فرهنگ و هنر

هت‌تریک «خانه مستوفی‌الممالک» از زبان مسوولان شهری

نادر است که یک ساختمان یا خانه تاریخی مورد توجه یک آژانس دولتی باشد ، بنابراین آنها با یک خبرنگار در شبکه تماس می گیرند ، چیزی بگویند و قول می دهند بودجه ترمیم را اختصاص دهند و از آن استفاده کنند!

خانه “استونففر الملک” در قلب بافت تاریخی تهران کمترین بهره را برد. گویی شنیدن نام او هر از گاهی از دهان یکی از حاضران ساختمان و وعده ها و قرارهای انجام شده در رسانه ها با وجود این که به نتیجه نرسیده اند این صداهای بی ثمر باعث شد تا اعضای شورای شهر تهران او را در مورد گرفتاری های وی هشدار دهند.

به گزارش سلام آنلاین ، عمارت فوزکو در بلوک شهر واقع شده است که شامل آثار مهم تاریخی و فرهنگی و جاذبه های گردشگری همچون “سرو امامزاده نادادین” ، “گوا-ای-سوارا” ، “معبد Xizi” ، “غزه گللی” است. . خانه پدر جلال آل احمد در “مسجد رجبعلی” ، “مسجد و مدرسه و آبشار مییر” و “سارای میزان” واقع شده است. این جاده در شمال با جاده خرداد غربی ، از جنوب با جاده مولوى ، از شرق با جاده خیام و از غرب با خیابان وحدت اسلامى هم مرز است.

خانه فعلی استیفه المالکیک در دوره کالی در سال 1273 توسط مش حسن مونفیق ، در جنوب در مقابل چال و در مرکز ولسوالی سلحجا ساخته شده است. اسناد می گویند این پارک بزرگتر است ، اما پس از درگذشت میرزا حسن ، قسمت هایی از آن تقسیم و فروخته شد و تنها ساختمان اصلی در زمینی به مساحت 1600 متر مربع باقی مانده است.

پس از انقلاب اسلامی ، این خانه تاریخی و خوب به شرکت پستی تحویل داده شد و چند سال پیش ، وقتی یک روزنامه نگار درخواستی را به وزیر ارتباطات جوان نوشت تا به این بنای تاریخی توجه کند ، به نظر می رسد که او نیز از وجود این اثر تاریخی اطلاع داشته باشید. وی تحت وزارت خود مطلع شد كه سعی در جلب توجه آن داشت. به حدی که مدیریت شرکت به وزارت روابط عمومی واگذار شده است ، جایی که مدیرعامل مدت هاست که یک فعال میراث فرهنگی بوده است.

تا اینکه زندگی خانه فوفی المالک به جایی رسید که وزیر با کاخ ارتباط برقرار کرد. شرکت پستی این بنای باشکوه را به یکی از مهمترین مکانهای سینمای ایران تبدیل کرده است و فیلم هایی همچون سلطان ، صبرا ، بارا ، ارسوکووان ، دیرید و بخش هایی از سریال سارجاد در این خانه فیلمبرداری شده اند که متأسفانه خسارات زیادی به بار آورد. این خانه.

در سال 2011 ، کدی داگاگی مستندی با عنوان “خانه” ساخت که وضعیت این خانه تاریخی و فیلم ها و سریال های فیلمبرداری شده در این خانه را بررسی کرده و در مورد آن با شخصیت های مشهور هنری و سیاسی صحبت کرده است. با این خانه تماس بگیرید

سرانجام ، در ژوئیه سال 1397 ، محمدجوهر اذرجهمی دستور داد تا کنفرانسی برای نجات خانه تاریخی انجام شود و از محققان تهرانی خواست تا پیشنهاد خود را برای استفاده از بنای تاریخی اعلام کنند. با این اقدام رسانه ها او و وزارت او را یک قدم جلوتر از میراث فرهنگی برداشته اند.

وی گفت: “من به عنوان وزیر حمل و نقل ، من تا وقتی که به یک خبرنگار میراث فرهنگی در مورد این خانه در صفحه شخصی خود نوشتم ، خانه آقای مصففی که زمانی وزیر ارتباطات بود ، نمی دانم.” متعلق به این وزارتخانه است. ” شب بعد که گزارش خبرنگار میراث فرهنگی را خواندم ، از کارشناسان خواستم بررسی و گزارش خانه را ارائه دهند و پس از تأیید این بیانیه ، تیمی را برای بررسی اوضاع فرستادم. . آنها گفتند که این ساختمان با ارزش و دارای پیشینه تاریخی است. “بنابراین من مالکیت وی را از اداره پست به مرکز روابط عمومی این وزارتخانه منتقل کردم تا بهتر بتوانیم این ساختمان تاریخی را طراحی و تعمیر کنیم.”

یک سال پس از آن جلسه ، چندین بار ذکر موضوع و حضور مکرر و ناموفق این معبد تاریخی ههیمیر که همه آنها در سپتامبر 2009 هیچ تاثیری نداشت ، نوبت نمایندگان مجلس بود. .

علی بختیار ، رئیس مجلس نمایندگان مسئول شورای اسلامی ، پس از شنیدن اطلاعات در مورد وضعیت نامطبوع خانه و همراهی خبرنگاران در مورد میراث فرهنگی ، تصمیم به بازدید از ساختمان گرفت.

وی پس از دیدن زیرزمین دو طبقه و کف خانه و هنگامی که سقف بسته شد ، آن را بسیار مناسب ندید و حتی در حین بازدید وی خواستار تحویل خانه شد. به میراث فرهنگی که روزنامه نگاران از او می گویند. یک یا دو سال پیش ، وزیر ارتباطات جهمی درخواستی را به منسون ، وزیر جدید وزارت میراث فرهنگی ، فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری ارسال کرد ، اما وی درخواست کرد که این خانه در اختیار وی باشد.

وی پس از بازدید ، اوضاع را اینگونه توصیف کرد: “اداره پست این شغل قدیمی را دارد ، اما متأسفانه نتوانسته است این شغل خاص را حفظ کند ، حداقل در طی سالهایی که ساختمان در اختیار داشت. ممکن است. برای استفاده از اداره پست یا استفاده از این خانه به عنوان یک شروع ، از این ساختمان به عنوان یک دفتر یا ساختمان استفاده کنید. “به نظر می رسد در قسمت های مختلف خانه توطئه ای وجود داشته است. در گذشته این خانه توسط فیلمسازان برای پول درآوردن به عنوان یک مکان فیلم و سریال استفاده می شد.”

و تا سه شنبه 4 ژوئن ، این سخنان آخرین اظهارنظر درباره این خانه تاریخی است. پس از گذشت یک سال از زمان ، حجت نظری ، عضو کمیسیون فرهنگ و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران ، از وضعیت نامناسب خانه مستوفی الممالکی در وزارت ارتباطات شکایت کرد. انجام شده.

وی در یادداشتی قبل از دستور خود در جلسه شورای شهر تهران ، گفت كه دو سال پیش در مورد وضعیت خانه فوفیلی المالك صحبت كرده ام كه ​​وزیر ارتباطات نیز قول داده بود كه آن را ترمیم كند. وی ادامه داد: به نظر می رسد بعد از اخطار برخی اقدامات انجام شده است اما دو هفته قبل از هفته میراث فرهنگی از این خانه بازدید کردم اما وضعیت به هیچ وجه خوب نبود. من از تهران و وزارت ارتباطات می خواهم که در اسرع وقت نوسازی این خانه با ارزش را تکمیل کنند تا مردم بتوانند از آن بازدید کنند. “

و هنوز ، خانه مستوفی الممالکی در 15 خرداد – گلوبندک – جاده کوچه بادامچی ، پس از سوراخی در حصار کوچه مستوفی کوچه ، منتظر است تا ببیند آیا مردهای دولتی قول خود را برای ساماندهی این خانه خواهند داد یا خیر. بقیه

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا