عمومی

وام‌های دور از خانه – سلام آنلاین

تا چند سال پیش، خانه های مسکونی برای برخی از منازل مسکونی تا 80 درصد ارزش خود را پوشش می دادند، اما اکنون این تفاوت در خانه های مجردی به کمتر از 30 درصد رسیده است.

به گزارش سلام آنلاین مربا وی افزود: پیش از این بانک واحد ارزیابی داشت و پس از تعیین قیمت تعیین می کردند که چقدر وام برای واحد پرداخت شود تا از 80 درصد قیمت کل بیشتر نشود، اما اکنون قیمت مسکن افزایش یافته است. کسری کوچک از ارزش کل است. بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی قیمت هر مترمربع مسکن در تهران به 40 میلیون تن رسید که منجر به افزایش تقاضا برای تجهیزات خرید واقعی شد. املاک در حال حاضر اعداد و ارقام برای لوازم خانگی اعلام می شود اما باید توجه داشت که هر وام مسکن هزینه ای دارد.

قیمت تجهیزات مسکن نسبت به حدود 10 روز قبل اندکی افزایش یافته است. بنابراین متاهلین پایتخت برای دریافت این وام باید بیش از 135 میلیون تن پرداخت کنند. همچنین باید به خاطر داشت که مصوبات دولت برای خرید خانه برای افراد متاهل و مجرد متفاوت است. افراد مجرد ساکن تهران می توانند تا سقف 280 میلیون تومان تسهیلات شامل 200 میلیون تومان خرید مسکن و 80 میلیون تومان وام ساخت و ساز دریافت کنند. بنابراین برای دریافت وام 200 میلیونی باید 400 سند مسکن 58 میلیون تومانی به ارزش 145 هزار تومان خریداری کنند. همچنین با توجه به وام های 80 میلیون تومانی باید 160 برگ 23 میلیون و 200 هزار تومان بخرند که کل هزینه خرید کاغذ به 79 میلیون و 200 هزار تومان می رسد.

قیمت وام در تهران و شهرستانها.

بر همین اساس زوج های تهرانی می توانند تا سقف 480 میلیون تومان شامل هر نفر 200 میلیون تومان خرید مسکن و 80 میلیون تومان وام دریافت کنند. بنابراین این زوج بابت وامی که باید 160 قطعه مصالح مسکن خریداری می کردند، 800 قطعه مصالح مسکونی به ارزش 116 میلیون تن به همراه هزینه 23 میلیون و 200 هزار تنی خریداری کردند. باید در مجموع 139 میلیون و 200 هزار توماس پرداخت کند. سقف این تسهیلات برای مراکز استان ها و شهرستان ها با بیش از 200 هزار نفر جمعیت به 160 میلیون تومان برای مجردها و 320 میلیون تومان برای زوج ها رسیده است، با توجه به اینکه مجردها باید 320 و ساکنان این شهرها که متاهل هستند و مجبور به خرید هستند. 640 کارت اقامت. مجردها باید 44 میلیون و 896 و کسانی که ازدواج می کنند باید 92 میلیون و 800 هزار تومان بپردازند.

تهیه تجهیزات از بانک دیگر

موارد ذکر شده مربوط به تجهیزات بانکی مسکونی است اما سایر بانک ها نیز اقامتگاه ارائه می دهند با این تفاوت که نرخ سود تسهیلات آنها از یک درصد بانک های مسکونی بالاتر بوده و به 18 درصد می رسد. از بانک های دولتی و خصوصی مختلف بازدید کردیم تا شرایط وام آنها را جویا شویم. برای گرفتن وام باید مدارکی با دو ضامن به شعبه بیاورید. ضامن باید کاهش حقوق داشته باشد و حداقل سه ماه طول بکشد. مدت بازپرداخت وام پنج سال است. برخی از این موارد مانند ضامن با کاهش دستمزد در بانک مسکن انجام شد و متأسفانه این بهانه ای شد تا بانک وام ندهد.

در صورتی که اسناد در رهن بانک در دفتر اسناد رسمی بایگانی شود و در صورت عدم پرداخت، بانک مالک واحد مسکونی می شود ولی شرایط ضامن باقی می ماند. از سوی دیگر مدت بازپرداخت تسهیلات بانک مسکن با نرخ 17 درصد نیز تا 12 سال امکان پذیر است که در سایر بانک ها کمتر از هفت سال است. در بانک های دولتی و خصوصی بین 20 تا 35 میلیون وام در بانک ها بلوکه می شود که خلاف قانون است. حتی وزارت اقتصاد و دارایی بارها در این باره هشدار داده است اما برخی بانک ها توجهی نمی کنند. حال باید دید دولت در این زمینه اقدامات اساسی انجام خواهد داد یا خیر. یکی از مواردی که تصمیم گیران دولت باید در نظر داشته باشند این است که نیاز به مسکن وجود دارد اما راه دریافت تسهیلات آنقدر سخت است که عده ای هدیه دریافت آن را می دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا