اقتصادی

ویلا نصف قیمت شد! – سلام آنلاین

کارشناسان املاک می گویند بن بست در بازار املاک بسیاری از صاحبان خانه های لوکس در تهران و شمال کشور را مجبور کرده است تا دو سال پیش واحدهای خود را تا 50 درصد تخفیف به فروش برسانند.

احمدرضا سرحدی در گفت وگو با سلام آنلاین، اظهار کرد: کاهش مسکن ابعاد مختلفی دارد که مربوط به تاثیرگذاری این بازار در اقتصاد کشور است. در چند دهه گذشته، بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران، علاوه بر سرمایه گذاری بخش خصوصی، بانک ها، مؤسسات و سازمان ها در حوزه املاک، حول محور بازار مسکن و ساخت و ساز بوده است.

وی افزود: وضعیت تورم باعث افزایش قیمت مسکن و خروج از قدرت خرید اقشار متوسط ​​و پایین جامعه شد. در نتیجه، مسکن به یک کالای لوکس تبدیل شده است که تنها تعداد کمی از مردم توانایی خرید آن را دارند. برخی از خریداران مصرفی واحدهای خود را تبدیل می کنند و در بازار مسکن حضور دارند، اما خانه اولی ها سهمی در این بازار ندارند.

عضو سازمان نظام مهندسی عمران تاکید کرد: با توجه به عمرانی و راکد بودن فعالیت‌های عمرانی، یک درصد مهندسان توانستند راننده تاکسی آنلاین شوند. تورم بر قیمت زمین، فولاد، سیمان، لوکوموتیو، دستمزد کارگران، مهندسان و غیره تاثیر می گذارد. در نتیجه قیمت ها افزایش یافته است. از سوی دیگر مشتری خرید آپارتمان وجود ندارد، بنابراین ساخت و ساز بسیار کاهش یافته و برخی از پروژه های ناتمام رها می شوند.

وی کاهش شدید معاملات ملکی را ناشی از این شرایط دانست و گفت: در هفته های اخیر شاهد هستیم که بسیاری از واحدهای لوکس در تهران و شمال کشور زیر قیمت فروخته شده و مشتری برای آنها وجود ندارد. بسیاری از ویلاها در شمال دو سال پیش با 50 درصد تخفیف به فروش می رسند. این یک پدیده جدید مرتبط با بحران اقتصادی و عدم اطمینان فعلی است. کاهش قیمت در خودروهای لوکس و گران قیمت خارجی نیز قابل مشاهده است.

سحدی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی فاقد برنامه ریزی مناسب برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن است، گفت: در این وزارتخانه اطلاعات کافی درباره برنامه های مسکن وجود ندارد.

این کارشناس بازار مسکن یادآور شد: زمانی که دولت قصد دارد سالانه یک میلیون خانه بسازد، پیشنهاد می شود. آنها بعداً اعلام کردند که سازمان های دولتی از واگذاری زمین خودداری کرده اند. چنین چیزی غیر قابل قبول است. زیرا آن ابزارها از درون دولت می آید.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا