علمی و پزشکی

نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از قانون شفافیت مسنثنی شدند؟

روز گذشته سخنگوی کمیسیون مجلس از اصلاح دو اصلاحیه طرح شفافیت قوای سه گانه در کمیسیون خبر داد و به اصلاحیه طرح شفافیت قوای سه گانه، دستگاه ها و سایر نهادهای موجود در کمیسیون اشاره کرد.ماده 1-5 (1) ) طرح پیشنهادی به کمیسیون تقدیم شد، جلسه ای با حضور مسئولین دستگاه اجرایی و کارشناسان مرکز تحقیقات تشکیل و هر دو مورد تصویب قرار گرفتند.با اصلاحیه.
در همین حال محمدتقی نقدعلی یکی دیگر از نمایندگان مجلس گفت که این طرح همچنان در حال بررسی و پیشنهاد از سوی نمایندگان است و هیچ طرحی به تصویب نرسیده است.

ناگادالی

بیشتر بخوانید:

به گفته روح الله، مناسب بودن اصلاحات مربوط به دو مراجعه به طرح شفافیت قوای سه گانه در شورا و کمیته امور داخلی است. بر اساس مصوبه کمیسیون در خصوص بندهای 1-4 ماده (1) مقرر شد تبصره ای الحاق شود و در این تفاهم نامه شورای امنیت کشورها، شوراهای تامین استان ها و شهرداری ها حذف شدند. همچنین تبصره‌های زیر در بندهای ۱ تا ۵ این ماده به منظور مستثنی شدن نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و موضوعات طبقه‌بندی شده توسط سازمان انرژی اتمی از شمول مقررات این قانون اصلاح شده است.

نقدعلی بر خلاف این دیدگاه معتقد است که تنها استثناء نگرانی های امنیتی این سازمان ها همه اطلاعات آنها نیست. گفت و گو با محمدعلی نقدلی، نماینده خمینی و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی را بخوانید.

هیطرح شفافیت سه قوه طبق پیشنهاد مجلس دستخوش تغییرات و اصلاحاتی شده است، آیا اعداد از این طرح مستثنی شده یا مستثنی شده است؟ جزئیات این طرح را توضیح دهید.
هنوز هیچ اصلاحی صورت نگرفته و این طرح در مجلس در حال بررسی است. و به گفته نمایندگان دائما در حال تغییر است. اگرچه عناوین کلی تمامی نهادها و سازمان ها را در بر می گیرد، اما پیشنهادات کلیدی نمایندگان نمونه های مشخصی را برای این نهادها ارائه می کند. یعنی درخواست های مکرر از نهادها یا تصویب برخی نهادها، اما اگر نهادی از این شفافیت مستثنی باشد نه.

در برخی موارد استثناء نظرات مبهم در مورد اطلاعات نظامی است. نمایندگان مجلس همچنین از برخی نهادهای نظامی خواستند محرمانه خود را حفظ کنند. از آنجایی که پیشنهادات بسیار زیاد است، این نظر برای گرفتن چکش و نظر نمایندگان به کمیسیون ارسال شده است تا محدوده محرمانگی در همین چارچوب مسائل امنیتی و علاوه بر آن چارچوب های امنیتی باشد. موضوع شفافیت .

یعنی نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی از مفاد این قانون مستثنی نیستند؟
این سازمان ها معمولاً استثنا نیستند و در محدوده خاصی از استثناها قرار می گیرند. گاهاً نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌کردند که محدوده معافیت‌های این سازمان‌ها فقط در حوزه امنیتی باشد و موارد غیرامنیتی و محرمانگی از این امر مستثنی نشود. پیشنهادات نمایندگان گاهی اوقات با نظرات ارائه شده به کمیسیون برای ارائه به مجلس نمایندگان پس از جلسه توجیهی دنبال می شود.

پس با این تفاسیر هیچ طرحی برای اصلاح و معافیت شفافیت قوای سه گانه در مجلس تصویب نمی شود، درست است؟
بله، تاکنون هیچ طرح و اصلاحی تصویب نشده و اتفاق جدیدی نیفتاده است.

تکلیف این طرح شفافیت چه زمانی مشخص و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار می گیرد؟
سریع! این طرح شفافیت در دست بررسی و در دستور کار قرار دارد. در این مواقع پس از ارجاع به کمیسیون ظرف یکی دو روز وارد عرصه عمومی می شود و روال عادی خود را طی می کند و در نهایت برنامه تنظیم می شود.

آیا اصلاحیه یا پیشنهادی غیر از استثنائات برخی سازمان ها وجود دارد؟
خیر، پیشنهاد دیگری وجود نداشت و در نهایت مقرر شد کارگروه ظرف یک ماه آینده اصلاحات و پیشنهادات تکمیلی هیأت را جمع آوری و طرح نهایی خود را مجدداً به کمیسیون ارائه کند.

21217

دکمه بازگشت به بالا