واکنش‌های سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»

واکنش‌های سینماگران ایرانی به درگذشت «مادر سینمای آسیا»

به گزارش سلام آنلاین، آرونا واسودوف نویسنده، منتقد، تهیه کننده مستند، بنیانگذار نت پک و کارگردان جشنواره هند که میراث بزرگی در سینمای آسیا از خود به جای گذاشته و از علاقه مندان سینمای ایران است، چند روز پیش در سن جوانی درگذشت. از 88.

به بهانه درگذشت آرونا واسودوف، معروف به مادر فیلم های آسیایی، محمد اتابایی، کارشناس بین المللی سینمای ایران، پوران درخشنده کارگردان و کارگردان و منتقد هوشنگ گلمکانی در مطلبی جداگانه که در اختیار سلام آنلاین قرار گرفته است از تاثیر این زن می گوید. در مورد رشد و ارتقای سینمای آسیا

محمد عتبایی در مقاله ای به زندگی و تاثیر شگفت انگیز این فیلمساز زن در تبلیغ فیلم های آسیایی که به سلام آنلاین داده است پرداخته است.

این مقاله را در ادامه می خوانیم:

«نوشتن در مورد برخی افراد با ویژگی های خاص ساده به نظر می رسد، اما در واقع دشوار است. Aruna دکتر Aruna Vasudev یک فرد خاص است. نه به خاطر سابقه عالی او در فرهنگ و هنر، بلکه بیشتر به دلیل تلاش های خستگی ناپذیر او برای هدایت و تبلیغ فیلم های آسیایی در سراسر جهان. پدر و همسرش دیپلمات بودند و در اواسط شورش های سال 1968 در فرانسه نیز در طی سفرهای بی شماری شخصیت کوشا خود را پرورش داد. پایان نامه دکتری او درباره نیاز به آزادی و نقش گناه در سینمای هند است.

از سال 1988، او فصلنامه انگلیسی زبان Sinmaya را با دو زن هندی دیگر، Lathika Padgwankar و Rashmi Duraiswamy اداره می کند. مجلات خواندنی از صفحه اول تا آخرین صفحه و یافتن سینما و فیلمسازان از سراسر آسیا. به قدری موفقیت آمیز بود که یونسکو از او خواست در سال 1990 کنفرانس فیلم آسیایی را در دهلی نو افتتاح کند و به قدری موفقیت آمیز بود که این کنفرانس در سال 1991 به نقطه شروع «نت پک» تبدیل شد، شعار رسانه های سینمایی آسیا. و اکنون، در سی و سومین سال، میراث دیرینه آرونا واسودف به یک موسسه جهانی با تعداد زیادی داور در تعدادی از مراسم تبدیل شده است، بدون اینکه حمایت مالی خاصی داشته باشد و فقط از طریق اعضای خود کتاب‌هایی منتشر کرد …

از سال 1370 چشم به ایران گشود و چندین بار در جشنواره فیلم فجر شرکت کرد و برای آشنایی بیشتر با صنعت سینما و سینماگران ایران دوست شد. او به فرهنگ، هنر و تاریخ ایران علاقه مند است. می گفت تو یک ایرانی خوش تیپ هستی و در هنر شگفت انگیزی. او در اولین مقاله خود در مورد فجر بخشی را به مجری خوش تیپ و بلند قامت ایرانی خود اختصاص داد که ما را به امور بین الملل فارابی خنده و خنده کرد! او شناخت خوبی از فیلم های ایرانی دارد و درباره آن ها نوشته است و فهرست تهیه کنندگان مورد علاقه اش پر است از فیلمسازان و اهالی سینمای ایران، از داریوش مهرجویی، عباس کیارستمی و بهرام بیضایی گرفته تا محسن، پوران درخشانده، رخشان بانی اعتماد، فاطمه معتمد آریا و هوشنگ گلمکانی و بسیاری دیگر. او شیفته شعر، ادبیات، موسیقی و هنرهای تجسمی ایران بود و هنوز هم پوستر جشنواره فجر با طراحی ابراهیم حقیقی را در خانه اش قاب دارد.

مجله مستقل Cinemaya دوام چندانی نداشت و پس از چند سال تعطیل شد، اما از سال 2008 آرونا جشنواره فیلم Osian Sine Fan را در دهلی نو با تمرکز بر فیلم های آسیایی و عربی آغاز کرد و چه نسل عجیبی از هند. جشنواره آنها را به سینماهای منطقه معرفی کرد. او با یک دست کنفرانس های زیادی در مورد فیلم های آسیایی و جلسات نت پک در جشنواره های مختلف پخش می کند. این تاثیر نه تنها بر دوستداران سینما، بلکه بر فیلمسازان و مدیران جشنواره های بین المللی نیز هست. هیچ فیلمساز مشهور آسیایی را نمی‌توانید پیدا کنید که به واسودف که کارگردان را به عنوان بخش عمده جشنواره‌های اروپا و آمریکای شمالی به فیلمسازان آسیایی معرفی کرده، مدیون نباشد. به همین دلیل عنوان «مادر فیلم های آسیایی» را برای خود ساخت.

او اعتقاد عجیبی به توانایی های آسیایی ها داشت و بزرگترین غمش این بود که خود آسیایی ها توانایی های یکدیگر را فراموش کردند. بسیاری از قاره های سینمایی قاره کهن از آرونا به خاطر تلاش و تلاش او برای میراث سینمایی هر کشور آسیایی سپاسگزار هستند. جشنواره فیلم Jogja-Netpack در اندونزی جایزه Apsa-Netpack برای بهترین فیلمساز جوان در استرالیا جوایز فیلم آسیا-اقیانوسیه تنها نمونه ای از فعالیت های Aruna Vasudev است.

در سال‌های اخیر با افزایش سن کمتر به سفر می‌رفت و به نقاشی روی می‌آورد و به طرز عجیبی با جوهر و مرکب چینی آثار بدیع در نمایشگاه‌های دیگر خلق می‌کرد.

شادی سال آخر او دخترش یامینی و نوه اش بود که با یکی از اعضای خانواده گاندی ازدواج کرد. آرونا واسودوف صبح روز پنجشنبه پانزدهم شهریور در بیمارستانی در دهلی نو در آستانه هشتاد و هشتمین سالگرد تولدش درگذشت.

Vasudev ترکیبی از گناهان است

هوشنگ گلمکانی نیز درباره درگذشت آرونا واسودوف نوشت: یادم نمی‌آید چه کسی به من توصیه کرد که آرونا درباره فیلم‌های ایرانی را برای فصلنامه‌ای که قصد دارد درباره فیلم‌های آسیایی منتشر کند، بنویسم. “فیلم از سینما و فرهنگ آسیایی، به ویژه ریشه های فرهنگی قلمرو آن”.
بعدها، آرونا واسودوف دلایل و نشانه های بیشتری را برای ایجاد احترام به من نشان داد. نویسندگی، جشن های معتبر، خلق «نتپک» خوش اخلاقی و خوش اخلاقی او آرامش، اعتماد به نفس و احترام را به مخاطب القا می کند. من مطمئن هستم که ویژگی های مثبت آرونا حتی بیشتر است، و اگر فرصت و خوشحالی بیشتر با او را داشتم، امکان درک و درک آنها را بررسی می کردم. فقط همین اعتبار جهانی پایداری که در مدت کوتاهی به «نت پک» داده اید برای اعتبار بخشیدن به یک عملیات مادام العمر کافی است. امیدوارم اعضای نتپک نگذارند چراغ آن خاموش شود. آرونا واسودف شخصیتی منحصر به فرد و منحصر به فرد است که نام و یاد او همیشه در قلب من خواهد بود.

پوران درخشانه: واسودوف مردی صادق است

پوران درخشنده، دیگر فیلمساز ایرانی نیز به درگذشت این فیلمساز هندی واکنش نشان داد: خبر ناراحت کننده ای است که شنیده ام و به سختی می توانم آن را باور کنم، ما را رها کنید. واسودوف فردی بسیار خاص و بی‌نظیر است، او عاشق فیلم‌های بشردوستانه و اجتماعی است و برای فیلمسازان سراسر جهان تلاش کرده تا فیلم‌هایشان را هدایت و کارگردانی کند. او برای من یک دوست و همراه بود که در ابتدای کار با راهنمایی و مراقبت از من کمک زیادی به من کرد: “برای کارم، نمی توانم شما را فراموش کنم، آرونا هرگز فراموش نمی کند.”

مراسم یادبود دکتر واسودوف امروز در مرکز بین المللی هند در دهلی نو برگزار می شود.

245245

دکمه بازگشت به بالا