تازه های کسب و کارعمومی

نکات بسیار مهم در زمان اجرای کانال

در امور ساختمانی، جهت هوادهی مناسب باید از یک سو اجرای کانال کشی و از سویی دیگر پنهان کردن لوله‌ها در داکت‌های تأسیساتی به درستی طراحی شوند. درواقع، کانال کشی بخشی از معماری داخلی محیط و قسمتی از سقف کاذب محسوب می‌شود که نحوه اجرای صحیح آن می‌تواند بر جنبه‌های عملکردی و زیبایی محیط داخلی تأثیر شگفتی بگذارد. با این حال، اگر باد خنک و مرطوب کولر آبی برایتان لذت‌بخش است و می‌خواهید با بهترین روش تأسیسات ساختمان را از دید پنهان کنید، ضروری است نکات مربوط به نحوه اجرای کانال کشی را به درستی در خاطر ثبت کنید؛ برای خرید کانال هوا و دریچه هوا و اطلاع از قیمت با تارا تهویه همراه شوید.

نکات مهم در اجرای کانال کشی

  • کانال‌ کشی در هر قسمت از ساختمان باید عایق کاری شود.
  • معماری داخل ساختمان در نحوه کانال کشی تأثیر بالقوه‌ای دارد و باید لحاظ شود.
  • ضخامت، اندازه و نوع ورق‌های کانال (مثلاً گالوانیزه) باید در نظر گرفته شود.
  • ورق‌های استفاده شده در کانال کشی باید کاملاً استاندارد باشند.
  • تمام کانال‌های فرعی باید دارای تقسیم‌کننده و پره راهنما باشند.
  • در اجرای کانال کاشی حتماً باید دریچه بازدید وجود داشته باشد.
  • لبه‌های کانال‌ها باید طوری طرح داده شوند که کاملاً همسو با جریان باد باشند.
  • ضروری است کانال‌های فرعی مجهز به دمپر باشند.
  • در انتهای تمام مسیرهای کانال‌ها باید دریچه هوا نصب شود.
  • سرعت جریان باد و مسائل مربوط به افت فشار و موارد دیگر (در پایین توضیح داده می‌شود) باید در نظر گرفته شود.
  • استفاده از تقسیم‌کننده و پره راهنما باید در همه کانال‌های فرعی اجرا شود.
  • کانال‌ها باید به‌طور کامل مهار شده و کنترل شوند.
  • کانال‌های گرد جریان هوا را به‌‍صورت یکنواخت به محیط انتقال می‌دهند، ولی به دلیل محدودیت‌های معماری کانال‌های چهارگوش (مربع یا مستطیل) محبویت بیشتری دارند.
  • در هر مرحله از اجرای کانال کشی و بعد از پایان کار نیز باید شرایط ایجاد نشت هوا مورد بررسی قرار گیرد.
  • ضروری است کانال تبدیل شیبی در حدود ۷/۱ داشته باشد.
  • کلیه دمپرها و تقسیم‌کننده‌ها نباید به هیچ عنوان لبه اضافی داشته باشند.
  • تعبیه دمپر دود که مانع از ورود دود به داخل کانال‌ها شود باید مد نظر قرار گیرد.
  • استفاده از اتصال برزنتی در دهانه مکش و رانش از اهمیت بالایی برخوردار است.
  • درزهای طولی و عرضی کانال‌ها و داکت‌های تأسیساتی باید دارای لبه‌های کاملاً به هم متصل شده باشند.
  • سطوح خارجی کانال‌ها یا داکت‌های تأسیساتی باید به وسیله چسب و یا عایقی مانند پشم سنگ و یا پشم شیشه پوشش داده شوند. همچنین برای کانال با قطر کم از پشم شیشه و برای کانال‌ها با قطر زیاد از پشم سنگ باید استفاده شود.
  • در کانال‌ها اجرای فضایی به نام اتاقک هوا برای اتصال دو یا چند کانال هوا ضروری است.
  • ضخامت ورق فلزی برای کانال‌های معمولی و داکت‌های تأسیساتی باید تا 3 میلی‌متر ضخامت و برای کانال‌های خاص باید 3 تا 16 میلی‌متر ضخامت در نظر گرفته شود.
  • کلیه رایزرها (لوله‌های عمودی و اصلی ساختمان) باید در داخل داکت اجرا شوند.

مراحل اجرای کانال کشی ساختمان

به طورکلی، مراحل اجرای کانال کشی ساختمان به شرح زیر است:

توجه به طراحی ساختمان

بررسی سرعت جریان باد

تهیه متریال ورق

عایق کاری

دسته‌بندی کانال‌های تهویه هوا

در دسته‌بندی کانال‌های تهویه هوا در ساختمان‌های مختلف می‌توان با توجه به شکل و جنس کانال‌ها، آن‌ها را تقسیم‌بندی نمود. برای مثال کانال‌ها را می‌توان از نظر جنس به کانال‌های آلومینیومی، کانال‌های گالوانیزه و یا پارچه‌ای دسته بندی نمود.  در دسته دوم نیزکانال‌ها از نظر شکل ظاهری به کانال‌های گرد و یا چهار گوش (مستطیلی و مربعی) تقسیم بندی خواهند شد. تنوع در ظاهر و اشکال کانال‌های هوا سبب گردیده تا شما متناسب با محیط و فضای موردنیاز آنها را انتخاب و نصب نمایید.

علاوه‌بر نوع و ساختار کانال‌های هوا در ساختمان‌ها می‌توان به انواع کانال از نظر مکان نصب نیز اشاره نمود. از جمله انواع کانال‌کشی ازنظر این نوع دسته‌بندی عبارت‌اند از:

کانال کشی هوا ساز

کانال‌کشی پارکینگ

کانال کشی داکت اسپلیت

کانال‌کشی کولر آبی

کانال‌کشی کولرهای گازی

تهیه متریال ورق

همان‌طور که می‌دانید کانال‌های مختلف از ورق‌های فلزی همچون آلومینیوم یا گالوانیزه ساخته می‌شوند. جنس این ورق‌ها می‌تواند در کیفیت هوای خروجی به نقاط مختلف ساختمان بسیار تأثیرگذار باشد. همچنین کیفیت ورق مورد نیاز می‌تواند در میزان طول عمر سیستم کانال کشی ساختمان شما نیز مؤثر باشد و شما را از پرداخت هزینه‌های سالیانه و نگه‌داری بسیار این درامان نگه‌دارد.

همچنین عدم استفاده از ورق با کیفیت می‌تواند سبب کاهش کیفیت هوای خروجی و درنتیجه خنک و یا گرم‌تر شدن محیط مورد نظر شود. ازاین‌رو جهت خرید ورق جهت ساخت کانال ساختمان باید به جنس و نوع آن توجه نمایید.

توجه به طراحی و نقشه ساختمان

توجه به طراحی و نقشه ساختمان می‌تواند شما را در طراحی دقیق مکان کانال کشی ساختمان بسیار کمک کند. کانال‌کشی ساختمان فضای خاصی نیازمند است. ازاین‌رو با توجه به نقشه ساختمان شما می‌توانید مناسب‌ترین راه‌ها را برای کانال‌کشی سیستم تهویه ساختمان انتخاب نمایید.

در مقابل زمانی‌که دریچه‌های هوا در مکان مناسبی نصب نگردند بازدهی کافی و مناسبی نخواهند داشت. به‌ همین دلیل قبل‌از طراحی و کشیدن نقشه کانال کشی ساختمان بایستی به نقشه‌ی ساختمان مراجعه نمایید. همچنین توجه به نقشه ساختمان می‌تواند در میزان فضای موجود برای کانال‌کشی و درنهایت انتخاب شکل و نوع کانال نیز تأثیرگذار باشد.

بررسی سرعت باد

کانال‌کشی مناسب و استاندارد باید علاوه‌بر مصرف کمترین میزان انرژی، بالاترین بازدهی را برای شما داشته باشد. ازاین‌جهت شما باید جهت نصب کانال‌های هوا با بررسی سرعت دقیق جریان باد به عواملی همچون حرارت محیط، عدم نشتی، مسیر کانال کشی، اندازه کانال هوا، میزان افت فشار، اصطکاک، انتقال باد، متراژ فضای مورد نظر و صدای ایجاد شده در کانال توجه کنید.

با توجه و بررسی این عوامل قبل‌از اجرا و نصب کانال‌ها شما می‌توانید کیفیت و بازدهی نهایی کانال‌ها را افزایش دهید. همچنین از ایجاد سروصدا و لرزش نیز جلوگیری خواهید کرد. برای مثال کانال‌های دایره‌ای‌شکل یکی از کانال‌های با کیفیت و با بازدهی بالاتری هستند. اما در مقابل کانال‌های چهارگوش از نظر طراحی دارای محبوبیت بیشتری میان پیمانکاران است.

عایق کاری کانال

عایق کاری یکی از اصول استاندارد و اولیه کانال‌کشی ساختمان محسوب می‌شود. همان‌طور که می‌دانید عایق‌کاری به اقداماتی گفته می‌شود که با پوشانده شدن کانال‌ها توسط مواد عایق انجام می‌گیرد. شما با عایق‌کاری عملکرد دستگاه هواساز را افزایش خواهید داد. تهویه هوا سریع‌تر و بهتر خواهد شد. کیفیت هوای منتقل شده افزایش خواهد یافت و مهم‌تر از همه و در کاهش انرژی‌های مصرفی بسیار صرفه‌جویی خواهد شد. عایق کاری کانال سبب افزایش طول عمر کانال‌های ساختمان نیز خواهد شد.

اجرای کانال کشی داکت اسپیلت؛ فرایندی تخصصی و مهم

سیستم‌های تهویه مطبوع از مهم‌ترین سیستم‌های هر ساختمان مسکونی، تجاری و صنعتی هستند. به همین خاطر اجرای اصولی این سیستم‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد. اسپیلت‌ها یکی از مدرن‌ترین و بهترین تجهیزات تهویه مطبوع در ساختمان‌های مدرن به‌شمار می‌آیند که عملکردی بسیار ایده‌آل دارند. سیستم تهویه مطبوع اسپیلت با استفاده از داکت‌ها در محیط ساختمان کانال‌‌کشی می‌شود و سیستمی بسیار پیشرفته و دقیق دارد. کانال کشی داکت اسپیلت یکی از مهم‌ترین مراحل اجرای این سیستم تهویه مطبوع است که باید مطابق با مقررات ملی ساختمان و دستورالعمل‌های مشخص انجام شود.

با کانال کشی داکت اسپیلت آشنا شوید

هر سیستم تهویه مطبوع دارای یک شبکه است که از طریق آن تهویه هوای ساختمان را انجام می‌دهد. عموما بیشتر سیستم‌های تهویه مطبوع مانند اسپیلت‌ها از کانال‌هایی با نام داکت استفاده می‌کنند که نصب بسیار آسانی دارد و هزینه اجرای آن نیز بسیار مناسب است. همچنین کارایی و عملکرد این شبکه‌ها نیز بسیار ایده‌آل می‌باشد. کانال کشی داکت اسپیلت مهم‌ترین مرحله اجرای سیستم تهویه مطبوع اسپیلت است که خود این مرحله شامل بسیاری از مراحل دیگر مانند طراحی و نصب می‌شود. همچنین باید اشاره داشت که کانال کشی داکت اسپیلت دارای انواع مختلفی است که بسته به نوع داکت‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

روش‌های کانال‌کشی داکت اسپیلت

همان‌طور که اشاره شد، کانال کشی داکت اسپیلت روش‌های بسیار متنوعی دارد. این روش‌ها به نوع کانال مورد استفاده بستگی دارند که افراد بسته به کاربری ساختمان، قدرت اسپیلت و میزان اتلاف و تولید حرارت اتاق‌ها می‌توانند از انواع کانال‌ها در کانال‌کشی داکت اسپیلت خود استفاده کنند. از جمله انواع این کانال‌ها می‌توان به کانال‌های فلکسیبل، اسپیرال، پلی‌اورتان و گالوانیزه اشاره کرد. در ادامه با انواع روش‌های کانال‌کشی داکت اسپیلت آشنا می‌شویم.

کانال‌‌کشی با استفاده از کانال فلکسیبل

یکی از بهترین روش‌های اجرای کانال‌کشی داکت اسپیلت، استفاده از کانال‌های فلکسیبل یا انعطاف‌پذیر است. همان‌طور که از نام این نوع کانال‌ها مشخص می‌باشد، این کانال‌ها انعطاف‌پذیر هستند و افراد می‌توانند در طراحی شبکه تهویه مطبوع با کانال‌های فلکسیبل، قدرت انتخاب بالایی داشته باشند.

این کانال‌ها از سه لایه مختلف ساخته می‌شوند که دو لایه بیرونی و خارجی از جنس آلومینیوم و لایه میانی از جنس فنر مارپیچ برای انعطاف‌پذیری داکت‌ها است. باید اشاره داشت که در لایه میانی از انواع عایق‌ها مانند پشم شیشه نیز استفاده می‌شود. کانال کشی داکت اسپیلت با استفاده از کانال فلکسی بل بسیار آسان و ارزان است و این روش، بهترین روش کانال‌کشی اسپیلت به‌شمار می‌آید.

کانال‌کشی با استفاده از کانال‌های اسپیرال

نوع دیگری از کانال‌های مناسب داکت‌های اسپیلت که از انواع مدرن آن‌ها نیز به‌شمار می‌آیند، کانال‌های اسپیرال هستند. احتمالا این نوع کانال‌ها را در سقف کافه و رستوران‌های مدرن دیده‌اید. چرا که کانال‌های اسپیرال ظاهر بسیار مناسب و مدرنی دارند و می‌توان از آن‌ها به‌صورت روکار استفاده کرد. این کانال‌ها به‌صورت گرد ساخته می‌شوند و از جنس ورق گالوانیزه هستند. باید اشاره داشت که این روش اجرای کانال کشی داکت اسپیلت هزینه بسیار پایینی دارد و مناسب ساختمان‌های تجاری و صنعتی است. البته می‌توان از این روش اجرا در برخی ساختمان‌های مسکونی نیز استفاده کرد.

استفاده از کانال پلی‌اورتان در کانال‌کشی

کانال‌های پلی‌اورتان یا کانال‌های از پیش عایق شده، از مدرن‌ترین انواع کانال‌های مناسب سیستم‌های تهویه به‌شمار می‌آیند. این کانال‌ها از فوم تزریقی باکیفیت به همراه روکش آلومینیومی ساخته می‌شوند. باید اشاره داشت که کانال‌های پلی‌اورتان وزن بسیار کمی دارند و به همین خاطر کانال کشی داکت اسپیلت با استفاده از آن‌ها بسیار آسان است. همچنین هزینه اجرای آن‌ها نیز بسیار مناسب می‌باشد. باتوجه به عایق بودن این نوع کانال‌ها، هدررفت انرژی در آن‌ها بسیار پایین است و می‌توان با استفاده از آن‌ها میزان مصرف انرژی را به پایین‌ترین حد ممکن رساند.

کانال‌کشی با استفاده از کانال‌های گالوانیزه

سنتی‌ترین روش کانال کشی داکت اسپیلت، استفاده از کانال‌های گالوانیزه است. این کانال‌ها در انواع مستطیلی و دایره‌ای تولید می‌شوند و کارایی بسیار مناسبی دارند. مشکل اصلی این کانال‌ها سروصدای بالای آن‌ها است که با استفاده از مواد عایق مانند پشم شیشه می‌توان این مشکل را رفع کرد. باتوجه به قدیمی بودن این روش، هزینه اجرای آن بسیار مناسب است و می‌توان با هزینه‌ای اندک، کانال‌کشی داکت اسپیلت را با استفاده از کانال‌های گالوانیزه انجام داد.

نکات مهم در زمینه کانال کشی داکت اسپیلت را بشناسید

کانال کشی داکت اسپیلت یک امر بسیار تخصصی است و باید مطابق با استانداردهای و مقررات ملی ساختمان انجام شود. چرا که انواع مولفه‌ها مانند میزان تولید و اتلاف حرارت، مساحت ساختمان و توان اسپیلت‌ها باید در طراحی سیستم کانال‌کشی اسپیلت لحاظ شود. به همین خاطر در هنگام طراحی و اجرای کانال‌کشی داکت اسپیلت باید به برخی نکات مهم توجه شود. برخی از این نکات عبارت‌اند از:

توجه به تناسب میان حجم کولر، فضای ساختمان و ابعاد کانال: همان‌طور که اشاره شد، در هنگام اجرای سیستم‌ اسپیلت باید تمام مولفه‌های تاثیرگذار بر کارایی این سیستم، باید با یکدیگر تناسب داشته باشند. برای مثال نمی‌توان در ساختمان‌هایی با مساحت بالاتر از 150 متر، از سیستم کانال انعطاف‌پذیر استفاده کرد

اطمینان از عدم نشتی اتصالات و بست‌های داکت‌ها: داکت‌های سیستم اسپیلت ساختمان با اتصالات مختلفی به یکدیگر متصل می‌شوند. حین و بعد از کانال کشی داکت اسپیلت، افراد باید از عدم نشتی اتصالات مطمئن شوند. چرا که در صورت وجود نشتی، این امر می‌تواند باعث کاهش راندمان سیستم تهویه مطبوع ساختمان شود اجرای کانال کشی داکت اسپیلت مطابق با نقشه استاندارد: تمام مراحل اجرای کانال‌کشی داکت اسپیلت باید مطابق با یک نقشه استاندارد انجام شود. چرا که شبکه سیستم اسپلیت باید به‌صورت اصولی طراحی و روی پلان ساختمان پیاده‌سازی شود تا بهترین راندمان را داشته باشد.

دکمه بازگشت به بالا