اقتصادی

نفت در حسرت ۱۰۰ دلار

تحلیلگران می گویند تولید نفت غیراوپک + و اضافه ظرفیت اوپک + قیمت نفت را در سال آینده تحت فشار قرار می دهد و اگر شاهد رویدادهای ژئوپلیتیکی نباشیم، بعید است که طلای سیاه به 100 دلار در هر بشکه برسد.

به گزارش سلام آنلاین، اگر رویدادهای مهم ژئوپلیتیکی که باعث اختلالات عمده در عرضه نفت می شود، رخ ندهد، بعید است قیمت نفت در سال 2024 به 100 دلار برسد، زیرا تولید و صادرات نفت آمریکا سریعتر و بالاتر از حد انتظار رشد خواهد کرد. بازار به خصوص در نیمه اول سال 2024 نسبت به تقاضا بدبین خواهد بود.

با آخرین کاهش تولید اعلام شده برای سه ماهه اول سال 2022، تولیدکنندگان اوپک پلاس در تلاش برای کنترل عرضه جهانی نفت هستند. اما این گروه با افزایش تولید نفت ایالات متحده و افزایش عرضه از سوی تولیدکنندگان غیراوپک + مواجه است، برزیل، گویان، کانادا و نروژ.

برزیل در ژانویه 2024 برای پیوستن به اوپک + دعوت شد، اما اعلام کرد که به کاهش تولید اوپک + نخواهد پیوست.

تحلیلگران می گویند اوپک پلاس تلاش کرده است قیمت نفت را پایین نگه دارد، اما ممکن است نتواند حمایت زیادی را ارائه کند. این امر به ویژه در صورتی صادق خواهد بود که این گروه نتواند کاهش تولید خود را پس از مارس 2024 ادامه دهد.

استیسی موریس، مدیر تحقیقات انرژی در Vetafai، به دیده بان بازار گفت: «کاهش تولید اوپک + به پایین نگه داشتن قیمت نفت کمک کرده است، اما کاهش بیشتر معادل مازاد ظرفیت است. این امر قطعا روند صعودی قیمت نفت را تعیین خواهد کرد.

وارن پترسون، مدیر استراتژی کالا در بانک ING، اوایل این ماه گفت: با توجه به بزرگی رکود، ما به طور قابل توجهی شاهد افزایش ظرفیت تولید اوپک هستیم.

اوپک که ایران یکی از اعضای آن است، ظرفیت تولید بیش از 5.5 میلیون بشکه در روز دارد. پترسون گفت: «ظرفیت بیش از حد تولید، از آنجایی که ما شاهد افزایش قیمت قابل توجهی هستیم، کمی برای بازار تسکین خواهد یافت زیرا انتظار می‌رود این ظرفیت به تدریج به بازار بازگردد.»

تسلط اوپک پلاس بر بازار نفت عاملی تعیین کننده در قیمت نفت در سال آینده است. ING انتظار دارد نفت برنت در اوایل سال آینده در انتهای نمودار 80 دلاری معامله شود، در حالی که انتظار می رود میانگین قیمت نفت برنت در نیمه دوم سال آینده به 91 دلار افزایش یابد، زمانی که بازار دوباره ضعیف است.

با این حال، عرضه غیراوپک پلاس، به رهبری تولید نفت آمریکا، با سرعتی سریع‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی در حال رشد است.

رابرت یاگر، مدیر اجرایی تجارت انرژی در Mizuho Securities، به MarketWatch گفت: «ایالات متحده اکنون یک تولیدکننده بزرگ است که بر بازار جهانی تأثیر می گذارد، نه عربستان سعودی یا روسیه.

آژانس بین‌المللی انرژی در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کرد که تولید نفت آمریکا تا سال 2023 به میزان 1.4 میلیون بشکه در روز افزایش می‌یابد که معادل دو سوم رشد تولید غیراوپک + 2.24 میلیون بشکه در سال است. یک روز.

در همین حال، تولید اوپک پلاس 400 هزار بشکه در روز کاهش می یابد و سهم بازار این گروه تا سال 2023 به 51 درصد کاهش می یابد که پایین ترین رکورد از زمان تشکیل این گروه در سال 2016 است.

پل سانکی از سانکی ریسرچ پس از نشست نوامبر وزرای اوپک پلاس به سی ان بی سی گفت: تولید بالای نفت آمریکا یک مسئله بزرگ برای اوپک + است. یک راه حل برای عربستان سعودی مقابله با افزایش تولید غیراوپک + از طریق سیل کردن بازار نفت با کاهش قیمت نفت به زیر سطح قیمت است که برای تولیدکنندگان آمریکایی سودآور است.

مکس لیتون، مدیر تحقیقات جهانی کالا در سیتی گروپ، هفته گذشته به بلومبرگ گفت که اگر اوپک پلاس از کاهش تولید پس از مارس 2024 امتناع کند، در صورت بازگرداندن بیشتر مازاد تولید، قیمت نفت ممکن است 30 تا 50 درصد افزایش یابد. اگر سازندگان اوپک + با هم همکاری کنند، می توانند بازار را متعادل کنند و قیمت ها را بین 70 تا 80 دلار حفظ کنند.

بر اساس گزارش قیمت نفت گروه انرژی راپیدان، اگر تولیدکنندگان اوپک + همکاری کنند و نخواهند بازار را برای حذف رقابت آمریکا عرضه کنند، باید میزان عرضه به بازار آینده را کنترل کنند. چند سال نگهداری

انتهای پیام/

تیم تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه و تخصص در زمینه اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد هستم. به شما اطلاعات و نظراتی را ارائه می‌دهم که با کیفیت و قابل اطمینان هستند تا شما بتوانید در مسائل اقتصادی بهترین تصمیمات را بگیرید.
دکمه بازگشت به بالا