نگاه چهره‌های عربی به ایده پزشکیان برای برداشتن مرزها

یکی از موضوعات مهمی که در سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به عراق مطرح شد، اتحاد کشورهای اسلامی بود که بر لزوم ایجاد اتحادیه متحد کشورهای اسلامی با واکنش تاکید کرد.

اعراب با ایده پزشک برای برداشتن مرزها روبرو هستند

به گزارش سلام آنلاین، مسعود مزکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران در سفر به عراق ایده ایجاد اتحادیه اسلامی و برداشتن مرزهایی مانند اتحادیه اروپا را مطرح کرد که در چهره های عربی منعکس شده است. و رسانه های غیر عربی با واکنش های متفاوت.

دکتر در دیدار با عبداللطیف رشید رئیس جمهور عراق این ایده را مطرح کرد و گفت که تقویت وحدت بین کشورهای اسلامی منجر به ناکارآمدی تحریم ها می شود. همچنین کلید ریشه کنی و خشکاندن ریشه تروریسم اسرائیل خواهد بود.

دیدار روسای جمهور ایران و عراق در بغداد

پیشنهادات کلیدی

در همین راستا حیدر ایلامی از رهبران ائتلاف «دولت قانون» پیشنهاد مسعود مزکیان برای ایجاد اتحادیه اسلامی مشابه اتحادیه اروپا را جدی و مهم توصیف کرد.

اللامی به خبرگزاری المعلومه گفت: «این اتحادیه با سازمان ناکارآمد کنفرانس اسلامی متفاوت است و بالغ تر است.

وی خاطرنشان کرد: چالش های بزرگ پیش روی جهان اسلام ایجاب می کند که در مقابل قدرت های بزرگ و ائتلاف های بین المللی نیرویی موثر باشد.

اللامي تصريح كرد: كشورهاي اسلامي تجربيات قبلي مانند تشكيل كنفرانس اسلامي و سازمان همكاري اسلامي را پشت سر گذاشته اند، اما هر دو سازمان در مورد هدف اصلي خود يعني فلسطين دستاوردي براي جهان اسلام نداشته اند.

وی افزود: تحقق ندای دکتر مستلزم دو موضوع است: اول، نسبت به مراجع دینی و کار سیاسی، ایجاد سطح تفاهم بین مراجع و رهبران سیاسی و دستیابی به جلسات متعدد برای رسیدن به یک برنامه واحد که مغایر با اعتقادات دینی نباشد. . دوم، ایجاد یک واحد پولی است که با آزادسازی یورو در اتحادیه اروپا صورت گرفت و تشکیل ارتش متحد اسلامی شبیه ارتش ناتو است.

به گفته وی بلوغ دعوت نیازمند زمان طولانی است.

اعراب با ایده پزشک برای برداشتن مرزها روبرو هستند

نشست هیات عالی رتبه ایران و عراق در بغداد

بهبود روابط

در همین حال، وغت السعدون، تحلیلگر سیاسی و کارشناس مطالعات خلیج فارس در مرکز اورسام ترکیه، که با الخلیج آنلاین صحبت کرده است، معتقد است که پیشنهاد دکتر برای “حذف مرز” بخشی از مجموعه ای از اقدامات است. وی در بیانیه‌های خود همواره مثبت بوده است که از زمان تصدی ریاست جمهوری، ضرورت بهبود ماهیت روابط منطقه‌ای به‌طور عام و روابط ایران با کشورهای منطقه به‌طور خاص را ضروری دانست.

در همین راستا، السعدون به مقاله ای از یک پزشک که چهار روز پس از ادای سوگند ریاست جمهوری ایران توسط تهران تایمز منتشر شد، اشاره کرد و در آنجا خطاب به منطقه اعلام کرد که دست خود را دراز کرده است. برای دوستی و برادری با همه همسایگان و کشورهای خود، منطقه در حال رسیدن به آغازی است که او آن را “حرکت واقعی و جدی” به سوی همکاری با کشورش توصیف می کند.

اعراب با ایده پزشک برای برداشتن مرزها روبرو هستند

سفر پزشکی به بصره

بی طرفی تحریم ها

روزنامه روسی «نازاویسیمایا» نیز در گزارشی با اشاره به درخواست رئیس جمهور ایران، هدف تهران را «کاهش تحریم های غرب» عنوان کرد.

این روزنامه خاطرنشان کرد: عراق تنها کشوری است که تهران می تواند با این موضوع روبرو شود و آزمایش کند.

رسانه های روسی نیز نوشتند که رئیس جمهور ایران دلایلی را برای اندیشیدن به راهی که قصد دفاع از آن را دارد، ارائه کرده است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا