نقش زنان بنی اسد در رخداد کربلا

طایفه بنی اسد پس از واقعه کربلا در سال 61 هجری قمری از امتیاز و افتخار دفن مقدس حضرت سیدالشهدا (ع) و یارانش برخوردار است.
قبیله بنی اسد در جریان قیام امام حسین (ع) به سه گروه رقیب، طرفدار و بی طرف تقسیم شد. از رهبران حامی بنی اسد می توان به «حبیب بن مظاهر»، «مسلم بن عوسجه» و «قیس بن مسهر سیداوی» اشاره کرد.

نقش بنی اسد در واقعه کربلا


یکی از مشهورترین رهبران مخالف، حرمله بن کاهل اسدی بود که نوزاد امام را به شهادت رساند. مردم بی طرف در غزیریه نزدیک رودخانه «الاکمه» زندگی می کنند و تشییع شهدای کربلا توسط این گروه انجام شد.
در روز یازدهم محرم، عمر بن سعد، فرمانده نیروهای عبیدالله بن زیاد، اجساد سپاهیان خود را شناسایی و تشییع کرد، در حالی که اجساد مطهر امام حسین (ع) و اجساد مطهره و تکه تکه شده اهل بیت(ع) را تشییع کرد. الف) و شهدا و سایر یاران با وفای خود بر زمین می مانند و هیچکس جرأت دفن این اجساد را ندارد.

نقش بنی اسد در واقعه کربلا
پیکر مطهر شهدای کربلا تا پایان روز دوازدهم (شب سیزدهم) محرم الحرام، زنی از طایفه بنی اسد که در غزیریه نزدیک کربلا اردو زده و ساکن بودند، سه روز بر زمین ماندند. و با آگاهی از قتل امام حسین (علیه السلام) و یارانش، بنی امیه در حالی که در حال گذراندن جنگ بودند، از دیدن اجساد شهدا مطلع شدند، به مردان خود گفتند که در این باره صحبت می کنند و آن را سرزنش می کنند. آنها را تشویق به تشییع دفن مقدس شهدای کربلا می کنند.
زنان این طایفه ابتدا با بیل و کلنگ برای تشییع پیکر شهید کربلا به قتلگاه کربلا رفتند، اما پس از مدتی وجدان مرد بنی اسد از خواب بیدار شد. گروهی از مردان قبیله بنی اسد برای تشییع پیکر شهیدی که وارد خاک کربلا شده بود، رفتند، اما به دلیل بریده شدن جسد، رها شده و جنازه را نمی شناختند، دچار سوء تفاهم شدند و جان خود را از دست دادند.

نقش بنی اسد در واقعه کربلا
در این هنگام حضرت زین العابدین (علیه السلام) امام را دفن کردند. ابن زیاد به طور معجزه آسایی از کوفه و زندان به کربلا آمد.
حضرت سجاد علیه السلام در مجموعه پیکرهای مطهر شهدا حضور یافتند و آنان را یکی یکی به بنی اسد معرفی کردند و آن ها اجساد را به خاک سپردند.
قبر مطهر اباعبدالله الحسین (ع) را در همان مکان معروف دفن کردند و فرزندش علی اکبر (علیه السلام) را زیر پای پدرش دفن کردند و برای سایر شهدا قبر بزرگی بود. در پایین قبر امام حسین (ع) البته اجساد حضرت عباس بن علی (علیه السلام)، حبیب بن مظاهر و حر بن یزید ریاحی در جای دیگری مدفون است.

نقش بنی اسد در واقعه کربلا
پس از دفن شهید حضرت امام سجاد علیه السلام خود را به آنان معرفی کرد. ارادت افراد این قبیله باعث شهرت آنها شد و از آن پس شیعیان به قبیله بنی اسد احترام و عشق می ورزند.
همه ساله مصادف با سومین روز شهادت امام حسین (ع) و یارانش، دسته بزرگ و باشکوهی از عزاداران زن از قبیله بنی اسد با حضور در کربلای معلی و بین الحرمین به عزاداری می پردازند. حرم.
عزاداران جامه‌های بلند سفید پوشیده بودند و بیل‌ها و بیل‌ها و سبدهایی از برگ خرما با پوست و دفن داخل آن حمل می‌کردند و به نظر می‌رسیدند که شهید کربلا را تشییع کنند. نکته جالب و جذاب این مراسم این است که بانوان پیشرو در این دسته عزاداری به ارائه وقایع روز دوازدهم سال 61 هجری قمری می پردازند.

نقش بنی اسد در واقعه کربلا
در واقعه عاشورا، مظلومیت امویان به جایی رسید که حتی پس از واقعه کربلا، هیچکس جرأت ورود به منطقه جنگی برای تشییع پیکرهای مطهر شهدای کربلا را نداشت.
دفن اولین حرکت علیه بنی امیه تلقی می شد زیرا آنها می خواستند اجساد در صحرا نابود شوند و بنی اسد برخلاف عقاید آنها عمل کردند. این فداکاری باعث شهرت قبیله بنی اسد شد و از آن پس شیعیان با احترام و محبت به بنی اسد می نگرند.

درود بر آن بدنهای برهنه
و
سلام به کسانی که اندام لاغری دارند

13 محرم 1446 هجری قمری

دکمه بازگشت به بالا