تازه های کسب و کارعمومی

پاک کردن لکه و از بین بردن بوی استفراغ از روی فرش

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که توسط یکی از اعضای خانواده و یا حیوان خانگی روی فرش استفراغ شده باشد. حالا که به این مقاله سر زده‌اید بدین معنی است که کار از کار گذشته و به دنبال راه حل برای مشکلتان هستید؛ با وجود بوی بد ناشی از لکه استفراغ دیگر نگران نباشید که در ادامه مقاله با روش‌های شستشو و پاک کردن لکه روی فرش آشنا می‌شویم.

نکات ضروری:

  1. قبل از شروع هر اقدامی لازم است که با نوع و جنس الیاف موجود در فرش آگاه شوید تا از مواد مناسب برای لکه بری استفاده کنید؛ بدین منظور می‌توانید از برچسب پشت فرش کمک بگیرید.
  2. برای شروع تمیز کاری حتما از دستکش و لباس مناسب استفاده کنید، زیرا ممکن است دستان و لباس‌ها بوی بدی به خود بگیرند.
  3. تمامی پنجره‌ها و درها را باز کنید تا بوی بد ناشی از استفراغ از بین برود.
  4. برای از بین بردن بوی بد استفراغ روی فرش می‌توانید از روغن درخت چای، روغن اسطوخدوس استفاده کنید.
  5. استفراغ، یک حالت اسیدی است که به الیاف فرش آسیب می‌زند؛ بنابراین باید قبل از خشک شدن، سریعا از روی فرش جمع آوری شود.
    6. برای لکه بری و تمیز کردن فرش‌های ابریشمی و پشمی حتما از خدمات قالشویان استفاده کنید.

مراحل جمع آوری استفراغ روی فرش

در زمان پاک کردن لکه، برای جلوگیری از انتقال میکروب و باکتری ناشی از استفراغ حتما از دستکش استفاده کنید؛ سپس به کمک کاردک یا دستمال مقدار اضافی استفراغ را از روی فرش بردارید.

می‌توانید از پکینگ پودر، نمک، شن و یا نشاسته ذرت برای جذب بهتر مواد موجود در فرش استفاده کنید؛ بدین صورت که یکی از موارد ذکر شده را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی فرش بریزید؛ سپس بعد از گذشت زمان لازم محل را با جارو برقی تمیز کنید.

برای خارج شدن تمام مواد اسیدی ناشی استفراغ بهتر است فرش را بشورید. یک تشت زیر فرش بگذارید و محل لکه را با آب سرد شستشو دهید. سپس مقداری از شامپو فرش را با آب سرد ترکیب کرده و به کمک اسفنج روی فرش مالش دهید و آبکشی کنید. در پایان فرش را با حوله یا سشوار خشک کنید.

زمانی که فرش کاملا خشک شد مقداری جوش شیرین روی محل لکه ریخته و اجازه دهید چند ساعت روی فرش باقی بماند؛ سپس فرش را جارو برقی بکشید.

ممکن است بعد از انجام تمام مراحل بالا همچنان اثری از لکه روی فرش باشد و بوی بد ناشی از استفراغ زیر بینی‌تان بزند. نا امید نشوید قطعا راه حلی وجود دارد.

* اگر بخار شوی در دسترس دارید می‌توانید به کمک بخار، باکتری‌های موجود در فرش را از بین ببرید.

* از یک دستمال مرطوب آغشته به محلول ضدعفونی کننده برای پاک کردن لکه باقی مانده می‌توانید کمک بگیرید. لازم به ذکر است که دستمال را محکم روی فرش نکشید زیرا موجب پارگی الیاف می‌شود.

مراحل جمع آوری استفراغ روی تخت

نحوه پاک کردن لکه استفراغ روی تخت همانند موارد بالا است؛ در ابتدا مواد اضافی را با دستمال جمع آوری کنید.

در صورتی پارچه تشک قابل جدا شدن است حتما با آب گرم بشورید تا باکتری‌های موجود از بین برود.

در صورتی که پارچه تشک غیر قابل جدا شدن است با دستمالی نمدار آغشته لکه های استفراغ از بدترین چیزهایی هستند که ممکن است بر روی فرش بریزد و باید آن را پاک کنید.

همراه با لکه، استفراغ با یک بوی تند و فراگیر همراه است بنابراین باید فوراً استفراغ را تمیز کنید، قبل از اینکه بوی آن در خانه پخش شود و برطرف کردن لکه نیز دشوار تر شود.

برای پاک کردن لکه استفراغ از روی فرش خود، نگران نباشید. ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید تا نحوه پاک کردن استفراغ از فرش را به شما آموزش دهیم.و همچنین می توانید برای پاک کردن آن از خدمات استفاده نمایید.

  1. پیش از هر کاری، استفراغ را از فرش پاک کنید

تا حد امکان با قاشق یا کاردک لکه استفراغ را از فرش پاک کنید. اگرچه این واقعاً ناخوشایند به نظر می رسد اما با این کار، می توانید بدون فشار دادن، مقدار اضافی استفراغ را پاک کنید تا در هنگام تمیز کردن لکه، بیشتر به عمق فرش نفوذ نکند و یا لکه را گسترش ندهد.

1.دستکش یکبار مصرف یا لاتکس دست کنید. با این کار علاوه بر جلوگیری از برخورد دست با مواد ناخوشایند، از آلودگی میکروبی دستان خود نیز محافظت خواهید کرد. (اگر دستکش ندارید، می توانید یک کیس پلاستیکی به دست خود بکشید)

2.به کمک یک قاشق، کاردک، یک تکه مقوا یا حتی یک دستمال کاغذی مواد را تا جای ممکن از فرش تمیز کنید. (اگر از دستمال پارچه ای استفاده می کنید، حتما آن را در ماشین لباسشویی بشویید اما دقت کنید که تکه های استفراغ در ماشین لباسشویی گیر نکند)

  1. بر روی لکه، جوش شیرین یا نشاسته ذرت بپاشید

جوش شیرین می توند رطوبت اضافی محل لکه را جذب کند. برای این منظور، مقداری جوش شیرین بر روی لکه بریزید. 10 تا 15 دقیقه صبر کنید تا جوش شیرین رطوبت را جذب کند. پس از آن به کمک جاروبرقی، جوش شیرین را از فرش پاک کنید. ( از سری لوله ای شکل شلنگ جاروبرقی استفاده کنید)

  1. محل را پاکسازی دهید

از یک پارچه تمیز و آب گرم ساده برای رفع استفراغ باقی مانده استفاده کنید. کمی آب گرم داخل یک بطری اسپری بریزید. آب را بر روی محل لکه اسپری کنید. سپس به کمک یک دستمال، دستمال کاغذی یا حوله، محل را تمیز کنید. این کار را تا جایی ادامه دهید که لکه کاملا از بین برود.

لکه را مالش ندهید تا بقایای استفراغ به عمق الیاف نفوذ نکند.

4.از نوشابه استفاده کنید

نوشابه می تواند لکه استفراغ را به خوبی پاک کند. کمی نوشابه بر روی محل لکه بریزید. یک پارچه یا حوله سفید تمیز بردارید و به آرامی روی لکه فشار دهید تا رطوبت اضافی را از فرش خارج کند. در صورت نیاز نوشابه بیشتری بر روی لکه بریزید و آن را با پارچه خشک و تمیز کنید.

  1. از سرکه کمک بگیرید

سرکه سیب (سرکه سفید) و آب سرد را با نسبت مساوی در یک بطری اسپری مخلوط کنید. محلول را روی محل لکه اسپری کنید. اجازه دهید 15 دقیقه بر روی لکه بماند. سپس از یک پارچه خشک و تمیز برای پاک کردن سرکه استفاده کنید.

بعد از اینکه بیشتر سرکه را با پارچه تمیز کردید، یک برس سفت یا یک مسواک روی محل لکه بکشید تا مابقی سرکه خارج شود و سپس با یک دستمال آن را تمیز کنید.

  1. پراکسید هیدروژن را امتحان کنید

مقدار مساوی پراکسید هیدروژن را با آب و مایع ظرفشویی مخلوط کنید. مقدار کمی از مخلوط آماده شده را روی فرش بریزید و 30 دقیقه زمان دهید تا محلول روی فرش بماند. سپس به کمک یک دستمال یا پارچه تمیز سعی کنید تا کف بر روی محل ایجاد کنید. سپس با یک حوله تمیز، محل را خشک کنید.

پس از انجام پاک کردن لکه با پراکسید هیدروژن و مایع ظرفشویی، مهم است که آن را با آب از فرش خارج کنید تا باعث جذب گرد و غبار نشود. برای این منظور کمی آب روی محل مورد نظر بریزید تا کف و محلول شسته شود.

  1. با این روش، یک محلول پاک کننده لکه تهیه کنید!

2 فنجان آب گرم را با 1 قاشق غذاخوری نمک، 1 قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، نصف فنجان سرکه سفید و 2 قاشق غذاخوری الکل مالشی ترکیب کنید. یک دستمال یا اسفنج بردارید و به محلول آغشته کنید. سپس محل لک شده را با آن تمیز کنید. بعد از پاک کردن لکه، به کمک آب، محل را آبکشی کنید.

می توانید از محلول های لکه بر آماده استفاده کنید.

  1. آمونیاک

1 قاشق غذاخوری آمونیاک را با 1 فنجان آب مخلوط کنید. مخلوط را روی لکه بریزید. با یک دستمال محل را تمیز کنید. سپس لکه را با آب شستشو دهید.

دقت کنید آمونیاک سمی است بنابراین در محل مورد نظر، تهویه مناسب ایجاد کنید.

9.لکه را با اتو پاک کنید

2 قسمت آب را با 1 قسمت سرکه سفید مخلوط کنید و بر روی محل لکه اسپری کنید. سپس یک پارچه سفید مرطوب را بر روی لکه قرار دهید. اتو را روی تنظیم بخار قرار دهید و 30 ثانیه روی نقطه را اتو کنید.  در صورت لزوم چندین بار این کار را تکرار کنید.

اتو را در یک مکان نگه ندارید تا فرش دستباف نسوزد. هرگز فرش را مستقیما اتو نکنید.

در صورتی که لکه هنوز از بین نرفته است، به پورتال مراجعه کنید و از متخصصین قالیشویی کمک بخواهید.

لکه بری در قالیشویی

لکه بری فرش، یکی از انواع خدمات ارائه شده در قالیشویی های حرفه ای است. قالیشویی توحید به عنوان یک قالیشویی مجاز عضو رسمی اتحادیه، خدمات متنوعی از قبیل قالیشویی، مبل شویی و موکت شویی را با رعایت تمام استانداردهای بهداشتی و اسلامی ارائه می نماید.

قالیشویی توحید

قالیشویی توحید با دارا بودن شعب مختلف در سرتاسر تهران، کرج، شمیرانات و جدیدرین شعبه یعنی  … می تواند خدمات خود را با سرعت بالا در اختیار مشتریان قرار دهد. شما می توانید پس از ورود به پورتال مجموعه توحید با کلیک بر روی گزینه ثبت سفارش آنلاین قالیشویی، به راحتی از خدمات ما استفاده نمایید. همچنین شما می توانید از صفحه تماس با ما از طریق شماره تلفن های مجموعه، سفارش خود را به صورت تلفنی ثبت نمایید.

به مواد ضدعفونی کننده روی لکه بکشید.

برای آشنایی با انواع محلول‌های لکه بر به سایت زیر مراجعه کنید.

درصورت ریختن استفراغ روی فرش چه باید کرد؟

  1. لباس مناسب و دستکش تان را بپوشید، طوری که لباس های خانگی تان در پروسه تمیزکاری کثیف نشوند. دستکش ها مانع از بو گرفتن دست می شوند.
  2. تمام درب ها و پنجره ها را باز بگذارید تا هوای خانه تهویه شود.

3.از دستمال یا حوله کاغذی برای برداشتن بخش های جامد استفراغ استفاده کرده و آن را در سطل زباله بگذارید. این دستمال ها را در ماشین لباسشویی نشویید چون ممکن است مواد داخل آن به لباس ها بچسبند.

  1. برخی از مواد جاذب مانند نمک ، بکینگ پودر، ، شن یا دئودورانت فرش در بخش مورد نظر بریزید و محل را به مدت 15 دقیقه ترک کنید. این کار باعث می شود که استفراغ را از الیافت فرش بلند شود.
  2. از برای برداشتن مواد باقیمانده دیگر استفاده کنید.
  3. برای تمیز کردن محل کثیف شده میتوانید از یک شامپو فرش استفاده کنید.

 

نحوه پاک کردن لکه استفراغ از روی فرش

  1. لکه ها را با استفاده از پارچه مرطوب و تمیز پاک کنید. پارچه را به زمین نسایید چراکه این کارموجب وارد کردن مواد استفراغ به الیاف فرش می شود.
  2. اجازه دهید که قسمتی را که تمیز کرده اید ، یک شب بماند و به طور طبیعی خشک شود.
  3. حتی اگر فرش را بخوبی تمیز کرده باشید و تهویه اتاق هم مناسب بوده باشد ، ممکن است بوی تند و زننده استقراغ باز هم ادامه داشته باشد. اگر بو خیلی تند بود ، مراحل مذکور را دوباره طی کنید.
  4. قسمت کثیف شده روی فرش را میتوان با استفاده از یک بخار شو به طور کامل تمیز کرد. بخار به از بین بردن باکتری ها و میکروب هایی که موجب ایجاد بویی بد می شوند بسیار موثر است.

11.برای اطمینان از تمیزی کامل میتوانید از برخی ضد عفونی کننده ها نیز استفاده کنید.

  1. از یک دئودورانت فرش برای اسپری کردن روی محل مورد نظر استفاده کنید ؛ و نیز میتوان از روغن مرکبات ، روغن درخت چای یا روغن اسطخودوس برای تمیز کردن فرش از هرگونه بوی بد استفاده کرد.
  2. پس از انجام تمامی این مراحل فرش کاملا تمیزمیشود ، اکنون یک بار دیگر با دستمالی تمیز محل مورد نظر را تمیز کنید.

 

دکمه بازگشت به بالا