عمومی

هفته سرنوشت – سلام آنلاین

چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در حالی روز جمعه 17 تیرماه برگزار شد که نتایج اعلام شده از سوی وزیر کشور حاکی از به تعویق افتادن دور دوم انتخابات و پیشروی مسعود مزیکیان و سعید جلیلی بود.

به گزارش سلام آنلاین، جام جم می نویسد که اکنون تا 24 تیر هفته تعیین کننده ای در پیش روی پزشکان است و جلیلی که با طرح و تشریح دیدگاه ها و برنامه های خود گزینه های دیگری را در اختیار ملت قرار می دهد و از این رو نهمین رئیس جمهور اسلامی است ایران. دیروز از پای صندوق های رای انتخاب می شود، آمارها نشان می دهد که با شمارش آرای مردمی در 58 هزار و 640 شعبه در 482 شهر، 24.5 میلیون برگه برای نشان دادن از دور اول انتخابات با مشارکت 40 درصدی در کشور دریافت شده است. مسعود بیزیکیان 10 میلیون و 415 هزار و 991 رای، سعید جلیلی 9 میلیون و 473 هزار و 298 رای، محمد باقر قالیباف 3 میلیون و 383 هزار و 340 رای و مصطفی پورمحمدی به معنای 206 هزار و 397 رای کسب کردند. از مجموع آرای مصوب 42.6 درصد، جلیلی، 38.8 درصد، قالیباف، 13.8 درصد و 0.8 درصد را پورمحمدی در دور دوم دریافت کردند و به شورای نگهبان معرفی شدند و فرصت تبلیغاتی دارند تا رای خود را به 24 برساند. ساعاتی قبل از روز انتخابات، یعنی جمعه 24 تیرماه.

نیمه تیرماه و تکمیل نوبت های مشارکت ملی
با توجه به شرایط موجود، قرار است پرونده دولت چهاردهم از اواسط تیرماه باز شود که مردم پای کار بیایند تا توافقنامه مشارکت جمعی در تعیین سرنوشت ملت نهایی شود. از سوی دیگر، امور ملی در تعیین سرنوشت کشور تا اواسط تیرماه به پایان می رسد و نقش مردم همیشه در صحنه بسیار تعیین کننده است تا آنلاین تصویب بر نظام جمهوری اسلامی ایران بزند. در 15 جولای، مشخص است که نتیجه دور دوم انتخابات مانند راه رفتن در لبه باریک خواهد بود، جایی که انتخاب هر یک از خطوط باریک، سرنوشت چهار سال آینده را تعیین می کند افرادی که می توانند راه رفتن در این لبه باریک را برای بیش از 80 میلیون ایرانی آسان کنند. بنابراین اهمیت شرکت در این دور کمتر از دور اول نیست و برای پایان دادن به این جهاد مردم باید دوباره به مرحله رای دهند تا دوباره رای دهند، هنوز برای دور دوم فرصت باقی است، یک هفته برای مردم باقی مانده است. در مورد طرح ها و برنامه ها با دقت بیشتری فکر کنید. ضمناً با دور دوم رای گیری تفاوتی ندارد، برگه های رای کاندیداهای اول و دوم در دور اول بسته می شود یا تغییر می کند. باید منتظر ماند و دید کدام نامزد در دور دوم پر خواهد شد و چه کسی با آرای قاطع هر دو کاندیدایی که واجد شرایط دور دوم نیستند، نهمین رئیس جمهور ایران خواهد شد.

دور دوم انتخابات در نیمه دوم جولای؛ نمونه هایی از مردم سالاری دینی
از سوی دیگر رقابت مجدد دو نامزد با بیشترین آرا در وقت اضافه یا مرحله دوم مصداق بارز مردم سالاری دینی است. ضمن اینکه دولت می تواند بدون در نظر گرفتن نظرات مردم، شرایط را برای انتخابات رسمی کند و پس از قبولی در انتخابات، در حالی که جمهوری اسلامی خود را برای برگزاری انتخابات آماده می کند، کاندیدای ریاست جمهوری را معرفی کرده است. شرایطی مانند دور اول برای رسیدن به مردم سالاری دینی دور دوم را ترسیم می کند.

مشاوره به نامزدها
این در حالی است که دو نامزد به دور دوم رای‌گیری راه یافته‌اند و وظایفشان در تبیین درست برنامه‌شان و کسب رای بیشتر شده است. هفته سرنوشت سازی که در آن قرار داریم می تواند این دو نامزد را به پیشگاه کشیش، رئیس جمهور منتخب مردم برساند، اما در این مسیر این الزام وجود دارد که اگر با هم مطابقت داشته باشند، سبدهای دو نامزد بیشتر از سایرین پر شود.

اصل اول این است که رقابت سالم و اخلاقی به بهانه کسب رای بیشتر در لحظه آخر فراموش نشود. همچنین در گذشته بارها شاهد شرایطی بوده ایم که کاندیداهای غیراخلاقی کشور را به سمت اقدامات نادرست و تخیلی سوق داده اند که جز بحث و جدل میان احزاب سیاسی و حامیان آنها چیزی در پی نداشته است دوری از چنین محیطی زمانی احساس می شود که مردم به درک درستی از انتخاب فرد مناسب برسند و با آگاهی کامل و نه در حالت احساسی به کاندیدای مورد نظر خود رای دهند.

دوم اینکه کنترل گفتار و رفتار اعضای مرتبط با حوزه های رای گیری دو نامزد در شرایط فعلی و بیش از دور اول حائز اهمیت است. ما اغلب در جریان انتخابات مختلف به ویژه انتخابات ریاست جمهوری شاهد شرایطی هستیم که افراد منصوب در شعبه اخذ رای اظهارات یا رفتارهای کاملاً مغایر با مبانی نظام و انقلاب می کنند. برای کسب آرای بیشتر با این حرف و عمل سعی کردند بدون درج الفاظی علیه ارزش های انقلاب راه رسیدن به قدرت را پنهان کنند، بنابراین مدیریت حوزه رای گیری از آن مطالب دوری کند. بر خلاف روحیه عمومی ملت، ارزش‌های انقلاب و نظام، کار سنگینی را نیز بر دوش هر دو کاندیدا گذاشت.

از سوی دیگر باید گفت در شرایط کنونی یکی از مطالبات اصلی تبیین نسبت کاندیداها و جمعیت حوزه رای گیری نامزدها به معیارهای انقلاب و نظام است که می تواند این موضوع را روشن کند. خطاب به مردم که کاندیدای نه تنها در کلمه نه تنها حرف و قول نیست، بلکه در عمل نیز پای انقلاب و خطوط اصلی نظام در شرایط تصمیم گیری کنونی ایستاده و برنامه های کاندیداها را تبیین می کند. و به اشتراک گذاشتن این برنامه ها با شهروندان احساسی تر از دور اول رای گیری است. محتوای کلی و در نهایت چیزی جز تصور عمومی، دست مردم را فشرد و همین امر موجب سردرگمی بخشی از مردم شد. البته این می تواند اقدام خوبی برای شناسایی کاندیدای اصلح باشد، زیرا در این شرایط نامزدهایی وجود دارند که به وضوح برنامه های خود را برای حل مشکلات کشور با مردم واقعی در دور دوم در میان می گذارند ، توضیحی در مورد طرح است. بنابراین مردم باید به برنامه های کاندیداها توجه بیشتری داشته باشند و نامزدها برنامه های خود را شفاف و شفاف به مردم ارائه دهند تا آرای کارنامه خود را افزایش دهند. ضمناً برای حفظ و افزایش سرمایه اجتماعی نظام باید توضیحات برنامه را از شعارها و وعده های دروغ به دور نگه داشت تا پس از جلب حمایت شناخته شود. در غیر این صورت چیزی جز شعارهای زیبا و جذاب که قابل اجرا نیست و مردم را به این نظام بی اعتماد می کند، نخواهیم دید.

مسابقه هفته سرنوشت
رفتار سالم کاندیداها در انتخابات ممکن است باعث افزایش یا کاهش مشارکت آنها شود. نامزدها و اعضای حوزه رای گیری نباید با طرح مسائلی به دور از اخلاق در هفته رقابت هفت روزه خود، امنیت ملی را تضعیف کنند. علاوه بر رعایت این نکات، توجه به موضوع امید آفرینی در دور اول انتخابات، دفاتر انتخاباتی برخی نامزدها و حتی خود نامزدها به صورت تصادفی نیز حائز اهمیت است. ناامیدی، اما گاهی مصداق بارز توهین به وضعیت کشور است. گویی برخی از کاندیداها تصور می کنند با تهمت زدن و بزرگ نمایی مشکلات کشور و پرکردن ناامیدی خود می توانند از رقبای خود جلو بزنند و آرای سایر نامزدها را در صندوق های رای خود بگذارند تا مردم از آن عبور کنند در انتخابات منوط به ایجاد امید برای تغییر شرایط و تغییر در کشور است و این امید است که شرکت در انتخابات اتفاق بیفتد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا