اجتماعی

وقتی یک نهاد حمایتی باعث صرفه‌جویی اقتصادی هزاران میلیاردی می‌شود

این در حالی است که کمیته امداد در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1396 تا 1396) موظف به توانمندسازی مددجویان خود بوده و بر این اساس باید سالانه 70 هزار شغل ایجاد کند که 701 هزار نفر از این تعداد نیازمند شغل هستند. مشتریان در چهار سال 96-99 تبدیل می شوند.

به گزارش سلام آنلاین. در همین راستا خردادماه سال گذشته حجت الله عبدالملکی معاون سابق وزیر کار و امور خودگردان از ارسال یک سوم نرخ بیکاری کل کشور به کمیته امداد خبر داد. یک میلیون نفر از اعضای خانواده تحت پوشش کمیته امداد مشمول اشتغال هستند و 500 هزار بیکار نیازمند نیز از خدمات مناسبتی این نهاد بهره مند می شوند.

بر این اساس، در بند ب ماده 83 برنامه ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (1396-1396)، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور موظف به توانمندسازی هستند. افراد تحت پوشش، درصد کمیته امداد امام خمینی (ره) و 30 درصد سازمان های بهزیستی برای داشتن شغل. بر اساس بودجه سالانه، دولت ابزارهای استقراض لازم را برای تحقق این امر در نظر خواهد گرفت.

کمیته امداد در سالهای اخیر توانسته است بر اساس وظایف تعیین شده در چارچوب اسناد فوق (قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، اساسنامه نهاد قانونی قانون پنج ساله ششم توسعه) برنامه های تقویت اقتصادی را اجرا کند. ) سیاست کلی اقتصاد مقاومتی اعلام شده از سوی مدیران ارشد) به توسعه و اجرای مددجویان با تمرکز بر کار راهبردی در مبارزه با فقر در چارچوب الگوی پیشرفت ایران اسلامی می پردازد.

این الگو دارای رویکرد تحولی جهادی در سه راهبرد «توسعه مشارکت فعالان کسب و کار (با تمرکز بر استخدام نیروهای متخصص در کشور و جلب همکاری ذینفعان، جهادگران، کارآفرینان، مراکز نوآوری، پارک‌های فناوری» است. شرکت‌های مبتنی بر دانش مراکز آموزش فنی و حرفه ای، شرکت ها و کارخانجات متوسط ​​و بزرگ، اصناف، صنایع خرد، کارخانجات صنعتی، مراکز مشاوره اشتغال و … توسعه زنجیره های ارزش منتخب (با اولویت زنجیره های ارزش موثر در اقتصاد ملی و در راستای اهداف اکوسیستم امداد در صنایع دستی، فناوری اطلاعات و ارتباطات، صنعت، اسباب بازی، کشاورزی، دامپروری دستیابی به اهداف اقتصاد مقاومتی، ریشه کنی فقر، توسعه عدالت اقتصادی و اجتماعی و بهبود زندگی خانواده های فقیر. خانواده و اعاده حیثیت افراد و خانواده ها در جامعه و ترویج و نهادینه سازی فرهنگ اسلامی و ارزش های تولید نیروی کار و جهاد اقتصادی. در جامعه یکی از اهداف و برنامه های کار و خودکفایی کمیته امداد است.

بالاخره آنچه جزء برنامه و جامعه هدف برنامه کاری این نهاد است خانواده های فقیر حق کار هستند.

از آنجایی که در چارچوب تئوری اقتصاد مقاومتی، ماموریت کمیته امداد، کاهش و تقویت اقتصاد خانواده های بی بضاعت با ایجاد اشتغال و مسکن برای این خانواده ها است، اولین برنامه کمک های اولیه برای ایجاد اشتغال، توسعه کسب و کار آرام است. محیط زیست و برنامه دوم برای ورود به عرصه اصلاح فضای کسب و کار کشور در چارچوب برنامه توسعه فضای کسب و کار مدل عملیاتی بر دو استراتژی توسعه فعالان تجاری و دوم استراتژی توسعه محیط کسب و کار زنجیره ارزش مخاطبان. نظریه های اساسی در راهبرد توسعه همکاری فعالان کسب و کار، استفاده از توانمندی هایی مانند مدارس، آموزش و مهارت های کسب و کار، پارک ها، علم و فناوری، شرکت های مبتنی بر دانش، موسسات، اشتغال، کارآفرینان حرفه ای، آژانس های کاریابی و کارفرمایان، خیرین. ، کارآفرینان، جهادگران. کارآفرینان، بانک ها و مؤسسات مالی و اعتباری و … با تمرکز بر تخصصی شدن جمعیت بر اساس دو نظام «هدایت شغلی» و «هدایت شغلی» متناسب با وضعیت دو گروه اصلی. از دستیاران.

حضار سیستم هدایت شغلی کارمندان شغل محور که در ابتدا توانایی راه اندازی یک سرمایه گذاری تجاری را دارند اما فاقد یک یا چند پیوند کلیدی مانند مهارت یا سرمایه هستند در نظر گرفته می شوند و مخاطبان سیستم هدایت شغلیکسانی که مشاغلی را از دست می دهند که فاقد مهارت های اساسی برای تولید و مشاغل هستند و به رهبرانی نیاز دارند تا در صورت داشتن مهارت های لازم به آنها کمک کنند تا مستقل کار کنند.

در سیستم هدایت شغلی متخصصین مجرب و متخصص متناسب با بوم شناسی اقتصادی کار کمیته امداد و نجات وظیفه طراحی مسیر شغلی متقاضی و راهنمایی وی در این مسیر را بر عهده دارند.مشاوره استخدامی، موسسات کاریابی، کارفرمایان، مدارس. موسسات مالی، موسسات خیریه و … مسیر شغلی متقاضی را آماده می کنند و تا پایان کار و سپس بین 3 تا 5 سال از دستورات وی پیروی می کنند. آنها فعالیت های پروژه را برای اطمینان از پایداری پروژه و اطمینان از تداوم آن نظارت می کنند.

در سیستم هدایت شغلییک رهبر حرفه ای که یک کارآفرین حرفه ای با سابقه موفقیت در زمینه کاری خاص است و به تمام حلقه های زنجیره ارزش به صورت حرفه ای تسلط دارد و به طور کلی مورد تایید کمیته نجات است. در این سیستم، رهبران شغلی در مرکز برنامه ریزی قرار دارند و با گسترش زنجیره ارزش فعالیت های خود، فرصت های شغلی جدید و مستقلی را برای متقاضیان ایجاد می کنند و هر دو استارت آپ را خود مدیریت می کنند. به تفاهم نامه منعقده با امداد رسانی و قرارداد منعقده با متقاضی)) انجام امور امدادی زیر نظر همکاران.

برخی از خدمات پیشتازان شغلی به مجریان طرح های امدادی تعریف شده در چارچوب تفاهم نامه و قرارداد شامل مشاوره و ارزیابی استعدادها، آموزش و کمک های فنی، کمک در تامین فضای کسب و کار، کمک در تامین مواد اولیه و تجهیزات. مشاوره فنی در حین تولید و اطمینان از عرضه در بازار برای محصول.

وظیفه ویژه شبکه امداد و نجات در این سامانه شناسایی، ارزیابی و بکارگیری ناظران و نظارت موثر بر عملیات آنهاست. بر اساس آمار سال 98-99، 1500 نفر از مدیران شغلی کشور با امدادرسانی همکاری کردند و بر اساس برنامه مصوب، هر کدام به طور متوسط ​​40 فرصت شغلی ایجاد کردند. بر اساس این پیش بینی، مشکل بیکاری محرومان با جلب همکاری 20 هزار نفر از مدیران شغلی به شرط تامین منابع مورد نیاز به طور کامل حل می شود.

بخش دیگر و رکن دوم در مفهوم امدادرسانی در قالب طرح توسعه کسب و کار امدادی توانمندسازی است که در آن باید تمهیداتی اندیشیده شود تا با همکاری جمعی کارگران، برنامه کاری برای جامعه هدف اجرا شود. اساس برنامه توسعه محیط کسب و کار امداد، حمایت از کارجویان مجاز شامل کاریابی، بررسی دوره ای (حداقل هر سه ماه یک بار در سال اول و حداقل هر شش ماه یک بار) در سال دوم، پنجم) است. وضعیت پروژه اجرا شده یا کاریابی، شناسایی مشکلات پروژه و جلوگیری از خلأهای پروژه و اطمینان از تداوم آن) مشاوره و ثبات اقتصادی نیز انجام می شود.

وظیفه کمیته امداد ایجاد 70 هزار شغل در سال

کمیته امداد و نجات طبق برنامه ششم توسعه سالانه 70 هزار شغل ایجاد می کند. یعنی 350000 شغل در 5 سال اول. این در حالی است که در 4 سال 96 تا 99 هزار و 701 هزار مددجوی نیازمند با استفاده از خدمات اشتغال مشغول به کار شدند. یعنی بیش از 2.5 برابر برنامه کاری ایجاد می شود.

بررسی عملکرد این نهاد نشان می دهد با توجه به اینکه قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کمیته امداد موظف است در سه سال 97، 98 و 99 به طور متوسط ​​حدود یک مورد توانمندسازی جوامع هدف خود را انجام دهد. کارمند از طریق سامانه امداد به کار گرفته می شود.

درآمد خالص را وارد خانواده کنید

تا سال 1399 برنامه کاری مددجویان کمیته امداد 17500 میلیارد تومان درآمد داشت که بیش از دو برابر مستمری مددجویان بود. همچنین برنامه کاری مددجویان کمیته امداد در چهار سال 1396 تا 1395 مبلغ 36800 میلیارد تومان بوده که 42 درصد بیشتر از کل مستمری پرداختی به مددجویان کمیته امداد است.

این در حالی است که به گفته این آژانس و بر اساس گزارش تاثیرگذار اقتصادی، برنامه های اشتغال در بخش اشتغال 4800 میلیارد تومان در هزینه های عمومی کشور صرفه جویی می کند.

اما در سال گذشته (1400) هدف کمیته امداد ایجاد 300 هزار فرصت شغلی بود که بر اساس اطلاعیه روابط عمومی، 10 هزار میلیارد تومان در قالب تبصره 16 بودجه 1400 به برنامه کاری مددجویان اختصاص یافت. از این موسسه در سال 1400 در مجموع 54000 خانوار به دلیل برنامه امداد و نجات خودکفا و از بیمه خارج شدند.

هدف کمیته امداد از ایجاد اشتغال در سال 1401 چیست؟

این در حالی است که در سال 1401 کمیته امداد موظف به ایجاد 500 هزار فرصت شغلی شد که بر اساس مصوبه کمیته تلفیق شورای اسلامی، 25 هزار میلیارد تومان برای مددجویان در سال آینده برآورد شد. در همین راستا چندی پیش مرتضی فیروزآبادی نایب رئیس کمیته های کارگری و خودگردان کمیته امداد افزایش درآمد مددجویان از این طرح را یکی از سیاست های کمیته امداد در سال آینده دانست و گفت: تلاش خواهیم کرد. برای افزایش درآمد مشتری از کار در سال آینده. ما در این زمینه پروژه هایی داریم که از جمله آنها اجرای پروژه های زنجیره ارزش است.

وی گفت: طرح هدایت شغلی در سال آینده با هدف ایجاد زنجیره ارزش تقویت می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا