پیام‌هایی برای درگذشت جلیل تجلیل

پیام‌هایی برای درگذشت جلیل تجلیل
اطلاعات تکمیلی:

جلیل تگلیل، مترجم، مصحح و استاد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران، متولد 1313، پس از نبردی طولانی با درگذشت غلامعلی حداد عادل، در سن 90 سالگی درگذشت. رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی این ضایعه را تسلیت گفت

در این متن آمده است: «استاد پیشکسوت و باسابقه ادبیات فارسی شادروان دکتر جلیل تجلیل پس از زندگی پربرکت و سرشار از تلاش علمی، دانشجویی و خدماتی، وطن را ترک کرده است.

وی در آذربایجان متولد شد و محبوب ترین خویشاوند زبان فارسی بود و زندگی خود را در جهت ارتقای زبان و ادبیات فارسی کوشید. بسیاری از اساتید زبان و ادبیات فارسی کنونی دانشگاه، این امتیاز را داشته اند که در رأس درس او بنشینند و از دانش او بهره ببرند و از آداب و روش های تدریس دینی و احترامی و اخلاقی او آگاه شده اند. او

فرهنگستان زبان و ادب فارسی درگذشت دانش‌آموزان و جامعه، همکاران و دانشجویان دانشگاه تهران را به جناب آقای دکتر جلیل تجلیل تسلیت عرض نموده و برای بازماندگان محترم آرزوی سلامتی و آرزوی سلامتی داریم. برای آمرزش و آرامش خاطر از جانب پروردگار مهربان به این معلم درگذشته.

همچنین اکبر ایرانی، مدیر اجرایی پژوهشگاه میراث مکتوب در پیامی نوشت: درگذشت دکتر جلیل تجلیل، استاد زبان فارسی دانشگاه تهران، معانی و بیان، اسرار را تسلیت می گویم. البلاغه، صحیح المریات الاشار، خواجه نصیر طوسی و نقشبند سخن.

زمانی ریاست کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه و زمانی مدیر گروه فارسی دانشکده ادبیات بود. یک سال فرصت شاگردی در دانشگاه توفیق را داشتم و از محضر ادبی ایشان بهره بردم.

او یکی از معدود اساتید ادب فارسی بود که تا به حال دیدم که با لهجه شیرین آذربایجانی، ادبیات کلاسیک و متون کهن فارسی را روان و با لهجه های اروتیک و گاه ریتمی که در محتوای صدایش نهفته بود، می خواند. او در کنار زبان بدن و حرکات دست، به آموزش و تأثیرگذاری بر مخاطبانش می پرداخت.

یادش گرامی و روحش قرین رحمت الهی باد.

برخی از آثار جلیل تجلیل در زمینه تألیف، ترجمه و تصحیح عبارتند از: «الغدیر»، «میارالعشر خواجه نصیرالدین طوسی»، «گزیده متون ادبی فارسی»، «معنا و بیان»، «جنس در ادبیات فارسی». «نك سوفون»، «هنرها و صنايع»، «تحليل شعر اسرار البلاغه»، «مدي كيست»، «شرح مسائل تاريخي و ورشو»، كتابداران مدرن در «اسلام».

دکمه بازگشت به بالا