را درمان می‌کند و فرد می‌تواند زندگی منظمی بدون این عضو داشته باشد. در مواقعی که سنگ خیلی بزرگ نباشد، درمان دارویی می‌تواند علائم را برطرف کند. تغییر سبک زندگی، ورزش و رژیم کم چربی برای کاهش خطر بروز مجدد سنگ صفرا توصیه می‌شود.

بیماری‌های بخش دیگر دستگاه گوارش مانند آپاندیست، سنگ صفرا، بیماری‌های کبد و پانکراس، گرفتگی روده و یبوست و غیره هم می‌توانید باعث ایجاد معده‌درد شود.

۸. بیماری های کبدی یا پانکراس

کبد، لوزالمعده و کیسه‌ی صفرا با هم کار می‌کنند تا از هضم غذا پشتیبانی کنند. هر سه اندام در سمت راست و بالای معده قرار دارند. گاهی اوقات سنگ‌های صفراوی درمان نشده، مجاری صفراوی را مسدود می‌کنند و باعث درد در کبد یا پانکراس می‌شوند. مانند هپاتیت، می‌توانند باعث درد کبد شوند. پانکراتیت که به معنای التهاب لوزالمعده یا پانکراس است هم ممکن است باعث معده‌درد شود.

دکمه بازگشت به بالا