شایعات در مورد تاثیر اعتصاب نویسندگان و بازیگران هالیوود در جشنواره کن امسال بیشتر از گذشته است.
به گزارش سلام آنلاین، به گفته فرهیختگان تیری فرمو، مدیر بیش از 20 سال جشنواره کن، پس از بازنشستگی ژیل ژاکوب، مدیر اجرایی جشنواره سال گذشته، یک هفته قبل از کنفرانس خبری در کن، مصاحبه ای انجام داد به مجله ورایتی که در آن به تفصیل وضعیت سینما در سال جاری و سال گذشته و مسائل مربوط به جشنواره کن را توضیح داد.
سال گذشته، اتحادیه نویسندگان صنعت فیلم و سریال آمریکا پس از تجمع از چندین اتحادیه دیگر پس از گذشت زمان دست به اعتصاب زدند و اتحادیه ستاره های هالیوود رسما به این اعتصاب پیوست. موارد زیادی در مطالبات اعتصابی بیان شده است که بیشتر مربوط به نوع قرارداد و میزان دستمزد است و مورد دیگری که موتور محرکه اصلی این اعتصاب محسوب می شود ضمانت نامه ای است که شما بنویسید و سپس عملکرد مورد نظر را از تولید کننده انجمن ها در مورد حفاظت حرفه ای خود در برابر هوش مصنوعی.
این اعتصاب ها سرانجام پس از توافق بین انجمن تهیه کنندگان و اتحادیه بازیگران و نویسندگان پایان یافت، اما تأثیر عمیقی بر روند تولید فیلم در ایالات متحده در سال 2024 گذاشت. بسیاری از آثاری که برای اکران در سال 2024 برنامه ریزی شده بودند به تاریخ انتشار جدید 2025 موکول شده اند. اکنون تیری فرمو می گوید که وضعیت فیلم های آمریکایی تأثیر عمیقی بر کن داشته است.
سالهاست که تئاتر کن به عنوان قطبی برای معرفی و حمایت از سینماهای جایگزین شناخته میشود. قرار است جایگزینی برای سینمای عمومی و تبلیغات باشد و هالیوود به عنوان نماینده برتر. اما اکنون سالها به قدری به هالیوود متکی است که وقوع دو حمله همزمان در آمریکا تأثیر عمیق و مستقیمی بر آن گذاشته است.
خبرنگار ورایتی از تیری فرمو پرسید که چگونه «پرده دوم» ساخته فرانسوی کوئنتین دوپوی به عنوان فیلم افتتاحیه انتخاب شد و فرمو پس از تشریح برخی از نکات خوب فیلم به این سوال پاسخ داد: «اما قاعده این است که فیلم افتتاحیه باید در الف سینمای فرانسه همزمان با اکران کن و امسال کن نتوانست فیلم خارجی مناسبی برای اکران در این فصل پیدا کند تاخیرها مربوط به ایالات متحده است، نه السا کسلاسی، خبرنگار ورایتی از او پرسید که آیا ضربات دوقلوی هالیوود تأثیری بر روند کن دارد یا خیر، و مدیر جشنواره کن گفت: «این اثر غیرقابل انکار است. اواخر سال گذشته، من شروع به درک اثرات مخرب اعتصاب کردم. (امسال در کمیته انتخاب هستیم) در مقایسه با سال های گذشته کمتر فیلم آمریکایی را می بینیم که مطمئناً در انتخاب نهایی بازتاب پیدا می کند. همه ما می دانیم که سال 2024 برای فیلم های آمریکایی، حداقل در نیمه اول، یک “سال شکاف” است. من در این زمستان دو بار به لس آنجلس رفتهام و به نظر میرسد که همه مشتاقانه منتظر سال 2025 هستند. بسیاری از تولیدات ایالات متحده که برای سال 2024 برنامه ریزی شده اند، در سال 2025 اکران خواهند شد.
به طور کلی، اعتصاب هایی که در هالیوود رخ داده است، چرخه عظیمی از اکران فیلم ها را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است و البته نقاطی از جهان نیز ممکن است با تکامل این چرخه فاصله داشته باشند. با توجه به کمترین آسیب پذیری در برابر اعتصابات هالیوود، دو کشور چین و روسیه را می توان به عنوان نمونه ذکر کرد.
پس از جنگ در اوکراین، روسیه تحت انواع تحریم های شدید غرب از جمله محاصره محصولات ویدئویی مانند فیلم ها و سریال های تلویزیونی قرار گرفت. از سوی دیگر، آن روز ناخودآگاه از جلوه های حملات دوقلو هالیوود حذف شد، اما چین، بزرگترین بازار خارجی فیلم های آمریکایی، چنین شرایطی را نداشت. چیزی که باعث میشود چینیها نه تنها تحت تأثیر این وضعیت قرار نگیرند، بلکه از آن سود ببرند، این یک برنامه طولانی مدت برای آنها است تا بازار فیلم محلی خود را به دست آورند. اما از سوی دیگر کشورهای دیگری مانند فرانسه و ایتالیا به شدت تحت تاثیر اتفاقاتی که در هالیوود می گذرد قرار گرفته اند. همانطور که مشاهده می شود این وابستگی ها و وابستگی ها مربوط به روابط سیاسی کشورهای مختلف با آمریکا و حتی بلوک قدرت در جهان است.
سیاست چیزی نیست که مدیر تئاتر کن آن را رد کند و وقتی السا کاسلاسی از او درباره جشنواره برلیناله پرسید که اعتبار فنی و زیبایی شناختی را به دلیل سیاست زیادهروی او کاملا زیر سوال برد، گفت: با صدایی آرام، امسال برلین. فستیوال فیلم بسیار سیاسی است، آیا فکر می کنید سیاست نقشی است که جشنواره ها باید ایفا کنند؟ موفقیت تاتل یک جشنواره از طریق فیلم هایی که ارائه می دهد و از طریق صدای هنرمندانی که باید آزادانه خودشان را بیان کنند همیشه سیاسی است. این مهمترین چیز است. وقتی فیلمها سیاسی هستند، جشنوارهها سیاسی هستند و وقتی احساسات هستند، جشنوارهها احساسی هستند. از سال 1946، زمانی که “شهر بی دفاع رم” یا “نبرد راه آهن” بلافاصله پس از جنگ جهانی دوم این عنوان را به خود اختصاص داد، شاهدیم که جشنواره فیلم کن هرگز از علاقه خود به فیلم هایی که وضعیت جهان را منعکس می کنند، دست برنداشت. . . هیئت داوران دو مدال طلا را به برادران داردن، دو مدال به کن لوچ، یک مدال به “وایدا” در جریان بحران لهستان در سال 1981 و یک مدال به مایکل مور، که جنگ 2004 عراق را محکوم کرد، اهدا کرد. دادند. «مش» برنده نخل طلای 1970 نیز یک فیلم سیاسی عالی بود. نقش جشنواره خدمت به هنرمندانی است که همیشه پایان دنیا را آشکار می کنند.
وضعیت اقتصادی سینمای جهان; هر سال تاخیرهایی نسبت به سال گذشته وجود دارد
در پی حمله ویرانگری که ویروس کرونا در سال جاری به ساختار کسب و کار سینما وارد کرد، همچنین به دلیل اعتصابی که سال گذشته دو اتحادیه از این دو ستاره هالیوود، صنعت سینما و صنعت نمایش آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر انجام دادند. که در چرخه اقتصادی خود است تا در راس امور قرار گیرد، دیگران به شدت آسیب دیده اند. در واقع، این چندین سال تجربه، حداقل در صنعت فیلم، نشان میدهد که هرگاه چیزی بر اقتصاد ایالات متحده تأثیر بگذارد، به طور همزمان باعث رشد اقتصاد چین در یک شاخه میشود. چینیها هم در دوران کرونا و هم در زمانی که سینماهای آمریکا از حملات دوگانه رنج میبردند، فرصتی یافتند تا وارد تجارت سینمایی خود شوند. اما مشکل آنها این است که فیلم را به عنوان یک عنصر جهانی نمی بینند و فقط به مخاطب محلی فکر می کنند.
نمودار رشد
تا سال 2023، کل فروش سینمای جهان 33.4 میلیارد دلار برآورد شده است که نشان دهنده افزایش قابل توجهی از 25.9 میلیارد دلار در سال 2022 و 21.3 میلیارد دلار در سال 2021 است. این بدان معناست که درآمد در سال 2023 نسبت به سال قبل 29 درصد افزایش خواهد یافت. اما اگر این ارقام را با شیوع ویروس کرونا در سال گذشته مقایسه کنیم، هنوز شکاف قابل توجهی وجود دارد. قبل از همهگیری کرونا، فروش جهانی فیلم در سال 2019 بالغ بر 42.3 میلیارد دلار بود. این بدان معناست که درآمد جهانی در سال 2023 همچنان بین 21 تا 22 درصد کمتر از سال 2019 خواهد بود.
نمودار را خم کنید
با توجه به رشدی که در فروش کلی سینما از سال 2021 به بعد مشاهده شد، با ادامه شیب نمودار، احتمال بازگشت سینمای جهان به رقم سال 2019 در سال 2024 وجود دارد، اما اینطور نیست. پیش از فرا رسیدن سال 2024، پیشبینیهای علمی اعلام کردند که امسال ممکن است اولین بار پس از پایان همهگیری کرونا باشد که درآمد جهانی باکس آفیس نسبت به سال گذشته کاهش مییابد. طبق پیش بینی سالانه Gower Street مستقر در لندن، انتظار می رود فروش جهانی بلیت فیلم در سال آینده به 31.5 میلیارد دلار برسد که 5 درصد کمتر از 33.4 میلیارد دلار در سال 2023 است.
چرا سقوط؟
کاهش فروش سینما در سال 2024 نباید برای صنعت فیلم جهانی تعجب آور باشد. به دلیل درگیری بین بازیگران و نویسندگان هالیوود، ساخت بسیاری از فیلم ها از سال 2024 به 2025 موکول شد. به گفته برخی، این می تواند به ضرر 2 میلیارد دلاری به کل صنعت فیلم منجر شود. تحقیقات Gower Street این کاهش را به کاهش 50 درصدی زمان تولید به دلیل اعتصابات و بی توجهی مصرف کننده نسبت می دهد.
سال های باربنهایمر و دیگر هیچ!
تابستان امسال، تنها به لطف پدیده ای به نام «باربنهایمر»، اکران دو فیلم متضاد باربی و اوپنهایمر، جنجال بزرگی برای دستیابی به وضعیت موجود قبل از همه گیری کرونا ایجاد کرد. دیمیتریوس میتسینیکوس، مدیر عامل Gower Street، افزود: “بر اساس تولید فعلی در رادار ما، ما انتظار داریم سال 2025 سال خوبی در باکس آفیس جهانی باشد و ما مشتاقانه منتظر یک روند مثبت هستیم. برای نیمه دوم دهه. ” . البته وضعیت تماشاگران سینما در آمریکای شمالی و سایر نقاط جهان یکسان نیست. انتظار می رود باکس آفیس های خارجی تا سال 2024 با هزینه ای در حدود 15.6 میلیارد دلار به جز چین تکمیل شوند. با این حال، این هنوز 21 درصد کمتر از میانگین 2017-2019 است.
برخلاف نمودارهای جهانی
انتظار میرود در چین، درآمد باکس آفیس در سال 2024 نسبت به سال قبل به طور متوسط 5 درصد رشد کند. انتظار می رود درآمد داخلی باکس آفیس چین تا سال 2023 به 7.6 میلیارد دلار و در سال آینده به 7.9 میلیارد دلار برسد. توماس براون، تحلیلگر ارشد در Gower Street، گفت: “در مقایسه با بازار داخلی ایالات متحده، بازار بین المللی کمتر تحت تاثیر انتشار تقویم محدود ناشی از اعتصاب هالیوود قرار می گیرد.”
بازار چین موفق اما به داخل نگاه می کند
این اولین بار در طول همه گیری کرونا بود که باکس آفیس فیلم های چینی توانست از سینماهای آمریکا پیشی بگیرد و در صدر جهان قرار گیرد. پس از پایان اپیدمی، ایالات متحده به صدر بازگشت اما نتوانست چین را از فهرست 10 فیلم پرفروش جهان و در سال 2023، هفتمین و هشتمین فیلم های برتر جهان را حذف کند. فروش فیلم در جهان چینی است. با توجه به بحران اقتصادی قریب الوقوع صنعت هالیوود در سال 2024، می توان پیش بینی کرد که چین گامی دیگر در این زمینه بردارد و جایگاه خود را تقویت کند. البته مشکل چینی ها این است که فیلم هایشان را دوست دارند. آنها برای یک مخاطب جهانی کار نمی کنند.
انتهای پیام/