علمی و پزشکی

پیوند کبد مینیاتوری انسان به موش‌ها

طبق این گزارش شفاف و تصور کنید افرادی که به جای انتظار برای کبد اهدا شده نیاز به پیوند کبد دارند ، کبد جدیدی از سلولهای پوستی خود جوانه زده است. دانشمندان دانشگاه پیتسبورگ در ایالات متحده گامی بزرگ در جهت تحقق این ایده برداشته اند. آنها توانستند کبدهای کوچکی که از سلولهای پوست انسان ایجاد شده را با موفقیت به موش تبدیل کنند.

پیوندها می توانند جان بیماران را نجات دهند ، اما موانعی برای غلبه بر آنها وجود دارد. یكی از این موانع عدم اهداكننده است و دیگری اینكه سیستم ایمنی گیرنده در صورت یافتن عضو اهدا كننده ممكن است از پذیرش بافت جدید خودداری كند.

می توان اندام های جایگزین که از سلولهای خود بیمار رشد کرده اند رشد کرد. این کار می تواند زمانی انجام شود که بیمار به پیوند نیاز داشته باشد. سیستم ایمنی بدن این ارگانیسم را رد نمی کند زیرا سلول های آن را می شناسد.

محققان دانشگاه پیتسبورگ سلولهای کبدی را از سلولهای بنیادی انسان تولید می کنند و سپس آنها را به موش تبدیل می کنند. سلولهای کبدی انسان در کبد موش کشت شد که تمام سلولهای آنها را از دست داد. بنابراین ، چارچوبی برای اتصال سلولهای جدید به آن و حفظ ساختار اصلی ارگانیسم باقی مانده است.

دانشمندان سپس كبد كوچك را به پنج موش تبدیل كردند و وضعیت آنها را به مدت چهار روز بررسی كردند. مطالعات نشان داده است كه كیست های جدید كبدی در همه موش ها كار می كنند.

دانشمندان دریافتند که لیموها اسید ادرار را مخفی می کنند. آنها همچنین پروتئین های موجود در خون موش ها را شناسایی کردند. نتایج نشان داد که این آزمایش به دلیل مشکلات جریان خون در اطراف بافت همبندی موش 5 آزمایش انجام نشده است. موشها در مقابل رد پیوند مقاومت نشان دادند. در نتیجه ، این نتایج ممکن است در حیوانات دیگر موفق نباشد.

“Alejandro Soto-Gutierrez ، رهبر پروژه گفت:” هدف بلند مدت ما تأمین ارگان هایی است که می توانند جایگزین اندامهای اهدا شده شوند.

این مطالعه در ژورنال Cell Reports منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا