نگرانی کارشناسان از افزایش سریع دمای اقیانوس‌های جهان

نگرانی کارشناسان از افزایش سریع دمای اقیانوس‌های جهان

افزایش سریع دمای اقیانوس ها زنگ خطری را برای دانشمندان محیط زیست به صدا درآورده است که نگرانند گرمایش بیشتر کره زمین را تحریک کند.

به گزارش سلام آنلاین به نقل از بی بی سی، میانگین دمای سطح دریاهای جهان در این ماه رکورد جدیدی را به ثبت رساند. این دما هرگز خیلی سریع بالا نمی رود.

دانشمندان هنوز علت این پدیده را به طور کامل درک نکرده اند، اما نگران هستند که این روند در کنار سایر رویدادهای اقلیمی باعث شود دمای کره زمین تا پایان سال آینده به سطوح هشدار دهنده برسد.

کارشناسان معتقدند در ماه های آینده پدیده هواشناسی به نام «ال نینو» یا «ال نینو» که اقیانوس ها را گرم می کند، ظاهر خواهد شد.

گرم شدن کره زمین می تواند منجر به مرگ آبزیان، بدتر شدن حوادث آب و هوایی و بالا آمدن سطح آب دریاها شود. آب گرم همچنین ظرفیت کمتری برای جذب گازهای گلخانه ای خواهد داشت.

اما یک مطالعه جدید بزرگ که هفته گذشته بی سر و صدا منتشر شد، به یک پیشرفت دشوار اشاره می کند.

بر اساس این مطالعه، در 15 سال گذشته گرمای انباشته شده زمین 50 درصد افزایش یافته است و بیشتر این گرمای اضافی توسط اقیانوس ها جذب می شود.

این تحول پیامدهای واقعی دارد، نه تنها دمای کل اقیانوس در ماه آوریل به رکورد جدیدی رسید، بلکه در برخی مناطق تفاوت بین این دما و میانگین بلندمدت بسیار زیاد است.

کارینا فون شوکمن، محقق اقیانوس در Mercator Ocean International و سرپرست این مطالعه، می‌گوید: «هنوز مشخص نیست که چرا تغییرات به این سرعت و در این مقیاس بزرگ اتفاق می‌افتد. ما در 15 سال گذشته میزان گرما را در سیستم آب و هوایی زمین دو برابر کرده ایم. من نمی خواهم بگویم که آیا این تغییر آب و هوا است یا تغییرات طبیعی یا ترکیبی از این دو زیرا ما هنوز نمی دانیم. اما ما شاهد این تغییر هستیم.

جالب اینجاست که یکی از عوامل تاثیرگذار که می تواند باعث ورود دمای بیشتر به اقیانوس ها شود، کاهش آلودگی ناشی از صنعت حمل و نقل است.

تا سال 2020، سازمان بین المللی دریانوردی مقرراتی را برای کاهش میزان گوگرد در سوختی که کشتی ها می سوزانند تنظیم کرده است. این عمل اثر سریعی دارد و باعث کاهش ذرات ریز معلق (آئروسل) در جو می شود. اما این آلاینده ها همچنین می توانند نور خورشید را به فضا منعکس کنند، بنابراین حذف آنها ممکن است اجازه دهد نور و گرمای بیشتری وارد اقیانوس شود.

عامل مهم دیگری که دانشمندان را نگران می کند پدیده آب و هوایی است که به «نوسانات جنوبی ال نینو» معروف است.

در سه سال گذشته، این پدیده طبیعی در فاز سردتری به نام «لا نینا» یا «لا نینا» بوده و دمای سیاره را مسدود کرده است، اما اکنون محققان بر این باورند که گرمایش جهانی – ال نینو با پیامدهای ویرانگر شکل گرفته است. نگرانی برای جهان وجود خواهد داشت.

ال نینو به احتمال زیاد الگوهای آب و هوایی در سراسر جهان را مختل می کند، بادهای موسمی را ضعیف می کند و خطر آتش سوزی در استرالیا را افزایش می دهد.

اما یک نگرانی اساسی دیگر وجود دارد که با گرم شدن اقیانوس، توانایی آن در جذب انرژی اضافی کاهش می یابد و در نتیجه، اقیانوس ممکن است شروع به انتشار گرمای ذخیره شده کند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا