عمومی

همه می خواهند سایت بزنند!

انتشار اطلاعاتی مبنی بر توزیع آگهی های دولتی در سایت های خبری باعث می شود حتی کسانی که نیمی از اینترنت را دارند به فکر راه اندازی سایت خبری بیفتند، چقدر سهل انگاری می کنند؟! یک دامنه فارسی می خریم و وب سایت می سازیم و با روش شیرین کپی پیست آن را پر محتوا می کنیم و بعد از مدتی تبلیغات دولتی با ارزش بسیار خوبی را جذب می کنیم و از آن درآمد کسب می کنیم.

در نگاه اول، این تفکر کامل است. چه چیزی می تواند بهتر باشد؟ دامنه های فارسی (دات آی آر) را با قیمتی ناچیز خریداری می کنیم. پس از آن یک قالب آماده وردپرس را با 300 هزار تومان و با خرید یک فضای کوچک سرور اشتراکی خریداری می کنیم و در مجموع 200 هزار تومان با حدود 500 تا 600 هزار تومان پول می پردازیم. برای چهار ساندویچ همبرگر یک سایت ایجاد می کنیم و سود ما هم از تبلیغات دولتی سود می برد.

باور کنید از زمان انتشار این خبر خیلی ها از من پرسیده اند که چگونه یک سایت خبری راه اندازی کنیم و نه خبر نوشتن را بلد هستند و نه نوع خبر را می دانند و چیزی را گزارش می دهند.

یکی از آنها نام خبرگزاری محلی را نمی دانست و دیگری فقط واتس اپ و اینستاگرام را می دانست.

با توجه به سوالات داوطلبان، حدس می‌زنم افرادی مانند این عزیزان باشند که به امید کسب درآمد مناسب در این راه قدم می‌گذارند.

به همین دلیل است که می خواهم اطلاعاتی را که ممکن است ندانند به آنها بدهم. برای اینکه بعداً ناامید و ناامید نشوید.

ابتدا می خواهم بگویم که پروسه ثبت نام و اخذ مجوز برای سایت یا سایت خبری به طور متوسط ​​یک سال یا بیشتر طول می کشد. یعنی در اولین خوانش که سخت خوانی هم هست، بعد از ثبت دامنه در سایت (ایرنیک) باید نام و دامنه سایت را در رسانه وزارتخانه ثبت کنید که سخت است. این روند آسان نخواهد بود.

قبل از آن باید اخوت خود را نشان دهید، یعنی باید با ارائه مدارک لازم در این سامانه و تایید گزارشگری و خبرنگاری سابقه رسانه ای خود را نشان دهید.

پس از این همه کار و تأیید، وب سایت شما در مرحله صدور مجوز توسط هیئت بررسی قرار می گیرد که یک سال یا بیشتر طول می کشد.

برای دریافت مجوز باید بدانید که به گفته ایمان شمسایی، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکنون 2200 رسانه در نوبت گرفتن مجوز هستند و شما پشت سر همه اینها را تبلیغ کنید!

حالا فرض می کنیم بعد از این هفت خوانش از سایت خبری خود اجازه گرفته اید. از این به بعد باید سه سال می گذشت و سه سال دیگر سایت خبری شما فعال می شد تا بعد از آن بتوانید یارانه رسانه ای و سپس تبلیغات دولتی بگیرید.

با این حال، اگر می خواهید یک وب سایت خبری به نام خدا راه اندازی کنید. این میدان میدان است!

* دانشجوی دکترای ارتباطات

دکمه بازگشت به بالا